Stormschade

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
sander855
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jul 2016, 18:58
Locatie: Lint

Re: Stormschade

Bericht door sander855 »

ovspotter_be schreef: 18 feb 2022, 21:40 Iemand een idee hoe lang het nog gaat duren voor de eerste trein tussen Brussel en Antwerpen gaat, dit is toch een zeer belangrijke spoorlijn en blijkbaar is de S1 tot einde treindienst afgeschaft wat ik persoonlijk geen goede zet vind aangezien alle stations tussen Mechelen-Nekkerspoel en Antwerpen-Berchem nu geen bediening hebben, dus misschien even een IC-tje omtoveren tot S1 als het treinverkeer terug start...
Het treinverkeer tussen Antwerpen en Brussel lijkt terug op gang te komen. Volgens Train Map is er enkele minuten geleden een extra "IC" naar Brussel-Zuid vertrokken in Antwerpen-Centraal die overal zal stoppen. Er is ook een gewone IC van Luchtbal naar Charleroi onderweg. In omgekeerde richting (van Brussel naar Antwerpen) zijn er eveneens een paar (extra) treinen onderweg.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Stormschade

Bericht door ovspotter_be »

Ik vraag me wel af wie de dienstregeling heeft ontworpen voor die extra treintjes, want die staat vol met onrealistische rijtijden, zeker met de verminderde maximale snelheid.
Afbeelding1.png
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stormschade

Bericht door groentje »

Sinds iets na 18u mocht het verkeer aan normale snelheid hernemen op de lijnen met een snelheidsbeperking, behalve de HSL waar het 160 bleef. Er waren wel nog verscheidene lijnen buiten dienst door schade (oa. L4). De gesloten lijnen moeten echter eerst verkend worden door een trein aan max. 50 km/u per spoor vooraleer het verkeer normaal kan hernemen.
De algemene teneur bij Central Dispatch en TCC (=nieuwe naam RDV) was dan ook dat een eerder besluit echt wel een pak beter ware geweest. Gisteren ook al, trouwens.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Stormschade

Bericht door Lynx »

Zo te horen zijn jullie er beter vanaf gekomen dan wij in Nederland. Hier kan zelfs morgenochtend het treinverkeer op veel plekken nog niet opgestart worden omdat er teveel schade is ontstaan door de storm. Men hoopt nu in de loop van morgen weer op de meeste lijnen te kunnen gaan rijden, maar van enkele lijnen is het nu al duidelijk dat het nog een behoorlijke klus gaat worden en dan zijn nog niet eens alle beschadigingen volledig in kaart gebracht.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stormschade

Bericht door groentje »

Jullie zijn natuurlijk een pak meer blootgesteld, hé, maar nog lang niet alles was al opnieuw open toen ik daarnet vertrok. Ook hier zal er nog moeten worden doorgewerkt om alles morgen in dienst te hebben.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Stormschade

Bericht door pmuy »

Lynx schreef: 18 feb 2022, 23:16 Zo te horen zijn jullie er beter vanaf gekomen dan wij in Nederland. Hier kan zelfs morgenochtend het treinverkeer op veel plekken nog niet opgestart worden omdat er teveel schade is ontstaan door de storm. Men hoopt nu in de loop van morgen weer op de meeste lijnen te kunnen gaan rijden, maar van enkele lijnen is het nu al duidelijk dat het nog een behoorlijke klus gaat worden en dan zijn nog niet eens alle beschadigingen volledig in kaart gebracht.
Op de website van de NS staat zelfs "Schade te groot: morgenochtend zeker nog geen NS-treinen". Dergelijke beslissingen neemt men uiteraard niet zonder reden, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat er in Nederland de idee heerst van "als we niet overal perfect kunnen rijden, leggen we de boel liever compleet stil". Ik kan mij toch niet inbeelden dat het net over de grens, in Limburg bijvoorbeeld, zoveel harder heeft gewaaid dan in België.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Stormschade

Bericht door Lynx »

In Limburg heeft het inderdaad minder gestormd en daar rijden de regionale treinen dan ook nu alweer gewoon normaal, net als in het oosten van het land. Het noordoosten lijkt ook binnen afzienbare tijd opgestart te worden, maar voor het westen en midden van het land lijkt het nog wel even te gaan duren.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Stormschade

Bericht door HLE18 »

DDietzen schreef: 18 feb 2022, 17:53 tegenwoordig gelden strengere veiligheidsregimes waardoor er niet zomaar iemand op uit gestuurd kan worden om puin te ruimen, en het is wellicht ook verboden om een reizigerstrein op pad te sturen wanneer de maatschappij weet dat de route onveilig is of kan zijn
Is het dan nog verantwoord om zonder ETCS rond te rijden? Waarom zijn overwegen nog toegelaten, er kan daar ook op elk moment een camion vast komen te zitten en een zware ontsporing veroorzaken... Verder kunnen er ook kranen enz. op het spoor vallen als er geen storm is.

Kan begrijpen dat ze op sommige plaatsen misschien de snelheid beperken maar zolang het spoor vrij waarom zou men niet rijden? Zeker als je dat geen 24u op voorhand hebt aangekondigd, geeft weer eens de indruk dat je niet op de spoorwegen kan rekenen. En 120km/h wind lijkt mij nu toch ook niet abnormaal voor een zware storm?
DDietzen schreef: 18 feb 2022, 17:53 En 5) de bevolking is veel te verwend geraakt en verwacht dat alles, tot de natuur aan toe, maakbaar is. Dus als je toch gaat rijden en onderweg strandt krijg je veel meer gedoe met agressieve reizigers die het niet vinden kunnen dat de machinist "niet gewoon doorrijdt, wat zijn die lullige takjes nou" (of zoiets), of rechtszaken van reizigers die vinden dat de NMBS hen in gevaar heeft gebracht door te gaan rijden (zonder erbij stil te staan dat ze ook zelf hun gezond verstand konden gebruiken en ergens hadden kunnen schuilen)
Tijdens een staking moet er dan wel een minimumdienst zijn, dan is de trein plots de ruggengraat van de economie.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stormschade

Bericht door overweg13 »

Met het weer kan het altijd twee kanten op: of, het is allemaal minder erg dan voorspeld, of, het is een stuk erger. Ik vermoed dat Infrabel en NMBS zich laten voorlichten door de specialisten van het KMI, die het ondanks massa's computergegevens ook nooit precies weten.
Wat moet je dan doen? Uitgaan van het ergste scenario en de dag voordien melden dat er geen treinen zullen rijden? En dan 's anderendaags merken dat het niet meer dan een sch... in een fles geworden is. Of ervan uitgaan dat het toch niet zo erg wordt en toch zo lang mogelijk rijden? Ik zou persoonlijk voor de tweede oplossing kiezen, met de nodige behoedzaamheid. Natuurlijk is het erg als je daardoor vast geraakt, maar tot voor een paar jaar kon je dat ook meemaken met spontane vakbondsacties en vandaag kan het nog altijd gebeuren door een defect of een ongeval.
Overigens is het gemakkelijk om Infrabel te verwijten dat ze het te laat zien aankomen hebben. Ik ben eerder geneigd om met bewondering te kijken naar de snelheid waarmee zo goed als alles weer rijdt.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stormschade

Bericht door jan_olieslagers »

Helemaal akkoord, met slechts één nuance: ook de medewerk(st)ers van de meteodiensten hebben al zo vaak de boter mogen eten dat ze onvoldoende hadden gewaarschuwd, dat ze tegenwoordig maar zeker hard genoeg roepen. Bijna altijd draait het er dan op uit dat het niet zo erg was als wat was aangekondigd als "mogelijke extremen".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Stormschade

Bericht door kika »

Vraagje: 2 dagen geleden zag ik zo'n grote gele vuilnisbak, van het formaat dat je bij appartementsgebouwen ziet, op de rails liggen. Ik vond dat het een briesje was, geen storm. Blijkbaar liggen hier de normen wat lager dan in Nederland of België :wink: Eerst dacht ik dus aan baldadige jeugd. Gebeurd het vaker dat je zoiets tegenkomt als treinbestuurder: niks ernstigs, maar wel iets wat er echt niet thuishoort? En dan bedoel ik niet kort na een storm, dat lijkt me dan wel duidelijk dat je ook trampolines en weet ik wat kan tegenkomen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Stormschade

Bericht door TimJ36 »

pmuy schreef: 18 feb 2022, 23:26 Op de website van de NS staat zelfs "Schade te groot: morgenochtend zeker nog geen NS-treinen". Dergelijke beslissingen neemt men uiteraard niet zonder reden, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat er in Nederland de idee heerst van "als we niet overal perfect kunnen rijden, leggen we de boel liever compleet stil". Ik kan mij toch niet inbeelden dat het net over de grens, in Limburg bijvoorbeeld, zoveel harder heeft gewaaid dan in België.
Zo gek vind ik dat nog niet. Je weet tenminste wat je te wachten staat. Liever dat dan de laattijdige communicatie van de NMBS waarbij iedereen halsoverkop naar het station moest rennen, en wie dat niet kon vast zat tot zeker na 21u. Ik heb zelfs weet van een aantal reizigers die noodgedwongen de nacht hebben moeten doorbrengen op hun werk.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Stormschade

Bericht door jpvdveer »

Of geef een realistische risicoinschatting:

"we doen ons uiterste best om de treinen morgen te laten rijden, maar er bestaat een grote kans dat na 14 uur grote delen van het treinverkeer zullen moeten worden stilgelegd en dat u die dag wellicht niet meer thuis zal kunnen komen."
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Stormschade

Bericht door rdv »

Ik was gisteren een van de vele gestranden in Brussel-Zuid, op de terugweg uit Bonn.

Alle begrip voor de moeilijke situatie, maar opnieuw bleek de informatiedoorstroming zeer problematisch te verlopen. Het vele NMBS personeel in station en op het perron (chapeau hiervoor) had geen toegang tot actuele en correcte info, en sommigen probeerden o.b.v. de info in de app mensen verder te helpen (maar aangezien de app niet correct was, bleek hun info ook niet zinvol te zijn).

Bij de overstap van de ICE op IC in Luik (richting Gent) de app geraadpleegd (om 18:45), om af te wegen wat de beste optie was - toch thuis proberen geraken, of een hotel in Luik zoeken. Volgens de app was de IC Eupen-Oostende beperkt tot Brussel-Zuid, maar waren er daar vele alternatieve treinen tot Gent. Aangezien de bestemmingsborden in Leuven en Brussel-Noord aangaven dat de trein toch tot Oostende zou rijden, had ik nog hoop dat er toch een rit tot in Gent zou inzitten.
Tussen Brussel-Centraal en Brussel-Zuid stonden we 40 minuten still (wellicht omdat Brussel-Zuid vol stond met gestrande treinen).
In Brussel-Zuid moesten we toch uit de trein. Verder waren er geen aankondigingen op de schermen (twee Thalyssen naar Parijs en één trein naar Schaarbeek), noch omroepen op het station. Er was wel enorm veel personeel van NMBS aanwezig (positief punt), maar deze moesten het ook zonder info stellen, of spraken mekaar tegen (o.a. over bussen naar Gent: volgens de ene waren er wel - maar was dat afgeraden omdat de bus er 2u over zou doen, de andere zei dat er geen bussen naar Gent waren).
Uiteindelijk werd er toch een trein naar Gent (via Aalst) aangekondigd op de schermen, welke heel snel goed vol zat. Geen omroep echter.
Na een 10-tal minuten kwam een NMBS medewerker wagon per wagon aankondigen dat de trein niet ging rijden, iedereen eruit dus, maar omdat de trein wel nog stond aangekondigd op de schermen, bleven er maar mensen aankomen.
Een NMBS medeweker wees ons door naar de volgende trein, die op dat moment onderweg was tussen Hasselt en Leuven - en dus zeker tot in Gent zou rijden volgens deze vriendelijke man (uit de vertragingsattesten blijkt nu dat deze trein niet verder is geraakt dan Leuven).

Dan maar op zoek naar de eventuele bussen naar Gent - en die bleken inderdaad te rijden. Drie bussen stonden klaar, en ik had het geluk met de derde bus mee te kunnen. Politie, Securail en één NMBS medewerker leidden het aanschuiven in zeer goede banen - enig probleem was dat er niemand bij was die enig woord Nederlands sprak - ik heb dus politiebevelen staan vertalen en brullen om mee te helpen waar mogelijk. Uiteindelijk was ik rond half elf in Gent, 2u later dan voorzien dus dat viel nog mee.
Gelukkig niet gewacht op de eerste trein naar Gent - die is volgens wat ik op de app kan zien rond 22u vertrokken, om rond 23:45 in Gent aan te komen. Er was beloofd dat deze zou doorrijden naar Kortrijk, maar dat is dus ook niet gelukt.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Stormschade

Bericht door am62 »

Ik zou Infrabel aanraden toch een meteoroloog in dienst te nemen.
Plaats reactie