Afwerking station Mechelen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Afwerking station Mechelen

Bericht door JC »

In 2012 begonnen de werken aan het nieuwe station van Mechelen. De eerste jaren was er zeer veel activiteit, maar die blijkt dit jaar stilgevallen te zijn. Aan het stationsgebouw zie ik al helemaal geen activiteit meer. Men heeft de ondergrondse parking geopend, maar sindsdien is het er echter vrij stil. De website www.mecheleninbeweging.be geeft ook geen informatie.

Misschien is er iemand op het forum die hier meer over weet?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Steven »

De volgende stap s het afwerken van de bypass voor het spoor. Recent zijn eral bovenleidingspalen geplaatst alsook een eerste stukje nieuw spoor.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door jan_olieslagers »

Wat bedoel je met "de bypass voor het spoor"? Het perronloze dubbelspoor dat gaat aftakken in de buurt van Y-Abeelstraat, min of meer boven de Tangentweg lopen, en terug aankoppelen aan L27B juist bezuiden Nekkerspoel?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 17 okt 2018, 16:45 Wat bedoel je met "de bypass voor het spoor"? Het perronloze dubbelspoor dat gaat aftakken in de buurt van Y-Abeelstraat, min of meer boven de Tangentweg lopen, en terug aankoppelen aan L27B juist bezuiden Nekkerspoel?
Dat wordt helemaal niet perronloos, de treinen richting Brussel zullen gedurende meerdere jaren allemaal op perrons 11 en 12 stoppen wanneer perrons 9 en 10 gerenoveerd worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door jan_olieslagers »

O, er komen echt twee perrons bij? Dat had ik niet zo begrepen, het is wel goed nieuws.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Steven »

Ja in de ruwbouw van die perrons zitten er al gaten voor roltrap en lift, ook de ruwbouw van de vaste trappen is er al. Ga gerust eens kijken.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door TommyG »

JC schreef: 17 okt 2018, 15:12 In 2012 begonnen de werken aan het nieuwe station van Mechelen. De eerste jaren was er zeer veel activiteit, maar die blijkt dit jaar stilgevallen te zijn. Aan het stationsgebouw zie ik al helemaal geen activiteit meer. Men heeft de ondergrondse parking geopend, maar sindsdien is het er echter vrij stil. De website www.mecheleninbeweging.be geeft ook geen informatie.

Misschien is er iemand op het forum die hier meer over weet?
JC? Dat kan maar één iemand zijn ;-)
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Glodenox »

Het project is momenteel inderdaad even minder zichtbaar actief. Men is voornamelijk bezig geweest met de ondergrondse parking en gaat nu werken aan de bypass en de tangent. Rond het project voor het stationsgebouw zijn er momenteel redelijk veel discussies lopende, voornamelijk om te bekijken waar men kan besparen, jammer genoeg. Omdat die discussies eerder achter gesloten deuren gebeuren valt er niet echt veel te melden en kom ik ook momenteel vrij weinig te weten.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Ducktape »

Sinds enkele dagen staan de eerste seinen op L25N kant Y.Abeelstraat er al. Ook zijn ze de voorbije weken bezig geweest met het plaatsen van bovenleidingspalen en het leggen van sporen.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Glodenox »

Vandaag is er nog wat nieuws gekomen rond het project in Mechelen. De verwachting voor afwerking van het station is bijgesteld naar 2027. Persoonlijk verwacht ik dat dit nog verder aangepast zal moeten worden, jammer genoeg.

https://www.hln.be/regio/mechelen/tange ... ~aa3ca144/
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door JC »

TommyG schreef: 18 okt 2018, 09:52 JC? Dat kan maar één iemand zijn ;-)
Ik hoop het, anders zou ik chizofreen zijn!
Vertonghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Vertonghe »

Weet er iemand waarom de werf zo goed als stilligt? Sporen 9 en 10 zijn nu al zo’n zes maanden buiten dienst (net als spoor 2, vreemd genoeg), maar buiten het opbreken van de sporen lijkt er niets gebeurd te zijn. Is het geld hier ook op zoals bij het project van Gent-Sint-Pieters, of zijn er andere redenen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Steven »

Ik heb het vermoeden dat ze nu eerst onderhuids bezig zijn. Je kan die sporen en oud stationsgebouw niet zomaar afbreken zonder er eerst voor te zorgen dat de rest kan blijven werken. Dus bepaalde nutsvoorzieningen moeten in het af te breken deel eerst omgeleid/verplaatst zijn voor je kan verder doen. Er gewoon de bulldozer zijn gang laten gaan lijkt mij niet de beste keuze. Ik heb recent foto’s op facebook gezien van mensen die een rondleiding kregen. Daarbij was te zien hoe men bezig was de loketten te demonteren alsook oude dienstafdelingen.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door trainlovertje »

Zijn de verbouwingswerken voor de overige sporen reeds gegund? Want dat heeft volgens mij ook vertraging opgelopen om onbekende redenen.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door BlackEagle »

Er zijn de laatste maanden wel heel wat werken geweest in de onderdoorgang waarbij nutsleidingen verlegd werden en allerlei zaken werden aangepast. De voorste handelszaak is ook verdwenen om de werken aan de laagste sporen mogelijk te maken. Maar effectieve grootschalige afbraakwerken van het stationsgebouw en sporen 9-10 heb ik nog niet gezien.
Plaats reactie