Stormschade

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stormschade

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 18 feb 2022, 15:43 Intussen zijn er schadegevallen op L50 naar Denderleeuw en L162 voorbij Libramont, maar algemeen gezien rijdt het verkeer nog heel vlot -zij het aan 80km/h.
L35 blijkbaar ook gesloten wegens bomen in het spoor
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stormschade

Bericht door DR-fan »

Steve schreef: 18 feb 2022, 16:13Maar nu heeft men het allerslechtste van alle scenario's genomen: op het allerlaatste moment tot een algemene stopzetting van het treinverkeer besluiten, terwijl de motivering achter die beslissing al minstens 24 u bekend was. Hoe je het ook draait of keert, dat is geen goed beheer van de situatie.
Het allerslechtste scenario had geweest alle treinverkeer voor de rest van de dag stil te leggen en duizenden mensen aan hun lot over te laten. Dat is nu niet het geval, hoewel het natuurlijk verre van ideaal is. Inderdaad, de beslissing had sneller mogen vallen, maar ze is wel logisch en realistisch. Wat ik echter totaal niet snap - en me mateloos ergert - is de kritiek op de NMBS in de pers en de politiek terwijl nog latere beslissingen in het onderwijs en bij De Lijn passeren zonder noemenswaardig commentaar. Of zijn ze het daar al zo gewend dat iedereen in de kou wordt gezet?

UPDATE: om 16.35 stopt De Lijn met onmiddellijke ingang alle bus- en tramverkeer in West-Vlaanderen. Van tijdig aankondigen gesproken :roll:
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Stormschade

Bericht door HLE18 »

Vroeger was dat toch allemaal niet? Waarom nu plots al die paniek voor een storm?
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Stormschade

Bericht door jpvdveer »

Ik lees nu dat Infrabel inmiddels officieel excuses heeft aangeboden voor de gang van zaken.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/18 ... chrapping/
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stormschade

Bericht door jan_olieslagers »

HLE18 schreef: 18 feb 2022, 16:42 Vroeger was dat toch allemaal niet? Waarom nu plots al die paniek voor een storm?
Ik weet het niet hoor, ik ben tenslotte maar een outsider; maar mogelijke antwoorden zouden misschien kunnen zijn

1/ vroeger waren er net zo goed problemen bij stormweer, alleen zijn er tegenwoordig ook bovenleidingen en die zijn nogal delicaat;
1b/ bovendien is dit wel een behoorlijk zware storm (en zo gaan we er meer en meer krijgen met de verschuivingen in het klimaat);
2/ om budgettaire redenen wordt er tegenwoordig delicater materiaal aangekocht, dat al eens wat kwetsbaarder durft zijn;
3/ om budgettaire redenen wordt de infrastructuur minder intensief onderhouden als vroeger
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Stormschade

Bericht door ovspotter_be »

DR-fan schreef: 18 feb 2022, 16:37 UPDATE: om 16.35 stopt De Lijn met onmiddellijke ingang alle bus- en tramverkeer in West-Vlaanderen. Van tijdig aankondigen gesproken :roll:
Ondertussen is het bus- en tramverkeer in Oost-Vlaanderen en Antwerpen ook stilgelegd tot ten vroegste 18:30.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Stormschade

Bericht door DDietzen »

jan_olieslagers schreef: 18 feb 2022, 17:44
HLE18 schreef: 18 feb 2022, 16:42 Vroeger was dat toch allemaal niet? Waarom nu plots al die paniek voor een storm?
Ik weet het niet hoor, ik ben tenslotte maar een outsider; maar mogelijke antwoorden zouden misschien kunnen zijn: [...]
Zelf wil ik nog voorstellen: 4) tegenwoordig gelden strengere veiligheidsregimes waardoor er niet zomaar iemand op uit gestuurd kan worden om puin te ruimen, en het is wellicht ook verboden om een reizigerstrein op pad te sturen wanneer de maatschappij weet dat de route onveilig is of kan zijn
En 5) de bevolking is veel te verwend geraakt en verwacht dat alles, tot de natuur aan toe, maakbaar is. Dus als je toch gaat rijden en onderweg strandt krijg je veel meer gedoe met agressieve reizigers die het niet vinden kunnen dat de machinist "niet gewoon doorrijdt, wat zijn die lullige takjes nou" (of zoiets), of rechtszaken van reizigers die vinden dat de NMBS hen in gevaar heeft gebracht door te gaan rijden (zonder erbij stil te staan dat ze ook zelf hun gezond verstand konden gebruiken en ergens hadden kunnen schuilen)
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Stormschade

Bericht door byter »

Maar goed dat het weekend is want dit wordt een serieuze puzzel qua materieel.

Men heeft thans gisteren een vooralarm (met de mogelijke snelheidsbeperking/stilleggen verkeer) gestuurd maar er te weinig mee gedaan.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Stormschade

Bericht door ovspotter_be »

Men heeft daarnet in het nieuws gezegd vandaag nog iedereen te willen thuis krijgen, met de trein, met vervangbussen of zelfs eventueel met taxi's.
Dit is natuurlijk het naleven van de Europese passagiersrechten, maar kassa kassa voor de taxi- en busbedrijven, als ze tenminste genoeg personeel hebben om deze vraag aan te kunnen...
Ik weet niet wat technisch mogelijk is, maar misschien zouden de treinen wel tot diep vannacht moeten doorrijden aangezien al het volk waarschijnlijk niet in één trein past.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stormschade

Bericht door jan_olieslagers »

Dat zou me wel extreem lijken. Het ergste van de storm is intussen voorbij, zal het treinverkeer niet snel stabiliseren? Mij lijken die bussen en taxi's vooral een plan B, en misschien nog meer een aankondiging van "we hebben het helemaal onder controle".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Stormschade

Bericht door pietje »

Misschien word ik een beetje oud, maar deze "storm die maar eens in de 100 jaar voorkomt" heb ik in mijn leven toch al een paar keer meegemaakt.

Daar kunnen NMBS en Infrabel niet veel aan doen, maar de trend dat iedereen in de keten altijd maar "een beetje veiligheidsmarge" denkt te moeten nemen, wordt blijkbaar altijd maar erger.

Dat neemt niet weg dat de beslissing om in bepaalde gebieden te stoppen met rijden, de correcte was, maar aan paniekzaaien hebben alleen mensen met slechte bedoelingen iets
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Stormschade

Bericht door jan_olieslagers »

deze "storm die maar eens in de 100 jaar voorkomt" heb ik in mijn leven toch al een paar keer meegemaakt.
Hehe, de media mogen ook hun graantje meepikken, nietwaar.
de trend dat iedereen in de keten altijd maar "een beetje veiligheidsmarge" denkt te moeten nemen, wordt blijkbaar altijd maar erger
Zie de opmerkingen van @DDietzen hogerop, meer bepaald 4)
Misschien word ik een beetje oud
Welkom in het clubje der oude zageventen!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Stormschade

Bericht door ovspotter_be »

De heropstart van het treinverkeer verloopt precies zeer moeizaam op bepaalde trajecten.
Ikzelf wonende t.h.v. station Eppegem op L25/L27 heb sinds 14:00 nog geen enkele trein zien passeren, dus dat wil zeggen dat er in Brussel en Antwerpen waarschijnlijk nog veel mensen zitten te wachten op een trein tussen deze 2 steden.
Op andere trajecten is het precies wel al goed aan het heropstarten als ik kijk naar de Train Map, op o.a. Brugge-Gent en de spoorlijnen naar de badplaatsen rijden er momenteel verscheidene treinen.
Iemand een idee hoe lang het nog gaat duren voor de eerste trein tussen Brussel en Antwerpen gaat, dit is toch een zeer belangrijke spoorlijn en blijkbaar is de S1 tot einde treindienst afgeschaft wat ik persoonlijk geen goede zet vind aangezien alle stations tussen Mechelen-Nekkerspoel en Antwerpen-Berchem nu geen bediening hebben, dus misschien even een IC-tje omtoveren tot S1 als het treinverkeer terug start...
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Stormschade

Bericht door TB_worden »

Tot op het moment dat ik in Hasselt in de onderdoorgang stond, stond mijn trein nog aangekondigd in de app. Maar aan de perrons stonden maar 2 treinen: een MW41 - die echter niet op de schermen stond - en een MS80 naar Luik en Maastricht, de enige op de schermen in het station aangekondigde trein.

Ik kon de bus naar Leuven nemen, maar toch maar voor de auto gekozen. Onderweg uit nieuwsgierigheid toch eens gekeken en volgens de app reed de trein, met 4 minuten vertraging in Hasselt vertrokken, in Leuven al opgelopen tot 8 minuten en op schema in de luchthaven. Lijkt me sterk...
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Stormschade

Bericht door jpvdveer »

Op basis van de app lijken er ongeveer nu twee treinen van Brussel naar Antwerpen te vertrekken.
Plaats reactie