Stormschade

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stormschade

Bericht door jan_olieslagers »

am62 schreef: 19 feb 2022, 17:49 Ik zou Infrabel aanraden toch een meteoroloog in dienst te nemen.
En waarom dan wel? Er zijn al volop metereologische diensten in België:
* KMI in Ukkel
* burgerluchtvaart in Steenokkerzeel
* militaire vliegerij (al was er sprake van om die op te heffen, staat me voor)
Het is echt nergens voor nodig om er eentje toe te voegen. De informatie was echt wel beschikbaar hoor! Wat er mee gedaan werd, dat is een ander paar mouwen. Al wil ik niet klagen over de genomen beslissingen, al bij al was het niet zo slecht, beter dan in sommige buurlanden alleszins. Dat de communicatie beter kon dat is een oud zeer en reeds dikwijls aangeklaagd.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 19 feb 2022, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stormschade

Bericht door rvdborgt »

jpvdveer schreef: 19 feb 2022, 14:28 Of geef een realistische risicoinschatting:

"we doen ons uiterste best om de treinen morgen te laten rijden, maar er bestaat een grote kans dat na 14 uur grote delen van het treinverkeer zullen moeten worden stilgelegd en dat u die dag wellicht niet meer thuis zal kunnen komen."
Dát is wat ik verwacht. Nu werd er alleen vaag gesproken over mogelijke problemen en storingen en dat is volstrekt onvoldoende.

Groetjes,
Rian
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Stormschade

Bericht door am62 »

jan_olieslagers schreef: 19 feb 2022, 17:56
am62 schreef: 19 feb 2022, 17:49 Ik zou Infrabel aanraden toch een meteoroloog in dienst te nemen.
En waarom dan wel? Er zijn al volop metereologische diensten in België:
* KMI in Ukkel
* burgerluchtvaart in Steenokkerzeel
* militaire vliegerij (al was er sprake van om die op te heffen, staat me voor)
Het is echt nergens voor nodig om er eentje toe te voegen. De informatie was echt wel beschikbaar hoor! Wat er mee gedaan werd, dat is een ander paar mouwen. Al wil ik niet klagen over de genomen beslissingen, al bij al was het niet zo slecht, beter dan in sommige buurlanden alleszins. Dat de communicatie beter kon dat is een oud zeer en reeds dikwijls aangeklaagd.
Dat is dan jouw opinie.
Als de meteoroloog het laatste woord heeft, worden er veel sneller beslissingen genomen.
Ja er is het KMI en de rest ... maar 1 persoon kan een pak miserie voorkomen.
Laatst gewijzigd door am62 op 20 feb 2022, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stormschade

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 19 feb 2022, 16:20 Ik was gisteren een van de vele gestranden in Brussel-Zuid, op de terugweg uit Bonn.

Alle begrip voor de moeilijke situatie, maar opnieuw bleek de informatiedoorstroming zeer problematisch te verlopen. Het vele NMBS personeel in station en op het perron (chapeau hiervoor) had geen toegang tot actuele en correcte info, en sommigen probeerden o.b.v. de info in de app mensen verder te helpen (maar aangezien de app niet correct was, bleek hun info ook niet zinvol te zijn).

Bij de overstap van de ICE op IC in Luik (richting Gent) de app geraadpleegd (om 18:45), om af te wegen wat de beste optie was - toch thuis proberen geraken, of een hotel in Luik zoeken. Volgens de app was de IC Eupen-Oostende beperkt tot Brussel-Zuid, maar waren er daar vele alternatieve treinen tot Gent. Aangezien de bestemmingsborden in Leuven en Brussel-Noord aangaven dat de trein toch tot Oostende zou rijden, had ik nog hoop dat er toch een rit tot in Gent zou inzitten.
Tussen Brussel-Centraal en Brussel-Zuid stonden we 40 minuten still (wellicht omdat Brussel-Zuid vol stond met gestrande treinen).
In Brussel-Zuid moesten we toch uit de trein. Verder waren er geen aankondigingen op de schermen (twee Thalyssen naar Parijs en één trein naar Schaarbeek), noch omroepen op het station. Er was wel enorm veel personeel van NMBS aanwezig (positief punt), maar deze moesten het ook zonder info stellen, of spraken mekaar tegen (o.a. over bussen naar Gent: volgens de ene waren er wel - maar was dat afgeraden omdat de bus er 2u over zou doen, de andere zei dat er geen bussen naar Gent waren).
Uiteindelijk werd er toch een trein naar Gent (via Aalst) aangekondigd op de schermen, welke heel snel goed vol zat. Geen omroep echter.
Na een 10-tal minuten kwam een NMBS medewerker wagon per wagon aankondigen dat de trein niet ging rijden, iedereen eruit dus, maar omdat de trein wel nog stond aangekondigd op de schermen, bleven er maar mensen aankomen.
Een NMBS medeweker wees ons door naar de volgende trein, die op dat moment onderweg was tussen Hasselt en Leuven - en dus zeker tot in Gent zou rijden volgens deze vriendelijke man (uit de vertragingsattesten blijkt nu dat deze trein niet verder is geraakt dan Leuven).

Dan maar op zoek naar de eventuele bussen naar Gent - en die bleken inderdaad te rijden. Drie bussen stonden klaar, en ik had het geluk met de derde bus mee te kunnen. Politie, Securail en één NMBS medewerker leidden het aanschuiven in zeer goede banen - enig probleem was dat er niemand bij was die enig woord Nederlands sprak - ik heb dus politiebevelen staan vertalen en brullen om mee te helpen waar mogelijk. Uiteindelijk was ik rond half elf in Gent, 2u later dan voorzien dus dat viel nog mee.
Gelukkig niet gewacht op de eerste trein naar Gent - die is volgens wat ik op de app kan zien rond 22u vertrokken, om rond 23:45 in Gent aan te komen. Er was beloofd dat deze zou doorrijden naar Kortrijk, maar dat is dus ook niet gelukt.
Dat verhaal is zó herkenbaar bij grote storingen. Dan gaat er een extra trein rijden (waarbij de communicatie naar de reizigers vaak ondermaats is), dan rijdt ie weer niet, dan toch wel en soms toch weer niet.
Hoe komt dat toch, vraag ik me af? Ik heb de ervaring dat dat in het buitenland toch gestructureerder verloopt en personeel elkaar ook minder tegenspreekt: als er een extra trein wordt aangekondigd, rijdt die ook effectief. Betere aanpak met beperkt aantal leidinggevenden? Worden er soms extra treinen aangekondigd nog voor er effectief personeel beschikbaar is? Of worden ze opnieuw afgeschaft wegens een nieuw probleem dat de kop op steekt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

Achteraf bekeken denk ik dat we kunnen stellen dat de maatregelen die Infrabel genomen heeft vrij correct waren.
Het stilleggen in het westen van het land had gerust een uurtje later kunnen beginnen, maar zo precies is het natuurlijk onmogelijk te voorspellen. In de rest van het land zorgden de vele ploegen die standby stonden dat de meeste hinder snel geruimd kon worden waardoor het verkeer daar relatief goed verliep. Ik heb geen exacte cijfers, maar het zal toch niet ver van de 80% (en dus een pintje van Steve) afzitten :wink: Ook in de zone waar het verkeer stilgelegd werd reden er 's avonds nog redelijk wat treinen, meer kon je niet verwachten gezien de storingen.
Al bij al heeft België het op dit vlak een heel stuk beter gedaan dan de panikerende buurlanden, waar amper treinen reden terwijl dit wel had gekund.

Het grote pijnpunt was natuurlijk de communicatie, ondanks dat er voor storingen was gewaarschuwd had dit weldegelijk veel duidelijker gekund. Ook de treinen die wel reden waren niet altijd heel duidelijk voor de reizigers. Dat zou toch echt beter kunnen, zeker als je ziet dat het op de andere vlakken eigenlijk wel heel erg goed draaide.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stormschade

Bericht door jan_olieslagers »

Het grote pijnpunt was natuurlijk de communicatie
Ja, dat werd reeds eerder gesteld, in dit draadje, en ook in vele eerdere. Maar het was toch eerder aan NMBS om naar buiten toe te communiceren, dan aan Infrabel? Operationeel hebben beide bedrijven zich erg pragmatisch opgesteld, en daarmee best goed gescoord, voorzover deze buitenstaander dat kan beoordelen.

Bij het latere stormweer (gisteren maandag) kon ik niet laten wat te gniffelen bij de zeer voorzichtige communicatie vanwege NMBS in de media - men was zich blijkbaar bewust dat het beter moest, maar hoe dan wel, dat bleef nog even uit te zoeken... Maar alweer bleef het treinverkeer grotendeels overeind - chapeau!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Stormschade

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 22 feb 2022, 19:42 Maar het was toch eerder aan NMBS om naar buiten toe te communiceren, dan aan Infrabel? Operationeel hebben beide bedrijven zich erg pragmatisch opgesteld, en daarmee best goed gescoord, voorzover deze buitenstaander dat kan beoordelen.
Dat denk ik ook, ik denk niet dat de gemiddelde treinreizigers voor zijn reis ook eens de website of sociale media van Infrabel controleert.
Infrabel zorgt voor onderhoud van de spoorinfrastructuur en de NMBS verzorgt de treindienst.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stormschade

Bericht door jan_olieslagers »

Infrabel zorgt voor onderhoud van de spoorinfrastructuur
Hm, hhhmmm, puntjes op de i's aub:
Infrabel zorgt inderdaad voor het onderhoud, maar toch ook en misschien vooral voor het bedrijf oftewel "operatie" van de spoorinfrastructuur. Of wie anders beheert er de rijpaden - voor NMBS en voor anderen - wie bemant (bevrouwt :) ? ) de seinhuizen, enzo voort enzo verder?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Stormschade

Bericht door ovspotter_be »

jan_olieslagers schreef: 22 feb 2022, 20:20 Hm, hhhmmm, puntjes op de i's aub:
Infrabel zorgt inderdaad voor het onderhoud, maar toch ook en misschien vooral voor het bedrijf oftewel "operatie" van de spoorinfrastructuur. Of wie anders beheert er de rijpaden - voor NMBS en voor anderen - wie bemant (bevrouwt :) ? ) de seinhuizen, enzo voort enzo verder?
Ik had het iets korter moeten samenvatten.
Infrabel = spoorinfrastructuur
NMBS = treindienst
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Stormschade

Bericht door Ducktape »

Shrek schreef: 22 feb 2022, 19:30 Achteraf bekeken denk ik dat we kunnen stellen dat de maatregelen die Infrabel genomen heeft vrij correct waren.
Het stilleggen in het westen van het land had gerust een uurtje later kunnen beginnen, maar zo precies is het natuurlijk onmogelijk te voorspellen. In de rest van het land zorgden de vele ploegen die standby stonden dat de meeste hinder snel geruimd kon worden waardoor het verkeer daar relatief goed verliep. Ik heb geen exacte cijfers, maar het zal toch niet ver van de 80% (en dus een pintje van Steve) afzitten :wink: Ook in de zone waar het verkeer stilgelegd werd reden er 's avonds nog redelijk wat treinen, meer kon je niet verwachten gezien de storingen.
Al bij al heeft België het op dit vlak een heel stuk beter gedaan dan de panikerende buurlanden, waar amper treinen reden terwijl dit wel had gekund.

Het grote pijnpunt was natuurlijk de communicatie, ondanks dat er voor storingen was gewaarschuwd had dit weldegelijk veel duidelijker gekund. Ook de treinen die wel reden waren niet altijd heel duidelijk voor de reizigers. Dat zou toch echt beter kunnen, zeker als je ziet dat het op de andere vlakken eigenlijk wel heel erg goed draaide.
Met de storm van zondagavond de 21ste was er toch heel wat onduidelijkheid hoor. Op mijn rit van Hasselt naar Gent werd ik 4x ingelicht over de stormmaatregelen. In Schulen kreeg ik om 20h een groepsoproep dat het verkeer op het volledige net max 80 km/h mocht rijden. In Aarschot een persoonlijke oproep. In Bxl-Zuid zeiden ze me dat het enkel in O-VL en W-VL was en toen ik zei dat ik al sinds Schulen 80 km/h reed viel die uit de lucht. De Safety Controller wist niets van de maatregelen in overige Vlaamse provincies. Ook in Denderleeuw spraken ze enkel over O- en W-VL.

Dan lijkt het mij toch dat er intern wat schort aan de communicatie.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stormschade

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 22 feb 2022, 19:30 Achteraf bekeken denk ik dat we kunnen stellen dat de maatregelen die Infrabel genomen heeft vrij correct waren.
Het stilleggen in het westen van het land had gerust een uurtje later kunnen beginnen, maar zo precies is het natuurlijk onmogelijk te voorspellen. In de rest van het land zorgden de vele ploegen die standby stonden dat de meeste hinder snel geruimd kon worden waardoor het verkeer daar relatief goed verliep. Ik heb geen exacte cijfers, maar het zal toch niet ver van de 80% (en dus een pintje van Steve) afzitten :wink: Ook in de zone waar het verkeer stilgelegd werd reden er 's avonds nog redelijk wat treinen, meer kon je niet verwachten gezien de storingen.
Al bij al heeft België het op dit vlak een heel stuk beter gedaan dan de panikerende buurlanden, waar amper treinen reden terwijl dit wel had gekund.

Het grote pijnpunt was natuurlijk de communicatie, ondanks dat er voor storingen was gewaarschuwd had dit weldegelijk veel duidelijker gekund. Ook de treinen die wel reden waren niet altijd heel duidelijk voor de reizigers. Dat zou toch echt beter kunnen, zeker als je ziet dat het op de andere vlakken eigenlijk wel heel erg goed draaide.
Het grote pijnpunt, lege schermen, amper nieuws en een overvol Brussel Zuid om 22u, dat is al ruim na 18u en verre van die 80% treinen. Eerder minder dan 2%. Persoonlijke vaststelling tussen 20u en 22u10 in het belangrijkste station van België met heel wat internationale reizigers die er niet aan uit konden, met heel wat gestrande studenten op weg van hun kot naar huis die via via daar waren geraakt omdat ze hoopten in Brussel meer treinen te hebben maar bedrogen uitkwamen. I heb reizigers gesproken die via Brussel sneller in Mechelen of Antwerpen dachten te komen. Maar ze hadden er niets.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Stormschade

Bericht door jpvdveer »

En in het "panikerende" Nederland was men voorbereid, is er niemand onderweg gestrand en is er nauwelijks serieuze kritiek op de beslissing van Prorail geweest. Toch een heel verschil met de chaos en zeer forse kritiek hier.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 22 feb 2022, 20:51
Shrek schreef: 22 feb 2022, 19:30 Achteraf bekeken denk ik dat we kunnen stellen dat de maatregelen die Infrabel genomen heeft vrij correct waren.
Het stilleggen in het westen van het land had gerust een uurtje later kunnen beginnen, maar zo precies is het natuurlijk onmogelijk te voorspellen. In de rest van het land zorgden de vele ploegen die standby stonden dat de meeste hinder snel geruimd kon worden waardoor het verkeer daar relatief goed verliep. Ik heb geen exacte cijfers, maar het zal toch niet ver van de 80% (en dus een pintje van Steve) afzitten :wink: Ook in de zone waar het verkeer stilgelegd werd reden er 's avonds nog redelijk wat treinen, meer kon je niet verwachten gezien de storingen.
Al bij al heeft België het op dit vlak een heel stuk beter gedaan dan de panikerende buurlanden, waar amper treinen reden terwijl dit wel had gekund.

Het grote pijnpunt was natuurlijk de communicatie, ondanks dat er voor storingen was gewaarschuwd had dit weldegelijk veel duidelijker gekund. Ook de treinen die wel reden waren niet altijd heel duidelijk voor de reizigers. Dat zou toch echt beter kunnen, zeker als je ziet dat het op de andere vlakken eigenlijk wel heel erg goed draaide.
Het grote pijnpunt, lege schermen, amper nieuws en een overvol Brussel Zuid om 22u, dat is al ruim na 18u en verre van die 80% treinen. Eerder minder dan 2%. Persoonlijke vaststelling tussen 20u en 22u10 in het belangrijkste station van België met heel wat internationale reizigers die er niet aan uit konden, met heel wat gestrande studenten op weg van hun kot naar huis die via via daar waren geraakt omdat ze hoopten in Brussel meer treinen te hebben maar bedrogen uitkwamen. I heb reizigers gesproken die via Brussel sneller in Mechelen of Antwerpen dachten te komen. Maar ze hadden er niets.
Het probleem was niet dat er niets reed, maar wel dat niemand het wist. Dat is natuurlijk niet veel beter :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

jpvdveer schreef: 22 feb 2022, 22:29 En in het "panikerende" Nederland was men voorbereid, is er niemand onderweg gestrand en is er nauwelijks serieuze kritiek op de beslissing van Prorail geweest. Toch een heel verschil met de chaos en zeer forse kritiek hier.
Prorail was helemaal niet voorbereid. Ze hadden zelfs niet genoeg middelen gemobiliseerd om het tegen de volgende middag allemaal gerepareerd te krijgen. Maarja, in NL hebben ze dan ook bijna alle interventiecapaciteit wegbezuinigd.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Stormschade

Bericht door jpvdveer »

Ok - maar uiteindelijk word je als spoorbedrijf toch afgerekend op hoe je het in de publieke opinie en politiek doet. En dat is deze keer in Nederland zeer goed gegaan en in België bar slecht. Dus wie doet het nu beter?
Plaats reactie