vrieskou problemen op lijn 25 ?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
JHS2013
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door JHS2013 »

Ook in Nederland hebben ze wissels vastgelegd maar zelfs dat heeft niet geholpen in de treindienst blijkbaar
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 07 feb 2021, 20:10 @rvdborgt: ja, we hebben nog sneeuwploegen. Minder dan in het verleden, misschien, maar Infrabel beschikt nog altijd meer eigen personeel dat speciaal kan worden opgesteld. Desnoods hebben we hier ook nog altijd ons Winterplan, neem ik aan, waarbij een hoop reiswegen worden vastgezet en het aantal sneeuwvrij te houden wissels beperkt wordt. Dat zou een flinke daling van de capaciteit opleveren, maar wel nog altijd geen totale stillegging... Het mag in Nederland harder hebben gesneeuwd, maar ze maken het daar toch wel heel erg bont...
Inderdaad is er het winterplan: met 20% van de wissels kan 80% van de treinen rijden. Daarnaast heeft Infrabel ook betere wisselverwarming dan die goedkope Nederlandse gasbranders. Ook onze ploegen zijn een pak beter inzetbaar dan die van ProRail.
Maar het belangrijkste verschil lijkt mij toch de bedrijfscultuur: bij echte overmacht zou Infrabel blijven vechten om de treinen te laten rijden en niet meteen de handdoek gooien.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 07 feb 2021, 20:21
groentje schreef: 07 feb 2021, 20:10 @rvdborgt: ja, we hebben nog sneeuwploegen. Minder dan in het verleden, misschien, maar Infrabel beschikt nog altijd meer eigen personeel dat speciaal kan worden opgesteld. Desnoods hebben we hier ook nog altijd ons Winterplan, neem ik aan, waarbij een hoop reiswegen worden vastgezet en het aantal sneeuwvrij te houden wissels beperkt wordt. Dat zou een flinke daling van de capaciteit opleveren, maar wel nog altijd geen totale stillegging... Het mag in Nederland harder hebben gesneeuwd, maar ze maken het daar toch wel heel erg bont...
Inderdaad is er het winterplan: met 20% van de wissels kan 80% van de treinen rijden. Daarnaast heeft Infrabel ook betere wisselverwarming dan die goedkope Nederlandse gasbranders. Ook onze ploegen zijn een pak beter inzetbaar dan die van ProRail.
Maar het belangrijkste verschil lijkt mij toch de bedrijfscultuur: bij echte overmacht zou Infrabel blijven vechten om de treinen te laten rijden en niet meteen de handdoek gooien.
Dat laatste is zeker waar. Wat dat betreft is het een voordeel dat sommige zaken in België pas veel later gebeuren...
Of die wisselverwarming op gas goedkoop is, dat kan ik niet zeggen (en doet er ook niet toe). Die wordt bij mijn weten wel stap voor stap vervangen door andere systemen, die niet meer kunnen uitwaaien (dat is het probleem bij gasverwarming), maar die bij sneeuwjacht en sneeuwophoping net zo goed problemen hebben.

Groetjes,
Rian
JHS2013
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door JHS2013 »

Er is al bijna geen wisselverwarming op gas meer, het grootste deel is vervangen door elektrische wisselverwarming
jpvdveer
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door jpvdveer »

Niet vergeten ook dat Nederland in een harde lockdown zit waarbij het OV alleen voor noodzakelijke reizen mag worden gebruikt. Bovendien was er gelet op de sneeuw voor vandaag voor het eerst in tien jaar een landelijke code rood afgegeven, met als uitdrukkelijk advies om thuis te blijven. De combinatie van beide factoren zal er zeker toe hebben geleid dat het aantal potentiële reizigers tot een absoluut minimum was gedaald. In dat geval is het logischer om tot de conclusie te komen dat de treindienst maar beter helemaal kan worden stilgelegd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 07 feb 2021, 21:20 Dat laatste is zeker waar. Wat dat betreft is het een voordeel dat sommige zaken in België pas veel later gebeuren...
Veel later? Ik zie België nooit naar het Nederlandse model gaan hoor. Daar voor zijn de spoormensen hier iets te trots op hun werk :wink:
rvdborgt schreef: 07 feb 2021, 21:20 Of die wisselverwarming op gas goedkoop is, dat kan ik niet zeggen (en doet er ook niet toe). Die wordt bij mijn weten wel stap voor stap vervangen door andere systemen, die niet meer kunnen uitwaaien (dat is het probleem bij gasverwarming), maar die bij sneeuwjacht en sneeuwophoping net zo goed problemen hebben.
Een goede wisselverwarming kan veel aan hoor. Als er dan toch een wissel zou vastzitten moet je dan een ploeg snel terplaatse krijgen. Infrabel probeert op zijn minst om dat voor mekaar te krijgen. Ik vermoed dat we het de komende week wel zullen zien, de temperaturen gaan stevig de - in, zowel hier als in NL.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 07 feb 2021, 21:46 Er is al bijna geen wisselverwarming op gas meer, het grootste deel is vervangen door elektrische wisselverwarming
Ik ben niet zo bekend met hun ombouwprogramma, maar https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/ ... dpr=accept laat toch uitschijnen dat ze nog heel wat werk hebben.
JHS2013
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door JHS2013 »

Ik ben verkeerd informeerd blijkbaar
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door AlexNL »

Het is gisteravond in Nederland gaan sneeuwen, en dat heeft het de hele nacht gedaan. Hier in west-Brabant was het hele fijne stuifsneeuw, vergezeld van een oostenwind. Ik zag de sneeuwvlokjes vrijwel horizontaal gaan. Van wat ik heb begrepen was dat in vrijwel heel het land zo.

Dat leverde grote problemen op bij de opstart van de treindienst: op allerlei plaatsen waren wissels gestoord door sneeuw tussen de tongen, en de wisselverwarming was simpelweg niet opgewassen tegen de hoeveelheden sneeuw. En ook met de hand wissels vrijmaken leverde maar beperkt resultaat op: wanneer de mensen met de bezem klaar waren, lag er alweer verse sneeuw tussen de tongen. Hierdoor liep de opstart van de treindienst volledig in het honderd, wat gevolgen had voor de rest van de dag. Op een gegeven moment werd er besloten om de handdoek in de ring te gooien.

ProRail heeft een liveblog bijgehouden met een aantal foto's van de situatie te velde: https://www.prorail.nl/liveblogs/winters-weer

Voor morgen (maandag) is er geen enkele prognose afgegeven, maar waarschijnlijk zit er weinig meer in dan mondjesmaat wat treinen.


Overigens is niet alleen het treinverkeer stil komen te liggen. Vrijwel al het openbaar vervoer is gestaakt, met uitzondering van de stads- en streekvervoerders rond Rotterdam en Den Haag. Supermarkten bezorgen niet, maaltijdbezorgers rijden niet uit, zelfs de krant zal morgen niet worden bezorgd.
Laatst gewijzigd door AlexNL op 07 feb 2021, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door jan_olieslagers »

Hier in west-Brabant was het hele fijne stuifsneeuw, vergezeld van een oostenwind. Ik zag de sneeuwvlokjes vrijwel horizontaal gaan. Van wat ik heb begrepen was dat in vrijwel heel het land zo.
Alhier in centraal Zuid-Brabant was het precies hetzelfde :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 07 feb 2021, 23:12 Het is gisteravond in Nederland gaan sneeuwen, en dat heeft het de hele nacht gedaan. Hier in west-Brabant was het hele fijne stuifsneeuw, vergezeld van een oostenwind. Ik zag de sneeuwvlokjes vrijwel horizontaal gaan. Van wat ik heb begrepen was dat in vrijwel heel het land zo.

Dat leverde grote problemen op bij de opstart van de treindienst: op allerlei plaatsen waren wissels gestoord door sneeuw tussen de tongen, en de wisselverwarming was simpelweg niet opgewassen tegen de hoeveelheden sneeuw. En ook met de hand wissels vrijmaken leverde maar beperkt resultaat op: wanneer de mensen met de bezem klaar waren, lag er alweer verse sneeuw tussen de tongen. Hierdoor liep de opstart van de treindienst volledig in het honderd, wat gevolgen had voor de rest van de dag. Op een gegeven moment werd er besloten om de handdoek in de ring te gooien.

ProRail heeft een liveblog bijgehouden met een aantal foto's van de situatie te velde: https://www.prorail.nl/liveblogs/winters-weer
Eén van hun fotos is deze: https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... &mode=crop
Met onderschrift "De wisselverwarming doet het, maar is simpelweg niet opgewassen tegen de hoeveelheid sneeuw".
De Infrabel-wisselverwarming is wel opgewassen tegen een egaal sneeuwdek zoals op de foto. Enkel bij ijzel of grote stukken ijs die wel eens van een trein durven vallen komen de wissels bij ons in de problemen.

Ik zou zo'n foto niet durven posten als ik ProRail was :roll:
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Paul »

https://www.youtube.com/watch?v=cl4pJwcE7JI
Waarschijnlijk kennen jullie die film al lang, maar ik vind het heerlijk om er in deze dagen nog eens naar te kijken :)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 08 feb 2021, 02:14 Eén van hun fotos is deze: https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... &mode=crop
Met onderschrift "De wisselverwarming doet het, maar is simpelweg niet opgewassen tegen de hoeveelheid sneeuw".
De Infrabel-wisselverwarming is wel opgewassen tegen een egaal sneeuwdek zoals op de foto. Enkel bij ijzel of grote stukken ijs die wel eens van een trein durven vallen komen de wissels bij ons in de problemen.

Ik zou zo'n foto niet durven posten als ik ProRail was :roll:
Ik ben wel benieuwd naar een foto van een Infrabel-wissel met zo'n sneeuwdek. Zo mogelijk in (of vlak na) een sneeuwbui met windkracht 8. Blijft nog de vraag wat voor verwarming dat wissel op de ProRail-foto had.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Tim »

Zo vlot ging het vandaag toch niet als ik de relazen zie, alle reizigers en goederentreinen samen hebben bijna 12000 minuten vertraging gehad vandaag...
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Kevin »

rvdborgt schreef: 08 feb 2021, 13:47
Shrek schreef: 08 feb 2021, 02:14 Eén van hun fotos is deze: https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... &mode=crop
Met onderschrift "De wisselverwarming doet het, maar is simpelweg niet opgewassen tegen de hoeveelheid sneeuw".
De Infrabel-wisselverwarming is wel opgewassen tegen een egaal sneeuwdek zoals op de foto. Enkel bij ijzel of grote stukken ijs die wel eens van een trein durven vallen komen de wissels bij ons in de problemen.

Ik zou zo'n foto niet durven posten als ik ProRail was :roll:
Ik ben wel benieuwd naar een foto van een Infrabel-wissel met zo'n sneeuwdek. Zo mogelijk in (of vlak na) een sneeuwbui met windkracht 8. Blijft nog de vraag wat voor verwarming dat wissel op de ProRail-foto had.

Groetjes,
Rian
Dat valt hier in België vrij goed mee hoor, Als de verwarming op maximaal staat kan echt veel weg werken... Zoals hierboven al gezegd werd zijn het eerder grote klompen ijs die van de trein afvallen die vaak voor problemen zorgen.

Afbeelding
Plaats reactie