En nog steeds durft Infrabel te stellen dat er geen overbelaste lijnen zijn.
Groetjes,
Rian
En nog steeds durft Infrabel te stellen dat er geen overbelaste lijnen zijn.
Op dit moment blijven de overbelaste lijnen verborgen en ook wat voor mogelijke oplossingen daarvoor zijn. Voor de NZV weet iedereen wel dat er eigenlijk een probleem is maar voor vele andere overbelaste lijnen of ook stations is dat niet duidelijk. En zo ontneem je de politiek de mogelijkheid om daar iets mee te doen. Verder negeert Infrabel de wetgeving (EU en nationaal).
De overbelaste lijnen zijn bij alle relevante partijen (infrabeheerders, operatoren, politiek) meer dan duidelijk hoor. Dus nogmaals: welk probleem los je met zo'n verklaring op?rvdborgt schreef: ↑23 dec 2018, 12:23 Op dit moment blijven de overbelaste lijnen verborgen en ook wat voor mogelijke oplossingen daarvoor zijn. Voor de NZV weet iedereen wel dat er eigenlijk een probleem is maar voor vele andere overbelaste lijnen of ook stations is dat niet duidelijk. En zo ontneem je de politiek de mogelijkheid om daar iets mee te doen. Verder negeert Infrabel de wetgeving (EU en nationaal).
Dat weet je niet, zo lang je de voorziene procedure niet volgt.Shrek schreef: ↑23 dec 2018, 13:02De overbelaste lijnen zijn bij alle relevante partijen (infrabeheerders, operatoren, politiek) meer dan duidelijk hoor.rvdborgt schreef: ↑23 dec 2018, 12:23 Op dit moment blijven de overbelaste lijnen verborgen en ook wat voor mogelijke oplossingen daarvoor zijn. Voor de NZV weet iedereen wel dat er eigenlijk een probleem is maar voor vele andere overbelaste lijnen of ook stations is dat niet duidelijk. En zo ontneem je de politiek de mogelijkheid om daar iets mee te doen. Verder negeert Infrabel de wetgeving (EU en nationaal).
Je lost het probleem van nutteloos papierwerk op, het betrokken personeel kan dan iets doen dat wel positieve impact heeft voor de reizigers.
Zoals ik al schreef: je weet niet of je overzicht compleet is als je de procedures negeert. En dan weet je nog minder wat voor negatieve effecten dat uiteindelijk op de reizigers heeft.
Je spreekt jezelf toch wel hard tegen. Het feit dat de NMBS (ten nadele van Infrabel) bepaalde rijpaden op HSL's nu wèl krijgt toont net aan dat reële onderhandelingen wel vruchten afwerpen, en dat in tegenstelling tot een vodje papier waar niemand iets om geeft.rvdborgt schreef: ↑23 dec 2018, 18:27 Zoals ik al schreef: je weet niet of je overzicht compleet is als je de procedures negeert. En dan weet je nog minder wat voor negatieve effecten dat uiteindelijk op de reizigers heeft.
Je eerdere reactie (de overbelaste lijnen zijn al lang duidelijk) is eigenlijk de klassieke spoorweghouding: "Laat ons met rust, wij weten immers wat goed is."
Bij de NMBS zijn overigens de eerste tekenen van inzicht merkbaar, bv. rond de verkenningstreinen en de werkvensters. Maar er is nog een lange weg te gaan en dat gaat denk ik pas echt veranderen als er meer vervoerders komen, die zich niet zo gemakkelijk laten afwimpelen.
De vraag is wel of het een rechtsonderhorige toekomt om te bepalen welke wetgeving hij zinvol vindt om toe te passen. Ik denk dat zoiets niet zou mogen kunnen.
Dat soort gedachtes had ik ook. Bovendien, als alle belanghebbenden de overbelaste infrastructuur kennen en er misschien zelfs deels al capaciteitsuitbreidingsplannen voor bestaan, waarom wordt die lijst plus de bijbehorende plannen dan niet gewoon gepubliceerd? Het huidige intransparante gedoe komt over als handjeklap met wensenlijstjes in de achterkamertjes.Asterix schreef: ↑24 dec 2018, 17:31De vraag is wel of het een rechtsonderhorige toekomt om te bepalen welke wetgeving hij zinvol vindt om toe te passen. Ik denk dat zoiets niet zou mogen kunnen.
Ik zie geen tegenspraak. Het toont aan dat de NMBS de discussie eindelijk eens aangaat en daarmee al wat heeft binnengehaald. Want dat vermeed de NMBS voorheen ook en dan gebeurt er natuurlijk niks. Een overbelastverklaring moet je pas afdwingen als de andere middelen hebben gefaald. Maar lang nog niet alles is binnen natuurlijk. Die gatenkaasdienstregeling op lijn 2 is er al meer dan 10 jaar en op lijn 1 zijn ook gaten waar naar verluidt Thalys al jaren niet erg blij mee is. Die snappen misschien ook nog niet helemaal hoe het zou moeten werken.Shrek schreef: ↑24 dec 2018, 12:42Je spreekt jezelf toch wel hard tegen. Het feit dat de NMBS (ten nadele van Infrabel) bepaalde rijpaden op HSL's nu wèl krijgt toont net aan dat reële onderhandelingen wel vruchten afwerpen, en dat in tegenstelling tot een vodje papier waar niemand iets om geeft.rvdborgt schreef: ↑23 dec 2018, 18:27 Zoals ik al schreef: je weet niet of je overzicht compleet is als je de procedures negeert. En dan weet je nog minder wat voor negatieve effecten dat uiteindelijk op de reizigers heeft.
Je eerdere reactie (de overbelaste lijnen zijn al lang duidelijk) is eigenlijk de klassieke spoorweghouding: "Laat ons met rust, wij weten immers wat goed is."
Bij de NMBS zijn overigens de eerste tekenen van inzicht merkbaar, bv. rond de verkenningstreinen en de werkvensters. Maar er is nog een lange weg te gaan en dat gaat denk ik pas echt veranderen als er meer vervoerders komen, die zich niet zo gemakkelijk laten afwimpelen.
Als ik mij niet vergis is die lijst in het parlement verdeeld geweest.rvdborgt schreef: ↑24 dec 2018, 21:00Dat soort gedachtes had ik ook. Bovendien, als alle belanghebbenden de overbelaste infrastructuur kennen en er misschien zelfs deels al capaciteitsuitbreidingsplannen voor bestaan, waarom wordt die lijst plus de bijbehorende plannen dan niet gewoon gepubliceerd? Het huidige intransparante gedoe komt over als handjeklap met wensenlijstjes in de achterkamertjes.
Waar jij nog steeds aan voorbij gaat, is dat je niet kunt weten of de lijst compleet is. Je stelt dat hier maar dat is slechts een oncontroleerbare bewering. Dat er dan een geïnformeerde beslissing over zou worden genomen, dat is nog een stap verder weg.Shrek schreef: ↑24 dec 2018, 22:25Als ik mij niet vergis is die lijst in het parlement verdeeld geweest.rvdborgt schreef: ↑24 dec 2018, 21:00Dat soort gedachtes had ik ook. Bovendien, als alle belanghebbenden de overbelaste infrastructuur kennen en er misschien zelfs deels al capaciteitsuitbreidingsplannen voor bestaan, waarom wordt die lijst plus de bijbehorende plannen dan niet gewoon gepubliceerd? Het huidige intransparante gedoe komt over als handjeklap met wensenlijstjes in de achterkamertjes.
Het huidige gedoe is inderdaad rechtstreeks met wensenlijstjes in de achterkamertjes. Waar jij grandioos aan voorbijgaat is dat elk ander systeem onrechtstreeks hier altijd op zal neerkomen. De keuze voor investeringsopties zijn puur de verantwoordelijkheid van de minister die hier compleet subjectief mee kan omgaan als de politiek dat wilt. Of hij dat nu beslist op een kabinetsvergadering of in zijn keuken is irrelevant, het is zijn politieke verantwoordelijkheid. Elke omweg met verklaringen of documenten zal toch steeds op zijn bureau belanden en de afhandeling is exact dezelfde als vandaag, alleen is het met omwegen waardoor het meer kost...
En dat is natuurlijk de kern van het probleem. In een 'normaal' land leunt een minister op zijn administratie die op haar beurt beleidsvoorstellen doet op basis van eerder objectieve bronnen zoals zo een verklaring.Shrek schreef: ↑24 dec 2018, 22:25Of hij dat nu beslist op een kabinetsvergadering of in zijn keuken is irrelevant, het is zijn politieke verantwoordelijkheid. Elke omweg met verklaringen of documenten zal toch steeds op zijn bureau belanden en de afhandeling is exact dezelfde als vandaag, alleen is het met omwegen waardoor het meer kost...