vrieskou problemen op lijn 25 ?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 08 feb 2021, 22:42 Zo vlot ging het vandaag toch niet als ik de relazen zie, alle reizigers en goederentreinen samen hebben bijna 12000 minuten vertraging gehad vandaag...
Het was natuurlijk geen goede dag, maar 12000 minuten op 4000 treinen is zeker niets om beschaamd over te zijn gezien de omstandigheden.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door rvdborgt »

Kevin schreef: 08 feb 2021, 22:48
rvdborgt schreef: 08 feb 2021, 13:47
Shrek schreef: 08 feb 2021, 02:14 Eén van hun fotos is deze: https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... &mode=crop
Met onderschrift "De wisselverwarming doet het, maar is simpelweg niet opgewassen tegen de hoeveelheid sneeuw".
De Infrabel-wisselverwarming is wel opgewassen tegen een egaal sneeuwdek zoals op de foto. Enkel bij ijzel of grote stukken ijs die wel eens van een trein durven vallen komen de wissels bij ons in de problemen.

Ik zou zo'n foto niet durven posten als ik ProRail was :roll:
Ik ben wel benieuwd naar een foto van een Infrabel-wissel met zo'n sneeuwdek. Zo mogelijk in (of vlak na) een sneeuwbui met windkracht 8. Blijft nog de vraag wat voor verwarming dat wissel op de ProRail-foto had.
Dat valt hier in België vrij goed mee hoor, Als de verwarming op maximaal staat kan echt veel weg werken... Zoals hierboven al gezegd werd zijn het eerder grote klompen ijs die van de trein afvallen die vaak voor problemen zorgen.

Afbeelding
De sneeuw komt hier nog niet boven de rails, terwijl dat op de ProRail-foto ruim erboven was. Maar de verwarming doet het inderdaad prima hier.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 08 feb 2021, 23:03 De sneeuw komt hier nog niet boven de rails, terwijl dat op de ProRail-foto ruim erboven was. Maar de verwarming doet het inderdaad prima hier.
Sneeuwhoogte is eigenlijk geen factor voor correcte wisselverwarming, de sneeuw smelt van onderen af en alles erboven komt mee naar beneden. Uiteindelijk geraakt wisselverwarming met een correct vermogen ook door een meter heen hoor. Wat echt telt is de vormvastheid van het te smelten materiaal. Als dat ijs is dat niet naar beneden zakt zitten we hier in de problemen. Maar wat je op de ProRailfoto ziet is goedkope brol verwarming die niet genoeg vermogen heeft om sneeuw af te smelten, dan stopt het natuurlijk.
De performante wisselverwarming van Infrabel heeft natuurlijk ook een nadeel, in deze periode gaat er meer dan 20MW elektriciteit permanent naar wissels, dat is een serieus energieverbruik. Maar volgens mij is het dat wel waard om ons land van derdewereldtoestanden zoals bij onze noorderburen te behoeden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door overweg13 »

Het doet me allemaal wat denken aan eindejaar 1978, toen de hele NZV dagen zo goed als onbruikbaar was. De omstandigheden waren wel nog extremer: fijne poedersneeuw uit het oosten bij een temperatuu van -18. De toenmalige wisselverwarming kon het zaakje niet aan. Om dat in het vervolg te voorkomen, werd de verwarming versterkt en werden belangrijke wissels met gas sneeuwvrij gehouden. Het was de tijd dat je in de winter op veel plaatsen gasflessen zag staan die konden worden ingeschakeld bij extreem winterweer. Uit die tijd dateren ook de noodplannen.
Om je een idee te geven van het debacle: in het radionieuws meldde men dat er in het hele land praktisch geen treinen reden! Dat was zeker in de NZV het geval en daar duurde het ook dagen voor het verkeer weer normaal verliep. Zelfs militairen werden ingezet om de wissels ijsvrij te maken. Later las ik in Transfer van GTF dat het in het Luikse (en waarschijnlijk ook op andere plaatsen) wel meeviel en dat het regionale verkeer snel weer zo goed als normaal verliep.
Voor alle duidelijkheid: het weer dat we nu beleven is niets vergeleken met de vermelde winter.
Met vriendelijke groet

overweg13
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 08 feb 2021, 23:15
rvdborgt schreef: 08 feb 2021, 23:03 De sneeuw komt hier nog niet boven de rails, terwijl dat op de ProRail-foto ruim erboven was. Maar de verwarming doet het inderdaad prima hier.
Sneeuwhoogte is eigenlijk geen factor voor correcte wisselverwarming, de sneeuw smelt van onderen af en alles erboven komt mee naar beneden. Uiteindelijk geraakt wisselverwarming met een correct vermogen ook door een meter heen hoor. Wat echt telt is de vormvastheid van het te smelten materiaal. Als dat ijs is dat niet naar beneden zakt zitten we hier in de problemen. Maar wat je op de ProRailfoto ziet is goedkope brol verwarming die niet genoeg vermogen heeft om sneeuw af te smelten, dan stopt het natuurlijk.
De performante wisselverwarming van Infrabel heeft natuurlijk ook een nadeel, in deze periode gaat er meer dan 20MW elektriciteit permanent naar wissels, dat is een serieus energieverbruik. Maar volgens mij is het dat wel waard om ons land van derdewereldtoestanden zoals bij onze noorderburen te behoeden.
Inderdaad, ik dacht zelfs dat de elementen in België tegen de 1000W/m zitten op de moderne installaties (op de max instelling)
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door giuseppe »

Shrek schreef: 08 feb 2021, 23:15 De performante wisselverwarming van Infrabel heeft natuurlijk ook een nadeel, in deze periode gaat er meer dan 20MW elektriciteit permanent naar wissels, dat is een serieus energieverbruik. Maar volgens mij is het dat wel waard om ons land van derdewereldtoestanden zoals bij onze noorderburen te behoeden.
Ik denk dat dit de essentie is, Hollandse zuinigheid. Op de weg is dit ook bijvoorbeeld, er wordt veel zuiniger met zout omgesprongen op de Nederlandse wegen.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door jan_olieslagers »

Welnee, @Giuseppe, het zijn de stomme Pelgen die zout en energie verkwisten. In Nederland gaat men veel milieubewuster met die zaken om. :) :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jpvdveer
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door jpvdveer »

Milieu is hier niet de bepalende factor, wel een zorgvuldige afweging van (maatschappelijke) kosten en (maatschappelijke) baten. Je kunt je niet, of slechts tegen zeer hoge kosten, tegen alle mogelijke extremen wapenen. Het was 40 jaar geleden dat Nederland zo'n weer als dat van afgelopen zondag heeft gehad. Als je serieus gaat investeren om iets wat eens in de 40 jaar voorkomt tegen te gaan moet je je afvragen of het doel de middelen nog heiligt.

Voor België ligt deze afweging (voor zover er een afweging gemaakt wordt) anders: zeker het hoger gelegen deel van Belgie heeft veel vaker met sneeuw te maken dan Nederland. In België is het dan ook logischer om hier meer in te investeren.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door groentje »

jpvdveer schreef: 09 feb 2021, 10:08 Milieu is hier niet de bepalende factor, wel een zorgvuldige afweging van (maatschappelijke) kosten en (maatschappelijke) baten. Je kunt je niet, of slechts tegen zeer hoge kosten, tegen alle mogelijke extremen wapenen. Het was 40 jaar geleden dat Nederland zo'n weer als dat van afgelopen zondag heeft gehad. Als je serieus gaat investeren om iets wat eens in de 40 jaar voorkomt tegen te gaan moet je je afvragen of het doel de middelen nog heiligt.

Voor België ligt deze afweging (voor zover er een afweging gemaakt wordt) anders: zeker het hoger gelegen deel van Belgie heeft veel vaker met sneeuw te maken dan Nederland. In België is het dan ook logischer om hier meer in te investeren.
Het is wel niet de eerste keer in 40 jaar dat het Nederlandse verkeer stilligt.. Nu, met de middelen die Prorail heeft, was stilleggen misschien wel de beste beslissing, ik weet het niet, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat ze in Nederland liever geen treinen hebben, dan treinen in vertraging. Dat is een mentaliteit die ik toch niet begrijp.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 09 feb 2021, 12:37 Het is wel niet de eerste keer in 40 jaar dat het Nederlandse verkeer stilligt.. Nu, met de middelen die Prorail heeft, was stilleggen misschien wel de beste beslissing, ik weet het niet, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat ze in Nederland liever geen treinen hebben, dan treinen in vertraging. Dat is een mentaliteit die ik toch niet begrijp.
In feite is het een politieke beslissing (het gaat immers uiteindelijk over geld - vermoedelijk ook bij het veel te langzaam vervangen van de gasverwarmingsinstallaties) en dat zegt iets over het belang dat het OV voor de politiek heeft.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Tim »

Los daarvan, wanneer er in Nederland geen infrastructurele problemen zijn, kunnen we wel stellen dat het treinverkeer daar beter geregeld is dan hier. Geen geklungel door de blokposten, geen gesukkel achter de stoptrein. Prorail kan op gebied van infrastructuur misschien nog iets leren van Infrabel, qua organisatie van treinverkeer is het wel omgekeerd!
jpvdveer
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door jpvdveer »

giuseppe schreef: 09 feb 2021, 09:14 Ik denk dat dit de essentie is, Hollandse zuinigheid. Op de weg is dit ook bijvoorbeeld,
Als je even in zowel Belgie als in Nederland per auto en per trein rondrijdt en in beide landen de staat van het (secundaire) wegennet en de (kleinere) stations opneemt dan zie je heel snel dat dit cliché nergens op gebaseerd is. Integendeel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 09 feb 2021, 13:40 Los daarvan, wanneer er in Nederland geen infrastructurele problemen zijn, kunnen we wel stellen dat het treinverkeer daar beter geregeld is dan hier. Geen geklungel door de blokposten, geen gesukkel achter de stoptrein. Prorail kan op gebied van infrastructuur misschien nog iets leren van Infrabel, qua organisatie van treinverkeer is het wel omgekeerd!
Kan je dat geklungel ook staven met treinnummers en dagen? In de statistieken valt dat immers allemaal heel goed mee.
Gesukkel achter een stoptrein is trouwens enkel een probleem als dat niet gepland is, er zijn immers ook een heleboel trage rijpaden waar goederentreinen achter de stoptreinen gepland zijn om de capaciteit maximaal te benutten. Daar is iedereen (ook uw grote baas) het mee eens, dat is dus geen gesukkel.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Tim »

Ik kan wel enkele voorbeelden geven ja, maar die ga ik hier uiteraard niet plaatsen :wink:
Overigens zal het volgens de statistieken inderdaad wel meevallen want men zet gewoon standaard laattijdig klaarmelden of ontblokking. Als je op tijd vertrekt en 45 min later aankomt door 'ontblokking' dan scheelt er toch iets aan de rijpaden of inderdaad geklungel op de blokposten.
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door edelweiss »

Ik heb de indruk dat in NL de efficiëntie ten top gedreven is: met een minimaal net zoveel mogelijk treinen laten rijden. Gaat er ook maar iets mis, dan zijn er bijna geen reserves meer om onregelmatigheden op te vangen. Ik denk dat in B er nog een zekere ruimte is om e.a. op te vangen. Volgens mij kun je stellen dat dat wat in België een uurfrequentie is, in Nederland (soms wel minimaal) een halfuurfrequentie is.
Plaats reactie