Gabarit perrons?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Gabarit perrons?

Bericht door jan_olieslagers »

Bestaat er een standaard voor het dwarsprofiel van een typisch dubbelsporig reizigersstation?
* afstand tussen de spoorstaven? (ja, 1435 mm, dat weet ik ook wel - maar in het midden?)
* afstand tussen de perronkanten? (die zal allicht groter zijn in een bocht, bv. 1-2 in Schuman?)
* hoogte van de perrons? (ergens zit er 76 cm in mijn achterhoofd, maar van waar tot waar is dat juist?)
Dit voor een modelbouwproject.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gabarit perrons?

Bericht door jan_olieslagers »

Niemand??
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Gabarit perrons?

Bericht door b-loc »

Hieronder een link naar de verschillende vrijeruimteprofielen die Infrabel gebruikt blz3-5
https://infrabel.be/sites/default/files ... uk_i_0.pdf
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gabarit perrons?

Bericht door jan_olieslagers »

Dankje! Daarmee kom tot een afstand van perronrand tot perronrand van zowat 9 meter, dat lijkt realistisch.
Meer info altijd welkom!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Gabarit perrons?

Bericht door b-loc »

Lijkt me iets te veel.
De afstand van de perronrand tot aan de eerste rail is minder dan 1,5m.
Vermoedelijk is de witte/gele lijn op het perron 1,5m van de rail.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Gabarit perrons?

Bericht door Bordensteker »

Negen meter tussen perronranden leek ook mij erg veel. Daarom ben ik eens gaan rekenen.

Ik kom op 7600 mm minimum afstand tussen de perronwanden langs 2 aangrenzende perronsporen met zijperrons. Op basis van figuur 4 van de bron en recht spoor.
Nominale omtrek van het vrijeruimteprofiel, en rekening houdend dat het perron 76 cm boven het rolvlak (bovenkant spoorstaaf) ligt, zodat punt L naast het perron blijft en punt A een stukje over de perronrand uitsteekt.
Voor de minimale afstand tussen de twee sporen is dan maat A leidend.

Per spoor langs een perron reken ik dan 932,5 mm + 1432,5 + de spoorwijdte van 1435 mm = 3800 mm.
Voor twee sporen tussen twee evenwijdige perrons neem je dat resultaat dan nogmaals maal twee = 7600 mm.


Maar ik geef mijn mening graag voor een betere. Dit is niet mijn dagelijks werk, alhoewel het uitrekenen van volgens de vliegtuigfabriek onmogelijke ladingen in vrachtvliegtuigen lange tijd regelmatig op mijn bureau werd gelegd, over mijn andere dan maar weer uit te stellen werk heen. Dat soort werk leek soms ook wel wat op waar ik me in het kader van deze vraag nu over buig. Een vliegmens krijgt vandaag niet gauw meer de gelegenheid om een Jan Olieslagers van dienst te zijn!

Van (uitgerangeerd!) luchtvaartmens werd ik goederenmachinist, en ik heb in de haven met praktisch ingestelde pretoogjes weleens voorzichtig mijn machien rondgezet langs een duidelijk te lange reeks wagens die dus aan beide uiteinden voorbij de misbil stonden. Het ging maar juist, mede dankzij het timmermansoog van de rangeerder die de wagens precies goed had neergezet.

En voor de volledigheid: de nagestreefde perronhoogte van inderdaad 76 cm wordt gemeten boven het rolvlak.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gabarit perrons?

Bericht door jan_olieslagers »

Allen bedankt voor de nuttige reacties! (@Bordensteker: zie PB aangaande vliegerij, hier off-topic)

Ik heb me zo'n afstandsmeter met laser besteld, kga daarmee aan de slag in Schuman als ik nog eens naar kantoor ga werken. Wel eerst de OnderStationsChef informeren lijkt me belangrijk; want dat zou er verdacht kunnen uitzien, denk ik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gabarit perrons?

Bericht door jan_olieslagers »

Die afstandsmeter is intussen aangekomen, en ik heb er na de dagtaak wat mee gestoeid in station Schuman, tussen sporen 3 en 4.
Resultaat: na verschillende metingen, een opvallend constante 712cm tussen perronboorden. Let wel, het meetapparaat is niet geijkt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie