Afwerking station Mechelen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 17 jan 2022, 21:21 - Hoe wordt de situatie op de "hoge sporen"? Spoor 11 & 12 elk één richting (11 naar Antwerpen en 12 naar Brussel) of blijft dit zoals nu 1 richting?
Spoor 7 & 8 -> L25 richting Antwerpen
Spoor 9 & 10 -> L25 richting Brussel
Spoor 11 -> L25N richting Antwerpen
Spoor 12 -> L25N richting Brussel
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 17 jan 2022, 21:21 Vandaag werd gestart met de afbraak van het huidige stationsgebouw.
Binnen 2 weken zou de hele voorkant van het station verdwenen moeten zijn, en snel daarna wordt begonnen met de nieuwe sporen 1-2 die tegen 2024 zouden moeten klaar zijn.

Zelf had ik ook nog een paar vraagjes over de situatie eens het station klaar is:
- Komt er nog steeds een hoogteverschil tussen spoor 6 en spoor 7 of hoe gaat de kruising tussen L53 en L25 verlopen?
- Hoe wordt de situatie op de "hoge sporen"? Spoor 11 & 12 elk één richting (11 naar Antwerpen en 12 naar Brussel) of blijft dit zoals nu 1 richting?
Zie https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=192866#p192866
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Dwarsligger »

Het verbaast me (in positieve zin) dat men in de planning nog steeds over 2027 spreekt voor de oplevering van de perrons.
In het artikel werd vermeld dat de tijdelijke lokettenhal er inmiddels quasi twee jaar staat, in de oorspronkelijke communicatie werd van 2020 gesproken voor de afbraak van het oude station. Die twee jaar vertraging hebben blijkbaar geen invloed op de haalbaarheid van oplevering in 2027?
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Glodenox »

Met de bijsturing van de plannen een jaar of drie geleden is men voor een versie gegaan waarbij er veel minder grond afgegraven hoeft te worden. Je kan het verschil goed zien door de oude plannen met de nieuwe plannen te vergelijken. Voor het grootste deel zullen de perrons dus eigenlijk op dezelfde grond blijven liggen. Men gaat alleen grond moeten uitgraven voor "de diagonaal", de tunnel voor openbaar vervoer, voetgangers en fietsers die in het verlengde ligt van de Hendrik Consciencestraat, en voor het stuk waar men de stationsfaciliteiten en de fietsenstalling gaat in onderbrengen. Minder grond afgraven is uiteraard sneller gedaan en zal ook minder kosten. Op zich scheelt dat natuurlijk geen jaren, maar het zal wel helpen.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door ovspotter_be »

Momenteel staat er van het stationsgebouw nog nauwelijks iets recht, enkel rond de hoofdingang staat nog een klein beetje van het oude stationsgebouw.
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat ooit gaan verwijderen zonder de hoofdingang te versperren en iedereen langs de achteringang te laten gaan, waarschijnlijk zal dat nachtwerk worden.
Echt kosten worden er ook niet meer gemaakt aan het station, zo is 1 van de 2 schuifdeuren aan de hoofdingang al weken kapot waardoor alle reizigers door 1 deur moeten, en dat zorgt wel voor de nodige opstoppingen in de spits.

Hier is trouwens ook nog een "timelapse" van Mechelen in Beweging over de sloop:
Schermafbeelding 2022-03-09 212909.png
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Tram44 »

Die bestaande tunnel kan nog een hele tijd in gebruik blijven omdat de nieuwe trappen een eind verder naar zuiden en noorden liggen (zie sporen 11 en 12). Voor zover ik begrepen heb, zou men de eerste jaren over en rond die bestaande gang heen werken.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Glodenox »

Dat wordt inderdaad bevestigd op de werfplannen die de aannemer op het omgevingsloket heeft ingediend. Daar zie je twee aparte werfingangen om zo die toegang tot het station open te houden. Als gevolg van de werken gaat het het autoverkeer er trouwens ook op 1 kant van de Postzegellaan gaan rijden. De andere zijde is momenteel al slechts 1 rijstrook breed geworden wegens het slecht wegdek en zal dus uitsluitend voor werfverkeer gebruikt gaan worden.

Maar tegen augustus gaat men het rond punt sowieso al een heel stuk gaan herwerken omdat de verkeersstromen in Mechelen tegen dan helemaal anders gaan lopen. De ring van Mechelen ("de Vesten") gaat dan enkelrichting worden tegen de klok in. Dus ook dit plan is slechts een zeer tijdelijke situatie.
Bijlagen
werfplannen.png
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Tram44 »

Ik vraag me dan wel af of de lift naar de perrons 7 en 8 (dienstlift, die ook gebruikt werd voor reizigers die begeleiding nodig hebben) nog gebruikt wordt en hoe je daar nog geraat.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door ovspotter_be »

Tram44 schreef: 17 mar 2022, 16:20 Ik vraag me dan wel af of de lift naar de perrons 7 en 8 (dienstlift, die ook gebruikt werd voor reizigers die begeleiding nodig hebben) nog gebruikt wordt en hoe je daar nog geraat.
Als je kijkt op het plan denk ik dat de gang daarheen (de oude gang richting de lokettenzaal) momenteel nog intact is, alleen is deze momenteel afgezet door een houten paneel waar (volgens mij) wel een deur in zat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 17 mar 2022, 20:18
Tram44 schreef: 17 mar 2022, 16:20 Ik vraag me dan wel af of de lift naar de perrons 7 en 8 (dienstlift, die ook gebruikt werd voor reizigers die begeleiding nodig hebben) nog gebruikt wordt en hoe je daar nog geraat.
Als je kijkt op het plan denk ik dat de gang daarheen (de oude gang richting de lokettenzaal) momenteel nog intact is, alleen is deze momenteel afgezet door een houten paneel waar (volgens mij) wel een deur in zat.
Die gang wordt samen met perron 1 binnenkort ook gesloopt, dus op zich wel een goede vraag wat ze gaan doen met minder mobiele reizigers die naar perron 7/8 moeten.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Glodenox »

De toegang tot de gang en de gang zelf hoeven niet echt afgebroken te worden voor de aanleg van spoor 1, dat kan je ook zien op het plan. Het grootste deel van de grond onder het huidig station gaat onaangeraakt blijven. Men moet alleen het diagonale deel onder de sporen uitgraven en het deel waar die gele vlakken over staan. Ik verwacht dan ook meer impact op de doorgang naar de perrons dan op de dienstgang.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Shrek »

Glodenox schreef: 18 mar 2022, 10:06 De toegang tot de gang en de gang zelf hoeven niet echt afgebroken te worden voor de aanleg van spoor 1, dat kan je ook zien op het plan. Het grootste deel van de grond onder het huidig station gaat onaangeraakt blijven. Men moet alleen het diagonale deel onder de sporen uitgraven en het deel waar die gele vlakken over staan. Ik verwacht dan ook meer impact op de doorgang naar de perrons dan op de dienstgang.
Het grootste deel van die gang zit in het gele vlak hoor, dat gaat allemaal uitgegraven worden. Ze zouden wel eventueel een nieuwe toegang kunnen maken tot de tunnel vanuit die zone, door de werf van perron 1 heen.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Glodenox »

Shrek schreef: 18 mar 2022, 10:45Het grootste deel van die gang zit in het gele vlak hoor, dat gaat allemaal uitgegraven worden. Ze zouden wel eventueel een nieuwe toegang kunnen maken tot de tunnel vanuit die zone, door de werf van perron 1 heen.
Fair point. Dat deel van de toegang tot de dienstgang gaat waarschijnlijk inderdaad afgebroken en uitgegraven worden. Het lijkt me inderdaad haalbaar dat men onder begeleiding door de werf zou gaan om die dienstgang te bereiken terwijl de graafwerken bezig zijn.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door ovspotter_be »

De wegtunnel (tangent) onder het nieuwe station en de nieuwe sporen 11/12 is zondagavond geopend voor het verkeer.
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Dwarsligger »

ovspotter_be schreef: 07 jul 2022, 14:00 De wegtunnel (tangent) onder het nieuwe station en de nieuwe sporen 11/12 is zondagavond geopend voor het verkeer.
Het lijkt erop dat de meeste automobilisten de nieuwe verbinding nog moeten ontdekken. Je mag blij zijn als je er in de ochtendspits 4 auto's tegelijkertijd ziet rijden.
Plaats reactie