Pagina 2 van 2

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 12 okt 2021, 22:05
door Shrek
JPV schreef: 12 okt 2021, 07:49 Zou het een optie zijn om het gebruik van perron 5 door de toch relatief drukke verbinding Antwerpen-Kortrijk te verhuizen naar een ander spoor? 9-12 is wss gereserveerd voor wat vanuit Brussel komt en ik snap dat meer kruisingen van treinen vanuit "noord" (A'pen) naar "zuid" (Kortrijk) tov Brussel (Oost) - Brugge (west) niet gewenst zijn, maar ik vrees dat op vrijdag wel eens een ongeval zou kunnen gebeuren door de drukte.
Zo simpel is het allemaal niet, zoals desirootje al aantoont. De perrons die gerenoveerd worden zorgen voor een belangrijke daling van de capaciteit waardoor schuiven eigenlijk niet meer kan.
Voor de drukte is er maar één goede oplossing: haast maken met de renovatie !

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 13 okt 2021, 08:15
door JPV
desirootje schreef: 12 okt 2021, 21:53 je vergeet hierbij de aankomsturen, zo zie je dat spoor 8 bvb rustiger lijkt maar wel praktisch constant in gebruik is, al is het maar voor een trein om aan zijn eindhalte te wachten, hetzelfde voor spoor 2 met de S52's die moeten keren.

Voor veel P-treinen weet ik zelfs niet wanneer die toekomen omdat ze geen vorige rit of vorige halte hebben en de IC uit Landen van 18.12 hebben we dat wel maar er wordt oftewel gesplitst of er wordt een andere stam ingezet dus daar weet ik ook niet hoe lang die het spoor bezet is, dat duid ik aan met ????.
(ik ben hier vanuit gegaan als de trein Gent-Sint-Pieters als eindhalte heeft en volgens beluxtrains de stammen hetzelfde blijven ze aan het perron blijven staan)

Je spreekt over het spitsuur dus alles zit nauw, maar zelfs zonder de goederentreinen mee te rekenen merk je al dat er eigenlijk geen betere plaats is voor die treinen om opgevangen te worden.
Afbeelding
Merci voor de feedback, met aankomsten/vertrekken had ik idd domweg geen rekning gehouden.

Maar wat je hier weergeeft in IMG, is net wel een oplossing, omdat gisteren effectief die trein vanaf spoor 3 vertrok en dit haalbaar bleek :). (al kan dat mss met een niet-opgevuld slot van goederentreinen of vertragingen te maken hebben).
Shrek schreef: 12 okt 2021, 22:05 Voor de drukte is er maar één goede oplossing: haast maken met de renovatie !
Dat lijkt me zeker de beste oplossing :).

Een vraagje in de marge hierbij: als men nu bezig is met spoor 6 & 7, zal logischerwijs de volgende sporen 4 & 5 zijn. En daarna? wordt dat dan 1, 2 én 3 of enkel 2 & 3 eerst?

En stijgt de capaciteit van de afgewerkte sporen (bvb betere aansluiting voor wissels) of is het enkel het comfort voor de reiziger aan het perron en onder het perron die verbetert?

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 13 okt 2021, 10:04
door Dewi
JPV schreef: 13 okt 2021, 08:15

Een vraagje in de marge hierbij: als men nu bezig is met spoor 6 & 7, zal logischerwijs de volgende sporen 4 & 5 zijn. En daarna? wordt dat dan 1, 2 én 3 of enkel 2 & 3 eerst?

En stijgt de capaciteit van de afgewerkte sporen (bvb betere aansluiting voor wissels) of is het enkel het comfort voor de reiziger aan het perron en onder het perron die verbetert?
Ik was gisterenavond op de infomarkt in Gent Sint Pieters en had dezelfde vraag. Perrons 1, 2 en 3 worden in één beweging aangepakt, dus naar het einde toe drie sporen buiten dienst in plaats van twee. Ik meen begrepen te hebben dat de achterste (vernieuwde) sporen qua capaciteit meer mogelijkheid zullen bieden dan de voorste, en dat Infrabel dit dus had goedgekeurd.

Hopelijk kan men de belofte van de einddatum in 2027 waarmaken... Als de volle capaciteit terug is, dan kunnen er misschien ook nieuwe verbindingen komen, zoals een derde trein per uur tussen Gent en Kortrijk (apart rijden van verbinding Poperinge / Lille).

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 13 okt 2021, 20:52
door Ducktape
Als bestuurder merk ik wel dat de vlotheid om Gent binnen te rijden komende van Antwerpen een pak gezakt is sinds spoor 6 weg is. Al meerdere keren gehad intussen dat er gewacht moet worden aan het inritsein, of zelfs aan vertakking West Driehoek Ledeberg (daar waar de lijn van de Dampoort (L58/1) bij de lijnen 50 en 50E samenkomt). Ik hoop dus dat de werken gefinancierd blijven worden, want anders zijn we vertrokken voor een zeer lange periode van vertragingen vrees ik.

Re: Gent St Pieters

Geplaatst: 14 okt 2021, 09:08
door rdv
De situatie in Gent St Pieters is in de spits heel gevoelig, doordat alles redelijk vol gepland zit.
Als reiziger heb ik vele keren minutenlang stil gestaan op L50 om Gent binnen te rijden. Veel aansluitingen heb ik daardoor verbroken gezien.