Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door pietje »

HLE18
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door HLE18 »

jan_olieslagers schreef: 24 jul 2020, 19:03
Op het perron van Baasrode-Zuid is men nieuwe trekputten aan het steken. Ik vermoed voor de nieuwe seininrichting (Simis-W).
Misschien omvat dit ook enige voorbereiding voor een eventuele heractivering van L52 Dendermonde-Puurs?
L52 hebben ze nieuwe dwarsliggers gelegd heb ik horen zeggen.
HLE18
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door HLE18 »

We zijn nu 1 jaar later en nu hebben ze precies de spoorstaven tussen Londerzeel en Mechelen al terug moeten vervangen, waarom zou dat nu zijn?
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door Daviddb »

Enkel de dwarsliggers en ballast worden momenteel vervangen op L53. Eind juni is het einde van de werken voorzien. :)
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door b-loc »

HLE18 schreef: 15 jun 2021, 18:14 We zijn nu 1 jaar later en nu hebben ze precies de spoorstaven tussen Londerzeel en Mechelen al terug moeten vervangen, waarom zou dat nu zijn?
Tussen Londerzeel en Mechelen zijn vorig jaar enkel de dwarsliggers vervangen en de ballast gezift.
Dit jaar worden de spoorstaven vervangen.

Tussen Dendermonde en Buggenhout wordt dit jaar de dwarsliggers en spoorstaven vervangen en ook de ballast gezift.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door rvdborgt »

b-loc schreef: 19 jun 2021, 17:51
HLE18 schreef: 15 jun 2021, 18:14 We zijn nu 1 jaar later en nu hebben ze precies de spoorstaven tussen Londerzeel en Mechelen al terug moeten vervangen, waarom zou dat nu zijn?
Tussen Londerzeel en Mechelen zijn vorig jaar enkel de dwarsliggers vervangen en de ballast gezift.
Dit jaar worden de spoorstaven vervangen.

Tussen Dendermonde en Buggenhout wordt dit jaar de dwarsliggers en spoorstaven vervangen en ook de ballast gezift.
Infrabel heeft dus toch ingezien dat dat wat efficiënter kan?

Groetjes,
Rian
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door wilrijkenaar2610 »

.
Laatst gewijzigd door wilrijkenaar2610 op 21 mar 2022, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door Steve »

wilrijkenaar2610 schreef: 22 jun 2021, 11:32 Over de heropening van lijn 52 heb ik het volgende te melden : zal niet gebeuren. Door de aanleg van de nieuwe uitwijksporen tussen Dendermonde en Baasrode zal de verbinding met lijn 52 verbroken worden. SDP zal een nieuwe wissel in Puurs krijgen.
Op zich is dat natuurlijk geen enorm probleem, een eventuele heropening zou betekenen dat heel de lijn aangepast zou moeten worden om een reguliere exploitatie opnieuw mogelijk te maken en dan is het leggen van een nieuwe aansluiting in Dendermonde ongetwijfeld maar een detail. Maar we zijn het er natuurlijk over eens dat dat er de komende jaren niet van zal komen ...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door jan_olieslagers »

Over de heropening van lijn 52 heb ik het volgende te melden : zal niet gebeuren.
Is het niet voorzichtiger om te stellen "zal voorlopig niet gebeuren" of "niet op korte termijn"?

De politiek heeft hier een stevige vinger in de pap, en de politiek durft nog al eens van gedacht veranderen - zoals we reeds meermaals hebben ondervonden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door wilrijkenaar2610 »

jan_olieslagers schreef: 24 jun 2021, 21:03
Over de heropening van lijn 52 heb ik het volgende te melden : zal niet gebeuren.
Is het niet voorzichtiger om te stellen "zal voorlopig niet gebeuren" of "niet op korte termijn"?

De politiek heeft hier een stevige vinger in de pap, en de politiek durft nog al eens van gedacht veranderen - zoals we reeds meermaals hebben ondervonden.
Natuurlijk is dat niet volledig uitgesloten, maar België kenend.....
Het is gewoon een grote reeks factoren waardoor het mij gewoon zeer onwaarschijnlijk lijkt dat de lijn ooit zal heropenen. De toch wel omvangrijke infrastructuur werken zoals de volledig her aanleg van de spoorlijn, het elektrificeren, de aanleg van het bijna noodzakelijk extra perron in Puurs, het wegwerken van de overwegen, het volledig herbekijken en her aanleggen van de aansluiting kant Dendermonde. Dan daar bijgenomen de stijging van de exploitatie kosten. Ook moet je rekening houden met verzet van NIMBY's. En natuurlijk gaat het ontmantelen van SDP ook niet gemakkelijk gaan.
Het is mogelijk, maar nogmaals, ik zie het niet gebeuren.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door jan_olieslagers »

Ha, we komen al beter overeen :) Veel van uw punten kan ik onderschijven! Alleen zie ik niet hoe men ooit in Puurs nog een perron zou kunnen bijmaken; en ik zie er ook geen nood aan: als het ooit allemaal doorgaat dan zou het zijn voor doorgaande treinen Dendermonde-Puurs-Boom-Antwerpen; in Puurs houdt dat alleen een verlenging/doortrekken in van het meest noordelijke perronspoor.

Twee practische bezwaren die ik zie:
*/ dergelijke treinen zouden moeten kruisen met de Mechelen-StNiklaas op L54, dat maakt beide diensten storinggevoelig. M.a.w. Infrabel zal het misschien kunnen, maar NMBS zal zeker niet applaudisseren of staan springen. Ik kan me goed voorstellen dat dit argument zwaar kan gewogen hebben bij de beslissing om er voorlopig niet mee door te gaan.
*/ om het fatsoenlijk te doen zou de slagboom aan de Eikevlietbaan dubbelsporig moeten worden, en daar zie ik geen ruimte voor. Of men zou hier voldoende reden moeten in vinden om die slagboom kompleet af te schaffen, natuurlijk, dat is het streven. (Ik heb in Puurs gewoond, en heb me altijd al bedacht dat er daar ergens een brug over het spoor zou moeten komen, of zelfs meerdere, om al die gelijkgrondse kruisingen te kunnen opdoeken).
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door wilrijkenaar2610 »

jan_olieslagers schreef: 24 jun 2021, 22:51 Ha, we komen al beter overeen :) Veel van uw punten kan ik onderschijven! Alleen zie ik niet hoe men ooit in Puurs nog een perron zou kunnen bijmaken; en ik zie er ook geen nood aan: als het ooit allemaal doorgaat dan zou het zijn voor doorgaande treinen Dendermonde-Puurs-Boom-Antwerpen; in Puurs houdt dat alleen een verlenging/doortrekken in van het meest noordelijke perronspoor.
In Puurs komen op dit moment alle treinen in al de 3 richtingen tegelijk aan, waardoor er een heel goede overstap ontstaat. Als je lijn 52M heropend, ontstaan er een 4e richting. Wat dit betekent is dat je idealiter de treinen van de s32 laat kruisen in Puurs. Hiermee heb je de beste overstap mogelijkheden. Daarvoor heb je een extra perron nodig in Puurs.
Plaats reactie