Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 17 jun 2021, 11:36
pietje schreef: 17 jun 2021, 08:55 Om een voorbeeld te geven: het Federaal Ontwikkelingsplan van Elia.
Dat plan wordt als ontwerp openbaar gemaakt, waarna iedereen het kan bekijken.
Als je meent belang te hebben, kan je ook feedback geven (indien je geen belang kan aantonen, kan je mss ook feedback geven, maar zal er wss geen rekening mee gehouden worden)
Maar zelfs de feedback van belanghebbenden is in sommige gevallen alvast openbaaar.
bv. bij het plan 2020-2030 heb ik op de website van de CREG hun opmerkingen kunnen lezen vooraleer het definitieve plan goedgekeurd was.

Ik zeg in deze niet dat Infrabel in de fout gaat, want zij voeren enkel maar de opdracht uit die ze krijgen vanuit de overheid.
Ik ben er alvast wel van overtuigd dat wanneer Infrabel gevraagd wordt om dit proces meer openbaar te maken, we uiteindelijk een veel transparanter en zelfs beter beleid zullen zien.
Elia is zeker een interessant voorbeeld, maar hier niet toepasbaar denk ik. In de investeringsplannen van Infrabel en NMBS zitten immers ook politieke overwegingen en die gaan ze natuurlijk nooit publiek bekend maken. "We hebben beslist om het nieuwe station in stad X te bouwen omdat mijn goede vriend Jos daar burgemeester is" ga je natuurlijk niet in een investeringsplan neerpennen.
Over de inspraak hoef je je alvast geen zorgen te maken, iedereen die belang heeft vindt de weg naar het ministerie zonder problemen. Daar wordt volop gelobbyt door iedereen die iets in het plan wil zien verschijnen.
Hiermee geef je nog een extra argument pro openbaarheid van het proces naar het investeringsplan: de kans wordt daarmee veel groter dat de middelen eindelijk eens ingezet worden waar ze nodig zijn en niet telkens op de plaats waar de juiste vrienden wonen.
We moeten er toch eens van de "lintjes-knippen" mentaliteit af geraken, waarbij investeringen enkel gedaan worden als de minister denkt dat hij er kort voor de volgende verkiezingen mee kan uitpakken, daarom zou ook de termijn van die investeringsplannen gerust, net als bij Elia, ineens naar 10 jaar gebracht mogen worden, waarbij er nog steeds de nodige flexibiliteit kan voorzien worden.

Als je vindt dat lobbyen gelijkwaardig is aan inspraak, dan vrees ik dat we qua openbaarheid van bestuur nog heeeeel veel werk hebben
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 17 jun 2021, 13:55 Hiermee geef je nog een extra argument pro openbaarheid van het proces naar het investeringsplan: de kans wordt daarmee veel groter dat de middelen eindelijk eens ingezet worden waar ze nodig zijn en niet telkens op de plaats waar de juiste vrienden wonen.
We moeten er toch eens van de "lintjes-knippen" mentaliteit af geraken, waarbij investeringen enkel gedaan worden als de minister denkt dat hij er kort voor de volgende verkiezingen mee kan uitpakken, daarom zou ook de termijn van die investeringsplannen gerust, net als bij Elia, ineens naar 10 jaar gebracht mogen worden, waarbij er nog steeds de nodige flexibiliteit kan voorzien worden.

Als je vindt dat lobbyen gelijkwaardig is aan inspraak, dan vrees ik dat we qua openbaarheid van bestuur nog heeeeel veel werk hebben
Jamaar wacht, als burgemeester Jos heel veel stemmen gehaald heeft omdat hij beloofd heeft investeringen naar zijn stad te halen is dat een factor die weldegelijk democratisch belangrijk is. Het is misschien niet het meest efficiënte, maar daarom niet minder legitiem. De inzet van publieke middelen is een politiek gegeven, dat kan je niet zomaar objectiveren, wat Elia bijvoorbeeld wel kan doen.
Dat het investeringsplan wat verder kijkt zou uiteraard een goede zaak zijn, zeker als er een soort grendel op zou komen die zorgt dat een volgende minister er enkel kan bijvoegen ipv beslist beleid ongedaan kan maken.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Ik vraag me af of er bij de discussie rond de Elia-investeringen géén sprake zou zijn van tante Juliette of nonkel Jos. Uiteraard komt zoiets niet in het verslag, dat is nog geen reden om het verslag niet publiek te maken. Maar toegegeven, de vergelijking met Elia is niet 100% gelijklopend.

Verder lijkt het me wel bijzonder naief om ook maar het minste belang toe te kennen aan gelijk welke belofte van gelijk welke politica/us. "Morgen scheert men gratis", weet ge nog wel :) ?

Graag stem ik in met
Dat het investeringsplan wat verder kijkt zou uiteraard een goede zaak zijn, zeker als er een soort grendel op zou komen die zorgt dat een volgende minister er enkel kan bijvoegen ipv beslist beleid ongedaan kan maken.
alleen valt te vrezen dat de politici dan helemaal hun nek niet meer gaan durven uitsteken, en dat is nu al zo'n levensgroot probleem.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 01 okt 2021, 19:06 Om mezelf even te citeren en deze discussie weer wat aan te vetten: zonet vertraging opgelopen omdat het station van Sint-Truiden momenteel dus nog maar twee ipv drie sporen bezit. E8302 met defecte deuren blokkeerde zo een perronspoor, terwijl er in Landen reeds een andere trein naar Hasselt was vertrokken (ER8301), alsook in Alken een andere trein naar Landen (E1540). Laatstgenoemde kon zo niet verder rijden naar Landen, omdat de het enkelspoor dus bezet was door ER8301 (lege overbrenging, E8301 afgeschaft op hele traject vandaag).
Alles stond muurvast en zo besloot men E1540 terug te laten keren naar Hasselt en om te leiden via L35, want dat was de enige optie om de blokkade op te heffen.
Het was helaas maar een kwestie van tijd voordat er in Sint-Truiden, na het verwijderen van het derde spoor, zoiets zou gebeuren.

Groetjes,
Rian
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Paul »

rvdborgt schreef: 02 okt 2021, 10:03
trainlovertje schreef: 01 okt 2021, 19:06 Om mezelf even te citeren en deze discussie weer wat aan te vetten: zonet vertraging opgelopen omdat het station van Sint-Truiden momenteel dus nog maar twee ipv drie sporen bezit. E8302 met defecte deuren blokkeerde zo een perronspoor, terwijl er in Landen reeds een andere trein naar Hasselt was vertrokken (ER8301), alsook in Alken een andere trein naar Landen (E1540). Laatstgenoemde kon zo niet verder rijden naar Landen, omdat de het enkelspoor dus bezet was door ER8301 (lege overbrenging, E8301 afgeschaft op hele traject vandaag).
Alles stond muurvast en zo besloot men E1540 terug te laten keren naar Hasselt en om te leiden via L35, want dat was de enige optie om de blokkade op te heffen.
Het was helaas maar een kwestie van tijd voordat er in Sint-Truiden, na het verwijderen van het derde spoor, zoiets zou gebeuren.
Temeer daar spoor 3 een extra lang spoor was (804 meter) en er dus in noodsituaties zelfs twee treinen achter elkaar konden uitwijken. Als geboren Truienaar zie ik de teloorgang van het station van mijn jeugd met lede ogen aan.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: werken: in stations

Bericht door Horatio »

trainlovertje schreef: 01 okt 2021, 19:06 ... zonet vertraging opgelopen omdat het station van Sint-Truiden momenteel dus nog maar twee ipv drie sporen bezit. E8302 met defecte deuren blokkeerde zo een perronspoor, terwijl er in Landen reeds een andere trein naar Hasselt was vertrokken (ER8301), alsook in Alken een andere trein naar Landen (E1540). Laatstgenoemde kon zo niet verder rijden naar Landen, omdat de het enkelspoor dus bezet was door ER8301 (lege overbrenging, E8301 afgeschaft op hele traject vandaag).
Alles stond muurvast en zo besloot men E1540 terug te laten keren naar Hasselt en om te leiden via L35, want dat was de enige optie om de blokkade op te heffen. ...
En het ergste is dat de vertraging van alle treinen ten laste van NMBS komt, doordat de primaire oorzaak bij een NMBS-trein ligt (trein met defecte deuren). Dat deze situatie een paar maand geleden aan geen enkele andere trein vertraging zou doorgeven, daar zwijgen ze bij infrabel over :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Horatio schreef: 02 okt 2021, 13:14
trainlovertje schreef: 01 okt 2021, 19:06 ... zonet vertraging opgelopen omdat het station van Sint-Truiden momenteel dus nog maar twee ipv drie sporen bezit. E8302 met defecte deuren blokkeerde zo een perronspoor, terwijl er in Landen reeds een andere trein naar Hasselt was vertrokken (ER8301), alsook in Alken een andere trein naar Landen (E1540). Laatstgenoemde kon zo niet verder rijden naar Landen, omdat de het enkelspoor dus bezet was door ER8301 (lege overbrenging, E8301 afgeschaft op hele traject vandaag).
Alles stond muurvast en zo besloot men E1540 terug te laten keren naar Hasselt en om te leiden via L35, want dat was de enige optie om de blokkade op te heffen. ...
En het ergste is dat de vertraging van alle treinen ten laste van NMBS komt, doordat de primaire oorzaak bij een NMBS-trein ligt (trein met defecte deuren). Dat deze situatie een paar maand geleden aan geen enkele andere trein vertraging zou doorgeven, daar zwijgen ze bij infrabel over :roll:
Dat is uiteraard wel geweten, maar het is gewoon niet kostenefficiënt om dure infrastructuur te behouden alleen voor zo'n uitzonderlijke gevallen. Moest Infrabel nu niet zoveel moeten besparen van de regering zouden zo'n sporen misschien kunnen blijven, maar in de huidige omstandigheden is dat echt niet mogelijk. Jammer voor de reizigers, maar een heel logische beslissing.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: werken: in stations

Bericht door Horatio »

Shrek schreef: 02 okt 2021, 13:18
Horatio schreef: 02 okt 2021, 13:14
trainlovertje schreef: 01 okt 2021, 19:06 ...
En het ergste is dat de vertraging van alle treinen ten laste van NMBS komt, doordat de primaire oorzaak bij een NMBS-trein ligt (trein met defecte deuren). Dat deze situatie een paar maand geleden aan geen enkele andere trein vertraging zou doorgeven, daar zwijgen ze bij infrabel over :roll:
Dat is uiteraard wel geweten, maar het is gewoon niet kostenefficiënt om dure infrastructuur te behouden alleen voor zo'n uitzonderlijke gevallen. Moest Infrabel nu niet zoveel moeten besparen van de regering zouden zo'n sporen misschien kunnen blijven, maar in de huidige omstandigheden is dat echt niet mogelijk. Jammer voor de reizigers, maar een heel logische beslissing.
De vertraging ten laste van de overheid leggen is misschien inderdaad een correctere beoordeling :mrgreen:
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Dat de grondoorzaak gelegen is bij de besparingsdrift van de overheid staat buiten kijf, en is wraakroepend. Wat we hier nog maar eens bevestigd zien. Maar om daarom het afschaffen van het derde spoor in St-Truiden als "logisch" te omschrijven dat gaat me te ver. "Noodgedwongen" lijkt me dan gepaster vocabularium.

Ik wil overigens wel eens weten wat er "duur" is aan dat derde spoor: ja dat zijn twee wissels extra om te onderhouden natuurlijk, en allicht ook nog wel een deel beveiligingsapparatuur. Maar dat (en alle mogelijke andere kosten waar ik als niet-vakman eventjes niet aan denk) gelden toch voor elk uitwijkspoor? Of, anders gezegd, is er een minder duur uitwijkspoor denkbaar dan dit?

Bovenal stem ik graag in met de opmerking/ergernis van @Horatio: het is al te gortig dat men eerst Infrabel forceert om dat wijkspoor buiten dienst te stellen, en daarna aan NMBS een rekening presenteert omdat er geen wijkspoor beschikbaar was. Smoelentrekkers van politici!!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 02 okt 2021, 13:18
Horatio schreef: 02 okt 2021, 13:14 En het ergste is dat de vertraging van alle treinen ten laste van NMBS komt, doordat de primaire oorzaak bij een NMBS-trein ligt (trein met defecte deuren). Dat deze situatie een paar maand geleden aan geen enkele andere trein vertraging zou doorgeven, daar zwijgen ze bij infrabel over :roll:
Dat is uiteraard wel geweten, maar het is gewoon niet kostenefficiënt om dure infrastructuur te behouden alleen voor zo'n uitzonderlijke gevallen.
En hoe vaak komt dit dan per jaar voor? Ik neem aan dat je daar dan cijfers over hebt.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

[nabedenking] Men kan natuurlijk voorzien wat er vanuit de politiek zou geantwoord worden. "jamaar we hebben niet gezegd dat ze dit of dat moesten sluiten he! We wilden gewoon dat ze dezelfde dienst verleenden voor minder geld. Logisch, toch?"
Ieder zijn eigen logica, natuurlijk :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 02 okt 2021, 14:27
Shrek schreef: 02 okt 2021, 13:18
Horatio schreef: 02 okt 2021, 13:14 En het ergste is dat de vertraging van alle treinen ten laste van NMBS komt, doordat de primaire oorzaak bij een NMBS-trein ligt (trein met defecte deuren). Dat deze situatie een paar maand geleden aan geen enkele andere trein vertraging zou doorgeven, daar zwijgen ze bij infrabel over :roll:
Dat is uiteraard wel geweten, maar het is gewoon niet kostenefficiënt om dure infrastructuur te behouden alleen voor zo'n uitzonderlijke gevallen.
En hoe vaak komt dit dan per jaar voor? Ik neem aan dat je daar dan cijfers over hebt.

Groetjes,
Rian
Infrabel heeft die cijfers inderdaad. Het is op basis van aantal keer gebruik dat beslist wordt om infrastructuur af te schaffen.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Dat klinkt ernaar of NMBS zou er belang bij hebben om al eens wat frekwenter in de problemen te komen? Zodat de uitwijkinfrastructuur meer overlevingskansen krijgt? Het klinkt allemaal heel onsamenhangend, bijwijlen bijna pervers.

Of is het zo simpel als "de budgetterende overheid wil welbewust uitwijkmogelijkheden/reservesporen afschaffen, is het niet links dan is het rechts" dus het is bewuste politiek om de minste technische storing op te zadelen met meer en meer vertragingen/afschaffingen/verstoringen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 02 okt 2021, 14:45
rvdborgt schreef: 02 okt 2021, 14:27
Shrek schreef: 02 okt 2021, 13:18 Dat is uiteraard wel geweten, maar het is gewoon niet kostenefficiënt om dure infrastructuur te behouden alleen voor zo'n uitzonderlijke gevallen.
En hoe vaak komt dit dan per jaar voor? Ik neem aan dat je daar dan cijfers over hebt.
Infrabel heeft die cijfers inderdaad. Het is op basis van aantal keer gebruik dat beslist wordt om infrastructuur af te schaffen.
Enig idee wat daarbij de criteria zijn?

Nieuwsgierig,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 02 okt 2021, 15:12 Enig idee wat daarbij de criteria zijn?

Nieuwsgierig,
Rian
Neen de details ken ik ook niet. Maar het resultaat is wel dat enkel zaken die bijna nooit gebruikt worden weg gaan. Het voorbeeld van St-Truiden toont dat ook aan, één incident waarbij het wijkspoor nuttig zou geweest zijn in zo'n lange tijd doet in ieder geval niet denken dat het weghalen een grote fout was.
Plaats reactie