Station Schuman, OSM, ...

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Station Schuman, OSM, ...

Bericht door jan_olieslagers »

Nu ik terug aan het pendelen ben naar Schuman (vanuit Eppegem, gewoonlijk, dank zij de goede raad die ik hier kreeg) valt er me een en ander op:
* aankondigingen spreken van spoor 1-2-4 zoals gebruikelijk; maar voor spoor 3 is het ineens 3A. En waarachtig er hangen borden die "3A1" aankondigen, maar van een 3B is er geen sprake. Er waren toch zeker geen plannen om treinen te laten kop maken op dat spoor 3?
* op openstreetmap is het station maar zeer magertjes ingetekend, terwijl het metrostation eronder wel heel netjes gedaan is; ik neem me voor daar de komende weken en maanden wat aan bij te spijkeren. Maar ik heb weinig zicht op het mappen van stations, en dit is helemaal niet het simpelste. Als er hier OSM-mappers moesten zitten (er was er minstens eentje, in een vorig leven :) ) nodig ik die van harte uit om de toestand aldaar op te volgen, en mij bij te sturen waar nodig of gepast. Het eerste werk wordt: de getekende perrons 2-3-4 verlengen (3 en 4 gaan tot aan de Archimedesstraat, aan de overkant van het rond punt!) en het ontbrekende perron 1 toe te voegen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Station Schuman, OSM, ...

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 20 aug 2020, 18:17 * aankondigingen spreken van spoor 1-2-4 zoals gebruikelijk; maar voor spoor 3 is het ineens 3A. En waarachtig er hangen borden die "3A1" aankondigen, maar van een 3B is er geen sprake. Er waren toch zeker geen plannen om treinen te laten kop maken op dat spoor 3?
Misschien om duidelijker aan te geven waar de trein stopt, aangezien de meeste treinen daar veel korter zijn dan het perron terwijl er aan beide uiteinden ingangen zijn? Al verklaart dat niet waarom ze bij spoor 4 niet hetzelfde doen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Station Schuman, OSM, ...

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, het is vreemd. Ik kan me alleen maar voorstellen dat men begonnen is met het implementeren van een goed idee, om zich dan te realiseren dat het misschien toch niet zo'n bijzonder goed idee was... Dat zou hoogst ongebruikelijk zijn bij ons spoorbedrijf, waar men toch o zo sterk is in het bedenken van tegenargumenten (vaak tot mijn ergernis, maar het dient gezegd dat er ook voordelen aan kunnen zijn) maar deze ene keer zou het misschien toch kunnen gebeurd zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Station Schuman, OSM, ...

Bericht door Asterix »

Men heeft dit op spoor III gedaan omdat er te veel Eurocraten met hun valiezen op weg naar de luchthaven steevast aan het verkeerde uiteinde van het perron stonden te wachten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Station Schuman, OSM, ...

Bericht door Steve »

En de mensen die richting pakweg Ottignies, Namen, Dinant, Nijvel, Halle... moeten op het even lange spoor 4, die mogen het dan maar uitzoeken?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Station Schuman, OSM, ...

Bericht door jan_olieslagers »

Vandaag heb ik eens beter gekeken, en vastgesteld dat er ook een bord "4A1" hangt, weliswaar nogal verdoken. En de aankondigingen hebben het enkel over "4".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Station Schuman, OSM, ...

Bericht door msts.be »

jan_olieslagers schreef: 20 aug 2020, 18:17Als er hier OSM-mappers moesten zitten (er was er minstens eentje, in een vorig leven :) )
Hier is er één :P Maar tegenwoordig eerder bezig met intekenen van nieuwe huizen/winkels, elektriciteitsinfrastuctuur (HS-cabines) en overlaatst ook nog een deel seinhuizen in ons zuiderlijk buurland..
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Station Schuman, OSM, ...

Bericht door jan_olieslagers »

Men heeft dit op spoor III gedaan omdat er te veel Eurocraten met hun valiezen op weg naar de luchthaven steevast aan het verkeerde uiteinde van het perron stonden te wachten.
Tsja, als men er nu eens kon op rekenen dat de treinen steevast op dezelfde plek stoppen... Maar dat is dus helemaal niet het geval, welke is dan de "juiste" of "verkeerde" plaats om te staan wachten?

Het zal al wel vaker aangekaart zijn, maar ik blijf er me aan ergeren dat de 3 duikbrilstellen van de S9 soms helemaal aan 3A staan, meestal half om half over 3A en 3B, en een enkele keer puur op 3B. Heel effectief om vertraging op te lopen want er zijn altijd wel reizigers die nog moeten lopen. Waarom zijn er dan die bordjes "4", "6", "8" onderaan de perronranden?

Elders is het overigens niet anders: als ik 's morgens opstap in Kortenberg is het ook altijd af te wachten waar die [ ... ] nu weer gaat stoppen. Er durft galant een rijtuiglengte verschil op zitten, soms zelfs meerdere.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie