Gent St Pieters

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gent St Pieters

Bericht door Shrek »

JPV schreef: 12 okt 2021, 07:49 Zou het een optie zijn om het gebruik van perron 5 door de toch relatief drukke verbinding Antwerpen-Kortrijk te verhuizen naar een ander spoor? 9-12 is wss gereserveerd voor wat vanuit Brussel komt en ik snap dat meer kruisingen van treinen vanuit "noord" (A'pen) naar "zuid" (Kortrijk) tov Brussel (Oost) - Brugge (west) niet gewenst zijn, maar ik vrees dat op vrijdag wel eens een ongeval zou kunnen gebeuren door de drukte.
Zo simpel is het allemaal niet, zoals desirootje al aantoont. De perrons die gerenoveerd worden zorgen voor een belangrijke daling van de capaciteit waardoor schuiven eigenlijk niet meer kan.
Voor de drukte is er maar één goede oplossing: haast maken met de renovatie !
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Gent St Pieters

Bericht door JPV »

desirootje schreef: 12 okt 2021, 21:53 je vergeet hierbij de aankomsturen, zo zie je dat spoor 8 bvb rustiger lijkt maar wel praktisch constant in gebruik is, al is het maar voor een trein om aan zijn eindhalte te wachten, hetzelfde voor spoor 2 met de S52's die moeten keren.

Voor veel P-treinen weet ik zelfs niet wanneer die toekomen omdat ze geen vorige rit of vorige halte hebben en de IC uit Landen van 18.12 hebben we dat wel maar er wordt oftewel gesplitst of er wordt een andere stam ingezet dus daar weet ik ook niet hoe lang die het spoor bezet is, dat duid ik aan met ????.
(ik ben hier vanuit gegaan als de trein Gent-Sint-Pieters als eindhalte heeft en volgens beluxtrains de stammen hetzelfde blijven ze aan het perron blijven staan)

Je spreekt over het spitsuur dus alles zit nauw, maar zelfs zonder de goederentreinen mee te rekenen merk je al dat er eigenlijk geen betere plaats is voor die treinen om opgevangen te worden.
Afbeelding
Merci voor de feedback, met aankomsten/vertrekken had ik idd domweg geen rekning gehouden.

Maar wat je hier weergeeft in IMG, is net wel een oplossing, omdat gisteren effectief die trein vanaf spoor 3 vertrok en dit haalbaar bleek :). (al kan dat mss met een niet-opgevuld slot van goederentreinen of vertragingen te maken hebben).
Shrek schreef: 12 okt 2021, 22:05 Voor de drukte is er maar één goede oplossing: haast maken met de renovatie !
Dat lijkt me zeker de beste oplossing :).

Een vraagje in de marge hierbij: als men nu bezig is met spoor 6 & 7, zal logischerwijs de volgende sporen 4 & 5 zijn. En daarna? wordt dat dan 1, 2 én 3 of enkel 2 & 3 eerst?

En stijgt de capaciteit van de afgewerkte sporen (bvb betere aansluiting voor wissels) of is het enkel het comfort voor de reiziger aan het perron en onder het perron die verbetert?
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: Gent St Pieters

Bericht door Dewi »

JPV schreef: 13 okt 2021, 08:15

Een vraagje in de marge hierbij: als men nu bezig is met spoor 6 & 7, zal logischerwijs de volgende sporen 4 & 5 zijn. En daarna? wordt dat dan 1, 2 én 3 of enkel 2 & 3 eerst?

En stijgt de capaciteit van de afgewerkte sporen (bvb betere aansluiting voor wissels) of is het enkel het comfort voor de reiziger aan het perron en onder het perron die verbetert?
Ik was gisterenavond op de infomarkt in Gent Sint Pieters en had dezelfde vraag. Perrons 1, 2 en 3 worden in één beweging aangepakt, dus naar het einde toe drie sporen buiten dienst in plaats van twee. Ik meen begrepen te hebben dat de achterste (vernieuwde) sporen qua capaciteit meer mogelijkheid zullen bieden dan de voorste, en dat Infrabel dit dus had goedgekeurd.

Hopelijk kan men de belofte van de einddatum in 2027 waarmaken... Als de volle capaciteit terug is, dan kunnen er misschien ook nieuwe verbindingen komen, zoals een derde trein per uur tussen Gent en Kortrijk (apart rijden van verbinding Poperinge / Lille).
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Gent St Pieters

Bericht door Ducktape »

Als bestuurder merk ik wel dat de vlotheid om Gent binnen te rijden komende van Antwerpen een pak gezakt is sinds spoor 6 weg is. Al meerdere keren gehad intussen dat er gewacht moet worden aan het inritsein, of zelfs aan vertakking West Driehoek Ledeberg (daar waar de lijn van de Dampoort (L58/1) bij de lijnen 50 en 50E samenkomt). Ik hoop dus dat de werken gefinancierd blijven worden, want anders zijn we vertrokken voor een zeer lange periode van vertragingen vrees ik.
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gent St Pieters

Bericht door rdv »

De situatie in Gent St Pieters is in de spits heel gevoelig, doordat alles redelijk vol gepland zit.
Als reiziger heb ik vele keren minutenlang stil gestaan op L50 om Gent binnen te rijden. Veel aansluitingen heb ik daardoor verbroken gezien.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Gent St Pieters

Bericht door JPV »

Wat doen de ijzeren staven/spoorbalken hier eigenlijk in Gent Sint Pieters tussen de echte sporen tussen perron 8 en 9? Is dat gewoon 'te vroeg geleverd' of is dit 'bewust', omdat bvb het nuttig is om die al in open lucht te leggen IVM testen roestvorming etc?
Bijlagen
IMG_20220629_171624_copy_768x1024.jpg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gent St Pieters

Bericht door Steven »

Dat is vrij standaard spoorstaven bewaard men niet in een giga magazijn. Men legt ze neer in de buurt waar men die binnen afzienbare tijd wil gebruiken. Die tijd is soms weken maar soms ook maanden. Ze liggen aan de kant en niemand komt zoiets stelen (60 kg de lopende meter)
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Gent St Pieters

Bericht door JPV »

Steven schreef: 29 jun 2022, 19:22 Dat is vrij standaard spoorstaven bewaard men niet in een giga magazijn. Men legt ze neer in de buurt waar men die binnen afzienbare tijd wil gebruiken. Die tijd is soms weken maar soms ook maanden. Ze liggen aan de kant en niemand komt zoiets stelen (60 kg de lopende meter)
het viel me op omdat dit gewoon tussen 2 sporen lag, niet "langs de rand". Die staven zullen natuurlijk niet zomaar tegen een trein vliegen, maar vond het raar dat die er nu al liggen voor binnen X maand.
JHS2013
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Gent St Pieters

Bericht door JHS2013 »

Doet men dit niet ook om de rails in situ aan de temperatuurschommelingen aan te passen?
ovspotter_be
Berichten: 695
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Gent St Pieters

Bericht door ovspotter_be »

JPV schreef: 29 jun 2022, 22:39 Die staven zullen natuurlijk niet zomaar tegen een trein vliegen
Da's een paar jaar geleden wel gebeurd te Weerde, maar dat is een ander topic.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gent St Pieters

Bericht door Steven »

JHS2013 schreef: 29 jun 2022, 22:59 Doet men dit niet ook om de rails in situ aan de temperatuurschommelingen aan te passen?
Dat is ook een bijkomende reden, zodoende zijn ze al geacclimatiseerd tegen dat men ze gaat monteren.
Heb zo al geweten dat er ergens spoorstaven een jaar vooraf klaar lagen.
Of ze nu in het tussenspoor liggen of aan de rand maakt niet echt uit, men kijkt gewoon naar het comfort zover ik weet.
Op deze locatie in Gent sporen lossen is gewoon eenvoudiger in het tussenspoor.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Gent St Pieters

Bericht door JPV »

ovspotter_be schreef: 29 jun 2022, 23:27
JPV schreef: 29 jun 2022, 22:39 Die staven zullen natuurlijk niet zomaar tegen een trein vliegen
Da's een paar jaar geleden wel gebeurd te Weerde, maar dat is een ander topic.
Als ik dat lees van dat ongeval en dan toepas op een locatie waar er nu een serieus hoogteverschil is tussen perron en bouwput ernaast, midden in een druk Spoorstation, ben ik niet echt gerustgesteld als gewone treingebruiker (niet dat ik nu plots dat station wil vermijden, maar wat is er anders in weelde dan in Gent?)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gent St Pieters

Bericht door Shrek »

JPV schreef: 30 jun 2022, 08:12
Als ik dat lees van dat ongeval en dan toepas op een locatie waar er nu een serieus hoogteverschil is tussen perron en bouwput ernaast, midden in een druk Spoorstation, ben ik niet echt gerustgesteld als gewone treingebruiker (niet dat ik nu plots dat station wil vermijden, maar wat is er anders in weelde dan in Gent?)
Wat er anders is, is dat ze in Gent correct gelost zijn en in Weerde niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gent St Pieters

Bericht door Steven »

Inderdaad hier liggen ze aan de kant zoals het hoort. Dit is niet de enige plaats waar er spoorstaven liggen. Komt echt wel meer voor dan je denkt. Natuurlijk als dat ergens ten velde is zal je dat minder snel opmerken. Als ze zoals hier in de buurt van een perron liggen valt het gewoon sneller op voor publiek.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gent St Pieters

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 30 jun 2022, 06:57
JHS2013 schreef: 29 jun 2022, 22:59 Doet men dit niet ook om de rails in situ aan de temperatuurschommelingen aan te passen?
Dat is ook een bijkomende reden, zodoende zijn ze al geacclimatiseerd tegen dat men ze gaat monteren.
Heb zo al geweten dat er ergens spoorstaven een jaar vooraf klaar lagen.
Of ze nu in het tussenspoor liggen of aan de rand maakt niet echt uit, men kijkt gewoon naar het comfort zover ik weet.
Op deze locatie in Gent sporen lossen is gewoon eenvoudiger in het tussenspoor.
"Geaclimatiseerd"?? begrijp dit niet goed hoor!
Of die nu in een opslagplaats bij de fabrikant of op de werf liggen is geen probleem. Het belangrijkste is het produktie process waar de standaardrails van 180 M lengte warm gewalst worden (soms tot 20 walsen) bij 1250 graden Celcius die ervoor zorgen dat het produkt zeer stabiel is.
Vervolgens worden de rails geplaatst tussen bepaalde buiten temperaturen en alsdus ook gelast binnen bepaalde buiten temperaturen.
Dus van "acclimatisatie is er helemaal geen sprake.
Het hele productieproces van de rail zorgt voor een puur, homogeen materiaal met nauwkeurig gedefinieerde eigenschappen. Deutsche Bahn stelt bijvoorbeeld een minimale treksterkte van 880 N/mm2 voor. Volgens DIN EN 10027 worden railstaalsoorten aangeduid met de letter R.
Plaats reactie