Spoorveiligheid langs de lijn.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door Asterix »

Die fietssnelwegen zijn dan ook een recent fenomeen waarmee destijds in de ruimtelijke planning geen rekening is gehouden. Ze worden dus vaak ergens tussen gepropt wat niet altijd in de veiligste situaties resulteert. Zeker aan kunstwerken zoals bruggen lopen ze vaak heel dicht langs het spoor. Er staat dan wel een afsluiting tussen pad en spoor maar de herstelling en het onderhoud van die afsluitingen blijven een zwak punt.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door joverwimp »

Volgens Infrabel blijkt spoorlopen nog altijd populair, niettegenstaande de gevolgen:
"Vorig jaar viel er één dode in die omstandigheden en raakten drie mensen ernstig gewond. Naast de zware menselijke tol veroorzaakten de 705 gevallen van spoorlopen in 2019 128.820 minuten vertraging voor het treinverkeer, ofwel bijna 6 uur vertraging per dag!"
https://infrabel.be/nl/spoorlopen
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door dentheo »

één dode door spoorlopen ? Dat is dan toch veel minder dan aan overwegen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, zoiets bedacht ik me ook al. Als men het totaal aantal overlijdens in BE beschouwt, en sorteert naar oorzaak, dan moet spoorlopen héél onderaan de lijst komen. Natuurlijk doet eenieder wat zij/hij kan, maar ik vond al die heisa inzake spoorlopen altijd al fel overdreven. In mijn observatie weten 99% van de spoorlopers zeer wel wat ze aan het doen zijn, en wat de risico's zijn, en kunnen daar best mee omgaan.

Wel kan ik me voorstellen dat het hart van iedere treinbestuur(st/d)er stil staat als er daar plots een persoontje opduikt vanuit het niets! Wat gaat die nu doen?? Wie dan toch wil spoorlopen, die zou daar moeten rekening mee houden.

Terecht bekommert Infrabel zich over overlijdens rond het spoor, en die andere categorie (zelfmoord) daar zal men nooit "technisch" vat op kunnen krjjgen want wie dat wil doen die doet dat toch, dus spoorloperij is een aandachtspunt. Maar misschien kan de voogdijoverheid eens aangeven dat de eerste prioriteiten toch niet daar liggen. Het afschaffen van gelijkgrondse kruisingen zal ook al heel nuttig zijn, en zal ook bijdragen aan de veiligheidscijfers. En ook nog eens aan de stiptheidscijfers, die toch ook heel erg belangrijk zijn. Voor mijn part mag de nadruk een beetje in die richting verschuiven, maar ik zie wel dat er daar vele partijen betrokken zijn, en die hebben zo allemaal hun eigen prioriteiten.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 jun 2020, 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door trainlovertje »

Infrabel heeft het weer voor elkaar gekregen: het afschaffen van de overweg in Wezemaal. :wink:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/26 ... make-over/
Ik weet het, het omvat meer dan het afschaffen van de overweg, maar toch zal het afschaffen van die overweg een belangrijke eis geweest zijn van Infrabel. Het is in ieder geval een goede zaak, want er komt een alternatief en er kunnen in de piekuren alleen al tot 8 treinen per uur stoppen...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is inderdaad zeer goed nieuws.

[[ latere edit: aub overheen lezen - niet van toepassing - ik verwarde inderdaad Wezemaal met Wespelaar ]]
Mij lijkt het wel dat, als dit gerealiseerd is, de druk alleen maar zal toenemen om direkte treinen Leuven - Haacht (Mechelen of L27b) - Vilvoorde - NZV in te leggen, al was het maar als P-treinen, zoals er geweest zijn, nog niet zo lang geleden.

Liever had ik gezien dat er in Haacht investeringen gebeuren, dat is nmbm dringender; maar we weten intussen wel dat er daar niks kan gebeuren zolang het Vlaams Gewest geen budget vrijmaakt, en aldaar hebben ze andere prioriteiten, blijkbaar. Mogen we hopen dat vlotter verkeer in Wespelaar ook al een beetje zou kunnen helpen om de files in Haacht in te perken?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 jun 2020, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 26 jun 2020, 13:25 Dat is inderdaad zeer goed nieuws. Mij lijkt het wel dat, als dit gerealiseerd is, de druk alleen maar zal toenemen om direkte treinen Leuven - Haacht (Mechelen of L27b) - Vilvoorde - NZV in te leggen, al was het maar als P-treinen, zoals er geweest zijn, nog niet zo lang geleden.

Liever had ik gezien dat er in Haacht investeringen gebeuren, dat is nmbm dringender; maar we weten intussen wel dat er daar niks kan gebeuren zolang het Vlaams Gewest geen budget vrijmaakt, en aldaar hebben ze andere prioriteiten, blijkbaar. Mogen we hopen dat vlotter verkeer in Wespelaar ook al een beetje zou kunnen helpen om de files in Haacht in te perken?
Het gaat over Wezemaal, niet Wespelaar :wink:
Die directe trein Haacht-Brussel NZV zal er niet snel komen, die is om goeie redenen destijds afgeschaft en die zal niet terugkomen.
Een directe verbinding naar Bordet/Schuman kan eventueel wel, ook daar is zeker een publiek voor.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door jan_olieslagers »

Het gaat over Wezemaal, niet Wespelaar
Oepsie oepsie ik ben er niet helemaal bij vandaag, blijkbaar.
Zou ik het op de warmte steken of op een broeiende covid19 :) ?
die is om goeie redenen destijds afgeschaft
Wat waren die "goede" redenen? Te lage bezettingsgraad vs. te kostbare/zeldzame rijpaden?
Zijn de rijpaden op L26 dan minder kostbaar/zeldzaam? Mij lijkt het dat L26 aan snel tempo aan het volstromen is..?
Maar, als ik nog in het Europees gedoe werkte, dan zou ik zo'n dienst inderdaad graag gebruiken, liever met de fiets naar station Haacht op en af dan met de auto naar Weerde, om naar Schuman te treinpendelen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door joverwimp »

Dit weekend en dat van 24-25 okober zorgt Infrabel ervoor dat drie van de laatste vijf overwegen op het spoor in Brussel (Ganshoren en Jette) verdwijnen. Plaatsvervangend worden fiets- en voetgangerstunnels onder de sporen geduwd.
Filmpje: https://www.facebook.com/watch/?v=718661655393225
Persoonlijk heb ik geen weet van ongelukken op die plekken. Sinds 1975 ben ik daar ik ontelbare keren met de trein langs geweest.
Laatst gewijzigd door joverwimp op 10 okt 2020, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door trainlovertje »

joverwimp schreef: 10 okt 2020, 15:26 Dit weekend en dat van 24-25 okober zorgt Infrabel ervoor dat drie van de laatste vijf overwegen op het spoor in Brussel (Ganshoren en Jette) verdwijnen. Plaatsvervangend worden fiets- en voetgangerstunnels onder de sporen geduwd.
Filmpje: https://www.facebook.com/watch/?v=718661655393225
Persoonlijk heb ik geen weet van ongelukken op die plekken. Sinds 1975 ben ik daar ik ontelbare keren met de trein de trein langs geweest.
Twee maand geleden heb ik alleszins een ongeval weten gebeuren in de Vandervekenstraat in Ganshoren (lijn 50). Ik was er als toevallige passant kort na het ongeval, maar het ongeval was effectief op die overweg gebeurd en het slachtoffer overleed ter plekke. Deze overweg is één van de overige twee die voorlopig nog niet vervangen wordt door een tunnel.
Een vriend van mij heeft vorig jaar op een trein gezeten die een motorrijder heeft aangereden, die eveneens ter plekke overleed, aan de overweg thv de Nestor Martinstraat op de grens tussen Ganshoren en Berchem, eveneens lijn 50. Dit is dan de andere overweg die momenteel niet vervangen wordt door een tunnel...
Het zou kunnen dat de eerste aanrijding een wanhoopsdaad was, maar ik geloof dat beide ongevallen accidenteel waren.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door CursorX »

Schrappen van overwegen komt niet enkel de veiligheid ten goede, maar ook de stiptheid. Een overweg die er niet is kan niet kapot gaan, en zodoende geen vertraging veroorzaken. Dubbele winst dus.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door groentje »

Daar ben ik het mee eens, vanuit spoorstandpunt, maar er zijn ook nadelen aan verbonden, zeker wanneer er geen alternatief is. En nee, een andere overweg is géén alternatief, zeker niet één die een km verder is. Voor een gemiddelde automobilist is een km geen grote omweg, maar met de fiets is dat al snel een minuut of 5 extra (1 km heen, 1 km terug), te voet al snel een kwartier of langer. Dat creëert extra barrières tussen wijken, en meer autoverkeer dat inherent onveiligheid creëert. Genoeg voorbeelden waar een relatief veilige fietsroute doorgeknipt werd en al die fietsers op een drukke steenweg werden gedwongen. Zelfs als ik niet denk dat elke overweg één op één moet worden vervangen door een tunnel of brug, dit zijn toch wel bezorgdheden die iets te makkelijk opzij geschoven worden.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door pietje »

Ik kan me volledig bij het bericht van Groentje aansluiten, maar wil er wel nog aan toevoegen dat domweg elke huidige overweg 1 op 1 vervangen door een brug of tunnel ook nonsens is.
De huidige overwegen liggen in vele gevallen niet ideaal voor het fietsverkeer of voetgangers, dus om de barrièrewerking van spoorwegen te verminderen, kan het zels noodzakelijk zijn om 1 overweg te vervangen door meerdere burggen, tunnels of een combinatie ervan.
Dit geldt trouwens ook bij snelwegen en kanalen, waar bruggen dikwijls niet gelegd zijn met fietsers en voetgangers in het achterhoofd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door Steve »

Om even terug te komen op de overwegen in Ganshoren/Jette: hoe goed de projecten ook zijn en hoeveel er ook geïnvesteerd wordt in die tunnel, het gaat echt om nogal laag hangend fruit. Het is goed dat er tunnels komen, maar degelijke slagbomen hadden ook al veel gedaan. Als je op de overweg bij de Bosstraat bijvoorbeeld vanuit Zellik komt (F212-fietssnelweg) en naar links wilt afslaan richting Jette, merk je vaak pas op het laatste moment dat de (halve) slagbomen toe zijn, er staat helemaal niets in de weg van de weg die je normaal zou volgen. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat dat soort quick wins jarenlang blijft liggen en dat er dan ineens wel grote sommen vrijgemaakt worden voor grote tunnels.

Maar de echte uitdaging worden de hierboven genoemde overwegen en die zijn bij mijn weten nog lang niet aan de beurt. Bij de Vandervekenstraat heb je vlak naast de huidige overweg een drukke weg en rotonde die ongetwijfeld allemaal verplaatst moeten worden om de aanloop naar de tunnel mogelijk te maken en rond de Nestor Martinstraat is de omgeving bezaaid met bedrijven die wellicht deels onteigend en afgebroken zullen moeten worden. Als het de bedoeling is dat het vele vrachtverkeer dat hier nu al passeert ook de tunnel kan gebruiken, dan zal de hele constructie bovendien nog een stuk groter gedimensioneerd moeten worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Spoorveiligheid langs de lijn.

Bericht door Steven »

het extra voordeel aan het schrappen van overwegen is hier nog niet vermeld. De snelheid van de lijn kan vlot aangepast worden. Zo is de lijn tussen Brugge en Gent dan geschikt om 200 km/u te rijden. Ook op andere lijnen kan men de snelheid verhogen als er geen overwegen zijn, niet noodzakelijk tot 200 km/u maar soms gewoon al van 120 naar 160 km/u bijvoorbeeld. Zeker op plaatsen waar er nu veel overwegen kort achter elkaar volgen.
Plaats reactie