Rolbareel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
FZRwm
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2020, 15:20

Rolbareel

Bericht door FZRwm »

Kan er mij iemand de werking van een rolbareel uitleggen?
Heeft er iemand een technisch schema?
Werd de rolbareel bediend vanuit één punt, dus gelijktijdig dicht en open.
Dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Rolbareel

Bericht door Steve »

Ik verplaats dit om te beginnen al naar "Infastructuur" - je kunt bezwaarlijk zeggen dat dit "Over het forum" gaat. Graag een klein beetje kijken alvorens te posten.
FZRwm
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2020, 15:20

Re: Rolbareel

Bericht door FZRwm »

Mea culpa - SORRY!
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Rolbareel

Bericht door jan_olieslagers »

Neem me niet kwalijk als ik even meelift op dit draadje, maar ik zit reeds lang met een vraag in dezelfde hoek.

Uit mijn prille kinderjaren - pakweg zestig jaar geleden - herinner ik me zo'n rolbareel op deze plaats:
https://www.openstreetmap.org/#map=18/51.18934/4.44187
waarvoor ik als kind veel meer belangsteling had dan voor het voetbal.

Het weinige dat ik me ervan herinner is de aarzelende, onregelmatige beweging, toch een duidelijke aanwijzing van handbediening. Of die bediening dan vanuit Berchem kwam - dat moet een belangrijk seinhuis geweest zijn, wellicht waren er zelfs meerdere - of vanaf Mortsel "Deurnesteenweg", of misschien zelfs van een tussenliggend seinhuis, dat zou ik helemaal niet weten. Zestig jaar is lang.

Overigens - en met excuus als ik al te puristisch doe - "gelijktijdig dicht en open" dat kan niet he, een afsluiting is ofwel dicht ofwel open ofwel in overgang, maar "gelijktijdig dicht en open" dat kan niet. Wat werd er eigenlijk wel bedoeld?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
FZRwm
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2020, 15:20

Re: Rolbareel

Bericht door FZRwm »

Ik bedoel hiermee beide rolbarelen. Of werden deze apart bediend.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rolbareel

Bericht door Steven »

Gelijktijdig dicht en open wil in dit geval eerder verwijzen naar beide kanten van de overweg. Dus de vraag is eerder of beide kanten van de overweg samen openen/sluiten dan wel dat ze afzonderlijk werden bediend.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Rolbareel

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat ik een bevoorrecht getuige ben, want overweg 13 van lijn 94 was tot met de modernisering in 1963 uitgerust met zo een bareel. De bareel zelf reed over rails en werd manueel aangedreven via een wiel dat door de bareelwacht(st)er gedraaid werd. Ik heb menig ritje gemaakt, want je kon zonder problemen op de bareel staan, op voorwaarde dat je er bij volledige opening af sprong. Uiteraard werden beide zijden gelijktijdig bewogen.
overweg 13.jpg
Ik weet dat de foto niet echt duidelijk is, maar je kan je wel een beeld vormen van hoe de barelen geleid werden en als je heel goed kijkt, zie je zelfs het wiel waaraan gedraaid moest worden en de combinatie van vlaggen en toeters die altijd klaar moesten staan.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie