Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:Het investeringsplan van Infrabel (dus niet dat van de NMBS) valt te raadplegen op het intraweb van Infrabel maar het bevat niet de bijlagen van dit plan met meer info over de investeringen. Ook van het Strategisch Meerjareninvesteringsplan is er geen spoor terug te vinden. De documentatiedienst van Infrabel wist mij te vertellen dat ze deze documenten zelf ook niet terugvindt en daarmee was de kous af.

Het beheerscontract is blijkbaar nog altijd in onderhandeling?
Er is inderdaad nog geen nieuw beheerscontract, maar voor Infrabel zou er sowieso niet veel veranderen. Het oude blijft dan ook geldig tot er een nieuw komt. Het investeringsplan is veel belangrijker voor Infrabel.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Asterix »

Het zou voor Bellot een blamage zijn mocht hij naar de verkiezingen moeten zonder dit beheerscontract. Ik herinner mij dat het twee jaar geleden al 'voor binnenkort' werd aangekondigd. Zijn Vliegwet komt er ook maar niet door.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 28 jun 2018, 21:24 Het zou voor Bellot een blamage zijn mocht hij naar de verkiezingen moeten zonder dit beheerscontract. Ik herinner mij dat het twee jaar geleden al 'voor binnenkort' werd aangekondigd. Zijn Vliegwet komt er ook maar niet door.
De vliegwet lijkt mij wel 100x belangrijker dan een beheerscontract voor Infrabel. Zeker omdat er stilzwijgend overeengekomen is dat het vorige blijft gelden is er geen haast bij. Iedereen weet waar hij aan toe is zonder nieuw contract.
Op die nieuwe vliegwet zitten wel talloze bedrijven, overheden en mensen te wachten.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Op die nieuwe vliegwet zitten wel talloze bedrijven, overheden en mensen te wachten.
Om van de politici maar te zwijgen... Ja, de langverwachte vliegwet is een politiek hangijzer. Hier nogal off-topic, maar toch maar voor wat het waard is: elders (bv. op aviation24.be) lees ik dat de minister een bekwaam ingenieur is - wat bijna automatisch inhoudt dat hij niet echt geschikt is voor het politieke milieu, helaas. Ik vrees dat men niet te veel moet verwachten van de vliegwet, zolang de eerste minister dat dossier niet naar zich toe trekt; en het is inderdaad dringender dan Infrabel, dus verwacht daar maar helemaal niks voor, de eerste maanden toch al zeker.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 28 jun 2018, 21:34De vliegwet lijkt mij wel 100x belangrijker dan een beheerscontract voor Infrabel. Zeker omdat er stilzwijgend overeengekomen is dat het vorige blijft gelden is er geen haast bij. Iedereen weet waar hij aan toe is zonder nieuw contract.
Op die nieuwe vliegwet zitten wel talloze bedrijven, overheden en mensen te wachten.
Daar ben ik het niet mee eens. De visie op het spoor en zijn dienstverlening (zowel B2B als B2C) is de voorbije jaren enorm veranderd, kijk naar de minimale dienstverlening bij stakingsacties maar ook de modal shift voor personen- en goederentransport die men wil doorvoeren. Het kader aan afspraken tussen overheid en spoorbedrijven is dan ook dringend aan hernieuwing toe. Zomaar wat verder doen met afspraken uit een ver verleden zou niet aan de orde mogen zijn.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door dentheo »

Niet overdrijven , de minimale dienstverlening bestaat in Frankrijk al JAREN......
De link met het investeringsplan ontgaat mij helemaal.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 29 jun 2018, 11:14 Niet overdrijven , de minimale dienstverlening bestaat in Frankrijk al JAREN......
De link met het investeringsplan ontgaat mij helemaal.
Er zijn 2 documenten die de relatie tussen de overheid en Infrabel vastleggen: een beheerscontract en een investeringsplan. Het investeringsplan zegt wat Infrabel moet doen, het beheerscontract spreekt meer over het "hoe".

Om te weten welke werven er moeten voorbereid, opgestart of stilgelegd worden is een geactualiseerd investeringsplan absoluut noodzakelijk, anders loop je vast.
Het beheerscontract gaat eventueel de implemantatie van de minimale dienstverlening, maar het is zeker geen absolute must. Er is echt niet zoveel veranderd dat zonder nieuw beheerscontract Infrabel in het honderd loopt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Asterix »

In het honderd lopen zal het niet doen maar gewoon zijn gangetje gaan is gewoonweg niet meer voldoende. Dat geldt trouwens ook voor de NMBS.

Waar zijn we mee bezig als de overheid in een steeds meer geliberaliseerde spoorweg 5 jaar nodig heeft om te weten wat ze verwacht van zo een belangrijke maatschappelijke pijler als het OV? Zelfs een legislatuur volstaat dus niet om de wensen van de regering in die legislatuur kenbaar te maken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 29 jun 2018, 12:47 In het honderd lopen zal het niet doen maar gewoon zijn gangetje gaan is gewoonweg niet meer voldoende. Dat geldt trouwens ook voor de NMBS.

Waar zijn we mee bezig als de overheid in een steeds meer geliberaliseerde spoorweg 5 jaar nodig heeft om te weten wat ze verwacht van zo een belangrijke maatschappelijke pijler als het OV? Zelfs een legislatuur volstaat dus niet om de wensen van de regering in die legislatuur kenbaar te maken.
Het is niet omdat er geen nieuw beheerscontract is dat de directie van Infrabel niets kan veranderen. Er is nog steeds de raad van bestuur met politieke vertegenwoordigers om te controleren of die veranderingen stroken met de visie van de regering. De uitdrukkelijke vraag van Infrabel is trouwens om net veel minder in het beheerscontract te schrijven zodat de directie meer vrijheid heeft om te kiezen hoe ze de doelstellingen wil behalen.

Voor de NMBS lijkt het beheerscontract mij veel belangrijker, daar gaat het immers over welke dienstverlening er naar de klanten gegeven moet worden.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Ook voor Infrabel is het belangrijk dat de reiziger, en de goederenklant, centraal staat. Iets te vaak lijkt het dat ze er zich vanaf willen maken met "Dat zijn onze klanten niet."
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 29 jun 2018, 14:49 Ook voor Infrabel is het belangrijk dat de reiziger, en de goederenklant, centraal staat. Iets te vaak lijkt het dat ze er zich vanaf willen maken met "Dat zijn onze klanten niet."
Door de opgelegde besparingen staat de klant niet altijd centraal (kijk maar naar het toegenomen aantal TLO's). Maar de regering steunt deze visie wel.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Een geluk met een ongeluk dan misschien als het de volgende regering is die haar visie kan doordrukken, als die iets breder kijkt dan het puur boekhoudkundige...
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door dentheo »

groentje schreef: 29 jun 2018, 14:49 Ook voor Infrabel is het belangrijk dat de reiziger, en de goederenklant, centraal staat. Iets te vaak lijkt het dat ze er zich vanaf willen maken met "Dat zijn onze klanten niet."
En dat is ook zo, de klanten van Infrabel zijn de operatoren die kilometerkosten betalen.
De klanten van NMBS, Lineas, Xrail enz. dat zijn weer anderen...
Maar veruit het meeste geld komt waarschijnlijk van belastingbetalers die geen trein gebruiken...
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Strikt genomen heb je gelijk, maar mag een overheidsbedrijf net iets meer belangstelling tonen voor die burgers die ze moet bedienen?
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Neen, @Groentje, dat mag men niet verlangen, zo is met nadruk bevestigd in het draadje over de overweg in Haacht. Infrabel krijgt een pak geld van de overheid, het meeste daarvan met een welomschreven bedoeling, en ik wil niet betwijfelen dat dat geld ook in die zin besteed wordt, en goed besteed. En een kleiner gedeelte - dat ze wel liever groter zouden zien, tiens tiens - mogen ze vrij besteden en dat willen ze dan ook echt in alle vrijheid kunnen doen, maw. zonder dat er ook maar iemand (kritische) vragen over stelt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie