Station Cambron-Casteau verplaatsen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Station Cambron-Casteau verplaatsen

Bericht door TimJ36 »

Kan het station van Cambron-Casteau niet beter liggen aan de Rue du Berceau ipv. zoals nu de Rue Notre-Dame? Het station zou dan niet meer in een flauwe bocht liggen, en het is minder ver van Pairi Daiza. Te overdenken is bij een eerstvolgende renovatie van het station?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Station Cambron-Casteau verplaatsen

Bericht door jan_olieslagers »

Dat zou misschien best wel eens een goed idee kunnen zijn. ALS het dat is DAN zullen anderen er vast al wel eerder aan gedacht hebben.

Al eens nagedacht over een kosten-baten analyse, overigens? De kosten lijken me nogal stevig, en de baten - vooral de becijferbare baten - eerder beperkt. Dichter bij een belangrijke toeristische attractie is zeker een stevige baat - maar wie kan die in euronen becijferen?

En misschien is er zelfs nadeel aan ook, voor de huidige gebruikers die plotseling hun vertrouwde station niet meer op loopafstand zouden vinden?

Kortom: het idee oogt fraai, maar ik zie het er nog niet zo gauw van komen. Er zijn andere prioriteiten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Station Cambron-Casteau verplaatsen

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 08 dec 2020, 17:58 Kan het station van Cambron-Casteau niet beter liggen aan de Rue du Berceau ipv. zoals nu de Rue Notre-Dame? Het station zou dan niet meer in een flauwe bocht liggen, en het is minder ver van Pairi Daiza. Te overdenken is bij een eerstvolgende renovatie van het station?
Het grote probleem is dat er aan de rue Notre-Dame een overweg is en aan de rue de Berceau niet. Je moet dan nog een tunnel beginnen graven enzo om daar een halte te kunnen openen, dure zaak voor een beperkt aantal reizigers.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Station Cambron-Casteau verplaatsen

Bericht door BlackEagle »

De ingang van Pairi Daiza ligt trouwens helemaal aan de andere kant, dus dat lijkt me niet zoveel verschil te maken? Worden er trouwens pendelbusjes ingelegd tussen het station en de ingang? Want anders is het wel een wandelingetje van meer dan een kilometer. Vanaf de Rue du Berceau is die wandeling even lang, btw.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Station Cambron-Casteau verplaatsen

Bericht door rvdborgt »

BlackEagle schreef: 08 dec 2020, 21:45 De ingang van Pairi Daiza ligt trouwens helemaal aan de andere kant, dus dat lijkt me niet zoveel verschil te maken? Worden er trouwens pendelbusjes ingelegd tussen het station en de ingang?
Geen idee. Het park heeft een paar jaar geleden wel tweedehands enkele Zwitserse motorwagens gekocht (meterspoor, elektrisch) om mee naar het station te kunnen pendelen. Daarover hebben we sindsdien helaas niets meer gehoord.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Station Cambron-Casteau verplaatsen

Bericht door groentje »

Of het een grote prioriteit verdient, weet ik niet, maar ik vind het wel een interessant idee. Ikzelf zit al enige tijd op een vergelijkbaar ei te broeden, aan station Vorst-Oost ligt het perron richting Brussel ook in een bocht, terwijl er voldoende ruimte lijkt aan de andere kant van het voormalige stationsgebouw om daar in het verlengde het perron te verleggen. Het bijkomende voordeel dat ik zie, is dat er een makkelijkere ingang zou kunnen komen aan de kant van de Brusselsesteenweg. Enig zelfbelang is mij niet vreemd, die ingang zou ook dichter liggen bij waar ik woon :wink: .
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Station Cambron-Casteau verplaatsen

Bericht door DR-fan »

rvdborgt schreef: 08 dec 2020, 23:35 Geen idee. Het park heeft een paar jaar geleden wel tweedehands enkele Zwitserse motorwagens gekocht (meterspoor, elektrisch) om mee naar het station te kunnen pendelen. Daarover hebben we sindsdien helaas niets meer gehoord.
Groetjes,
Rian
Het was de bedoeling om een meterspoorlijn aan te leggen tussen het park en een nieuwe grote parking in Brugelette - ik dacht op het terrein van de vroegere suikerfabriek. Er is in de streek nogal wat protest tegen die plannen (vooral de parking), dus het zal niet voor direct zijn.
Plaats reactie