Pagina 1 van 1

spoorweggebouw in Brussel

Geplaatst: 02 jul 2020, 16:21
door joverwimp
In de Kartuizersstraat staat bovenaan een groot gebouw 'Chemins de Fer de l'Etat'
Bij mijn weten heeft hier nooit een station gestaan of trein gereden; wat was het dan wel ?

Re: spoorweggebouw in Brussel

Geplaatst: 02 jul 2020, 17:26
door jan_olieslagers
Boeiend! Ik dacht eerst aan het Bogaardenstation, maar dat was nog altijd een eindje verderop, waar nu "place Rouppe" is.
Overigens was Kartuizersstraat beter te vinden dan Kartuizerstraat :)

Re: spoorweggebouw in Brussel

Geplaatst: 02 jul 2020, 17:51
door wdew
joverwimp schreef: 02 jul 2020, 16:21 In de Kartuizerstraat staat bovenaan een groot gebouw 'Chemins de Fer de l'Etat'
Bij mijn weten heeft hier nooit een station gestaan of trein gereden; wat was het dan wel ?
Ik ken dat gebouw van er voorbij te wandelen.
Ik heb dat jaren geleden gevraagd aan de persoon die de geschiedenis van de spoorwegen bijhield.
Die persoon is reeds lang overleden
Ik meen dat hij mij gezegd heeft dat het een inzamel/distributie gebouw was voor via de spoorweg verzonden pakjes.
Dit komt uit mijn geheugen en ik heb er geen zekerheid van.
Maar misschien nuttig bij verdere opzoekingen.

Re: spoorweggebouw in Brussel

Geplaatst: 02 jul 2020, 23:12
door FrederikD
Op de website van bouwkundig erfgoed in het BHG staat het gebouw aangegeven als "spoorwegdepot" en "voormalig goederenstation", maar of daar ooit een spoorlijn heeft gelopen?

http://www.irismonument.be/nl.Brussel_V ... at.29.html

Re: spoorweggebouw in Brussel

Geplaatst: 02 jul 2020, 23:17
door wdew
FrederikD schreef: 02 jul 2020, 23:12 Op de website van bouwkundig erfgoed in het BHG staat het gebouw aangegeven als "spoorwegdepot" en "voormalig goederenstation", maar of daar ooit een spoorlijn heeft gelopen?

http://www.irismonument.be/nl.Brussel_V ... at.29.html
Ik weet 100% zeker dat daar nooit een spoorlijn gelopen heeft, zelfs geen industriële.
Dat kan je nagaan op oude plannen van Brussel.

Re: spoorweggebouw in Brussel

Geplaatst: 02 jul 2020, 23:32
door wdew
FrederikD schreef: 02 jul 2020, 23:12 Op de website van bouwkundig erfgoed in het BHG staat het gebouw aangegeven als "spoorwegdepot" en "voormalig goederenstation", maar of daar ooit een spoorlijn heeft gelopen?

http://www.irismonument.be/nl.Brussel_V ... at.29.html
Nog zulk gebouw.
http://www.irismonument.be/nl.Sint-Gill ... eg.31.html
En ook bij dit gebouw heeft er nooit een spoorlijn gelegen.

Re: spoorweggebouw in Brussel

Geplaatst: 05 jul 2020, 08:44
door BlackEagle
In Antwerpen staat er ook zo'n gebouw in de Vestingstraat: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ecten/7725

Dat is niet ver van het Centraal Station maar toch is hier zeker nooit een spoorwegaansluiting geweest. Wordt omschreven als een opslagplaats, maar voor wat?

Re: spoorweggebouw in Brussel

Geplaatst: 05 jul 2020, 10:42
door wdew
BlackEagle schreef: 05 jul 2020, 08:44 In Antwerpen staat er ook zo'n gebouw in de Vestingstraat: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ecten/7725

Dat is niet ver van het Centraal Station maar toch is hier zeker nooit een spoorwegaansluiting geweest. Wordt omschreven als een opslagplaats, maar voor wat?

Nog een depot:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ ... ecten/4891

Ook op een plaats waar nooit een spoorlijn gelegen heeft.

Hierbij staat te lezen:
'Het complex was bedoeld voor de opslag en distributie van via het spoor verzonden goederen en pakjes in Antwerpen.'

Re: spoorweggebouw in Brussel

Geplaatst: 05 jul 2020, 11:04
door Paul
Ik meen dat in alle grote steden van ons land in de 19de-begin 20ste eeuw zulke centraal gelegen kantoren en/of opslagplaatsen waren waar pakjes afgegeven en opgehaald konden worden. Verzamelaars van stempels op spoorwegzegels zijn daarmee vertrouwd, want elk van die kantoren had een eigen stempel.

Re: spoorweggebouw in Brussel

Geplaatst: 07 jul 2020, 08:42
door joverwimp
Tot ongeveer 1980 kon je stukgoederen afleveren in elk bemand station. Ik heb nog kleine pakjes verstuurd, dat was goedkoper dan via de post.
Maar hoe werkten die opslagplaatsen die niet verbonden waren aan het spoorwegnet ? In Brussel kwamen de goederen allicht toe in Thurn & Taxis. Werden ze vervolgens met paard en kar verspreid over de lokale opslagplaatsen ? Of was er een goederentramverbinding ?
Toen ik in 1972 een pakje liet overkomen uit Engeland moest ik het ophalen (en dedouaneren) in Thurn & Taxis.

Re: spoorweggebouw in Brussel

Geplaatst: 07 jul 2020, 13:34
door Paul
Het goederenstation Thurn & Taxis is pas omstreeks 1905 gebouwd en in dienst gekomen. En inderdaad, vermoedelijk werden die stadskantoren via vervoer over de weg (paard en kar, later vrachtwagens) bevoorraad.