Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
HLE18
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door HLE18 »

Tijdens de paasvakanties (en verschillende andere weekends) gaat Infrabel vernieuwingswerken uitvoeren tussen Dendermonde en Mechelen en rijden er geen treinen.

Weet iemand wat ze juist allemaal gaan doen? Ik veronderstel al nieuwe wissels installeren die al een tijdje klaar liggen langs het spoor in Mechelen.
HLE18
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door HLE18 »

Zouden ze de snelheid verhogen naar 160?
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door Freken »

Er liggen al een paar dagen een grote hoeveelheid dwarsliggers klaar op een goederentrein in de bundel G van Dendermonde.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door trainlovertje »

HLE18 schreef: 01 mar 2020, 09:45 Zouden ze de snelheid verhogen naar 160?
Geen idee, al lijkt 160 me wel snel. Als ik me niet vergis is de referentiesnelheid daar momenteel 120 km/h. Verhoging naar 140 km/h lijkt me wel aannemelijk.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door Elgar »

Men gaat de huidige rails (type 50 kg/m) vervangen door het zwaardere type van 60 kg/m wat de nieuwe standaard geworden is.
Kant Mechelen worden er ook vier nieuwe wissels gelegd, deze werken handelen meer in het kader van de nieuwe spoorconfiguratie voor het stationsproject.
HLE18
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door HLE18 »

trainlovertje schreef: 01 mar 2020, 10:22
HLE18 schreef: 01 mar 2020, 09:45 Zouden ze de snelheid verhogen naar 160?
Geen idee, al lijkt 160 me wel snel. Als ik me niet vergis is de referentiesnelheid daar momenteel 120 km/h. Verhoging naar 140 km/h lijkt me wel aannemelijk.
Zou op zich wel de ideale moment zijn bijna alles kan 160 km/h of meer rijden. Hoe korter de reistijd hoe beter :P
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door Shrek »

Het zal in ieder geval niet voor nu zijn, de seininrichting is er niet voor aangepast. Wat er nu ook gaat gebeuren zijn kabelwerken om de nieuwe seininrichting in de toekomst te kunnen installeren.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door Tram44 »

Elke snelheidsverhoging is natuurlijk meegenomen maar men zou vooral moeten kijken of V140 of V160 ook nuttig is om bijvoorbeeld tijdig een volgend knooppunt te bereiken. Met het huidige stoppatroon zal het tijdsverschil wellicht vrij beperkt zijn en de enige stop die je - eventueel, al pleit ik er niet voor - zou kunnen laten vallen tussen Mechelen en Gent is Londerzeel.
HLE18
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door HLE18 »

Voor de L-trein zal het niet veel uitmaken maar de IC stopt toch niet zo veel frequenter dan andere IC's in dit land die wel 160 rijden?
HLE18
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door HLE18 »

Daarstraks eens een stuk langs L53 gefietst (Baasrode-Malderen) om eens te kijken hoe ver ze staan met de werken. Ik dacht dat ze over de hele lijn de sporen, dwarsliggers, seininrichting en bovenleiding gingen vernieuwen maar tot mijn verbazing was er (op het eerste zicht) niet veel nieuws te zien :? ?
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door b-loc »

HLE18 schreef: 23 jul 2020, 17:46 Daarstraks eens een stuk langs L53 gefietst (Baasrode-Malderen) om eens te kijken hoe ver ze staan met de werken. Ik dacht dat ze over de hele lijn de sporen, dwarsliggers, seininrichting en bovenleiding gingen vernieuwen maar tot mijn verbazing was er (op het eerste zicht) niet veel nieuws te zien :? ?
Op het perron van Baasrode-Zuid is men nieuwe trekputten aan het steken. Ik vermoed voor de nieuwe seininrichting (Simis-W).
Voor de rest zal je niet veel bijzonders zien tussen Dendermonde en Londerzeel.
De grote werken zijn tussen Londerzeel en Mechelen.
Er is gezift met de C75 en nieuwe betonnen dwarsliggers gelegd met de P93.
Ook is het bovenleidingssysteem vernieuwd van de opengaande brug over het kanaal van Willebroek.
Verder richting Mechelen zijn er vermoedelijk nog andere werken gedaan.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door jan_olieslagers »

Op het perron van Baasrode-Zuid is men nieuwe trekputten aan het steken. Ik vermoed voor de nieuwe seininrichting (Simis-W).
Misschien omvat dit ook enige voorbereiding voor een eventuele heractivering van L52 Dendermonde-Puurs?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door Tram44 »

Heb ergens horen vallen dat er in de omgeving van Baasrode nieuwe of langere uitwijksporen zouden komen voor goederentreinen.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Werken L53 tussen Dendermonde-Mechelen in paasvakantie

Bericht door traxie »

Zijn er dan ook werken aan de wissels in londerzeel, anders wel jammer dat de treinen vrij zinloos beperkt zijn tot dendermonde.
Plaats reactie