Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Daarmee misken je wel het belang van redundantie in een (spoor)systeem, Shrek. Niet alleen vanuit operationeel oogpunt, ook om de trein als betrouwbaar alternatief te kunnen zetten, en dus de publieke steun voor het spoor niet te hypothekeren. Infrabel is NMBS niet, maar als onze besparingen enkel maar zorgen voor nog meer kosten bij de operatoren, dan is dat een verlies voor de spoorwegen in hun geheel.
Door steeds meer wijksporen en wissels uit te breken, verminder je de capaciteit om problemen op te lossen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 03 okt 2021, 22:23 Daarmee misken je wel het belang van redundantie in een (spoor)systeem, Shrek. Niet alleen vanuit operationeel oogpunt, ook om de trein als betrouwbaar alternatief te kunnen zetten, en dus de publieke steun voor het spoor niet te hypothekeren. Infrabel is NMBS niet, maar als onze besparingen enkel maar zorgen voor nog meer kosten bij de operatoren, dan is dat een verlies voor de spoorwegen in hun geheel.
Door steeds meer wijksporen en wissels uit te breken, verminder je de capaciteit om problemen op te lossen.
Ik misken het belang niet hoor, ik leg alleen maar uit hoe het er aan toe gaat. Ik denk dat iedereen wel graag wat meer wijksporen en extra wissels zou hebben. Maar als de keuze is tussen reservecapaciteit opofferen of dagelijkse capaciteit opofferen denk ik wel dat de juiste keuzes gemaakt worden.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: werken: in stations

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 03 okt 2021, 17:53 Au contraire, de EBP logt het gebruik van alle sporen vanzelf. De lijst "aantal bewegingen per jaar" is één van de brongegevens die gebruikt worden om te bepalen wat er weg moet.
En dat is het probleem: de bewegingslijnen zijn allemaal geprogrammeerd en vrijwel geen enkele operator kan of durft die nog aan te passen. Dus wat zie je in drukke stations zoals Mechelen of Brussel-Zuid? Een trein blijft om één of andere reden wat langer aan perron "plakken" en de daaropvolgende trein wordt gewoon opgehouden aan het inritsein terwijl het naastgelegen perronspoor volledig vrij is. Duurt het wat langer, dan staan er soms 3 tot 4 treinen aan te schuiven... Tegelijkertijd zal de statistiek zeggen dat wisselverbinding XY en perronspoor Z nauwelijks worden gebruikt - dus weg ermee :roll: Op die manier is Brussel-Zuid bijna een derde van zijn wissels kwijtgeraakt, met alle gevolgen voor de stiptheid vandien.

Nu ben ik het er wel mee eens dat Sint-Truiden een slecht voorbeeld is en het incident van vorige vrijdag is zeer uitzonderlijk (om niet te zeggen brute pech). Waar ik veel meer moeite mee heb, is het systematisch opbreken van wijksporen en wisselverbindingen op zeer drukke lijnen. Bij het minste wat er gebeurt liggen bv de lijnen 124 en 36 volledig stil, en dat zijn toch niet de minste. Daar is de besparing veel te ver doorgeslagen. Alleen een door cijfers geobsedeerde econoom die nog nooit een trein gezien heeft, beslist dat soort dommigheden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 04 okt 2021, 09:26
Shrek schreef: 03 okt 2021, 17:53 Au contraire, de EBP logt het gebruik van alle sporen vanzelf. De lijst "aantal bewegingen per jaar" is één van de brongegevens die gebruikt worden om te bepalen wat er weg moet.
En dat is het probleem: de bewegingslijnen zijn allemaal geprogrammeerd en vrijwel geen enkele operator kan of durft die nog aan te passen. Dus wat zie je in drukke stations zoals Mechelen of Brussel-Zuid? Een trein blijft om één of andere reden wat langer aan perron "plakken" en de daaropvolgende trein wordt gewoon opgehouden aan het inritsein terwijl het naastgelegen perronspoor volledig vrij is. Duurt het wat langer, dan staan er soms 3 tot 4 treinen aan te schuiven... Tegelijkertijd zal de statistiek zeggen dat wisselverbinding XY en perronspoor Z nauwelijks worden gebruikt - dus weg ermee :roll: Op die manier is Brussel-Zuid bijna een derde van zijn wissels kwijtgeraakt, met alle gevolgen voor de stiptheid vandien.

Nu ben ik het er wel mee eens dat Sint-Truiden een slecht voorbeeld is en het incident van vorige vrijdag is zeer uitzonderlijk (om niet te zeggen brute pech). Waar ik veel meer moeite mee heb, is het systematisch opbreken van wijksporen en wisselverbindingen op zeer drukke lijnen. Bij het minste wat er gebeurt liggen bv de lijnen 124 en 36 volledig stil, en dat zijn toch niet de minste. Daar is de besparing veel te ver doorgeslagen. Alleen een door cijfers geobsedeerde econoom die nog nooit een trein gezien heeft, beslist dat soort dommigheden.
Brussel-Zuid is dan weer een slecht voorbeeld voor jouw punt. Daar lagen immers talloze wissels die enkel nuttig waren om locomotieven rond te zetten, daar zou je vandaag niks meer mee kunnen doen.

Als jij denkt dat de afschaffingen die gebeurd zijn dommigheden zijn keer ik de bal helemaal terug: welke wissels zou jij dan afgeschaft hebben? Randvoorwaarden: het moeten er evenveel zijn als degene die Infrabel weggehaald heeft en bundels met enkel kleine beweging tellen niet mee.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: werken: in stations

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 04 okt 2021, 09:48 Brussel-Zuid is dan weer een slecht voorbeeld voor jouw punt. Daar lagen immers talloze wissels die enkel nuttig waren om locomotieven rond te zetten, daar zou je vandaag niks meer mee kunnen doen.

Als jij denkt dat de afschaffingen die gebeurd zijn dommigheden zijn keer ik de bal helemaal terug: welke wissels zou jij dan afgeschaft hebben? Randvoorwaarden: het moeten er evenveel zijn als degene die Infrabel weggehaald heeft en bundels met enkel kleine beweging tellen niet mee.
Nee, het MOETEN er niet evenveel zijn want Infrabel heeft er veel te veel weggehaald. De bypass om te beginnen, die weghalen was een ramp voor de stiptheid op L96. En dat alle treinen kant Vorst van en naar de sporen 9-10-11 nu over dezelfde wissel moeten helpt ook niet in de spits. Vroeger kon je daar 2 treinen tegelijkertijd binnen of buiten laten, nu staan ze aan te schuiven en vertraging te maken. Die twee voorbeelden gingen om in totaal 5 wissels op een totaal van meer dan 300. Maakt dat echt het grote boekhoudkundige verschil tegenover de toegenomen vertragingen?

Opvallend toch dat je niet reageert op de reden waarom veel wordt afgeschaft: de vertekende statistieken veroorzaakt door het onflexibele EBP-systeem en de weigering van de blokposten om wijzigingen door te voeren. Ik maak het dagelijks mee dat ze liever 20' vertraging veroorzaken dan enig initiatief te nemen. Een gevolg van de rigoreuse "het is zo voorzien"-mentaliteit waarschijnlijk.

Al even erg is de situatie voor het goederenvervoer. Daar is zoveel opgebroken dat er bij elke toename van het verkeer ontvangstmoeilijkheden zijn (zie ROCIT - daar heb je ongetwijfeld toegang toe). Wat wil je ook wanneer het gebruik van de bundels gemeten wordt tijdens een economische crisis. Goederenverkeer is per definitie onbestendig en onderhevig aan schommelingen, maar dat schijnt men niet te beseffen. (opgelet: sarcasme in aantocht) In dezelfde zin had je de helft van de opritten naar de snelweg in Genk kunnen afsluiten na de sluiting van Ford Genk. Het overgebleven verkeer kon in theorie toch ook over de andere opritten? Een gemiste kans op grote besparingen :mrgreen: Alleen: bij wegen en verkeer zijn ze heel wat minder kortzichtig.

Overigens: het zou al helpen indien Infrabel de resterende wisselverbindingen zou onderhouden zoals het moet. Aan de vertakking Melsele is de ellende al maanden aan de gang met een kruising met tongen in L59. Herstelling is voorzien in...2023 (geen grap helaas). Mag een mens daar wanhopig van worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 04 okt 2021, 10:23 Nee, het MOETEN er niet evenveel zijn want Infrabel heeft er veel te veel weggehaald.
Jawel, dat MOET wel, er is immers geen geld om meer wissels te vervangen en te onderhouden. Versleten wissels niet vervangen of niet onderhouden is ook geen optie want dan krijg je overal BTS'en van 40.

Het aantal wissels dat mag overblijven ligt vast door het budget, de enige vrijheid die Infrabel heeft is bepalen welke er juist weggaan. Maar meer wissels in bedrijf houden is geen optie zolang de budgetten niet verhogen.
DR-fan schreef: 04 okt 2021, 10:23 Mag een mens daar wanhopig van worden?
Het enige waar je wanhopig van moet worden is dit:
begrotingInfrabel2.jpg
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 04 okt 2021, 10:23 Opvallend toch dat je niet reageert op de reden waarom veel wordt afgeschaft: de vertekende statistieken veroorzaakt door het onflexibele EBP-systeem en de weigering van de blokposten om wijzigingen door te voeren.
Dat is niet de reden waarom veel wordt afgeschaft, het bepaalt enkel wat er juist wordt afgeschaft, niet het totaal aantal te schrappen wissels.

Maar dat er een heel aantal operatoren te weinig inventief zijn met de mogelijkheden die TMS hen biedt wil ik gerust geloven.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: werken: in stations

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 04 okt 2021, 10:43 Jawel, dat MOET wel, er is immers geen geld om meer wissels te vervangen en te onderhouden. Versleten wissels niet vervangen of niet onderhouden is ook geen optie want dan krijg je overal BTS'en van 40.

Het aantal wissels dat mag overblijven ligt vast door het budget, de enige vrijheid die Infrabel heeft is bepalen welke er juist weggaan. Maar meer wissels in bedrijf houden is geen optie zolang de budgetten niet verhogen.
Je zou natuurlijk wat minder kunnen uitgeven aan zinloze prestigeprojectjes. Enig idee hoeveel al verspild is aan de zowat jaarlijkse herinrichting van de werkposten op CD? En nu alles eindelijk in orde is, gaan ze verhuizen naar een ander gebouw :roll:

Te weinig geld? Spendeer het dan waar het nodig is en bespaar in de logge structuren. Of vind jij het normaal dat we op L59 nog 2 jaar moeten aanmodderen wegens 1 defecte wissel?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 04 okt 2021, 11:06
Shrek schreef: 04 okt 2021, 10:43 Jawel, dat MOET wel, er is immers geen geld om meer wissels te vervangen en te onderhouden. Versleten wissels niet vervangen of niet onderhouden is ook geen optie want dan krijg je overal BTS'en van 40.

Het aantal wissels dat mag overblijven ligt vast door het budget, de enige vrijheid die Infrabel heeft is bepalen welke er juist weggaan. Maar meer wissels in bedrijf houden is geen optie zolang de budgetten niet verhogen.
Je zou natuurlijk wat minder kunnen uitgeven aan zinloze prestigeprojectjes. Enig idee hoeveel al verspild is aan de zowat jaarlijkse herinrichting van de werkposten op CD? En nu alles eindelijk in orde is, gaan ze verhuizen naar een ander gebouw :roll:

Te weinig geld? Spendeer het dan waar het nodig is en bespaar in de logge structuren. Of vind jij het normaal dat we op L59 nog 2 jaar moeten aanmodderen wegens 1 defecte wissel?
Herinrichting van werkposten of wissels vervangen zitten in een totaal andere grootte-orde qua kosten, dat heeft echt geen invloed. Die logge structuren zijn voornamelijk iets van het verleden, er is de laatste 10 jaar immers als enorm veel bezuinigd op de interne werking met efficiëntiewinsten van meerdere procenten per jaar. Denk maar niet dat daar nog veel geld te rapen valt.

Dat we 2 jaar moeten aanmodderen is niet normaal, maar wel een direct gevolg van de gigantische besparing die Infrabel moet doen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: werken: in stations

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 04 okt 2021, 11:12 Herinrichting van werkposten of wissels vervangen zitten in een totaal andere grootte-orde qua kosten, dat heeft echt geen invloed. Die logge structuren zijn voornamelijk iets van het verleden, er is de laatste 10 jaar immers als enorm veel bezuinigd op de interne werking met efficiëntiewinsten van meerdere procenten per jaar. Denk maar niet dat daar nog veel geld te rapen valt.
Ah? Dat verklaart waarschijnlijk waarom ik op 10 jaar tijd van één baas (E/Adj) naar zes bazen ben geevolueerd - voor hetzelfde werk natuurlijk, de zone is niet groter geworden :?

Trouwens: al die nieuwe seinhuizen die nooit of amper gebruikt gaan worden, hoeveel wissels kan je daarmee onderhouden?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door overweg13 »

Men zegt al jaren dat we evolueren naar een diensteneconomie. Volgens mij wil dat zeggen dat iedereen in de mate van het mogelijke zichzelf bedient, in de eerste plaats met postjes...
Laatst gewijzigd door overweg13 op 04 okt 2021, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: werken: in stations

Bericht door Tim »

DR-fan schreef: 04 okt 2021, 10:23Aan de vertakking Melsele is de ellende al maanden aan de gang met een kruising met tongen in L59. Herstelling is voorzien in...2023 (geen grap helaas). Mag een mens daar wanhopig van worden?
:shock: :shock: :shock:
Dat is inderdaad schandalig. Reizigerstreinen zullen hier weinig van ondervinden maar het is uiteraard weer de goederenmachinist die overuren mag maken. Als je dan nog een schijtluis hebt op TC die geen goederentrein tussen de 2 18xx de L59 wil opsturen is het helemaal om zeep...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door overweg13 »

overweg13 schreef: 04 okt 2021, 18:30 Men zegt al jaren dat we evolueren naar een diensteneconomie. Volgens mij wil dat zeggen dat iedereen in de mate van het mogelijke zichzelf bedient, in de eerste plaats met postjes...
Met vriendelijke groet

overweg13
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: werken: in stations

Bericht door Kevin »

Tim schreef: 04 okt 2021, 19:48
DR-fan schreef: 04 okt 2021, 10:23Aan de vertakking Melsele is de ellende al maanden aan de gang met een kruising met tongen in L59. Herstelling is voorzien in...2023 (geen grap helaas). Mag een mens daar wanhopig van worden?
:shock: :shock: :shock:
Dat is inderdaad schandalig. Reizigerstreinen zullen hier weinig van ondervinden maar het is uiteraard weer de goederenmachinist die overuren mag maken. Als je dan nog een schijtluis hebt op TC die geen goederentrein tussen de 2 18xx de L59 wil opsturen is het helemaal om zeep...
Das idd een ramp daar... Verklaard wel waarom de seinen op het niet gebruikte spoor er onlangs gedoofd waren...
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door stijn »

Ik stel me meer en meer de vraag of de tweede spoortoegang naar Antwerpen niet beter uitkomt achter Herentals i,p,v, achter Lier... Je kan dan zeer lang de E313 volgen, minder Nimby gedrag...
Dat samen met de verbinding Antwerpen Zelzate langs de E34 geeft een zeer mooie Oost West goederen as die amper gemengd wordt met passagierstreinen...
Antwerpen Athus is dan wel niet opgelost uiteraard... maar misschien is er voldoende plaats op L53 tussen Mechelen en Leuven als het Oost West verkeer Noordelijker verloopt...
Plaats reactie