rvdborgt schreef: ↑23 nov 2023, 22:04
Mijn eerste vraag is weer niet beantwoord. Als je het allemaal zo goed weet, kom dan eens met een antwoord daarop.
Mijn tweede vraag zou in een (mogelijk zeer korte) capaciteitsanalyse beantwoord kunnen worden. De verplichting tot overbelastverklaring (onder de voorwaarden zoals in de wet beschreven) is er niet voor niks: o.a. om de analyses die voor zoiets moeten gebeuren openbaar en transparant te maken. En ervoor te zorgen dat die überhaupt worden uitgevoerd.
Maar er komt als het goed is een eerste overbelastverklaring aan. Ik meen voor de NZV. Staat nog niet in de netverklaring maar dat zal nog wel komen.
Eens de het investeringsplan beslist is wordt dat in een wet of KB gegoten en dat is voldoende.
Capaciteitsanalyses zijn er genoeg, die worden allemaal per knelpunt aan het ministerie overgemaakt. Het is dan ook op het ministerie, het kabinet en de regering dat de beslissingen gemaakt worden. Dit zijn politieke beslissingen achter gesloten deuren, dat zal en kan nooit transparant zijn. Als ze daar geen geld op tafel willen leggen worden er dan ook geen oplossingen uitgevoerd. Daar gaat een extra stukje papier helemaal niets aan veranderen.
Je hebt dan twee mogelijkheden om dit probleem te benaderen: de Belgische manier door rechtstreeks de mensen die beslissen de juiste info te geven (en dat doen zowel Infrabel als de operatoren) of de Nederlandse manier waarin honderden rapporten opgemaakt worden die handenvol geld kosten en uiteindelijk geen enkele meerwaarde hebben.
Ik verkies de efficiënte methode en de operatoren en politiek tot nu toe gelukkig ook.
Als nu één van die (NEderlandse?) operatoren voor België een overbelastverklaring afdwingt gaat dat in de realiteit nul, niks, nada veranderen, maar krijg je wel een hele hoop extra papierwerk. En alle moeite die in het papierwerk gestoken moet worden kan niet in echte oplossingen gestoken worden.