Gent St Pieters

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Gent St Pieters

Bericht door dentheo »

Gisteren moest ik even in Gent zijn, toch even snel doorheen het station gelopen.
De achterste perrons liggen nu op een soort brugconstructie
Gaan nu de lagere nummers ook paarsgewijze op een brug komen zodat er finaal een stuk of vijf/zes bruggen achter het stationsgebouw zullen liggen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Gent St Pieters

Bericht door Jan-Mark »

Ik meende van wel, het plan is immers om tot 2025 (?) alles te vernieuwen.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gent St Pieters

Bericht door trainlovertje »

absoluut, er komt een grote open ruimte onder de sporen die ook zal dienen als tramhalte
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gent St Pieters

Bericht door dentheo »

2025 lijkt mij optimistisch, is nog maar zeven jaar.
Die eerste twee hebben toch al enkele jaren geduurd ?
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Gent St Pieters

Bericht door trainlovertje »

ze rekenen op 1 spoor per jaar en er zijn er nog 8 te gaan, maar tot nu toe hebben ze er wel gemiddeld iets langer dan 1 spoor per jaar over gedaan, zeker bij de eerste 2 sporen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gent St Pieters

Bericht door Steven »

Er komen winkel, extra fietsenstalling en een bredere doorgang onder alle sporen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gent St Pieters

Bericht door Steven »

rdv
Berichten: 1221
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Gent St Pieters

Bericht door rdv »

De geplande einddatum is 2015 :-)
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gent St Pieters

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 27 mar 2018, 18:01ze rekenen op 1 spoor per jaar en er zijn er nog 8 te gaan, maar tot nu toe hebben ze er wel gemiddeld iets langer dan 1 spoor per jaar over gedaan, zeker bij de eerste 2 sporen.
Bovendien gebeurt nu eerst een jaar niks.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Gent St Pieters

Bericht door jan_olieslagers »

tot nu toe hebben ze er wel gemiddeld iets langer dan 1 spoor per jaar over gedaan
Bedoelt wellicht "iets langer dan een jaar per spoor"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Gent St Pieters

Bericht door JPV »

Sinds enige tijd is men begonnen aan de vernieuwing van sporen 6 tot 8.

Ik merk dat op mijn verbinding Antwerpen-Rijsel/Poperinge spoor 5 tijdens spits wel heel druk is, drukker dan toen ik regelmatig een trein op spoor 8 nam. In beide gevallen is het perron gehalveerd omdat (vroeger) spoor 7 niet in gebruik was en (nu) spoor 6 niet in gebruik is.

Ik heb de indruk, maar ik kan mis zijn, dat op hetzelfde moment op andere treinverbindingen de perrons een stuk minder druk zijn. Spoor 9-12 is natuurlijk sowieso minder druk ogend omdat het een veel breder perron is, maar spoort 1-4 lijken me relatief licht qua gebruik (ook veel kleinere verbindingen).

Zou het een optie zijn om het gebruik van perron 5 door de toch relatief drukke verbinding Antwerpen-Kortrijk te verhuizen naar een ander spoor? 9-12 is wss gereserveerd voor wat vanuit Brussel komt en ik snap dat meer kruisingen van treinen vanuit "noord" (A'pen) naar "zuid" (Kortrijk) tov Brussel (Oost) - Brugge (west) niet gewenst zijn, maar ik vrees dat op vrijdag wel eens een ongeval zou kunnen gebeuren door de drukte.

Of is het een optie om ipv 9 wagons er 12 te gebruiken, waardoor iedereen sowieso meer gesplitst zal staan?
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gent St Pieters

Bericht door rvdborgt »

JPV schreef: 12 okt 2021, 07:49 Ik merk dat op mijn verbinding Antwerpen-Rijsel/Poperinge spoor 5 tijdens spits wel heel druk is, drukker dan toen ik regelmatig een trein op spoor 8 nam. In beide gevallen is het perron gehalveerd omdat (vroeger) spoor 7 niet in gebruik was en (nu) spoor 6 niet in gebruik is.

Ik heb de indruk, maar ik kan mis zijn, dat op hetzelfde moment op andere treinverbindingen de perrons een stuk minder druk zijn. Spoor 9-12 is natuurlijk sowieso minder druk ogend omdat het een veel breder perron is, maar spoort 1-4 lijken me relatief licht qua gebruik (ook veel kleinere verbindingen).

Zou het een optie zijn om het gebruik van perron 5 door de toch relatief drukke verbinding Antwerpen-Kortrijk te verhuizen naar een ander spoor? 9-12 is wss gereserveerd voor wat vanuit Brussel komt en ik snap dat meer kruisingen van treinen vanuit "noord" (A'pen) naar "zuid" (Kortrijk) tov Brussel (Oost) - Brugge (west) niet gewenst zijn, maar ik vrees dat op vrijdag wel eens een ongeval zou kunnen gebeuren door de drukte.
Je vergist je dat het op spoor 1 t/m 4 relatief rustig is. Het hangt er helemaal van af, welke trein er aankomt. Sommige treinen die daar aankomen of vertrekken zijn ook heel druk en overspoelen net zo goed de perrons. Ik spreek uit ervaring.
Meer overkruisingen zijn in principe niet gewenst inderdaad, met 2 sporen buiten dienst is de situatie al vertragingsgevoelig genoeg.
Dus... om welke trein(en) op spoor 5 gaat het precies?

Groetjes,
Rian
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Gent St Pieters

Bericht door JPV »

Het gaat om de trein van 17:36 naar Poperinge/Lille-Flandres die nauw opvolgt op een trein van 17:27 naar Antwerpen.

het vreemde is dat die laatste om 16u27 op spoor 2 zit en die eerste om 16u36 op spoor 4.
Afbeelding Tussen 17 en 18 zitten die echter samen op spoor 5, met 9 minuten verschil. Op zich geen drama, maar er stapt telkens heel wat volk op/af en met dat nauw perron toch niet zo ideaal.

Op het eerste zicht zie ik plaats om die trein naar Antwerpen op spoor 2 te laten toekomen om 17u27, ver genoeg van andere treinen. Ook spoor 8, het "naastgelegen" spoor van spoor 5 , lijkt een betere optie.
Afbeelding Spoort 2 tot 4 hebben tussen 5 en 6 slechts 3 treinen die vertrekken en met spoor 2 bvb "slechts" treinen naar Geraardsbergen en Eeklo (+A'pen), 2 van de 3 toch relatief lokale lichtbezettere treintjes.

Of heeft het iets met goederentreinen te maken? Al zou dat toch vreemd zijn op dat uur?

Mocht het nuttig zijn: telkens gaat het over een MS96-trein met voorzieningen voor het Franse net voor een deel van de trein (mocht dit qua wissels een rol spelen)
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Gent St Pieters

Bericht door rvdborgt »

JPV schreef: 12 okt 2021, 14:43 Het gaat om de trein van 17:36 naar Poperinge/Lille-Flandres die nauw opvolgt op een trein van 17:27 naar Antwerpen.

het vreemde is dat die laatste om 16u27 op spoor 2 zit en die eerste om 16u36 op spoor 4.

[...]

Of heeft het iets met goederentreinen te maken? Al zou dat toch vreemd zijn op dat uur?
Er zijn tussen 17 en 18u wel degelijk goederentreinen in Gent; ik zie er regelmatig rijden. Ik weet echter niet of die het gebruik van spoor 2 in de weg zouden zitten.

Groetjes,
Rian
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Gent St Pieters

Bericht door desirootje »

je vergeet hierbij de aankomsturen, zo zie je dat spoor 8 bvb rustiger lijkt maar wel praktisch constant in gebruik is, al is het maar voor een trein om aan zijn eindhalte te wachten, hetzelfde voor spoor 2 met de S52's die moeten keren.

Voor veel P-treinen weet ik zelfs niet wanneer die toekomen omdat ze geen vorige rit of vorige halte hebben en de IC uit Landen van 18.12 hebben we dat wel maar er wordt oftewel gesplitst of er wordt een andere stam ingezet dus daar weet ik ook niet hoe lang die het spoor bezet is, dat duid ik aan met ????.
(ik ben hier vanuit gegaan als de trein Gent-Sint-Pieters als eindhalte heeft en volgens beluxtrains de stammen hetzelfde blijven ze aan het perron blijven staan)

Je spreekt over het spitsuur dus alles zit nauw, maar zelfs zonder de goederentreinen mee te rekenen merk je al dat er eigenlijk geen betere plaats is voor die treinen om opgevangen te worden.
Afbeelding
Plaats reactie