vrieskou problemen op lijn 25 ?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door jan_olieslagers »

Is er enige inschatting hoe zwaar het effect geweest is op de ochtendspits?
Hoe lang hebben die treinen stilgestaan, in Eppegem resp. Berchem?
Wanneer was de laatste vertraging weggewerkt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door groentje »

Bij hevige mist is een nieuw laagje rijp zeer snel terug, vrees ik. Ontijzingsritten hebben dan maar een beperkt effect. Op de HSL2 zou er deze winter een product op de bovenleiding zijn aangebracht, en moet zeggen, dat lijkt te werken als een droom, de voorbije ochtenden was het typisch weer om gestrande treinen te verwachten (en effectief, sommige van onze treinen zijn ook stilgevallen, maar dan elders op het net), op de HSL echter amper problemen geweest.
Ik heb ook begrepen dat bovenleiding op 25 kV sowieso minder last heeft van rijpvorming, maar elke HSL heeft nog een aanloopje aan 3 kV... En om nu het hele net om te bouwen naar 25 kV, enkel om rijpproblemen te voorkomen...
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door nighttrain »

nog eens proberen:
Er bestaan verschillende methodes om dit proberen tegen te gaan.
Het mechanisch afhalen van de ijslaag door de simpele contact met panto die het ijs ervan gaat schrapen.Er bestaan speciale schraappantos die je dus enkel maar op een beperkt aantal locs kunen geinstalleerd worden.Die dus van de IM afhangen.

Een eenvoudige loc of treinschakeling van locs heeft weinig zin in sommige gevallen het boven vernoemde fenomeen te bekomen => Oplossing(die reeds gebruikt worden) 1 loc in traktie en tweede loc in recuperatieremming. De eerste loc gaat moeten een tractie stroom ontwikkelen om +Z Kn trekkracht te ontwikkelen en dit om de tweede loc te slepen/verplaatsen met een equivalent van - X Kn remming = Y Ton "treinlast".
Een losse loc heeft weinig Ampere tractiestroom nodig om zich te verplaatsen aan bv 70 of 90 km/h.
Daarvoor moet je natuurlijk 2 locs en 2 treinbestuurders als "planton" hebben, en een detectiesysteem in plaats om deze procedure te starten.

Daarnaast zijn er ook moeilijke oplossingen om dit "joule" effect te bekomen door kortsluiting van gelijkstroom bovenleidingen .

Bij de SNCF gebruikten ze 2 methodes naargelang de situatie van het verkeer op die lijn of ook de keuze van de lijn regelaar :
méthode T en méthode V : T met een trein t.o.v. een onderstation en V zonder trein dus een kortsluitstroom creeeren.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door nighttrain »

Hopelijk gaan dit draadje ook niet in de prullenmand....lol

https://igralub.ch/?page_id=4563&lang=fr
https://igralub.ch/?page_id=2656&lang=en
Bijlagen
Fahrdrahtenteisung_fr deicing.pdf
(962.54 KiB) 257 keer gedownload
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 11 jan 2021, 11:00 nog eens proberen:
Er bestaan verschillende methodes om dit proberen tegen te gaan.
Het mechanisch afhalen van de ijslaag door de simpele contact met panto die het ijs ervan gaat schrapen.Er bestaan speciale schraappantos die je dus enkel maar op een beperkt aantal locs kunen geinstalleerd worden.Die dus van de IM afhangen.

Een eenvoudige loc of treinschakeling van locs heeft weinig zin in sommige gevallen het boven vernoemde fenomeen te bekomen => Oplossing(die reeds gebruikt worden) 1 loc in traktie en tweede loc in recuperatieremming. De eerste loc gaat moeten een tractie stroom ontwikkelen om +Z Kn trekkracht te ontwikkelen en dit om de tweede loc te slepen/verplaatsen met een equivalent van - X Kn remming = Y Ton "treinlast".
Een losse loc heeft weinig Ampere tractiestroom nodig om zich te verplaatsen aan bv 70 of 90 km/h.
Daarvoor moet je natuurlijk 2 locs en 2 treinbestuurders als "planton" hebben, en een detectiesysteem in plaats om deze procedure te starten.

Daarnaast zijn er ook moeilijke oplossingen om dit "joule" effect te bekomen door kortsluiting van gelijkstroom bovenleidingen .

Bij de SNCF gebruikten ze 2 methodes naargelang de situatie van het verkeer op die lijn of ook de keuze van de lijn regelaar :
méthode T en méthode V : T met een trein t.o.v. een onderstation en V zonder trein dus een kortsluitstroom creeeren.
De kortsluitstroom is dus al uitgeprobeerd, dat gaf problemen. Op 1500v is zoiets natuurlijk een pak eenvoudiger dan met 3000v.
Aparte Infrabel-locs enkel om wat te schrapen? Veel te duur, dat gaan we dus niet doen.
Aan een operator vragen om 2 locs wat te gaan laten rondrijden en ze extra verslijten op momenten dat er volgens het KMI kans is op rijm? Dat is bijna niet te organiseren.
Dat zijn allemaal dingen die in Zwitserland of Finland de moeite waard zijn, maar in ons land waar vrieskou een uitzondering is moet het allemaal veel goedkoper.
Dus het enige realistische is inderdaad dat soort vet om ijsvorming te verminderen, het is allemaal vrij nieuw maar zoals steeds zit Infrabel vooraan als het om innovaties gaat.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door nighttrain »

[
Dus het enige realistische is inderdaad dat soort vet om ijsvorming te verminderen, het is allemaal vrij nieuw maar zoals steeds zit Infrabel vooraan als het om innovaties gaat.
[/quote]
Heb je geen woorje vergeten in uw laatste zin? Nl."niet"? of was het een grapje?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

nighttrain schreef: 11 jan 2021, 17:29 Heb je geen woorje vergeten in uw laatste zin? Nl."niet"? of was het een grapje?
Helemaal niet, Infrabel volgt de evoluties in de spoorwegwereld op de voet en implementeert nieuwe zaken wanneer ze op de markt beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

En laten we vandaag toch even benadrukken dat in heel Nederland geen enkele trein rijdt wegens een beetje sneeuw terwijl in België het netwerk volledig normaal draait.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door overweg13 »

Volledig akkoord. Het is precies bij dergelijke weersomstandigheden dat de trein paraat zou moeten staan.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 07 feb 2021, 18:45 En laten we vandaag toch even benadrukken dat in heel Nederland geen enkele trein rijdt wegens een beetje sneeuw terwijl in België het netwerk volledig normaal draait.
De omstandigheden waren absoluut niet hetzelfde. In Nederland is meer sneeuw gevallen en waaide het hard, tot windkracht 8, waardoor er zich sneeuwduinen vormden en de sneeuw overal tussen kroop. Hier zie ik amper 1 cm sneeuw. In de Kempen zal het misschien wat meer zijn.
Niet dat ik de non-prestaties van ProRail wil goedpraten maar je vergelijkt hier echt wel appels en peren.

Groetjes,
Rian
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door ostbahnhof »

Denk dat Antwerpen - Roosendaal zowat het enige is dat vandaag in Nederland heeft gereden. Vanuit Visé werd alles stilgelegd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 07 feb 2021, 18:50
Shrek schreef: 07 feb 2021, 18:45 En laten we vandaag toch even benadrukken dat in heel Nederland geen enkele trein rijdt wegens een beetje sneeuw terwijl in België het netwerk volledig normaal draait.
De omstandigheden waren absoluut niet hetzelfde. In Nederland is meer sneeuw gevallen en waaide het hard, tot windkracht 8, waardoor er zich sneeuwduinen vormden en de sneeuw overal tussen kroop. Hier zie ik amper 1 cm sneeuw. In de Kempen zal het misschien wat meer zijn.
Niet dat ik de non-prestaties van ProRail wil goedpraten maar je vergelijkt hier echt wel appels en peren.
Het klopt dat het ergste deel van de storm ten noorden gepasseerd is, maar dat Tilburg zo'n verschillend weer heeft gehad dan Turnhout geloof ik toch niet. Als wij in Luik alles 100% draaiend kunnen houden lijkt het mij toch zeer sterk dat dat in Maastricht niet zou lukken.
Ik durf toch te stellen dat bij gelijkaardig winterweer Infrabel het een pak beter doet dan ProRail.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 07 feb 2021, 19:03 Het klopt dat het ergste deel van de storm ten noorden gepasseerd is, maar dat Tilburg zo'n verschillend weer heeft gehad dan Turnhout geloof ik toch niet. Als wij in Luik alles 100% draaiend kunnen houden lijkt het mij toch zeer sterk dat dat in Maastricht niet zou lukken.
Ik durf toch te stellen dat bij gelijkaardig winterweer Infrabel het een pak beter doet dan ProRail.
Van Maastricht verbaast het me inderdaad wel enigszins, want dat was zo'n beetje de enige plek waar het lange tijd niet vroor en waar ook niet zoveel sneeuw is gevallen:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... verzichten
(Kies "sneeuwdek"; op dit moment gegevens van 7 feb. 8u.)
Ook kan het over een relatief korte afstand nogal verschillen, dus ik waag me liever niet aan speculaties.

Als ik het goed begrepen heb, lagen de grootste [problemen bij de wisselverwarmingen, die de hoeveelheid sneeuw niet konden bijhouden, mede ok door de wind. Alleen het fysiek schoonvegen door personeel ter plaatse helpt dan. Heeft Infrabel nog dat soort sneeuwveegploegen of zijn ze daar ook helemaal overgestapt op interventieploegen die met een auto van storing naar storing rijden?

Groetjes,
Rian
JHS2013
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door JHS2013 »

Shrek schreef: 07 feb 2021, 18:45 En laten we vandaag toch even benadrukken dat in heel Nederland geen enkele trein rijdt wegens een beetje sneeuw terwijl in België het netwerk volledig normaal draait.
Ik hoop dat men in Nederland zich eens goed afvraagt waarom het hele spoorwegnet ineen stort met de eerste sneeuwval en dan vooral de effecten van privatisering, bezuinigingen en een vlucht van vakkennis. Ik vind het als burger volstrekt onacceptabel dat er bijna geen enkele trein is uitgereden, en de overheid/politiek zou dat dubbel moeten vinden.
Winterweer is voor alle spoorwegen een uitdaging (langzaamaan begint de kou ook op het Belgische net problemen te veroorzaken) maar dit is wel de lafste poging
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Bericht door groentje »

@rvdborgt: ja, we hebben nog sneeuwploegen. Minder dan in het verleden, misschien, maar Infrabel beschikt nog altijd meer eigen personeel dat speciaal kan worden opgesteld. Desnoods hebben we hier ook nog altijd ons Winterplan, neem ik aan, waarbij een hoop reiswegen worden vastgezet en het aantal sneeuwvrij te houden wissels beperkt wordt. Dat zou een flinke daling van de capaciteit opleveren, maar wel nog altijd geen totale stillegging... Het mag in Nederland harder hebben gesneeuwd, maar ze maken het daar toch wel heel erg bont...
Plaats reactie