Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Bericht door TimJ36 »

Op Wikipedia lees ik dat er naast het huidige station van Brussel Nationaal Luchthaven nog een tweede station is/was. Ik heb dit even gezocht op internet maar vind geen enkele foto van dit oude station terug. Wanneer werd dit station gesloten en hoe ziet dit lege station er tegenwoordig eigenlijk uit? Wordt daar nog iets mee gedaan?
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Bericht door TimJ36 »

En het station ligt er anno 2020 nog steeds zo bij? Ze zouden graag de tram laten rijden tot in dit station las ik zopas: https://www.hln.be/zaventem/actiecomite ... ~a8d811aa/
In tussentijd misschien te gebruiken als filmset? :D
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Bericht door Paul »

TimJ36 schreef: 18 dec 2020, 00:07 Op Wikipedia lees ik dat er naast het huidige station van Brussel Nationaal Luchthaven nog een tweede station is/was. Ik heb dit even gezocht op internet maar vind geen enkele foto van dit oude station terug. Wanneer werd dit station gesloten en hoe ziet dit lege station er tegenwoordig eigenlijk uit? Wordt daar nog iets mee gedaan?
In den beginne (vanaf 1943) was er een spoorlijn naar Melsbroek, aangelegd door de Duitsers tijdens WOII.
Vanaf 1955 reden daar reizigerstreinen op, in een samenwerkingsverband tussen Sabena en NMBS. De eerste 'nationale luchthaven' was immers die van Melsbroek.
Het eerste station onder het nieuwe luchthavengebouw van Zaventem werd geopend in 1958.
In 1998 werd het vervangen door het huidige station. Dat in het kader van het 'diaboloproject' uitgebreid en aangepast werd in de jaren 2007-2012.
Zie http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#36C

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Bericht door jan_olieslagers »

Op satellietfoto's kan men nog goed zien waar dat eerste spoor gelopen heeft, gelijk met de "peripheral road" en de draadafspanning. Kijk bv. nabij de Heidestraat in Zaventem-dorp.

Het spoor takte af van lijn 36 ongeveer waar dat nu gebeurt, maar ik vermoed dat er toen geen fly-over was zoals nu, en dat er ook enkel van/naar richting Brussel kon gereden worden, niet van/naar Leuven. Een trein uit Brussel draaide bijna 180 graden om, zeer korte bocht, om dan met een bredere bocht terug noordoostwaarts te draaien; het spoor liep aan de zuidwestelijke kant het luchthavengebouw in.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Bericht door Steve »

Die bedding wordt op dit eigenste moment trouwens omgevormd tot een aansluiting op de nabije fietssnelweg F3 - de facto vooral interessant voor een snellere verbinding vanuit het oosten. Zie bv. hier: https://fietssnelwegen.be/nieuws/verbin ... n-zaventem
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2020, 12:52 Op satellietfoto's kan men nog goed zien waar dat eerste spoor gelopen heeft, gelijk met de "peripheral road" en de draadafspanning. Kijk bv. nabij de Heidestraat in Zaventem-dorp.
Je bedoelt de lijn die in 1958 geopend werd.
De oorspronkelijke lijn naar Melsbroek liep recht naar het noorden.
Het spoor takte af van lijn 36 ongeveer waar dat nu gebeurt, maar ik vermoed dat er toen geen fly-over was zoals nu, en dat er ook enkel van/naar richting Brussel kon gereden worden, niet van/naar Leuven. Een trein uit Brussel draaide bijna 180 graden om, zeer korte bocht, om dan met een bredere bocht terug noordoostwaarts te draaien; het spoor liep aan de zuidwestelijke kant het luchthavengebouw in.
De fly-over was er al van in de jaren 1950. En de bocht vanuit Leuven is pas in 2005 in dienst genomen.
Op een stafkaart uit 1959 zie je de fly-over, de lijn naar Melsbroek en de 'nieuwe' lijn (1958) naar de luchthaven van Zaventem:
http://www.cartesius.be/arcgis/home/web ... er&lang=nl
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Bericht door Steve »

Zeer interessant, nooit geweten dat de lijn oorspronkelijk naar Melsbroek ging. Zo te zien liep die ongeveer gelijk met wat nu de dwardsbaan 01/19 is. Hier vind ik een paar foto's van het (kennelijk intussen afgebroken) stationsgebouw, zijn er meer foto's van het gebouw in z'n oorspronkelijke staat en/of de lijn?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad boeiend, dikke pluim aan @Paul voor het onverdroten speurwerk. Ook ik had nooit gehoord van die spoorlijn naar Melsbroek; die verwondert me nog meer omdat er al sporen lagen naar Melsbroek, langsheen de Haachtsesteenweg, van "den boerentram" oftewel de buurtspoorweg.

Daardoor ook dat ik als "eerste" spoorlijn vermeldde wat dus blijkbaar enkel een aftakking was op de echte eerste.

Spijtig overigens dat er op die stafkaart geen startbanen getekend staan, misschien was dat toentertijd vertrouwelijke militaire informatie?
Daarentegen verrassend om te zien dat zelfs in 1959 reeds de weg bestond die vandaag A201 heet, de pseudo-autostrade van de luchthaven langsheen de oude en nieuwe NAVO-gebouwen en tot aan de Lambermontlaan in Schaarbeek. Het leek mij vanzelfsprekend dat die veel recenter was, niet dus.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 18 dec 2020, 17:43 Daarentegen verrassend om te zien dat zelfs in 1959 reeds de weg bestond die vandaag A201 heet, de pseudo-autostrade van de luchthaven langsheen de oude en nieuwe NAVO-gebouwen en tot aan de Lambermontlaan in Schaarbeek. Het leek mij vanzelfsprekend dat die veel recenter was, niet dus.
Volgens mij is dat allemaal aangelegd in functie van de Wereldtentoonstelling van 1958.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Bericht door jan_olieslagers »

Dat geldt zeker voor de luchthaventerminal in Zaventem, inclusief spoorstation. Misschien mogen we nog wel eens in de verf zetten dat wij Belgen daarmee aan de spits bleven van de spoorinfrastructuur: we hadden reeds een spoortunnel dwars doorheen de hoofdstad - waar Parijs en London en Rome slechts konden van dromen, nog vele decennia! - en nu hadden we ook spoor tot onder de nationale luchthaven, ook dat duurde elders nog vele jaren, met een mogelijke uitzondering voor London-Gatwick.

Men zou heimwee krijgen naar die tijd waarin er nog visie was én de bijhorende budgetten én waarin de administratieve rompslomp geen jaren en jaren aansleepte.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Oud station Brussel Nationaal Luchthaven

Bericht door TB_worden »

Het oude station is ondertussen afgesloten van de buitenwereld. Vroeger kon je nog langs het talud afdalen naar de bedding en zo het station betreden, nu enkel nog via een anonieme deur in de oude lokettenzaal. Tot voor een paar jaar was deze zaal nog toegankelijk via de oude terminal én via de busparking maar intussen is die niet meer bereikbaar zonder luchthavenbadge. Normaal zou deze wel opengesteld worden voor mensen met een abonnement, handig voor luchthavenpersoneel en personeel van Deloitte, KPMG en hun huurders in de kantoorgebouwen Gateway en Passport.

Het station zelf heeft korte perrons en er is nog wel wat spoorgeschiedenis aanwezig. De aansluitingen van de bovenleiding hangen er nog, een wachthuisje met reclame,... ondertussen ligt er de toegang tot de rentalcarparking en is hey een nooduitgang voor het huidige station.
Plaats reactie