Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Investeringsplan Infrabel

Bericht door JPL107 »

dinsdag 12 december 2017 - Binnenland

Vlaanderen investeert voor het eerst op grote schaal in spoorprojecten

100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

BRUSSEL De Vlaamse meerderheidspartijen hebben een akkoord bereikt om 100 miljoen euro vrij te maken voor de cofinanciering van de federale spoorinvesteringen. Die 100 miljoen moet de uitvoering van de Vlaamse spoorprioriteiten versnellen en komt bovenop de 371 miljoen euro die het federale niveau uittrekt voor spoorinvesteringen in Vlaanderen in de periode 2018-2022. Een groot deel daarvan, ruim 163 miljoen, is voor Limburg bestemd.

bron: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20171211_0323 ... voor-spoor
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door JPL107 »

Het gaat om de volgende projecten:

- Het beseinen van de regelmatig gebruikte spoorbundels Antwerpen Rechteroever;

- Optimalisatie van Antwerpen-Gent en het derde spoor tussen Lokeren en Sint-Niklaas;
- De spoorlijn 15 Antwerpen-Hasselt en het tweede spoor tussen Zonhoven en Balen
- De spoorlijn 15 Hasselt-Neerpelt
- De spoorlijn 58 Gent-Eeklo-Maldegem
- De spoorlijn 204 Gent-Zelzate
- De spoorlijn 52 Puurs-Dendermonde;
- De spoorlijn 57 Aalst-Dendermonde
- De spoorlijn 19 Mol-Neerpelt-Hamont
- Het bevorderen van de combimobiliteit in de GEN-zones Brussel, Antwerpen en Gent, de park-and-rideparkings en de fietsenstallingen (GEN: Gewestelijk Expresnet)
- De tweede spoorontsluiting in de haven van Antwerpen;
- Het project “Oude Landen” (Ekeren, vertakkingscomplex voor een extra goederenspoor)
- Afwerking van het 3de en 4de spoor op de Lijn 50A tussen Gent en Brugge

Bron: http://www.benweyts.be/nieuws/historisc ... astructuur
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Shrek »

De 2 berichten na elkaar zijn wel een beetje verwarrend. De 100 miljoen zal uiteraard veel meer mogelijk maken, maar het totale budget zal nog steeds niet genoeg zijn om alle projecten die Ben Weyts wenst uit te voeren.
Het is nog steeds wachten op het investeringsplan om te zien welke projecten er effectief gaan komen. Al ziet het er wel iets beter uit nu er meer geld beschikbaar komt :)
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door JPL107 »

Om het nog verwarrender te maken:
De overheden trekken de portemonnee voor de volgende passagiersverbindingen:
  • Een studie naar een derde spoor tussen Lokeren en Sint-Niklaas. Ook worden al procedures opgestart, al is slechts 15 procent van de financiering van het daadwerkelijke project rond;
  • Elektrificatie Mol-Hasselt, als verlening op de elektrificatie tussen Herentals en Mol die eind 2015 gereed kwam. Na de elektrificatie kunnen treinen volledig onder de draad van Antwerpen naar Hasselt sporen;
  • Elektrificatie Mol-Neerpelt-Hamont (als onderdeel van de reactivering van de reizigersdienst tussen Hamont en Weert);
  • Een studie naar de reactivering van het baanvak Hasselt-Neerpelt (onderdeel van de voormalige spoorlijn naar Eindhoven);
  • Het verhogen van de snelheid van 40 naar 80 kilometer per uur op de spoorlijn Gent-Zelzate en het openen van 5 haltes;
  • Het reactiveren van het traject Eeklo-Maldegem en het openen van haltes in Eeklo Noord, Balgerhoeke en Maldegem;
  • Een studie naar de opwaardering van de spoorlijn Puurs-Dendermonde, waaronder elektrificatie van het spoor;
  • Een studie naar de opwaardering van de spoorlijn Aalst-Dendermonde;
  • Vier sporen tussen Gent en Brugge;
  • Vernieuwen van de haltes Hansbeke, Bellem, Aalter, Maria-Aalter, Beernem en Oostkamp.

bron: https://www.ovmagazine.nl/2017/12/vlaan ... poor-1907/


Ik vermoed dat de elektrificatie van Mol - Hamont (Weert) en Mol - Hasselt prioriteir is. Deze investering kan ook 'snel' terug verdiend worden.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door kika »

Dat lijstje lijkt 1 op 1 identiek met dergelijke lijstjes uit pakweg 2013. Het enige wat 'mist' is de IJzeren Rijn. Shrek: er werd verteld dat de projecten 'moeten worden uitgevoerd volgens de vroeger afgesproken planning.' Ik veronderstel dat Infrabel dan eerst naar het verleden zal reizen 8)

Addertje zit uiteraard in dat er nog niet is besloten welke projecten eerst worden aangepakt, iets als Lokeren-Sint-Niklaas, daar wordt eerst een studie besteld, een studie naar de heropening van Hasselt-Neerpelt, een studie naar de opwaardering van Puurs-Dendermonde en Aalst-Dendermonde… daar zijn nog geen bouwvakkers naartoe gereden. :wink: Als er tegeijkertijd alleen over besparen, inkrimpen, zuinig aan doen wordt gesproken op federaal niveau, ben ik bang dat het beperkt zal blijven tot enkele studies en in een 'normaal' tempo afwerken van werven die er al zijn (Dudzele, 4e spoor tussen Gent en Brugge, nieuwe abri's bij Oostkamp, Beernem,…).

Hoognodig en fijn dat 'extra' geld, maar echt handig is zo'n tweesporenbeleid van federaal besparen en lokaal lappen niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Shrek »

JPL107 schreef: 15 dec 2017, 10:22 Ik vermoed dat de elektrificatie van Mol - Hamont (Weert) en Mol - Hasselt prioriteir is. Deze investering kan ook 'snel' terug verdiend worden.
En wat mogelijks nog belangrijker is: dat geld kan snel uitgegeven worden. Voor Mol-Hamont liggen de plannen klaar en kan men bij wijze van spreken morgen de bestelbon invullen en het geld in de begroting 2018 inschrijven. Voor sommige andere projecten moet er eerst nog een pak studiewerk gebeuren en volgen de grote kosten pas later, en geld klaarzetten voor een volgende legislatuur is helaas niet de gewoonte van onze politiekers...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Shrek »

kika schreef: 15 dec 2017, 10:26 Als er tegeijkertijd alleen over besparen, inkrimpen, zuinig aan doen wordt gesproken op federaal niveau, ben ik bang dat het beperkt zal blijven tot enkele studies en in een 'normaal' tempo afwerken van werven die er al zijn (Dudzele, 4e spoor tussen Gent en Brugge, nieuwe abri's bij Oostkamp, Beernem,…).
Ik denk dat heel veel mensen die van dichtbij of ver met spoorwegen te maken hebben al heel blij zouden zijn als er ooit eens een project aan normaal tempo wordt afgewerkt. Ook al is het minder sexy dan grootse nieuwe dingen aankondigen, de vereiste budgetten voorzien voor reeds begonnen projecten is eigenlijk veel belangrijker.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door LML »

Andere instanties spreken over een elektrificatie Balen-Zonhoven... :roll:
Gaan ze na afwerking:
- met diesel rijden tussen Mol-Balen?
- elektrisch rijden tussen Balen-Zonhoven?
- met diesel rijden tussen Zonhoven-Hasselt?
:mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door JPL107 »

Andere instanties spreken over een elektrificatie Balen-Zonhoven... :roll:
Ik vermoed dat ze dubbelspoor bedoelen... :D
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door kika »

Shrek schreef: 15 dec 2017, 10:32Ik denk dat heel veel mensen die van dichtbij of ver met spoorwegen te maken hebben al heel blij zouden zijn als er ooit eens een project aan normaal tempo wordt afgewerkt. Ook al is het minder sexy dan grootse nieuwe dingen aankondigen, de vereiste budgetten voorzien voor reeds begonnen projecten is eigenlijk veel belangrijker.
Er waren aanhalingstekens rond mijn normaal, we zijn het geloof ik eens met elkaar. "Hoera Vlaams geld om de afrondingsfouten te corrigeren" 8)
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door stefanic »

JPL107 schreef: 15 dec 2017, 11:17
Andere instanties spreken over een elektrificatie Balen-Zonhoven... :roll:
Ik vermoed dat ze dubbelspoor bedoelen... :D
Het gaat wel degelijk over elektrificatie, tussen Mol en de vertakking Y-Zonhoven
spoorwegrealist
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Ruben »

Maar waarom is die elektrificatie eigenlijk zo prioritair? Behalve milieuredenen dan. Dat leidt toch niet automatisch tot extra aanbod?
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door JPL107 »

Maar waarom is die elektrificatie eigenlijk zo prioritair? Behalve milieuredenen dan. Dat leidt toch niet automatisch tot extra aanbod?
Veel meer mogelijkheden van inzetbaar materieel, hogere frequenties, lagere kosten, .... Bv. een piekuurtrein naar en van Brussel, kust, ...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Asterix »

JPL107 schreef: 15 dec 2017, 16:42
Maar waarom is die elektrificatie eigenlijk zo prioritair? Behalve milieuredenen dan. Dat leidt toch niet automatisch tot extra aanbod?
Veel meer mogelijkheden van inzetbaar materieel, hogere frequenties, lagere kosten, .... Bv. een piekuurtrein naar en van Brussel, kust, ...
Ik wil allemaal nog wel eens zien of zo een zaken beter gaan zijn bij een elektrificatie. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het vooral om een statussymbool gaat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 100 miljoen euro Vlaams geld voor spoor

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 15 dec 2017, 23:26
JPL107 schreef: 15 dec 2017, 16:42
Maar waarom is die elektrificatie eigenlijk zo prioritair? Behalve milieuredenen dan. Dat leidt toch niet automatisch tot extra aanbod?
Veel meer mogelijkheden van inzetbaar materieel, hogere frequenties, lagere kosten, .... Bv. een piekuurtrein naar en van Brussel, kust, ...
Ik wil allemaal nog wel eens zien of zo een zaken beter gaan zijn bij een elektrificatie. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat het vooral om een statussymbool gaat.
Vergeet ook niet dat op een bepaald moment de MW41's versleten (of allemaal uitgebrand) gaan zijn. Op dat moment zou er geen enkele lijn nog zonder draad mogen zijn.
Plaats reactie