Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Ik snap je punt, Shrek, en er is inderdaad een probleem met de besparingen die Infrabel zijn opgelegd, maar toch. We zijn nog altijd bezig met de emmer wat verder te schoppen, maar misschien zijn er in het verleden toch een paar verkeerde prioriteiten gesteld. Om een voorbeeld te geven, en ik wil niet vloeken in de kerk, maar misschien had de uitrol van ETCS wel met een paar jaar vertraging kunnen leven? De bouw van de nieuwe Infrabel Academy? Of waarom niet, zelfs de loonsverhoging die we indirect kregen in de seinhuizen, doordat onze functies werden opgeschaald?
Pas op, ik denk dat de uitrol van ETCS belangrijk is, en ik ga evenmin enkele 100-en euro's extra op mijn rekening weigeren uit principe, maar komaan, als dat mijn werk gemakkelijker had gemaakt door flexibeler en met meer bedrijfszekerheid te kunnen werken, dan had dat voor mij gerust een beetje later kunnen komen.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door groentje »

Je bent niet de enige die daar al over nagedacht heeft, @stijn, en ik ben het met je eens, maar ik vrees dat het er niet gauw zal komen. Maar een lijn die langer de E313, dan wel het Albertkanaal volgt, zou volgens mij de minste overlast bieden om het vrachtverkeer uit te bouwen. En met en paar noodperrons kan het eventueel ook nog dienstdoen als alternatieve bediening bij werken op de normale lijnen, als ik mag dromen...
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door stijn »

groentje schreef: 05 okt 2021, 00:26 ...maar ik vrees dat het er niet gauw zal komen...
Dat kan ook niet snel gaan... maar als je een master plan maakt met een duidelijk einddoel kan je beetje bij beetje je puzzelstukjes leggen...
Er liggen al aardig wat stukjes: Antigoontunnel... 4 sporig Brugge Gent... Het beetje bij beetje uitbouwen van Ijzeren Rijn ook... Elektrificatie lijn 21C...

En de NVA stelt nu nog een puzzelstukje voor...

Ik neem aan dat Infrabel wel zo'n plan heeft, maar ik vermoed ook dat onze verkozenen steeds van idee veranderen... en dat iedereen op hetzelfde moment dient bediend te worden.

Hoe kan je anders verklaren dat er zoveel werven in parallel lopen zonder afgewerkt te geraken??? Hoeveel miljarden € zitten er vast in het GEN die maatschappelijk nog geen € bijgebracht hebben???

Voor de duidelijkheid: geen verwijt aan Infrabel, maar aan onze verkozenen... dat hoop ik toch...

Misschien moet er in de Wetstraat maar eens over ALLE partijgrenzen heen een akkoord voor 20 jaar gevonden worden over een masterplan met een prioriteitenlijst waarna ze voor minstens 10 jaar enkel controleren of het plan wordt opgevolgd en misschien de snelheid bepalen door meer of minder geld te investeren volgens hun politieke voorkeur, maar vooral dat ze aan de content niet meer aankomen.
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door stijn »

groentje schreef: 05 okt 2021, 00:08 ... ik ga evenmin enkele 100-en euro's extra op mijn rekening weigeren uit principe, maar komaan, als dat mijn werk gemakkelijker had gemaakt door flexibeler en met meer bedrijfszekerheid te kunnen werken, dan had dat voor mij gerust een beetje later kunnen komen.
Ik zou dat niet te luid zeggen in de kantine... :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 04 okt 2021, 18:13
Shrek schreef: 04 okt 2021, 11:12 Herinrichting van werkposten of wissels vervangen zitten in een totaal andere grootte-orde qua kosten, dat heeft echt geen invloed. Die logge structuren zijn voornamelijk iets van het verleden, er is de laatste 10 jaar immers als enorm veel bezuinigd op de interne werking met efficiëntiewinsten van meerdere procenten per jaar. Denk maar niet dat daar nog veel geld te rapen valt.
Ah? Dat verklaart waarschijnlijk waarom ik op 10 jaar tijd van één baas (E/Adj) naar zes bazen ben geevolueerd - voor hetzelfde werk natuurlijk, de zone is niet groter geworden :?

Trouwens: al die nieuwe seinhuizen die nooit of amper gebruikt gaan worden, hoeveel wissels kan je daarmee onderhouden?
Maar intussen hebben we wel allemaal dezelfde directeur (COO) gekregen.

Die nieuwe seinhuizen zijn voornamelijk computerzalen. Het kostelijke eraan zijn dan ook de serverruimtes, dubbele voeding, beveiliging,...
De bedieningszaal zelf is maar een fractie van de kost. Als je die dan in geval van calamiteiten achter de hand hebt is dat nog meegenomen ook (zoals Libramont tijdens corona).
Veel was er daar dus niet te besparen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 05 okt 2021, 00:08 Ik snap je punt, Shrek, en er is inderdaad een probleem met de besparingen die Infrabel zijn opgelegd, maar toch. We zijn nog altijd bezig met de emmer wat verder te schoppen, maar misschien zijn er in het verleden toch een paar verkeerde prioriteiten gesteld. Om een voorbeeld te geven, en ik wil niet vloeken in de kerk, maar misschien had de uitrol van ETCS wel met een paar jaar vertraging kunnen leven? De bouw van de nieuwe Infrabel Academy? Of waarom niet, zelfs de loonsverhoging die we indirect kregen in de seinhuizen, doordat onze functies werden opgeschaald?
Pas op, ik denk dat de uitrol van ETCS belangrijk is, en ik ga evenmin enkele 100-en euro's extra op mijn rekening weigeren uit principe, maar komaan, als dat mijn werk gemakkelijker had gemaakt door flexibeler en met meer bedrijfszekerheid te kunnen werken, dan had dat voor mij gerust een beetje later kunnen komen.
De uitrol van ETCS vertragen gaat inderdaad wel over een relevant budget waarmee een hoop wissels behouden hadden kunnen blijven. Alleen heeft het parlement een wet gestemd die zegt dat er overal ETCS moet liggen tegen 2025. Het is dus de politiek die veiligheid prioriteit geeft over capaciteit en betrouwbaarheid.
Al vermoed ik dat, moest de keuze bij Infrabel liggen, ze wel exact dezelfde was geweest.

Jouw loonsverhoging niet doorvoeren lijkt mij geen goed idee, er is nu al bijna geen personeel te vinden.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door groentje »

Dat het GEN nog niets heeft opgebracht wil ik toch wel tegenspreken, @stijn. Hoewel we nog niet de frequenties hebben waarvan we dromen, ik betwijfel dat veel van de nieuwe treinseries in het S-net en naar de luchthaven zouden zijn mogelijk geweest zonder de 4 sporen naar Leuven, Denderleeuw, de ontvlechting in Schaarbeek en Brussel-Zuid, lijn 25N etc. Dat het niet meer is, is deels net omdat het het werk niet af is. Maar ik ben ervan overtuigd dat het verkeer in Brussel zonder deze extra treinen vandaag helemaal vast zou hebben gezeten.
Dat het geld niet wordt geconcentreerd op enkele projecten is net omdat we aan openbare dienstverlening doen, we kunnen het niet maken om bepaalde delen van het land totaal te verwaarlozen. Sommige projecten zou ik ook liever eerst afgewerkt zien (en sommige, zoals Kortrijk, mogen voor mij ook om andere redenen in de koelkast blijven), maar los van de wettelijke verplichting voor de 60-40-verdeelsleutel, kunnen we het niet maken om pakweg Limburg zo te blijven verwaarlozen als vandaag.
Ik heb wel serieus mijn vragen over het nut van het voorstel van een lokale N-VA-groep om lijn 18 te heropenen, het is niet sneller (integendeel), verbindt geen grote industrie zoals indertijd toen de mijnen nog open waren, zelfs in een groot masterplan voor een nieuwe goederenlijn naar Duitsland is dit een los eindje, en geen missende puzzelstuk. Los daarvan, er zijn een pak andere projecten, ook in Limburg, die veel meer aandacht verdienen, denk aan een halfuurdienst van Mol naar Hasselt, de afwerking van de nieuwe goederensporen doorheen Hasselt, wijksporen in Schulen en de afschaffing van overwegen...
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Maar loon is daarbij wel maar één argument. Ik zie veel mensen nog steeds afhaken omwille van de ploegen en de stress, ondanks het loon. Met iets meer flexibiliteit zou die stress mogelijk minder zijn...
Begrijp me ook niet verkeerd, de invoering van ETCS is belangrijk, maar of 2025 echt zo dwingend had moeten blijven (uitstel was waarschijnlijk mogelijk geweest)...
En veiligheid staat uiteraard op één, maar stiptheid staat wel op 2 in de prioriteiten van het meerjarenplan van Infrabel, vóór financiële verantwoordelijkheid. Ik weet niet of Infrabel niet meer had kunnen doen om de besparingen te matigen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door Steve »

Ik word dat riedeltje ook wat beu dat er zogezegd nog niets gerealiseerd is van het GEN, op den duur wordt dat een goedkope dooddoener. Heel wat stopplaatsen en lijnen blijven natuurlijk nog onderbenut doordat ter plaatse of elders cruciale infrastructuur ontbreekt, maar waar mogelijk is het aanbod wel al enorm omhoog gegaan. Neem nu lijn 26, waar je in de meeste stations zo'n 5 treinen per uur en per richting hebt (met uitschieters tot 7 per uur in bijvoorbeeld Bordet): dat begint er al aardig op te lijken. Ook op heel wat lijnen buiten Brussel zelf heb je nu al 3 of 4 S-achtige treinen per uur (L36, L124, L25/27 ...).
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad @Steve. Ik ben bv. erg tevreden van het treinaanbod in station Schuman. De Schuman-Josaphattunnel is sowieso een schot in de roos. Het lijkt me trouwens dat zowel dit station als L26 al zoetjes beginnen te verzadigen, onderbenut zijn ze allesbehalve. Klagen en zeuren is gemakkelijk, maar men moet ook kunnen gezegd hebben wat er wel in orde is. Let wel, het kan altijd nog beter, daar niet van.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door stijn »

groentje schreef: 05 okt 2021, 12:39 Dat het GEN nog niets heeft opgebracht wil ik toch wel tegenspreken, @stijn. Hoewel we nog niet de frequenties hebben waarvan we dromen, ik betwijfel dat veel van de nieuwe treinseries in het S-net en naar de luchthaven zouden zijn mogelijk geweest zonder de 4 sporen naar Leuven, Denderleeuw, de ontvlechting in Schaarbeek en Brussel-Zuid, lijn 25N etc. Dat het niet meer is, is deels net omdat het het werk niet af is. Maar ik ben ervan overtuigd dat het verkeer in Brussel zonder deze extra treinen vandaag helemaal vast zou hebben gezeten...
Ik refereer naar L161 en L124... Vele miljoenen voor beide lijnen reeds gespendeerd, tot op vandaag niet 1 € voordeel... Was het niet beter één per één af te werken? Beiden gaan door Waals Brabant...
groentje schreef: 05 okt 2021, 12:39 ... zelfs in een groot masterplan voor een nieuwe goederenlijn naar Duitsland is dit een los eindje, en geen missende puzzelstuk. Los daarvan, er zijn een pak andere projecten, ook in Limburg, die veel meer aandacht verdienen, denk aan een halfuurdienst van Mol naar Hasselt, de afwerking van de nieuwe goederensporen doorheen Hasselt, wijksporen in Schulen en de afschaffing van overwegen...
Als je de goederen van de passagierstrafiek wenst te scheiden, is het wel degelijk een mogelijk puzzelstukje...

Maar daarvoor heb je dus een masterplan nodig: nieuwe goederensporen door Hasselt en wijksporen in Schulen zijn minder nuttig op lange termijn als je een goederencorridor bouwt op basis van L15, L18, L21C, L34 en verder...

Welke corridor bouw je op termijn uit? Welke investeringen doe je nog op andere lijnen die later minder nuttig meer zijn? Ik ken de antwoorden niet... Ik heb niet de pretentie om te beweren dat ik zo een masterplan kan maken, laat staan in welke volgorde het te realiseren...

De industriële activiteit in Genk is trouwens niet onbeduidend en er vertrekt daar ook heel wat intermodaal.
Als je dus een corridor bouwt moet je Genk in ieder geval goed verbinden met die corridor en de corridor er langs laten lopen is dan uiteraard ideaal.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door jan_olieslagers »

Ik refereer naar L161 en L124
Op L161 is er minstens de halte Mouterij/Germoir bijgekomen. En voor S8 met zijn halfuurfrekwentie was er volgens mij geen plaats op slechts sporen; de 4-sporigheid heeft nu reeds haar nut.

Wel graag akkoord dat langetermijnplanning hoogst gewenst is, als tegenpool voor opportunisme, al dan niet met politieke inspiratie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door stijn »

Steve schreef: 05 okt 2021, 13:21 Ik word dat riedeltje ook wat beu dat er zogezegd nog niets gerealiseerd is van het GEN, op den duur wordt dat een goedkope dooddoener. Heel wat stopplaatsen en lijnen blijven natuurlijk nog onderbenut doordat ter plaatse of elders cruciale infrastructuur ontbreekt, maar waar mogelijk is het aanbod wel al enorm omhoog gegaan. Neem nu lijn 26, waar je in de meeste stations zo'n 5 treinen per uur en per richting hebt (met uitschieters tot 7 per uur in bijvoorbeeld Bordet): dat begint er al aardig op te lijken. Ook op heel wat lijnen buiten Brussel zelf heb je nu al 3 of 4 S-achtige treinen per uur (L36, L124, L25/27 ...).
Ik moet mijn post inderdaad wat nuanceren... er zijn ondertussen al heel wat lijnen klaar, dat heeft al heel wat voordelen en op termijn zal alles wel klaar geraken en dan zal het eindresultaat hetzelfde zijn. Alleen heeft men, waarschijnlijk onder politieke druk veel werven samen opgestart die dan zeer lang duren... wat ervoor zorgt dat heel wat geld lange tijd geblokkeerd zit zonder maatschappelijk nut op te brengen. Als je lijn per lijn zou kunnen afwerken heb je sneller maatschappelijk nut voor een gelijke investering...

Andere voorbeelden uit het verleden... die ik me kan herinneren:
- Brug L2 onder E40 is Haasrode (volgens de overlevering een Luikse eis om zeker te zijn dat L2 aangelegd ging worden, heeft jaren daar leeg gestaan.)
- L50A tussen Brugge en Gent (ook al rendeert dat wel degelijk al een beetje) en L50A Brussel - Denderleeuw.
- Half afgewerkte stations overal.

Nogmaals... uiteraard komt op het einde alles op hetzelfde resultaat uit...
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 05 okt 2021, 13:52
Ik refereer naar L161 en L124
Op L161 is er minstens de halte Mouterij/Germoir bijgekomen. En voor S8 met zijn halfuurfrekwentie was er volgens mij geen plaats op slechts sporen; de 4-sporigheid heeft nu reeds haar nut.
En tussen Watermaal en Ottignies? ;-)
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: werken: in stations

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 05 okt 2021, 09:27 Die nieuwe seinhuizen zijn voornamelijk computerzalen. Het kostelijke eraan zijn dan ook de serverruimtes, dubbele voeding, beveiliging,...
De bedieningszaal zelf is maar een fractie van de kost. Als je die dan in geval van calamiteiten achter de hand hebt is dat nog meegenomen ook (zoals Libramont tijdens corona).
Veel was er daar dus niet te besparen.
Nu ja, evenveel reserveseinhuizen als er 'in dienst' overblijven is er toch wat over. Trouwens, alleen al voor NW spreken we over Gent-Zeehaven, Dendermonde en Denderleeuw. Het onderhoud van de back-ups kost ook een fortuin (gebouw, bewaking, computers, EBP-updates...). In Gent-Zeehaven werd zelfs een volledige keuken geïnstalleerd die nooit is gebruikt :roll: . Voor die serverruimtes heb je toch geen nieuw volledig uitgebouwd seinhuis nodig? In Brussel staan die gewoon in een gespecialiseerd gebouw op Klein-Eiland.
Plaats reactie