Bruggen over Albertkanaal

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Bruggen over Albertkanaal

Bericht door L29&15 »

De bruggen over het Albertkanaal moeten omhoog om een doorvaart van iets meer dan 9 meter door te laten.
Dan kan er een laag meer containers op een schip.
Ik lees onder het onderwerp 'dienstregeling 2018' dat de brug op de lijn Hasselt-Genk binnenkort verhoogd gaat worden. Daarom de overstap in Hasselt op de verbinding Genk-Brussel en omgekeerd.

Wat gebeurt er met de treinen Hasselt-Mol (L15) die ook over deze brug rijden?

Wanneer wordt de spoorbrug over het Albertkanaal in Herentals verhoogd? Terloops: dit is de volgende spoorbrug over het kanaal richting Antwerpen na deze van Hasselt! Zoveel zijn er niet!

Dank bij voorbaat voor de info.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Bruggen over Albertkanaal

Bericht door LML »

Daar ben ik ook zéér benieuwd naar.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bruggen over Albertkanaal

Bericht door kika »

L29&15 schreef: 28 sep 2018, 14:48Wat gebeurt er met de treinen Hasselt-Mol (L15) die ook over deze brug rijden?

Wanneer wordt de spoorbrug over het Albertkanaal in Herentals verhoogd? Terloops: dit is de volgende spoorbrug over het kanaal richting Antwerpen na deze van Hasselt! Zoveel zijn er niet!
Dit draadje had je al gezien? viewtopic.php?f=41&t=13607&start=30#p240438
L 15 rijdt Y Zonhoven, daarna heet die lijn weer net 21A als ik het internet moet geloven. Maar inderdaad, L15 rijdt ter hoogte van Herentals ook over dat kanaal. Die kan net als in Kuringen niet verhoogd, maar herbouwd te worden. Wat ik van Stefanic begreep is dat Blankenberge-Genk net iets te vaak een minuutje vertraging teveel heeft, ik vermoed dat Mol-Hasselt dat probleem minder heeft, ik vind in ieder geval geen aanpassingen terug in de planner.

Spoorbrug in Gellik is hoog genoeg, scheepvaart wilt het breder, maar het is zeker niet prioritair.
Spoorbrug in Kwaadmechelen is al zo lang geen spoorbrug meer, dat deze 10 jaar geleden al is vernieuwd en verhoogd.

Er zijn nog maar 2 andere te verhogen spoorbruggen, Antwerpse is al langer geleden gedaan. Mei 2017 werd dit in het parlement gezegd:
Spoorbrug Genk zal niet voor 2019 begonnen worden.
Spoorbrug in Herentals gepland voor 2017-2019.
Ik verwacht dat we pas in 2019 of 2020 weer iets nieuws horen over een nieuwe planning. Genk is sowieso enkel goederenvervoer dus daar zijn de persberichten iets minder ronkend en de toeters minder luid. Van de brug in Lixhe weet ik niets, kan me voorstellen dat die hoog genoeg is?
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Bruggen over Albertkanaal

Bericht door byter »

Er zal een dienst op enkelspoor komen voor de L21A tussen Hasselt en Kiewit. In Kiewit zal men de komende tijd het nodige doen (wissels, seinen, .. plaatsen). Aangezien de trein Hasselt <-> Mol over dit stuk rijdt tot Y.Zonhoven zal er dienst op enkelspoor zijn tussen Hasselt en Zolder. Het is dan niet meer mogelijk om te kruisen aan Y.Zonhoven. Het is dus in principe geen probleem. Enkele lege ritten zullen wel een aangepaste dienstregeling moeten krijgen.

L35/1 zal ook een dienst op enkelspoor worden. Er zijn nog wel wat mogelijkheden voor te driehoeken maar goederenverkeer is dus maar over 1 spoor.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Bruggen over Albertkanaal

Bericht door Knipex »

Op lijn 21C werden in de nacht van vrijdag op zaterdag 24/05/2021 het eerste van drie delen spoorwegbrug weggehaald.
Bron: HBVL
viewtopic.php?f=43&t=7901&start=1035 Afbeelding
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Bruggen over Albertkanaal

Bericht door Knipex »

Op lijn 21C werden in het weekend van 15-22 januari 2022 de 2 nieuwe brugdelen geplaatst.

Deel 2: https://www.flickr.com/photos/johnybrau ... ed-public/
Deel 1: https://www.flickr.com/photos/johnybrau ... ed-public/
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Bruggen over Albertkanaal

Bericht door Knipex »

En lijn 21C is terug geopend op 28 Maart 2022.
Vanaf 28 Maart 2022 is de geëlektrificeerde goederenspoorlijn tussen het goederenstation ‘Genk Goederen’ en de vertakking Rooierweg in Bilzen officieel geopend. Goederentreinen vanuit Genk kunnen zo weer rechtstreeks via lijn 21C richting Duitsland rijden

https://www.flickr.com/photos/johnybrau ... otostream/
Afbeelding
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Bruggen over Albertkanaal

Bericht door LML »

Eén van de laatste bruggen over het Albertkanaal die verhoogd wordt, is de spoorwegbrug in Herentals. Hier zijn in maart ook al werken geweest in het weekend met vervangende busdiensten tot gevolg tussen Herentals en Lier tijdens de weekends. De nieuwe spoorwegbrug wordt in dienst gesteld in 2023...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie