Pagina 15 van 16

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 04 aug 2021, 22:56
door TB_worden
byter schreef: 04 aug 2021, 12:23 Neen. Dat wordt nog altijd als niet geëlektrificeerd beschouwd.
Maar er staat wel spanning op?

Als ze het elders doen, zal het wel belangrijk genoeg zijn om ook dat korte stukje te onderhouden, neen?

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 05 aug 2021, 12:52
door LML
TB_worden schreef: 04 aug 2021, 22:56
byter schreef: 04 aug 2021, 12:23 Neen. Dat wordt nog altijd als niet geëlektrificeerd beschouwd.
Maar er staat wel spanning op?

Als ze het elders doen, zal het wel belangrijk genoeg zijn om ook dat korte stukje te onderhouden, neen?
Dat lijkt me idd logisch, maar wat is tegenwoordig logisch...?

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 05 aug 2021, 13:23
door Shrek
Wat maakt het nu uit (buiten diefstalpreventie) of daar spanning op staat of niet? De enige reden waarom dat gebouwd is, is om snel te kunnen in dienst gaan wanneer de Nederlanders hun gedeelte af hebben. Op dat moment is er nog tijd genoeg om het nodige onderhoud te doen of een schakelaar om te gooien.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 05 aug 2021, 21:45
door Kevin
Shrek schreef: 05 aug 2021, 13:23 Wat maakt het nu uit (buiten diefstalpreventie) of daar spanning op staat of niet? De enige reden waarom dat gebouwd is, is om snel te kunnen in dienst gaan wanneer de Nederlanders hun gedeelte af hebben. Op dat moment is er nog tijd genoeg om het nodige onderhoud te doen of een schakelaar om te gooien.
Denk dat het vooral momenteel voorzien is om te kunnen een loc rond te zetten indien nodig?

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 06 aug 2021, 11:16
door LML
Kevin schreef: 05 aug 2021, 21:45
Shrek schreef: 05 aug 2021, 13:23 Wat maakt het nu uit (buiten diefstalpreventie) of daar spanning op staat of niet? De enige reden waarom dat gebouwd is, is om snel te kunnen in dienst gaan wanneer de Nederlanders hun gedeelte af hebben. Op dat moment is er nog tijd genoeg om het nodige onderhoud te doen of een schakelaar om te gooien.
Denk dat het vooral momenteel voorzien is om te kunnen een loc rond te zetten indien nodig?
Mmm,... ik denk niet dat ze in Hamont van plan zijn om locs te gaan omzetten. De reizigersdienst wordt gereden met treinstellen en treinen in trek-duw. Om eventueel een loc te gaan omzetten heb je in Neerpelt meer capaciteit en mogelijkheden...

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 06 aug 2021, 13:06
door byter
Kevin schreef: 05 aug 2021, 21:45
Shrek schreef: 05 aug 2021, 13:23 Wat maakt het nu uit (buiten diefstalpreventie) of daar spanning op staat of niet? De enige reden waarom dat gebouwd is, is om snel te kunnen in dienst gaan wanneer de Nederlanders hun gedeelte af hebben. Op dat moment is er nog tijd genoeg om het nodige onderhoud te doen of een schakelaar om te gooien.
Denk dat het vooral momenteel voorzien is om te kunnen een loc rond te zetten indien nodig?
Dit is helaas niet toegelaten. Het is dan ook nog eens een grensbaanvak wat het er niet eenvoudiger op maakt.
Overlaatst stond er een M5-stam defect (probleem stuurrijtuig?) en het was niet mogelijk om HLE rond te zetten. Er is dan een hulpelement opgevorderd vanuit Antwerpen.

Het wijkspoor zal je bijvoorbeeld ook geen elektrisch materieel zien maar dat wordt wel als geëlektrificeerd beschouwd... dus ik weet niet hoe zeer dat een probleem is dat er op dat stuk niks elektrisch rijdt.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 06 aug 2021, 14:25
door Paul
byter schreef: 06 aug 2021, 13:06
Kevin schreef: 05 aug 2021, 21:45
Shrek schreef: 05 aug 2021, 13:23 Wat maakt het nu uit (buiten diefstalpreventie) of daar spanning op staat of niet? De enige reden waarom dat gebouwd is, is om snel te kunnen in dienst gaan wanneer de Nederlanders hun gedeelte af hebben. Op dat moment is er nog tijd genoeg om het nodige onderhoud te doen of een schakelaar om te gooien.
Denk dat het vooral momenteel voorzien is om te kunnen een loc rond te zetten indien nodig?
Dit is helaas niet toegelaten. Het is dan ook nog eens een grensbaanvak wat het er niet eenvoudiger op maakt.
Overlaatst stond er een M5-stam defect (probleem stuurrijtuig?) en het was niet mogelijk om HLE rond te zetten. Er is dan een hulpelement opgevorderd vanuit Antwerpen.
Ik vind het straf dat dat 'niet toegelaten' is terwijl de sporenconfiguratie het perfect mogelijk maakt. Met een lamp voor 'kleine beweging' op de uitrijseinen en een bord 'einde rangering' op het spoor naar Budel zou het toch in orde zijn? En dan zou men zo'n situatie met een defecte stam kunnen oplossen zonder een hulploc helemaal uit Antwerpen te laten komen...

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 09 aug 2021, 14:58
door ijzeren rijn 82
Frontwissels wordt zelden nog uitgevoerd op de kleinere eind stations . Zelfs niet voor infraritten . De instalaties zijn daar voor uitgebroken of sterk vereenvoudigd op de meeste eindpunten van kleine betekenis. Bv Genk , Eeklo , Couvin , Poperinge, .....

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 09 aug 2021, 15:37
door dentheo
Gelukkig kan het in Essen nog, de lok voor een stuurrijtuig van een vertraagde trein is niet zo raar.... :) :)

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 09 aug 2021, 15:43
door LML
Zoals dus al gezegd, in Neerpelt en Mol zou het nog wel kunnen...?

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 09 aug 2021, 16:53
door Shrek
ijzeren rijn 82 schreef: 09 aug 2021, 14:58 Frontwissels wordt zelden nog uitgevoerd op de kleinere eind stations . Zelfs niet voor infraritten . De instalaties zijn daar voor uitgebroken of sterk vereenvoudigd op de meeste eindpunten van kleine betekenis. Bv Genk , Eeklo , Couvin , Poperinge, .....
In Poperinge kan je nog wel een loc rondzetten hoor.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 09 aug 2021, 22:41
door Kevin
Paul schreef: 06 aug 2021, 14:25
byter schreef: 06 aug 2021, 13:06
Kevin schreef: 05 aug 2021, 21:45

Denk dat het vooral momenteel voorzien is om te kunnen een loc rond te zetten indien nodig?
Dit is helaas niet toegelaten. Het is dan ook nog eens een grensbaanvak wat het er niet eenvoudiger op maakt.
Overlaatst stond er een M5-stam defect (probleem stuurrijtuig?) en het was niet mogelijk om HLE rond te zetten. Er is dan een hulpelement opgevorderd vanuit Antwerpen.
Ik vind het straf dat dat 'niet toegelaten' is terwijl de sporenconfiguratie het perfect mogelijk maakt. Met een lamp voor 'kleine beweging' op de uitrijseinen en een bord 'einde rangering' op het spoor naar Budel zou het toch in orde zijn? En dan zou men zo'n situatie met een defecte stam kunnen oplossen zonder een hulploc helemaal uit Antwerpen te laten komen...
Geen idee hoe het daar lokaal sein technisch is (ik kom daar nooit) Maar qua spoor infra zelf moet dat daar toch mogelijk zijn. Desnoods met tussenkomst van de PAT.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 09 aug 2021, 22:54
door Shrek
Kevin schreef: 09 aug 2021, 22:41 Geen idee hoe het daar lokaal sein technisch is (ik kom daar nooit) Maar qua spoor infra zelf moet dat daar toch mogelijk zijn. Desnoods met tussenkomst van de PAT.
Zolang dat bord er niet komt (en daarmee moeten ook spoorstroomkringen, overwegaankondigingen en de seinlogica aangepast worden) is het technisch niet mogelijk.
Men ging er altijd vanuit dat de bediening met treinstellen zou gebeuren en dat rondzetten in Hamont dus nooit nodig zou zijn. Als het niet nodig is wordt de functie ook niet gebouwd, het kost immers allemaal geld.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 09 aug 2021, 23:01
door groentje
Dat dat niet gratis is, klopt, Steven, maar eerlijk gezegd, op het budget dat aan heel dat station al gegeven is, is dit peanuts. Als hierop wordt bespaard, besluipt me het gevoel dat dit pennywise, maar poundfoulish is. Trouwens, ook motorstellen kunnen moeten worden omgezet.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 09 aug 2021, 23:28
door rvdborgt
Shrek schreef: 09 aug 2021, 22:54 Men ging er altijd vanuit dat de bediening met treinstellen zou gebeuren en dat rondzetten in Hamont dus nooit nodig zou zijn.
Heeft de NMBS nooit van tevoren aangegeven dat er ook met getrokken treinen gereden zou worden? En heeft Infrabel daar niet naar gevraagd? Lijkt me beide redelijk essentieel.

Groetjes,
Rian