Stormschade

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Stormschade

Bericht door ronny »

TB_worden schreef: 18 feb 2022, 13:49 Wat is de reden van de snelheidsbeperking? Sneller kunnen stoppen voor vreemde voorwerpen op het spoor?
Ik vermoed dat het grootste risico is dat de pantograaf in de bovenleiding verstrikt geraakt.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stormschade

Bericht door rvdborgt »

TB_worden schreef: 18 feb 2022, 14:30
rvdborgt schreef: 18 feb 2022, 14:21
TB_worden schreef: 18 feb 2022, 14:05 Wat is het beleid van de NMBS inzake tickets?

Normaal komt mijn trein om 18u40 in Brussels Airport aan, ruim op tijd voor aanvang dienst om 19u. Door de snelheidsbeperking ga ik dus waarschijnlijk te laat komen.

Een alternatief is via Brussel-Noord, maar dan moet ik in principe een extra biljet hebben. Is er een beleid van de NMBS om coulanter te zijn of hangt dat af van de goodwill van de treinbegeleider?
Je mag altijd de verbinding nemen waarmee je naar verwachting het eerste zult aankomen.
Wat is je vertrekstation?
Hasselt. Antwerpen-Berchem mag in principe wel, Brussel-Noord niet volgens de app.
De app houdt geen rekening met de snelheidsbeperking en heeft dus in dergelijke omstandigheden maar een beperkte voorspellende waarde. Bovendien geeft die me ieder uur een verbinding via Brussel-Noord met vertrek om xx:11. Reis gewoon zoals het je het beste lijkt.

Groetjes,
Rian
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stormschade

Bericht door DR-fan »

Klassiekje schreef: 18 feb 2022, 14:29
Als je op voorhand weet dat er niks rijdt dan zal een werkgever zich toch moeten aanpassen.
Hier is dat 's morgens 'Ah, de treinen rijden toch, kom dan maar af'. Want dat is de mentaliteit hoor.

En die 9 to 5 lijkt mij ook wel een beetje voorbijgestreefd, zeker op een vrijdag :wink:
Dat de werkgever zich MOET aanpassen, daar zal het inderdaad wel op neerkomen in de praktijk. Of dat goed is voor mensen in stage, met tijdelijke contracten ed is nog maar de vraag. Dat veel mensen vroeger stoppen op vrijdag is een feit, maar lang niet iedereen kan of mag dat.

Er is dus wel degelijk gisteren al gewaarschuwd dat er problemen gaan zijn en dat iedereen wordt gevraagd zich indien mogelijk niet te verplaatsen. Wie dan toch de mentaliteit heeft om dat te negeren en zijn eigen zin te doen moet nu niet komen klagen. Dat zijn dan toch de eersten die van jetje geven op smoelboek en aanverwante speeltuinen voor gefrustreerden wanneer ze uren geblokkeerd zitten in een trein zonder verlichting en verwarming ("Waarom laten ze onze trein vertrekken als ze weten dat het gevaarlijk is").

Op één punt moet ik je wel gelijk geven: de beslissing had eerder kunnen vallen. Bedenk wel dat het een moeilijke beslissing is die voor veel mensen gevolgen heeft. Dan ga je je goed informeren (KMI ed), en dat duurt enige tijd.

PS: net op de radio gehoord dat de snelweg bij Ieper is afgesloten door een omgevallen boom. Iemand die gaat klagen over de uren file? Natuurlijk niet, alleen de NMBS is incompetent en imuum voor noodweer :roll:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stormschade

Bericht door rvdborgt »

DR-fan schreef: 18 feb 2022, 14:45 Er is dus wel degelijk gisteren al gewaarschuwd dat er problemen gaan zijn en dat iedereen wordt gevraagd zich indien mogelijk niet te verplaatsen.
Dat is dus echt niet hetzelfde als: "We rijden zo lang mogelijk door maar houd er rekening mee dat het treinverkeer over langere tijd stilgelegd kan worden."

Groetjes,
Rian
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Stormschade

Bericht door ovspotter_be »

En ook niet iedereen kon kiezen om vandaag niet te reizen.
Werknemers konden dit wel, maar de vele scholieren die gebruik maken van de trein hebben die keuze niet aangezien ze deze ochtend gewoon om 08:30 op school werden verwacht.
Gelukkig hebben de meeste scholen zich deze ochtend wel snel aangepast en 's middags de lessen geschorst zodat alle leerlingen nog voor de stillegging om 14:00 thuis konden geraken.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stormschade

Bericht door DR-fan »

rvdborgt schreef: 18 feb 2022, 14:49
DR-fan schreef: 18 feb 2022, 14:45 Er is dus wel degelijk gisteren al gewaarschuwd dat er problemen gaan zijn en dat iedereen wordt gevraagd zich indien mogelijk niet te verplaatsen.
Dat is dus echt niet hetzelfde als: "We rijden zo lang mogelijk door maar houd er rekening mee dat het treinverkeer over langere tijd stilgelegd kan worden."

Groetjes,
Rian
Misschien niet, maar in de pers (zowel VRT als VTM) werd daar gisterenavond wel degelijk duidelijk voor gewaarschuwd. Blijkbaar mag je er tegenwoordig niet meer van uitgaan dat mensen gebruik kunnen maken van wat er (hopelijk) tussen hun oren zit. En ik blijf er bij: 4 uur zonder trein in twee provincies is véél en veel beter dan een hele dag een heel land platleggen, hoe vervelend het voor sommigen ook is.

Trouwens: mijn zus kreeg om 11.40 een telefoontje van de school dat ze om 12.00 zouden sluiten - gelieve nu de kinderen af te halen. Heel leuk wanneer zowel zij als mijn schoonbroer op het werk zitten. Iemand staan schreeuwen in de pers over incompetentie? Welnee...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

Sinds een uur geleden rijden er in het westen van het land geen treinen meer. In de andere delen (Leuven, Luik, Hasselt, Charleroi,...) draait alles vrij vlot. Uiteraard zijn er vertragingen van 15-20 minuten, maar >90% van de treinen rijden wel op dit moment.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stormschade

Bericht door DR-fan »

ovspotter_be schreef: 18 feb 2022, 14:56 En ook niet iedereen kon kiezen om vandaag niet te reizen.
Werknemers konden dit wel, maar de vele scholieren die gebruik maken van de trein hebben die keuze niet aangezien ze deze ochtend gewoon om 08:30 op school werden verwacht.
Gelukkig hebben de meeste scholen zich deze ochtend wel snel aangepast en 's middags de lessen geschorst zodat alle leerlingen nog voor de stillegging om 14:00 thuis konden geraken.
Zoals ik hierboven aanhaal: voor ouders is dat een ramp! Laattijdige (hoewel) beslissingen zijn blijkbaar alleen domheid wanneer het over de NMBS gaat.

En denk je echt dat bedrijven zomaar alles kunnen sluiten?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stormschade

Bericht door rvdborgt »

DR-fan schreef: 18 feb 2022, 14:58
rvdborgt schreef: 18 feb 2022, 14:49
DR-fan schreef: 18 feb 2022, 14:45 Er is dus wel degelijk gisteren al gewaarschuwd dat er problemen gaan zijn en dat iedereen wordt gevraagd zich indien mogelijk niet te verplaatsen.
Dat is dus echt niet hetzelfde als: "We rijden zo lang mogelijk door maar houd er rekening mee dat het treinverkeer over langere tijd stilgelegd kan worden."
Misschien niet, maar in de pers (zowel VRT als VTM) werd daar gisterenavond wel degelijk duidelijk voor gewaarschuwd.
Alle kanalen van de NMBS zelf hadden die informatie luid en duidelijk moeten geven. "Problemen" (zoals in de NMBs-tekst) is echt veel te vaag.
DR-fan schreef: 18 feb 2022, 14:58 En ik blijf er bij: 4 uur zonder trein in twee provincies is véél en veel beter dan een hele dag een heel land platleggen, hoe vervelend het voor sommigen ook is.
Dat bestrijdt niemand.

Groetjes,
Rian
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Stormschade

Bericht door Klassiekje »

In een station als Brussel-Zuid waar toch nog een groot aantal verbindingen passeert die wel rijden loopt het toch weer goed mis.

Aankondigingsborden werken niet of er staan alleen TGV's op. Er lijkt amper iets buiten te rijden. Communicatie quasi nul.

Maarja, dat wisten we natuurlijk al :mrgreen:
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stormschade

Bericht door DR-fan »

Klassiekje schreef: 18 feb 2022, 15:14 In een station als Brussel-Zuid waar toch nog een groot aantal verbindingen passeert die wel rijden loopt het toch weer goed mis.

Aankondigingsborden werken niet of er staan alleen TGV's op. Er lijkt amper iets buiten te rijden. Communicatie quasi nul.

Maarja, dat wisten we natuurlijk al :mrgreen:
Emma zal weggewaaid zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stormschade

Bericht door Steven »

ronny schreef: 18 feb 2022, 14:37
TB_worden schreef: 18 feb 2022, 13:49 Wat is de reden van de snelheidsbeperking? Sneller kunnen stoppen voor vreemde voorwerpen op het spoor?
Ik vermoed dat het grootste risico is dat de pantograaf in de bovenleiding verstrikt geraakt.
Dat gaat dan vooral om sneller te kunnen stoppen bij rondvliegen takken, tuinmeubelen enz …
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stormschade

Bericht door DR-fan »

Blijkbaar heeft ook Infrabel beslist alle verkeer stil te leggen in een deel van Vlaanderen want alle goederentreinen staan ook aan de kant.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stormschade

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 18 feb 2022, 15:32 Blijkbaar heeft ook Infrabel beslist alle verkeer stil te leggen in een deel van Vlaanderen want alle goederentreinen staan ook aan de kant.
Ja de spoorlijnen in het westen zijn volledig gesloten, dus ook voor goederentreinen.

Intussen zijn er schadegevallen op L50 naar Denderleeuw en L162 voorbij Libramont, maar algemeen gezien rijdt het verkeer nog heel vlot -zij het aan 80km/h.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Stormschade

Bericht door Steve »

Je kunt er allemaal veel over uitwijden, maar het basisprobleem is dat de beslissing tot algemene sluiting van een hele regio om onbegrijpelijke redenen zo laat genomen is en dat de communicatie tot dan toe veel te veel op de vlakte bleef. Ik zoek nog altijd het antwoord op de vraag wat er om 10-11 u (het moment van de beslissing) zo fundamenteel anders was dan een dag eerder of pakweg de dag zelf om 5 u, toen iedereen nog z'n voorzorgen kon nemen maar de beslissing overduidelijk NIET genomen is. De storm verloopt nochtans exact zoals al twee dagen eerder voorspeld, het is niet zo alsof er plots totaal nieuwe elementen opdoken.

Ja, er was ongetwijfeld geklaagd als de beslissing NS-gewijs al de dag op voorhand genomen was; ja, er was ongetwijfeld geklaagd als alles bleef reden en mensen vervolgens "onvoorzien" vast kwamen te zitten door stormschade; ja, het is goed dat er nog een basisdienst overblijft in minder getroffen regio's; nee, je zult nooit iedereen tevreden krijgen in dergelijke omstandigheden. Maar nu heeft men het allerslechtste van alle scenario's genomen: op het allerlaatste moment tot een algemene stopzetting van het treinverkeer besluiten, terwijl de motivering achter die beslissing al minstens 24 u bekend was. Hoe je het ook draait of keert, dat is geen goed beheer van de situatie.
Plaats reactie