Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Dankje, @Steve.Interessant om te lezen dat er daar hogesnelheidstreinen gaan worden ingelegd ;) ...
NMBS schreef: Hoe zal het spoornet tussen Waterloo en Braine-Alliance er in 2025 uitzien?

4 sporen tussen Waterloo en Braine-Alliance, waarbij de hogesnelheidstreinen over de middelste sporen zullen rijden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steve »

Ik weet niet of er op termijn ook 200 km/h zal kunnen worden gereden zoals elders al het geval is (bv. L36N), maar in dat geval voldoet het (net) aan de gangbare definitie... :wink:
Eimai
Berichten: 793
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Eimai »

Steve schreef: 03 feb 2020, 10:31 Ik weet niet of er op termijn ook 200 km/h zal kunnen worden gereden zoals elders al het geval is (bv. L36N), maar in dat geval voldoet het (net) aan de gangbare definitie... :wink:
Met al die bochtjes gaat 200 niet lukken denk ik maar ik heb ooit voorstellen van plannen gezien waar er een groot stuk 160 km/u is, dus in dat geval toch een pak meer dan nu (120 km/u), maar ver van hogesnelheidstreinen natuurlijk.
jan_olieslagers schreef: 03 feb 2020, 08:55 Uit pure nieuwsgierigheid heb ik L124 eens bekeken op de kaart. Van Waterlo tot Braine l'Alleud staat de uitbreiding reeds ingetekend op openstreetmap, inclusief een fly-over.
Daar gaat geen flyover komen, maar de positie van de nieuwe sporen tegenover de huidige is niet overal hetzelfde, misschien dat je dat ziet.

Maar als de plannen doorgaan zoals ooit voorzien (grote als want ik denk dat volgens diezelfde plannen de werken al een paar jaar hadden moeten klaar geweest zijn) zou er wel een flyover of tunnel komen tussen Lillois en Nijvel om de trage buitenste sporen aan dezelfde kant van de doodlopende sporen in Nijvel te krijgen zodat treinen met eindhalte in Nijvel de andere treinen niet meer moeten kruisen.
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door joverwimp »

Het investeringlan liep van 2016-2020 en moet hernieuwd worden door de regering.
Maar dat kan niet door een regering in lopende zaken.
Dus geen nieuwe investeringen meer zolang er geen volwaardige regering is ?
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

Soort van ja, de regering in lopende zaken maakt wel plannen in grote lijnen, maar daar zitten vooralsnog weinig concrete zaken bij.

Zie ook https://vrtnws.be/p.QvdNK3Xy5
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef:Het investeringlan liep van 2016-2020 en moet hernieuwd worden door de regering.
Maar dat kan niet door een regering in lopende zaken.
Dus geen nieuwe investeringen meer zolang er geen volwaardige regering is ?
Er is gelukkig nog werk genoeg aan de huidige projecten waarvoor het investeringsplan veel verder dan 2020 loopt. Op zich is het tijdelijk zelfs geen slechte situatie: plannen die niet wijzigen laten Infrabel toe om deze zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Politiekers die elk jaar van gedacht veranderen en dat dan opdringen maken onze opdracht net veel moeilijker.
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door joverwimp »

trainlovertje schreef: 11 mar 2020, 11:31 Soort van ja, de regering in lopende zaken maakt wel plannen in grote lijnen, maar daar zitten vooralsnog weinig concrete zaken bij.

Zie ook https://vrtnws.be/p.QvdNK3Xy5
Dat is een deel van het klimaatplan dat België moest indienen bij de Europese Commissie.
Maar betekent weinig als er geen beheerscontract tegenover staat en er dus ook geen investeringsplan kan afgesloten worden.
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door joverwimp »

Shrek schreef: 28 jun 2018, 19:56 Ja dat is een openbaar document, ik vind het echter ook niet meteen terug op de site van Infrabel.
rvdborgt schreef:
joverwimp schreef: 28 jun 2018, 17:05

Zoals elders gemeld (werken in stations) heb ik de investeringsplannen van Infrabel en NMBS kunnen bekomen via een federaal parlementslid. Wil je ze ontvangen: geef dan je e-mail adres.
Zijn die niet openbaar dan? Of wel openbaar maar alleen op papier beschikbaar?

Groetjes,
Rian
De ombudsman heeft lang moeten vragen (dossier 2021/01/280) en kreeg tenslotte dit antwoord:

Het investeringsplan, overeenkomstig artikel 162, decies van de wet van 21/03/1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, wordt goedgekeurd door de koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de ministerraad. Volgens de NMBS werd het investeringsplan 2018-2020 door de ministerraad van 15/06/2018 goedgekeurd maar nooit bekrachtigd door de koning. De spoorwegonderneming voegt toe dat het document hierdoor beschouwd kan worden als "niet afgewerkt" of "onvolledig" en bijgevolg niet op haar website kan worden gepubliceerd.

De NMBS besluit dat ze geen positief gevolg kan geven aan uw vraag aangezien het hier "een bestuursdocument betreft waarvan de openbaarmaking, om reden dat het document niet af of onvolledig is, tot misvatting aanleiding kan geven" (artikel 6, § 3bis van de wet 11/04/1994 betreffende de openbaarheid van bestuur).

Het investeringsplan 2018-2020 dat eind vorig jaar ten einde liep, werd verlengd via het beheerscontract, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad dd. 15/01/2021 - via het koninklijk besluit dd. 22/12/2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden.

De spoorwegonderneming zegt dat het volgende investeringsplan het voorwerp zal uitmaken van het beheerscontract dat nu in onderhandeling is, meer bepaald in het kader van de verlenging van de taak van openbare dienst. Ze besluit dat het nieuw investeringsplan verwacht wordt in 2023.

Ik kan besluiten dat de NMBS ons nu toch een reden geeft waarom ze het investeringsplan niet publiek kan maken. We betreuren dat ze ons deze informatie niet sneller kon geven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

2023 pas :shock: Tot zover de hoop dat de nieuwe minister snel werk wou maken van een nieuw spoorbeleid :roll:
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 2023 pas :shock: Tot zover de hoop dat de nieuwe minister snel werk wou maken van een nieuw spoorbeleid :roll:
Het ligt dus toch niet mij, want ik ben blijkbaar niet de enige die 2023 nog heel lang vind. En er zijn alweer verkiezingen in 2024, dus als dat nog een beetje uitgesteld wordt... :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 14 jun 2021, 20:13
Shrek schreef: 2023 pas :shock: Tot zover de hoop dat de nieuwe minister snel werk wou maken van een nieuw spoorbeleid :roll:
Het ligt dus toch niet mij, want ik ben blijkbaar niet de enige die 2023 nog heel lang vind. En er zijn alweer verkiezingen in 2024, dus als dat nog een beetje uitgesteld wordt... :roll:
De truc is vooral in 2023 veel kunnen inschrijven in het plan waar de huidige minister maar één jaar van hoeft te betalen. De grootste factuur gaat immers naar de volgende regering. Als die volgende ploeg dan beslist de beloofde fondsen niet vrij te maken krijgen we weer een hoop half afgewerkte werven die jaren stilliggen.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door pietje »

Klopt: nu zeggen dat het er pas in 2023 gaat zijn is hetzelfde als zeggen: ik doe er nu geen moeite voor, ik schriijf gewoon iets wat mooi oogt tegen de volgende verkiezingen en alles uitvoeren en betalen is voor mijn opvolger.

Als een minister het ernstig meent, is er een plan in het eerste jaar van een legislatuur.
Indien het windowdressing tegen de verkiezingen is, is het iets voor het laatste jaar van de legislatuur.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 14 jun 2021, 15:55 De ombudsman heeft lang moeten vragen (dossier 2021/01/280) en kreeg tenslotte dit antwoord:

Het investeringsplan, overeenkomstig artikel 162, decies van de wet van 21/03/1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, wordt goedgekeurd door de koning bij een besluit vastgesteld na overleg in de ministerraad. Volgens de NMBS werd het investeringsplan 2018-2020 door de ministerraad van 15/06/2018 goedgekeurd maar nooit bekrachtigd door de koning. De spoorwegonderneming voegt toe dat het document hierdoor beschouwd kan worden als "niet afgewerkt" of "onvolledig" en bijgevolg niet op haar website kan worden gepubliceerd.

De NMBS besluit dat ze geen positief gevolg kan geven aan uw vraag aangezien het hier "een bestuursdocument betreft waarvan de openbaarmaking, om reden dat het document niet af of onvolledig is, tot misvatting aanleiding kan geven" (artikel 6, § 3bis van de wet 11/04/1994 betreffende de openbaarheid van bestuur).

Het investeringsplan 2018-2020 dat eind vorig jaar ten einde liep, werd verlengd via het beheerscontract, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad dd. 15/01/2021 - via het koninklijk besluit dd. 22/12/2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de voorlopige regels die als beheerscontract van Infrabel en NMBS gelden.

De spoorwegonderneming zegt dat het volgende investeringsplan het voorwerp zal uitmaken van het beheerscontract dat nu in onderhandeling is, meer bepaald in het kader van de verlenging van de taak van openbare dienst. Ze besluit dat het nieuw investeringsplan verwacht wordt in 2023.
Bedankt voor de informatie. Eigenlijk vind ik het zeer merkwaardig dat enerzijds het investeringsplan 2018-2020 zogezegd "onvolledig" is maar blijkbaar wel goed genoeg om mee te werken en zelfs verder te verlengen. Dat maakt het volgens mij tot een bestuursdocument.
Met deze weigering kun je zo te zien naar de Federale commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten (CTB):
https://nl.wikipedia.org/wiki/Openbaarh ... elgi%C3%AB

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Maar waarom zou je die tijdelijke dingen willen zien? Daar staat echt niets interessant in hoor. Het is het nieuwe plan, dat blijkbaar nog 2 jaar op zich laat wachten, waar je echt iets gaat kunnen uithalen.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 15 jun 2021, 12:47Maar waarom zou je die tijdelijke dingen willen zien? Daar staat echt niets interessant in hoor. Het is het nieuwe plan, dat blijkbaar nog 2 jaar op zich laat wachten, waar je echt iets gaat kunnen uithalen.
Alles is tijdelijk. Beetje bijzonder hoeveel moeite ze doen om een document niet te hoeven delen terwijl er toch niets interessant in staat.
Plaats reactie