Stormschade

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stormschade

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 22 feb 2022, 22:33 Prorail was helemaal niet voorbereid. Ze hadden zelfs niet genoeg middelen gemobiliseerd om het tegen de volgende middag allemaal gerepareerd te krijgen.
We weten heus wel dat Infrabel de allerbeste infrabeheerder van de wereld is.
Maar om je stelling wat te onderbouwen, zouden wat cijfers niet misstaan. Zoals hoeveel bovenleidingbreuken en andere infrastoringen waren er in de beide landen.

Groetjes,
Rian
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Stormschade

Bericht door pietje »

Het belangrijkste om aan te stippen is vooral dat de storm niet in beide landen even sterk heeft gewoed.
De Nederlandse "Randstad" was veel harder getroffen dan de dichtst bevolkte regio's van België, waardoor er uiteindelijk alleen in een deel van Noord-Brabant en Limburg misschien een treindienst zou kunnen rijden hebben.

Als in België de storm zo erg geweest was dat enkel in Limburg en Luik kon gereden worden, was waarschijnlijk het gehele treinverkeer ook onderbroken geweest.
Doordat vooral de Randstad, maar ook de gebieden ver daarbuiten, vermoed ik dat de schade in NL veel groter gaat geweest zijn dan in BE
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Stormschade

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 22 feb 2022, 19:30 Achteraf bekeken denk ik dat we kunnen stellen dat de maatregelen die Infrabel genomen heeft vrij correct waren.
Het stilleggen in het westen van het land had gerust een uurtje later kunnen beginnen, maar zo precies is het natuurlijk onmogelijk te voorspellen. In de rest van het land zorgden de vele ploegen die standby stonden dat de meeste hinder snel geruimd kon worden waardoor het verkeer daar relatief goed verliep. Ik heb geen exacte cijfers, maar het zal toch niet ver van de 80% (en dus een pintje van Steve) afzitten :wink: Ook in de zone waar het verkeer stilgelegd werd reden er 's avonds nog redelijk wat treinen, meer kon je niet verwachten gezien de storingen.
Al bij al heeft België het op dit vlak een heel stuk beter gedaan dan de panikerende buurlanden, waar amper treinen reden terwijl dit wel had gekund.

Het grote pijnpunt was natuurlijk de communicatie, ondanks dat er voor storingen was gewaarschuwd had dit weldegelijk veel duidelijker gekund. Ook de treinen die wel reden waren niet altijd heel duidelijk voor de reizigers. Dat zou toch echt beter kunnen, zeker als je ziet dat het op de andere vlakken eigenlijk wel heel erg goed draaide.
Dat is een grap hoop ik? Op de meeste lijnen mocht ook na 18u niets rijden van Infrabel omdat ze ineens overal verkenningsritten wilden organiseren om zeker te zijn dat de lijnen vrij waren. Goed, dat is begrijpelijk. MAAR: er waren geen locomotieven, bestuurders of rijpaden voorzien dus dat werd niets. Bovendien weigerde men reizigersmaterieel als verkenner te gebruiken omdat dat "te gevaarlijk" was (nochtans in andere gevallen is dat duidelijk geen probleem). Het gevolg was dat het op sommige lijnen tot na 21.30 duurde vooraleer er iets reed.

De NMBS had op TCC haar werk gedaan: er was een nooddienstregeling opgesteld om na 18u te starten met het beschikbare materieel en personeel. Dat plan was niet perfect, akkoord, maar er was wel weinig tijd na de aankondiging om alles stil te leggen. Als je dan als infrastructuurbeheerder na 18.00 om onduidelijke redenen en zonder enige communicatie nog steeds verbiedt van te rijden, valt ook dat plan in het water natuurlijk. Het leidde op het ROC tot heel wat frustraties.

Of het in de rest van het land voor 80% normaal reed zoals je beweert valt te betwijfelen. Hoe kan je treinen laten rijden terwijl het personeel vast zit in de gebieden waar alles is stilgelegd? Een bestuurder uit Welkenraedt die vastzit in Brugge is nu eenmaal niet beschikbaar vanuit Brussel om naar Eupen te rijden en zo waren er tientallen voorbeelden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Stormschade

Bericht door rdv »

Voor zover ik het heb kunnen nagaan (combinatie van eigen waarnemingen in Brussel-Zuid en vertragingsattesten), zijn er na 18u nog 2 treinen geweest van Brussel naar Gent (na 23u), waarvan er één in Oostende is geraakt. Ook in de andere richtingen vertrok er quasi niets tussen 20u45 en 22u in Brussel-Zuid. Een paar lege treinen reden richting bundels (Vorst, Schaarbeek) (om het station te ontlasten vermoedelijk), dat was het. En twee THA naar Parijs.
Richting Gent was er dan nog het geluk dat er bussen waren, richting Antwerpen blijkbaar niets (tot 22u, maar mss is het verkeer daar na 22u wel weer op gang gekomen)?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stormschade

Bericht door Steven »

Het was alvast veel te mager om alle mensen vlot weg te krijgen. Mensen hebben er uren staan wachten, hopende dat er snel goede info kwam, maar er kwam hoofdzakelijk niets, geen info en geen treinen, dus zeker geen 80% verkeer.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Stormschade

Bericht door ovspotter_be »

Dit hoort misschien beter thuis in het onderdeel internationaal, maar ik wou er geen apart topic over maken.
In Oostenrijk is wegens een storm eerder vandaag al het treinverkeer stilgelegd in de delen Steiermark en Kärnten, de oorzaak hiervan is de beschadiging van een 110kV-voorziening.
Alle langeafstandstreinen (RailJet, ICE, ...) blijven wachten tot de verstoring is opgelost (wat zeker en vast weer nieuwe "nachttreinen" gaat opleveren), voor de regionale treinen worden waar mogelijk vervangbussen ingelegd en tussen Bruck an der Mur en Graz Hbf pendelt een dieseltrein.
Plaats reactie