Afwerking station Mechelen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Tram44 »

Spoor 1 het station van Mechelen is definitief buiten dienst in afwachting van de afbraak en vernieuwing van dat deel van het station. De bovenleiding wordt op dit moment verwijderd.

Wellicht zijn er ook nog andere werken aan de uitrit richting Willebroek/Dendermonde, want op beide assen rijden er dit weekend vervangbussen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door HLE18 »

En Spoor 2 is dat ook nog buiten dienst? Vraag mij wel af waar ze op den duur alle treinen nog gaan laten stoppen. Spoor 9 en 10 zijn ook al lang buiten dienst waarom eigenlijk? Je zou denken ze van daar gaan beginnen verder afwerken maar je ziet er niets gebeuren. En nu gaan ze van de andere kant beginnen wie kan er nog aan uit.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door trainlovertje »

HLE18 schreef: 19 dec 2021, 09:54 En Spoor 2 is dat ook nog buiten dienst? Vraag mij wel af waar ze op den duur alle treinen nog gaan laten stoppen. Spoor 9 en 10 zijn ook al lang buiten dienst waarom eigenlijk? Je zou denken ze van daar gaan beginnen verder afwerken maar je ziet er niets gebeuren. En nu gaan ze van de andere kant beginnen wie kan er nog aan uit.
Maar er zijn er wel twee bijgekomen he, spoor 11 en 12. Netto dus twee sporen minder. Men zou, na het afwerken van sporen 11 en 12, tegelijk verder bouwen thv sporen 1 & 2 en 9 & 10 en zo verder naar elkaar opschuiven naar het midden. Momenteel wordt er enkel nog maar afgebroken en nog niets nieuws gebouwd.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door HLE18 »

Ja maar spoor 11 & 12 kan je toch niet gebruiken als je naar Leuven / Sint-Niklaas / Dendermonde wil?
Het was nu al dikwijls aanschuiven 's ochtends om het station binnen te kunnen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door LML »

Naar Leuven kan je vanaf deze sporen via de luchthaven, St-Niklaas en Dendermonde is inderdaad een beetje moeilijker...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Shrek »

HLE18 schreef: 19 dec 2021, 09:54 En Spoor 2 is dat ook nog buiten dienst? Vraag mij wel af waar ze op den duur alle treinen nog gaan laten stoppen. Spoor 9 en 10 zijn ook al lang buiten dienst waarom eigenlijk? Je zou denken ze van daar gaan beginnen verder afwerken maar je ziet er niets gebeuren. En nu gaan ze van de andere kant beginnen wie kan er nog aan uit.
Het is toch niet zo moeilijk om er aan uit te kunnen? Ze werken van buiten naar binnen toe. Van de hoge perrons zullen er steeds 4 in gebruik zijn, van de lage perrons zullen er steeds 4 in gebruik zijn. Vandaag zijn dat dus 7,8,11,12 en 3,4,5,6. Uiteraard brengen de werken hinder met zich mee, er zijn immers minder perrons in totaal beschikbaar.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door dantjebram72 »

Maar waarom moet dat altijd toch zo lang duren. Sporen 9 en 10 zijn al lang buiten dienst maar er gebeurt amper iets van werken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door trainlovertje »

dantjebram72 schreef: 19 dec 2021, 13:49 Maar waarom moet dat altijd toch zo lang duren. Sporen 9 en 10 zijn al lang buiten dienst maar er gebeurt amper iets van werken.
Omdat de aanbesteding voor de werken van de vernieuwing van sporen 1 t/m 10 bij mijn weten nog steeds niet gegund is. De afbraakwerken vallen onder een andere aanbesteding.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Tram44 »

Intussen is het werk voor de sporen 1-10 wel gegund en gelukkig in één pakket, zodat het één coherent geheel blijft. Dat pakket omvat dezelfde werken als voor de sporen 11 en 12: ruwbouw, overkapping, afwerking perrons en liften en roltrappen.

De afwerking van het gelijkvloers zou binnen enkele jaren starten als achteraan de sporen 9-12 klaar zijn.

De afbraak van het gebouw en de sporen 1 en 2 zou vrij snel moeten gevolgd worden door de start van de nieuwbouw. De voorbije tijd is er vooral gewerkt aan het verleggen van alle kabels, de verwijdering van asbest uit het gebouw en de recuperatie van de mozaïek in de stationshal, waarvan de figuren een plaats krijgen in het nieuwe station.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor de update! Vooral dit vind ik goed nieuws, eigenlijk beter dan ik durfde verhopen:
recuperatie van de mozaïek in de stationshal, waarvan de figuren een plaats krijgen in het nieuwe station.
Nuja, het beste nieuws van al is natuurlijk dat er eindelijk een beetje vlam komt in de pijp.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door DDietzen »

Wat zijn de vooruitzichten voor perron 9-10, hoe lang lijkt het op dit moment te gaan duren voordat dat perron weer in gebruik kan worden genomen? Is dat een kwestie van enkele maanden of gaat dat nog vele jaren voortslepen?

En klopt het dat het perron tijdens de verbouwing wordt verlengd? (Ik heb ooit hier ergens een uiteindelijke lengte van 350m horen roepen, als mijn geheugen me niet bedriegt...)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Shrek »

DDietzen schreef: 15 jan 2022, 21:28 Wat zijn de vooruitzichten voor perron 9-10, hoe lang lijkt het op dit moment te gaan duren voordat dat perron weer in gebruik kan worden genomen? Is dat een kwestie van enkele maanden of gaat dat nog vele jaren voortslepen?

En klopt het dat het perron tijdens de verbouwing wordt verlengd? (Ik heb ooit hier ergens een uiteindelijke lengte van 350m horen roepen, als mijn geheugen me niet bedriegt...)
Perrons 9-10 moeten eerst afgebroken en een meter of 10 diep uitgegraven worden, dan moeten er palen geslagen worden en een constructie als perron 11-12 gebouwd worden. Gegarandeerd dus nog vele jaren voordat die perrons terug in dienst komen :wink:
350m is inderdaad de voorziene lengte van deze nieuwe constructie.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door ovspotter_be »

Vandaag werd gestart met de afbraak van het huidige stationsgebouw.
Binnen 2 weken zou de hele voorkant van het station verdwenen moeten zijn, en snel daarna wordt begonnen met de nieuwe sporen 1-2 die tegen 2024 zouden moeten klaar zijn.

Zelf had ik ook nog een paar vraagjes over de situatie eens het station klaar is:
- Komt er nog steeds een hoogteverschil tussen spoor 6 en spoor 7 of hoe gaat de kruising tussen L53 en L25 verlopen?
- Hoe wordt de situatie op de "hoge sporen"? Spoor 11 & 12 elk één richting (11 naar Antwerpen en 12 naar Brussel) of blijft dit zoals nu 1 richting?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Steven »

Zolang die kruising van L53 en lijn 25 er is zal dat niveauverschil er zijn. Er is ook nooit gesproken dat die aangepast zou worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Steven »

Ook op dit ontwerp zie ja dat er nog steeds een hoogteverschil is.
Bijlagen
FD42B6AC-8157-43B0-8C8D-13817249B79E.jpeg
Plaats reactie