Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Boke
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:58
Locatie: Lommel
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Boke »

Floris Cappelle schreef: 19 mei 2018, 16:38 Beste,

Wanneer begint men nu effectief met elektrificatie spoorlijn 19?

Vriendelijke groet
Floris Cappelle
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180823_036 ... -van-start
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Intussen ben ik op de hoogte van de start van de elektrificatie werkzaamheden.
Toch bedankt om het me te laten weten.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steve »

Tot waar wordt er overigens geëlektrificeerd, tot het station zelf of tot de grens? Het verschil is vrij klein in afstand (600 à 700m) maar des te groter in toekomstperspectief.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

ik heb altijd gelezen en onthouden dat er effectief een kabel boven het spoor zal hangen tot aan de grens zelf.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Bibke »

Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 24 aug 2018, 01:12 ik heb altijd gelezen en onthouden dat er effectief een kabel boven het spoor zal hangen tot aan de grens zelf.
Zo letterlijk moet je het niet nemen, zolang er aan de andere kant van de grens geen palen staan kan je ook geen kabel hangen. Maar de mogelijkheid wordt wel voorzien en op het moment dat prorail aan hun kant begint zal Infrabel de aansluiting wel maken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 29 jun 2018, 23:25 En een kleiner gedeelte - dat ze wel liever groter zouden zien, tiens tiens - mogen ze vrij besteden en dat willen ze dan ook echt in alle vrijheid kunnen doen, maw. zonder dat er ook maar iemand (kritische) vragen over stelt.
De raad van bestuur mag altijd kritische vragen stellen over alles wat Infrabel doet. Alleen zijn dat politieke vertegenwoordigers en stellen die andere kritische vragen dan diegene die jij zou stellen.

Daarnaast heeft Infrabel ook de gewoonte om gedetailleerd te antwoorden op elke parlementaire vraag, dus ook vanuit die hoek mogen er opmerkingen komen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

Nu de regering vorige maand gevallen is, wat is daarvan eigenlijk de invloed op dit hele investeringsverhaal? Was dit grote bedrag opgenomen in de begroting van 2019, welke niet is goedgekeurd, of is dat eerder wel al goedgekeurd?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

https://www.hln.be/in-de-buurt/linkebee ... ~a83e80e9/
Gemeente Linkebeek wil blijkbaar 'alternatieven', want ze zijn het niet eens met een viersporige uitbouw van L124... Sorry, maar dit kan ik alleen maar interpreteren als pure sabotage van de gemeente. Hoe dan ook, er is geen enkele andere mogelijke oplossing mijns insziens, want de huidige infrastructuur in Vlaanderen zal nog altijd voor conflicten zorgen tussen S- en IC-treinen, ook al wordt het gedeelte in Wallonië volledig op vier sporen gebracht.

Ze hebben de bouwvergunning van de ontdubbeling van L124 op Vlaams grondgebied in het verleden al eens laten vernietigen, waardoor het project jaren en jaren vertraging heeft opgelopen. Zie bericht uit 2010: https://www.bruzz.be/samenleving/raad-v ... 2010-02-18
Typisch staaltje van "Betere bediening per spoor? Graag, maar niet voor mijn deur!" Desondanks begrijp ik dat het bouwproject een grote impact zal hebben op het leefdomein van sommigen, maar het is nu toch al meer dan 20 jaar bekend dat die spoorlijn ontdubbeld zou worden...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

trainlovertje schreef: 12 jan 2019, 14:12 Nu de regering vorige maand gevallen is, wat is daarvan eigenlijk de invloed op dit hele investeringsverhaal? Was dit grote bedrag opgenomen in de begroting van 2019, welke niet is goedgekeurd, of is dat eerder wel al goedgekeurd?
Om mijn eigen vraag nog van vorig jaar even te beantwoorden: ik heb dit ongeveer een jaar geleden eens nagevraagd bij Infrabel, en de investeringen die in dit topic besproken worden zijn verrekend in de begroting van 2018, dus niets zou in gevaar mogen komen. Vandaar ook dat de huidige werken, zoals de elektrificaties in Limburg, nog steeds niet gestaakt werden :wink:
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door LML »

L19 Mol-Hamont(grens) zal dit jaar volledig geëlektrificeerd zijn, elektrische dienst start in 12/'20 (= dienstregeling '21).
L15 Mol-Hasselt zal in 2022 volledig geëlektrificeerd zijn, elektrische dienst start in 12/'22 (= dienstregeling '23).
Beide werken staan op schema.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

trainlovertje schreef: 01 feb 2020, 23:53 https://www.hln.be/in-de-buurt/linkebee ... ~a83e80e9/
Gemeente Linkebeek wil blijkbaar 'alternatieven', want ze zijn het niet eens met een viersporige uitbouw van L124... Sorry, maar dit kan ik alleen maar interpreteren als pure sabotage van de gemeente. Hoe dan ook, er is geen enkele andere mogelijke oplossing mijns insziens, want de huidige infrastructuur in Vlaanderen zal nog altijd voor conflicten zorgen tussen S- en IC-treinen, ook al wordt het gedeelte in Wallonië volledig op vier sporen gebracht.

Ze hebben de bouwvergunning van de ontdubbeling van L124 op Vlaams grondgebied in het verleden al eens laten vernietigen, waardoor het project jaren en jaren vertraging heeft opgelopen. Zie bericht uit 2010: https://www.bruzz.be/samenleving/raad-v ... 2010-02-18
Typisch staaltje van "Betere bediening per spoor? Graag, maar niet voor mijn deur!" Desondanks begrijp ik dat het bouwproject een grote impact zal hebben op het leefdomein van sommigen, maar het is nu toch al meer dan 20 jaar bekend dat die spoorlijn ontdubbeld zou worden...
20-30 jaar geleden was een alternatief te vinden in een nieuwe lijn langs de snelweg, maar dat werd afgeketst omdat Eigenbrakel dan wellicht z'n IC-status zou verliezen. De keuze is toen gemaakt om de lijn 124 uit te bouwen, en daar nu mee stoppen zou een serieus verlies zijn.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Bibke »

groentje schreef: 03 feb 2020, 01:36
trainlovertje schreef: 01 feb 2020, 23:53 https://www.hln.be/in-de-buurt/linkebee ... ~a83e80e9/
Gemeente Linkebeek wil blijkbaar 'alternatieven', want ze zijn het niet eens met een viersporige uitbouw van L124... Sorry, maar dit kan ik alleen maar interpreteren als pure sabotage van de gemeente. Hoe dan ook, er is geen enkele andere mogelijke oplossing mijns insziens, want de huidige infrastructuur in Vlaanderen zal nog altijd voor conflicten zorgen tussen S- en IC-treinen, ook al wordt het gedeelte in Wallonië volledig op vier sporen gebracht.

Ze hebben de bouwvergunning van de ontdubbeling van L124 op Vlaams grondgebied in het verleden al eens laten vernietigen, waardoor het project jaren en jaren vertraging heeft opgelopen. Zie bericht uit 2010: https://www.bruzz.be/samenleving/raad-v ... 2010-02-18
Typisch staaltje van "Betere bediening per spoor? Graag, maar niet voor mijn deur!" Desondanks begrijp ik dat het bouwproject een grote impact zal hebben op het leefdomein van sommigen, maar het is nu toch al meer dan 20 jaar bekend dat die spoorlijn ontdubbeld zou worden...
20-30 jaar geleden was een alternatief te vinden in een nieuwe lijn langs de snelweg, maar dat werd afgeketst omdat Eigenbrakel dan wellicht z'n IC-status zou verliezen. De keuze is toen gemaakt om de lijn 124 uit te bouwen, en daar nu mee stoppen zou een serieus verlies zijn.
Bovendien kan men de verdubbeling doorvoeren zonder Linkebeek er nog in te betrekken. Dit door de verdubbeling te benoemen als een zaak van "Algemeen belang".
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Uit pure nieuwsgierigheid heb ik L124 eens bekeken op de kaart. Van Waterlo tot Braine l'Alleud staat de uitbreiding reeds ingetekend op openstreetmap, inclusief een fly-over. Maar hoe gaat men Waterloo passeren? Er lijkt me daar erg weinig plaats om er twee sporen naast te leggen. Tunnel? Met ondergrondse perrons? Dat wordt een dure grap!
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 03 feb 2020, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steve »

Als je de satellietbeelden bekijkt, zie je ook dat het hele stuk tussen Waterloo en Eigenbrakel al verbreed is en dat er dus geen groot grondverzet meer nodig is om er extra sporen te leggen. De toekomstige bedding ligt er ook al op het grootste deel en er is een nieuw station (Braine-Alliance) dat al jarenlang op z'n afwerking en opening wacht.

Voor het noordelijke deel zijn de werkzaamheden sinds 2018 volop bezig, wat al tot meerdere onderbrekingen van het treinverkeer op lijn 124 geleid heeft in het weekend. De bedoeling is station Waterloo uiteindelijk ondergronds te brengen (het te verdwijnen stationsgebouw zal dus plaats genoeg creëren...) en uitgerekend dit weekend wordt er een nieuwe voetgangerstunnel onder de sporen geduwd (met opnieuw een onderbreking als gevolg), die op termijn ook deel zal uitmaken van het station zelf.

Meer info over dit deel van Waterloo hier (FR) en over lijn 124 in z'n geheel hier.
Plaats reactie