Y. Otterbeek

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door delta »

Wat is eigenlijk het eindplan van de spooropstelling te Mechelen met de nieuwe bypass? Het zou logisch zijn als op spoor 11 en 12 de internationale treinen (Thalys, IC Amsterdam - Brussel, Eurostar) en de Intercity’s van en naar de Brusselse luchthaven op deze sporen worden afgehandeld (dus de treinen van/naar Machelen Noord), dan kun je dat conflictvrij doen. Op spoor 11 richting het noorden en spoor 12 richting het zuiden. En zo, waarom gebeurt dat nu niet al?

Of is 2 sporen te weinig hiervoor en zijn er meer perronsporen nodig? Als je dit uitbreidt richting spoor 7-9 dan lijk je bij Y Abeelstraat mogelijk tot conflicterende rijwegen te komen, of wordt hier in de toekomst nog aanvullende infra voorzien?

Op deze pagina stond dit, maar dan volg ik het helemaal niet meer:
Infrabel
Verschillende verkeersinfrastructuren worden gebundeld. Over het hele trajact hebben we beneden de Tangent en hoog daarboven de Spoorbypass. Dat nieuwe dubbelspoor van bijna 3 kilometer tussen station Nekkerspoel en de Abeelstraat maakt in principe geen deel uit van het stationsprojet, maar wordt wel tegelijk aangelegd door Infrabel. Oorspronkelijk was het enkel beodeld voor hogesnelheidstreinen, maar nu zullen ook de treinen van de Diaboloverbinding (naar de luchthaven) en door het GEN (Gewestelijk Expres Net) rond Brussel gebruik maken.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Shrek »

delta schreef: 16 nov 2021, 23:14 Wat is eigenlijk het eindplan van de spooropstelling te Mechelen met de nieuwe bypass? Het zou logisch zijn als op spoor 11 en 12 de internationale treinen (Thalys, IC Amsterdam - Brussel, Eurostar) en de Intercity’s van en naar de Brusselse luchthaven op deze sporen worden afgehandeld (dus de treinen van/naar Machelen Noord), dan kun je dat conflictvrij doen. Op spoor 11 richting het noorden en spoor 12 richting het zuiden. En zo, waarom gebeurt dat nu niet al?

Of is 2 sporen te weinig hiervoor en zijn er meer perronsporen nodig? Als je dit uitbreidt richting spoor 7-9 dan lijk je bij Y Abeelstraat mogelijk tot conflicterende rijwegen te komen, of wordt hier in de toekomst nog aanvullende infra voorzien?

Op deze pagina stond dit, maar dan volg ik het helemaal niet meer:
Infrabel
Verschillende verkeersinfrastructuren worden gebundeld. Over het hele trajact hebben we beneden de Tangent en hoog daarboven de Spoorbypass. Dat nieuwe dubbelspoor van bijna 3 kilometer tussen station Nekkerspoel en de Abeelstraat maakt in principe geen deel uit van het stationsprojet, maar wordt wel tegelijk aangelegd door Infrabel. Oorspronkelijk was het enkel beodeld voor hogesnelheidstreinen, maar nu zullen ook de treinen van de Diaboloverbinding (naar de luchthaven) en door het GEN (Gewestelijk Expres Net) rond Brussel gebruik maken.
Alvast bedankt!
-Post verplaatst-
De 6e post van dit topic geeft het antwoord.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Ducktape »

Shrek schreef: 16 nov 2021, 23:26
delta schreef: 16 nov 2021, 23:14 Wat is eigenlijk het eindplan van de spooropstelling te Mechelen met de nieuwe bypass? Het zou logisch zijn als op spoor 11 en 12 de internationale treinen (Thalys, IC Amsterdam - Brussel, Eurostar) en de Intercity’s van en naar de Brusselse luchthaven op deze sporen worden afgehandeld (dus de treinen van/naar Machelen Noord), dan kun je dat conflictvrij doen. Op spoor 11 richting het noorden en spoor 12 richting het zuiden. En zo, waarom gebeurt dat nu niet al?

Of is 2 sporen te weinig hiervoor en zijn er meer perronsporen nodig? Als je dit uitbreidt richting spoor 7-9 dan lijk je bij Y Abeelstraat mogelijk tot conflicterende rijwegen te komen, of wordt hier in de toekomst nog aanvullende infra voorzien?

Op deze pagina stond dit, maar dan volg ik het helemaal niet meer:
Infrabel
Verschillende verkeersinfrastructuren worden gebundeld. Over het hele trajact hebben we beneden de Tangent en hoog daarboven de Spoorbypass. Dat nieuwe dubbelspoor van bijna 3 kilometer tussen station Nekkerspoel en de Abeelstraat maakt in principe geen deel uit van het stationsprojet, maar wordt wel tegelijk aangelegd door Infrabel. Oorspronkelijk was het enkel beodeld voor hogesnelheidstreinen, maar nu zullen ook de treinen van de Diaboloverbinding (naar de luchthaven) en door het GEN (Gewestelijk Expres Net) rond Brussel gebruik maken.
Alvast bedankt!
-Post verplaatst-
De 6e post van dit topic geeft het antwoord.
Is die post nog actueel? Want intussen is die al 8 jaar oud.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Afwerking station Mechelen

Bericht door Shrek »

Ducktape schreef: 17 nov 2021, 12:35 Is die post nog actueel? Want intussen is die al 8 jaar oud.
De uiteindelijke eindsituatie is niet veranderd, de datums die erop plakken wel :lol:
Dwarsligger
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door Dwarsligger »

Beste forumleden,

Ik ben geen expert wat betreft de dienstregeling op lijn 25, vandaar dat ik me tot jullie wend.

Dagelijks neem ik aan het einde van mijn werkdag de IC van Brussel-Noord naar Mechelen. Het valt me al enige tijd op dat sommige treinen in de laatste kilometers voor het station geregeld een merkbare vertraging oplopen. Ik ben benieuwd naar de verklaring daarvoor, want zelf ben ik er onvoldoende in thuis.

Het gaat bijvoorbeeld om IC 2015 die om 17u00 in Brussel-Noord vertrekt, of IC 2016 om 18u02. Die treinen vertrekken redelijk stipt in Noord, maar arriveren gemakkelijk met 5 tot 10 minuten vertraging in Mechelen. Het merkwaardige is dat ze die vertraging pas oplopen in de allerlaatste kilometers van hun reis.
Ter hoogte van het shoppingcomplex van Zemst, vlak voor de grens met Mechelen, begint de trein aan een slakkengang te rijden. Soms staat de trein meerdere minuten stil. De conducteur roept niet om 'we staan voor een rood sein' of 'we moeten wachten tot het spoor voor ons vrij is.'

Vanwaar komt deze systematische vertraging? Het stiptheidsdashboard van de NMBS toont dat deze twee IC's erg gevoelig zijn voor vertragingen tussen Brussel en Mechelen, zelfs wanneer ze keurig op tijd door Brussel zijn geraakt.
Heeft dit te maken met het aantal sporen dat buiten dienst is?

Ik vind het opvallend dat men, indien deze vertraging effectief systematisch is door de stationswerf, die extra minuten niet mee opneemt in de dienstregeling. Nu moeten reizigers vaak spurten naar hun volgende trein omdat de IC 8 minuten stil heeft gestaan voor het station.

Benieuwd wie me hier wat verheldering kan bieden!
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door JHS2013 »

Alle verkeer van L25 en L25N richting Antwerpen gaat via spoor 7/8. Van L25N wordt er voorlangs gekruisd aan de Y. Abeelstraat waardoor er voor treinen van L25 thv Weerde inderdaad al moet worden afgeremd. Sp 7 en 8 zijn maar over dezelde wissel te bereiken, dus een trein naar spoor 8 kan pas binnen als de trein op sp 7 volledig binnen is. Die bottleneck zorgt in mijn ervaring inderdaad ook voor enkele minuten vertraging en dat ze de dienstregeling daar niet op hebben aangepast snap ik ook niet helemaal. Soms heb je geluk en is de kruisende trein voor/op tijd en kan je redelijk doorrijden.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door Eimai »

De dienstregeling zit daar bij de inrit van Mechelen zo strak in elkaar dat een halve minuut vertraging van een trein al genoeg is om de rest tegen te houden. Dat die bruggen in zo'n slechte toestand zijn dat we er maar 40 over mogen rijden helpt ook niet, anders zouden de secties iets sneller kunnen vrijgemaakt worden en de treinen iets sneller mekaar opvolgen. In het geval van 20xx moet die regelmatig wachten voor de Thalys die in Mechelen van de 25N moet komen die eerst moet passeren, die dan iets te makkelijk wordt tegengehouden door een kruisende trein die uit Mechelen richting Brussel vertrekt, die houdt dan de Benelux tegen achter zich, die houdt dan de IC Van Brussel naar Antwerpen tegen, enzovoort. En de dienstregeling lijkt er soms iets te hard op te hopen dat elke trein exact op het goeie moment aankomt aan die seinen, maar dat gebeurt natuurlijk niet in de praktijk en tien seconden kan maken dat een trein vanuit Vilvoorde twee geel krijgt en volledig moet afremmen en dat betekent dus al vertraging. Maar of dat kan opgelost worden door de dienstregeling wat minuten te verschuiven? Ik betwijfel het, op sommige moment is het daar helemaal verzadigd aan die vertakking, het enige wat dan helpt is treinen ertussenuit halen.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door JHS2013 »

Op een goede dag kan je als je onder ETCS rijdt al wat goedmaken en tergend langzaam rijden tussen Vilvoorde en Mechelen helpt soms ook (maar is zeker geen garantie).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 02 mei 2022, 17:33 Alle verkeer van L25 en L25N richting Antwerpen gaat via spoor 7/8. Van L25N wordt er voorlangs gekruisd aan de Y. Abeelstraat waardoor er voor treinen van L25 thv Weerde inderdaad al moet worden afgeremd. Sp 7 en 8 zijn maar over dezelde wissel te bereiken, dus een trein naar spoor 8 kan pas binnen als de trein op sp 7 volledig binnen is. Die bottleneck zorgt in mijn ervaring inderdaad ook voor enkele minuten vertraging en dat ze de dienstregeling daar niet op hebben aangepast snap ik ook niet helemaal. Soms heb je geluk en is de kruisende trein voor/op tijd en kan je redelijk doorrijden.
De Y. Abeelstraat is gewoon een zwart punt op het net. Totdat er nieuwe infrastructuur bijkomt zal het daar niet beteren vrees ik.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door ovspotter_be »

Ik ken niks van eventuele kruisingen verderop, maar is het niet mogelijk om de treinen vanop L25N richting sporen 11 en 12 te sturen op tegenspoor, dan moeten die al niet kruisen bij de Abeelstraat om naar sporen 7/8 te gaan.

Verder is Mechelen momenteel gewoon een flessenhals met de werken, sporen 1 & 2 zijn buiten gebruik, waardoor alle treinen die beneden moeten passeren en keren (S1, S4, S5, L-02, L-27 en IC-21) worden gepropt op 4 sporen, wat ook wel regelmatig voor vertragingen zorgt.
Soms helpt dit indirect ook mee aan de vertragingen richting Antwerpen, als er beneden namelijk geen plaats meer is wordt de S5 gewijzigd naar spoor 8 en heb je dus gedurende de keertijd (15 à 20min.) maar 1 spoor voor de treinen naar Antwerpen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door jan_olieslagers »

De Y. Abeelstraat is gewoon een zwart punt op het net. Totdat er nieuwe infrastructuur bijkomt zal het daar niet beteren vrees ik.
De huidige werken aan het station omvatten toch ook wijzigingen aan de Y Abeelstraat? Of wijzigingen in de verkeersstromen ernaartoe dan wel ervandaan?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door Eimai »

ovspotter_be schreef: 04 mei 2022, 13:38 Ik ken niks van eventuele kruisingen verderop, maar is het niet mogelijk om de treinen vanop L25N richting sporen 11 en 12 te sturen op tegenspoor, dan moeten die al niet kruisen bij de Abeelstraat om naar sporen 7/8 te gaan.
Nee, dan komen ze aan Nekkerspoel op tegenspoor terecht en kunnen ze enkel daar via 27B naar lijn 27 gaan, of pas achter Kontich terug naar normaalspoor. Dus zonder extra tijdelijke wissels lukt dat niet. Dus we zitten met deze situatie of een variant tot wanneer sporen 7 tot 12 allemaal klaar zijn. En om echt alles op te lossen moet het hele complex tussen Nekkerspoel en Sint-Katelijne-Waver gebouwd worden met fly-overs maar over die vertakking Van Nerom zoals die genoemd wordt is het helemaal stil. Dus ja, dit gaat nog vele jaren problemen zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door jan_olieslagers »

Dus we zitten met deze situatie of een variant tot wanneer sporen 7 tot 12 allemaal klaar zijn.
Dank voor de reactie! Sporen 7-12 - de drie dubbelsporen "boven", m.a.w. op L25/L25N - zullen nog niet zo gauw allemaal in bedrijf zijn, had ik inderdaad begrepen. Hoe is thans de tijdsinschatting?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door stefanic »

jan_olieslagers schreef: 04 mei 2022, 18:32
Dus we zitten met deze situatie of een variant tot wanneer sporen 7 tot 12 allemaal klaar zijn.
Dank voor de reactie! Sporen 7-12 - de drie dubbelsporen "boven", m.a.w. op L25/L25N - zullen nog niet zo gauw allemaal in bedrijf zijn, had ik inderdaad begrepen. Hoe is thans de tijdsinschatting?
Ik heb begrepen: afwerking in 2029...
spoorwegrealist
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vertraging bij aankomst in Mechelen

Bericht door jan_olieslagers »

oei oei oei ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie