Tankinstallatie Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Tankinstallatie Mol

Bericht door LML »

In juni '21 start de elektrische tractie op Antwerpen-Mol-Hamont, in december '22 op Mol-Hasselt. Dus tot 12/'22 zal er gebruik gemaakt worden van de tankinstallatie voor de MW41'ers vol te tanken. Van zodra deze dieseltreinstellen de Kempen gaan verlaten, zou de tankinstallatie als reserve in dienst blijven, of wordt deze ontmanteld en verwijderd? Iemand (al) een idee of zelfs een weetje hierover?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door Shrek »

LML schreef: 24 nov 2020, 23:20 In juni '21 start de elektrische tractie op Antwerpen-Mol-Hamont, in december '22 op Mol-Hasselt. Dus tot 12/'22 zal er gebruik gemaakt worden van de tankinstallatie voor de MW41'ers vol te tanken. Van zodra deze dieseltreinstellen de Kempen gaan verlaten, zou de tankinstallatie als reserve in dienst blijven, of wordt deze ontmanteld en verwijderd? Iemand (al) een idee of zelfs een weetje hierover?
Ik heb ergens gelezen dat deze gaat verdwijnen. Lijkt mij logisch vermits alle MW41 daar weggaan.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Als de tankinstallatie in Mol zou verdwijnen op termijn dan kan men wel weer het kopspoor A onder spanning zetten .
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door Shrek »

ijzeren rijn 82 schreef: 28 dec 2020, 14:16 Als de tankinstallatie in Mol zou verdwijnen op termijn dan kan men wel weer het kopspoor A onder spanning zetten .
Inderdaad, dat is ook de bedoeling.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door LML »

In de Kempen zouden de MW41-stellen nog een hele poos in dienst blijven. Naar het schijnt is de dieseltankinstallatie recent nog nagekeken en goedgekeurd tot 2032...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door pietje »

Aangezien die installatie nog vrij nieuw is, zou het mij verbaasd hebben als ze die op korte termijn zouden uitfaseren.
Aan de andere kant blijf ik bij mijn mening dat het CO2 neutraal maken van het spoor, 1 van de meest efficiënte investeringen is om de totale uitstoot te verminderen.
Zeker in tijden met ministers aan de knoppen die meegelopen hebben in klimaatbetogingen, had ik toch wat meer daadkracht verwacht.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 17 aug 2023, 17:24 Aangezien die installatie nog vrij nieuw is, zou het mij verbaasd hebben als ze die op korte termijn zouden uitfaseren.
Aan de andere kant blijf ik bij mijn mening dat het CO2 neutraal maken van het spoor, 1 van de meest efficiënte investeringen is om de totale uitstoot te verminderen.
Zeker in tijden met ministers aan de knoppen die meegelopen hebben in klimaatbetogingen, had ik toch wat meer daadkracht verwacht.
Het had inderdaad wat sneller gemogen, maar er is wel een goede uitleg voor. Het is net door een toegenomen treingebruik dat er meer treinkm geproduceerd moeten worden en er dus meer rollend materieel nodig is en de oudere/minder gewenste treinen dus langer moeten rondrijden.
Als je het aanbod weer zou inkrimpen konden de dieseltjes er meteen uit, maar dat is ook geen goede oplossing natuurlijk.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door pietje »

Andere mogelijkheid is om met de leveranciers af te spreken dat je er meer rollend materieel koopt, op voorwaarde dat ze sneller opleveren.
Bedrijven zijn gevoelig voor dit soort vragen.
Dus gewoon meer en sneller investeren in rollend materieel en als bonus kan je vervuilend materieel doorverkopen om nog wat extra budget te vinden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 17 aug 2023, 17:59 Andere mogelijkheid is om met de leveranciers af te spreken dat je er meer rollend materieel koopt, op voorwaarde dat ze sneller opleveren.
Bedrijven zijn gevoelig voor dit soort vragen.
Dus gewoon meer en sneller investeren in rollend materieel en als bonus kan je vervuilend materieel doorverkopen om nog wat extra budget te vinden.
Treinbouwers zijn hier niet gevoelig voor hoor. Die laten over heel Europa klanten wachten en zitten gewoon in een zetel omdat de vraag groter is dan het aanbod.
Daarnaast is er natuurlijk ook het budget dat totaal noet aanwezig is om nog sneller nieuw materieel aan te kopen (en historisch gezien gaat het al heel snel de laatste jaren).
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door nighttrain »

pietje schreef: 17 aug 2023, 17:24 Aangezien die installatie nog vrij nieuw is, zou het mij verbaasd hebben als ze die op korte termijn zouden uitfaseren.
Aan de andere kant blijf ik bij mijn mening dat het CO2 neutraal maken van het spoor, 1 van de meest efficiënte investeringen is om de totale uitstoot te verminderen.
Zeker in tijden met ministers aan de knoppen die meegelopen hebben in klimaatbetogingen, had ik toch wat meer daadkracht verwacht.
https://businessam.be/het-grote-fiasco- ... toftreinen.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door pietje »

nighttrain schreef: 17 aug 2023, 18:57
pietje schreef: 17 aug 2023, 17:24 Aangezien die installatie nog vrij nieuw is, zou het mij verbaasd hebben als ze die op korte termijn zouden uitfaseren.
Aan de andere kant blijf ik bij mijn mening dat het CO2 neutraal maken van het spoor, 1 van de meest efficiënte investeringen is om de totale uitstoot te verminderen.
Zeker in tijden met ministers aan de knoppen die meegelopen hebben in klimaatbetogingen, had ik toch wat meer daadkracht verwacht.
https://businessam.be/het-grote-fiasco- ... toftreinen.
Dat waterstoftreinen een vrij domme investering zijn, vooral dan in België, was mij al lang duidelijk.
De enige 2 min of meer valabele manieren zijn:
* Extra bovenleiding hangen: als we nu al boven de 90% zitten, zal iedereen wel snappen dat het niet onhaalbaar is om daar nog wat bij te doen.
* Batterij-treinstellen (voor een beperkt aantal km waar bovenleiding (nog) niet haalbaar is en locs met een batterij-pack voor last-mile
(waarschijnlijk moeten we beide combineren om diesel volledig weg te krijgen van het spoor)
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 17 aug 2023, 18:28
pietje schreef: 17 aug 2023, 17:59 Andere mogelijkheid is om met de leveranciers af te spreken dat je er meer rollend materieel koopt, op voorwaarde dat ze sneller opleveren.
Bedrijven zijn gevoelig voor dit soort vragen.
Dus gewoon meer en sneller investeren in rollend materieel en als bonus kan je vervuilend materieel doorverkopen om nog wat extra budget te vinden.
Treinbouwers zijn hier niet gevoelig voor hoor. Die laten over heel Europa klanten wachten en zitten gewoon in een zetel omdat de vraag groter is dan het aanbod.
Niet geschoten is altijd mis en ik heb echt niet de indruk dat onze regering het echt geprobeerd heeft
Daarnaast is er natuurlijk ook het budget dat totaal noet aanwezig is om nog sneller nieuw materieel aan te kopen (en historisch gezien gaat het al heel snel de laatste jaren).
Zoals ik al zei: budgetten kunnen ook van buiten de klassieke "mobiliteit" potjes komen. Als er ministers zijn die echt iets willen doen aan het klimaat, kunnen ze beter binnen de regering extra geld zoeken om "eenvoudige" oplossingen te financieren dan dat ze zichzelf in de kijker zetten op een betoging.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door Steven »

Er is zoveel rollend materieel in bestelling de laatste tien jaar dat bij de meeste (Alstom en Siemens en Stadler ) het orderboekje goed gevuld is. Gewoon achteraan aanschuiven is de boodschap op dit moment. Als zelfs oost Europese landen volop nieuwe treinen kopen (die er geregeld beter uitzien dan wat wij hebben, persoonlijke mening). Het enige wat niet echt goed wil lukken zijn die waterstoftreinen heb ik de indruk. Niet alleen in Duitsland maar ook in Oostenrijk bij de Zillertalbahn loopt het niet van een leien dakje op dat vlak. Dus om te zeggen dat die tankinstallatie zomaar weg moet in mol is het nog iets te vroeg. Die diesel zullen nog wel de nodige capaciteit bieden om reizigers te vervoeren tot er voldoende nieuwe treinen zijn.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door desirootje »

pietje schreef: 17 aug 2023, 17:59 Andere mogelijkheid is om met de leveranciers af te spreken dat je er meer rollend materieel koopt, op voorwaarde dat ze sneller opleveren.
Bedrijven zijn gevoelig voor dit soort vragen.
Dus gewoon meer en sneller investeren in rollend materieel en als bonus kan je vervuilend materieel doorverkopen om nog wat extra budget te vinden.
Wie denk je dat we zijn? De desiro's waren de grootste order ooit vanuit de NMBS met 305 treinen, ondertussen hebben de Fransen met de AGC uiteindelijk 700 treinen gekocht, hoezo denk je dat de belofte dat we er mss nog een honderdtal bijkopen indruk gaat maken op Alstom, Stadler of Siemens? We zijn te klein om zelfs te proberen om zulke druk te zetten, en zoals Shrek en Steven al vermelden is het goed mogelijk dat niemand dat echt goed kan.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door nighttrain »

Je mag u niet alleen blind staren op de « hardware » ,maar ook naar de « software » van het produkt. T.t.z. de fabrikanten van electronische componenten die moeten aan boord geinstalleerd worden zoals signalisatie,traktie controle,communicatie,registration enz.. Die installaties ondergaan vele commisioning testen alvorens ze gevalideerd worden voor gebruik. Iedere koper heeft ook een eigen « spare parts »politiek als back-up voor zijn vloot.
Plaats reactie