Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef: 28 sep 2020, 21:10 Een oplossing kan zijn om de treinen niet meer voor tijd uit de bundels te laten rijden,
Niet akkoord, als er geen conflict is moet dit gewoon kunnen. Het syteem (de ARS in dit geval) moet dan maar zo slim zijn om dat conlict te detecteren en de trein die voor tijd rijdt in dat geval tegen te houden.
dekooiker schreef: 28 sep 2020, 21:10 een andere mogelijkheid is op bepaalde punten het automatisme te wijzigen zodat de reisweg niet voortijdig opkomt.
Dit lijkt mij het belangrijkste, de ARS zou toch echt moeten weten dat die ene trein niet op tijd weg kan als de reisweg van de andere aangelegd wordt. Hier is echt nog ruimte tot verbetering bij de ARS.
dekooiker schreef: 28 sep 2020, 21:10 Ook steekt er een fout in het ontwerp van het station: om veiliger en stipter te zijn zouden de treinen kant autosnelweg moeten kunnen vertrekken. Dat heeft als voordeel dat een binnenrijdende trein in Noorderkempen slechts een korte tijd een kruisende reisweg heeft, bij vertrekkende treinen zouden die niet alles moeten kruisen. Allemaal kleine stukken die het geheel kunnen doen slagen of doen mislopen.
Absoluut niet akkoord, Infrabel moet in staat zijn even veilig een trein van perron 1 als perron 4 te kunnen laten vertrekken. Als we de veiligheid al moeten laten afhangen van perronkeuze zijn we heel slecht bezig. Elke trein moet overal veilig kunnen rijden PUNT.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door groentje »

Een NT mag wél uitgevoerd worden als de trein nog niet in de aankondigingszone is, probleem is dat dit niet erg duidelijk is waar die zich bevindt. Voor alle duidelijkheid, een Thalys zou wél de SDG opgemerkt hebben, want die rijdt in ETCS level 2, en krijgt dus permanent informatie. De Desiro had de laatste informatie ontvangen 3 secties eerder...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door dekooiker »

Shrek schreef: 28 sep 2020, 22:09
dekooiker schreef: 28 sep 2020, 21:10 Een oplossing kan zijn om de treinen niet meer voor tijd uit de bundels te laten rijden,
Niet akkoord, als er geen conflict is moet dit gewoon kunnen. Het syteem (de ARS in dit geval) moet dan maar zo slim zijn om dat conlict te detecteren en de trein die voor tijd rijdt in dat geval tegen te houden.
dekooiker schreef: 28 sep 2020, 21:10 een andere mogelijkheid is op bepaalde punten het automatisme te wijzigen zodat de reisweg niet voortijdig opkomt.
Dit lijkt mij het belangrijkste, de ARS zou toch echt moeten weten dat die ene trein niet op tijd weg kan als de reisweg van de andere aangelegd wordt. Hier is echt nog ruimte tot verbetering bij de ARS.
dekooiker schreef: 28 sep 2020, 21:10 Ook steekt er een fout in het ontwerp van het station: om veiliger en stipter te zijn zouden de treinen kant autosnelweg moeten kunnen vertrekken. Dat heeft als voordeel dat een binnenrijdende trein in Noorderkempen slechts een korte tijd een kruisende reisweg heeft, bij vertrekkende treinen zouden die niet alles moeten kruisen. Allemaal kleine stukken die het geheel kunnen doen slagen of doen mislopen.
Absoluut niet akkoord, Infrabel moet in staat zijn even veilig een trein van perron 1 als perron 4 te kunnen laten vertrekken. Als we de veiligheid al moeten laten afhangen van perronkeuze zijn we heel slecht bezig. Elke trein moet overal veilig kunnen rijden PUNT.
Kritische stemmen zijn immer welkom.
Wat ARS betreft, dat teveel wordt voorgehouden als wondermiddel (wellicht door degenen die het bedachten en eraan sleutelen) is nog veel ruimte voor verbetering mogelijk. Maar een trein die voor tijd rijdt moet dan daadwerkelijk op de juiste plaatsen tegengehouden worden; je kan je dan afvragen of het zin heeft die voortijdig te laten vertrekken. Aan de andere kant hou ik er niet van om een trein bewust tegen te houden in de bundel.

Wat het ontwerp van het station aangaat was ik misschien niet helemaal duidelijk. Het gaat om stiptheid en vlotte afwikkeling van de uitbating, niet om veiligheid. In de praktijk heb ik dagelijks gemerkt dat het buitenrijden problemen kunnen rijzen die het afbreken van de reisweg vergen en dat gebeurt slechts zelden bij het binnenrijden. Dus: als er zo weinig mogelijk spoortoestellen bereden worden bij het uitrijden van een station is dat een pluspunt voor de stiptheid. Ook voor de veiligheid kan dat beter zijn moest er een reisweg afgebroken worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door dentheo »

Zomaar een idee, je kan hem ook een stop geven op de Luchtbal met vertrektijd. Dan is hij uit de weg op Schijnpoort en komt toch niet te vroeg op HSL.
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door AlexNL »

HLE 2302 schreef: 28 sep 2020, 11:10 In de UK is er na de NT nog een interlock die afhankelijk van de snelheid op de lijn tot 120 seconden blijft en pas daarna de ingeklonken reisweg opheft, juist voor het geval dat de trein toch het sein in gesloten stand zou passeren door een communicatiefout.
Waarbij moet worden opgemerkt dat dat in sommige situaties (bijvoorbeeld bij drukke splitsingen) enkel gebeurt als dit voor de treinbestuurder een verslechtering van het seinbeeld oplevert ('adverse change of aspect').

Stel dat een trein blok 1 binnenrijdt met een groen-tonend sein 1, en de seinen die blok 2 t/m 9 bewaken ook allemaal groen tonen, dan kan de treindienstleider het sein dat blok 10 bewaakt in 1x sluiten zonder dat de ingestelde rijweg blijft hangen. Daarmee kan een verkeersleider besluiten om een andere trein eerst te laten gaan, zonder dat deze 2 minuten moet wachten op het vrijkomen van de reisweg.

De bestuurder van de trein ziet immers geen seinen afvallen, pas bij sein 8 ziet hij dat sein 10 dicht staat (dubbel geel voor sein 8, enkel geen sein 9, rood sein 10). Dat kan echter niet meer zodra de trein zich in blok 7 bevindt. Zodra de treindienstleider sein 10 sluit, valt sein 8 terug naar dubbel geel en dat is iets wat de machinist zou kunnen zien gebeuren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 01 okt 2020, 18:12 De bestuurder van de trein ziet immers geen seinen afvallen, pas bij sein 8 ziet hij dat sein 10 dicht staat (dubbel geel voor sein 8, enkel geen sein 9, rood sein 10). Dat kan echter niet meer zodra de trein zich in blok 7 bevindt. Zodra de treindienstleider sein 10 sluit, valt sein 8 terug naar dubbel geel en dat is iets wat de machinist zou kunnen zien gebeuren.
Zoiets zou je eigenlijk perfect in onze EBP ook kunnen programmeren, zelfs rekening houdend met de plaats waar de trein zijn ETCS-info krijgt. Hopelijk wordt het idee opgepikt :)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door dentheo »

Zomaar een vraagje Shrek, in aansluiting op het vorige.
Hoever krijg je een MA ?
Kan dat 50km in één klap zijn of geeft het systeem bv. 15 km om de rest van het traject "vrij" te houden voor mogelijke wijzigingen ?
Ik kan mij voorstellen dat een TGV wel graag iets meer 15 km heeft, maar anderzijds als je Brasschaat -Rotterdam als MA geeft is ook alle flexibiliteit weg.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 03 okt 2020, 14:59 Zomaar een vraagje Shrek, in aansluiting op het vorige.
Hoever krijg je een MA ?
Kan dat 50km in één klap zijn of geeft het systeem bv. 15 km om de rest van het traject "vrij" te houden voor mogelijke wijzigingen ?
Ik kan mij voorstellen dat een TGV wel graag iets meer 15 km heeft, maar anderzijds als je Brasschaat -Rotterdam als MA geeft is ook alle flexibiliteit weg.
Het RBC geeft een MA voor de lengte van de aangelegde reisweg, dus tot aan het eerstvolgende gesloten sein.
De flexibiliteit zit hem in het seinhuis dat de seinen niet te vroeg open zet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinvoorbijrijding Noorderkempen

Bericht door Steven »

Een Thalys kan het niet weergeven omdat ze geen planning display hebben (zou nog veranderen heb ik horen zeggen) maar op een Traxx zie je perfect hoever je MA gaat. Op klassieke lijnen zie je doorgaans Max 5 km verder. Op de HSL is het wat wisselend van zone tot zone. Maar de maximale afstand die ik al te zien kreeg was ongeveer 14 km. In de tijd van TBL2 werd ons vermeld dat voor een trein van 200 km/u er een vrije ruimte werd voorzien van 7KM en voor een trein van 300 km/u een zone van 10 km zodat de bestuurder geen aankondiging krijgt om te remmen.
Plaats reactie