Op dit eigenste moment zijn ze in Beringen bezig. Elke nacht gebeurt er ergens wel iets, de werf draait volop.
Electrificatie Mol-Hamont
Re: Electrificatie Mol-Hamont
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Lijn 19 naar Hamont is de situatie nu zo :
-In Mol is nog een stuk geen bovenleiding getrokken tussen het huidige eindpunt van de in dienst zijnde bovenleiding en brug N71 . Palen staan wel vrijwel allemaal .
- Sectie brug N71 Mol =》 Balen Werkplaatsen =》 Lommel tot Overpelt is vrijwel volledig klaar .
Sectie Overpelt =》 Neerpelt =》Hamont palen zijn grootendeels gezet en alles wordt klaar gemaakt om draad te hangen.
-Onderstations worden gebouwd in Neerpelt en Hamont .
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Afgelopen nacht zijn de sporen (zowel L15 als L19) in ieder geval zoals voorzien buiten dienst gegaan. Eigenlijk worden die quasi altijd van maandag tot vrijdag aangevraagd. Stil liggen de werken dus zeker niet.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Klopt, maar het verwonderde mij gewoon dat dit ongeveer hetzelfde is als toen ik er een maand geleden nog gepasseerd was, dus vroeg ik mij af of er nog verder gebouwd wordt.ijzeren rijn 82 schreef: ↑08 sep 2020, 12:27Lijn 19 naar Hamont is de situatie nu zo :
-In Mol is nog een stuk geen bovenleiding getrokken tussen het huidige eindpunt van de in dienst zijnde bovenleiding en brug N71 . Palen staan wel vrijwel allemaal .
- Sectie brug N71 Mol =》 Balen Werkplaatsen =》 Lommel tot Overpelt is vrijwel volledig klaar .
Sectie Overpelt =》 Neerpelt =》Hamont palen zijn grootendeels gezet en alles wordt klaar gemaakt om draad te hangen.
-Onderstations worden gebouwd in Neerpelt en Hamont .
Maar het feit dat er in Beringen aan de bovenleiding gebouwd wordt, dus op de lijn tussen Mol en Hasselt, verklaart waarom het in Mol en Pelt lijkt stil te liggen
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Op Antwerpen-Mol-Hamont komt de elektrische tractie er in juni '21, op Mol-Hasselt komt de elektrische tractie er in december '22. Allicht zal tussen juni '21 en december '22 terug - maar voorlopig - moeten overgestapt worden in Mol voor reizigers van/naar Hasselt. Vanaf december '22 zal de IC Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt zoals nu opnieuw rijden, maar dan met elektrisch materieel.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Hopelijk is er dan ook een verlenging van sommige spitstreinen vanuit Brussel tot Beringen.LML schreef: ↑18 sep 2020, 17:55 Op Antwerpen-Mol-Hamont komt de elektrische tractie er in juni '21, op Mol-Hasselt komt de elektrische tractie er in december '22. Allicht zal tussen juni '21 en december '22 terug - maar voorlopig - moeten overgestapt worden in Mol voor reizigers van/naar Hasselt. Vanaf december '22 zal de IC Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt zoals nu opnieuw rijden, maar dan met elektrisch materieel.
-
- Berichten: 2367
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Beringen? Naar Neerpelt wordt er één verlengd, maar naar Beringen zie ik helemaal niet gebeuren, al is het omdat er geen mogelijkheid tot keren is daar.ronny schreef: ↑18 sep 2020, 21:49Hopelijk is er dan ook een verlenging van sommige spitstreinen vanuit Brussel tot Beringen.LML schreef: ↑18 sep 2020, 17:55 Op Antwerpen-Mol-Hamont komt de elektrische tractie er in juni '21, op Mol-Hasselt komt de elektrische tractie er in december '22. Allicht zal tussen juni '21 en december '22 terug - maar voorlopig - moeten overgestapt worden in Mol voor reizigers van/naar Hasselt. Vanaf december '22 zal de IC Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt zoals nu opnieuw rijden, maar dan met elektrisch materieel.
-
- Berichten: 3535
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Inderdaad. Het zou trouwens een ferme omweg zijn. Een eventuele P-trein ware m.i. beter Mol-Beringen-Zonhoven-(Hasselt)-Diest-Aarschot-(Leuven)-Brussel maar zo gauw zie ik er die nog niet komen. Waren er trouwens al geen P-treinen vanuit Genk langs dergelijke route?naar Beringen zie ik helemaal niet gebeuren, al is het omdat er geen mogelijkheid tot keren is daar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Vanuit Mol zijn er 2 P-treinen naar Brussel via Herentals-Lier-Mechelen-Vilvoorde. Waarom nog P-treinen inleggen langs bovenstaande route?jan_olieslagers schreef: ↑19 sep 2020, 10:38Inderdaad. Het zou trouwens een ferme omweg zijn. Een eventuele P-trein ware m.i. beter Mol-Beringen-Zonhoven-(Hasselt)-Diest-Aarschot-(Leuven)-Brussel maar zo gauw zie ik er die nog niet komen. Waren er trouwens al geen P-treinen vanuit Genk langs dergelijke route?naar Beringen zie ik helemaal niet gebeuren, al is het omdat er geen mogelijkheid tot keren is daar.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 2367
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Die P-treinen zouden dan ook niet bedoeld zijn voor reizigers van Brussel naar Mol, maar voor de reizigers van Brussel naar het zuidelijkste deel van L15. Maar die gaan er hoe dan ook niet komen de eerstvolgende 10 jaar.LML schreef: ↑19 sep 2020, 16:38Vanuit Mol zijn er 2 P-treinen naar Brussel via Herentals-Lier-Mechelen-Vilvoorde. Waarom nog P-treinen inleggen langs bovenstaande route?jan_olieslagers schreef: ↑19 sep 2020, 10:38Inderdaad. Het zou trouwens een ferme omweg zijn. Een eventuele P-trein ware m.i. beter Mol-Beringen-Zonhoven-(Hasselt)-Diest-Aarschot-(Leuven)-Brussel maar zo gauw zie ik er die nog niet komen. Waren er trouwens al geen P-treinen vanuit Genk langs dergelijke route?naar Beringen zie ik helemaal niet gebeuren, al is het omdat er geen mogelijkheid tot keren is daar.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Momenteel is de verbinding tussen Beringen en Brussel met 19 minuten overstaptijd in Hasselt niet echt commercieel aantrekkelijk. Daardoor verkiezen vele Limburgers om te vertrekken in Diest of Aarschot. Na opzoeking blijkt dat zelfs met een rechtstreekse trein uit Beringen het interressant blijft om in Diest te vertrekken aangezien een trein dan nog 20 minuten trager is.
-
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Tja, OV is nu eenmaal slechts op sommige relaties concurrentieel met de wagen, niet op alle.ronny schreef: ↑19 sep 2020, 17:57 Momenteel is de verbinding tussen Beringen en Brussel met 19 minuten overstaptijd in Hasselt niet echt commercieel aantrekkelijk. Daardoor verkiezen vele Limburgers om te vertrekken in Diest of Aarschot. Na opzoeking blijkt dat zelfs met een rechtstreekse trein uit Beringen het interressant blijft om in Diest te vertrekken aangezien een trein dan nog 20 minuten trager is.
Ik vraag me wel af of Mol-Hasselt niet beter af zal zijn met een aparte treinserie (vanaf 6/2021 dus) die betere overstapmogelijkheden geeft in Hasselt? Maw of de meeste reizigers gebaat zijn met een goede verbinding met Antwerpen vs met Brussel.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Nu Hasselt en Tongeren elk uur een snelle IC hebben naar Brussel, lijkt het me anderzijds wel interessant om een paar P-treinen vanaf Diest ten noorden van Hasselt te sturen, via de nu (door reizigerstreinen) ongebruikte verbinding. Dat kan naar Genk zijn (waar er toch potentieel moet zijn voor een echt snelle verbinding naar Brussel), maar eventueel ook naar Beringen en Mol als daar wasdraad hangt. Het zou een flinke boost zijn voor de nog steeds ondermaatse bediening van grote delen van Limburg.
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Ik ben daarstraks nog eens aan het station in Mol gepasseerd en heb daar nog eens rondgekeken hoever het staat met de electrificatie werkzaamheden.
Het viel mij al een tijdje op dat de eerste kilometer vanaf het station richting Neerpelt nog altijd niet begonnen was.
Er zijn daar (naast de Leenhofstraat) nog 2 doodlopende sporen die al geëlectirficeerd zijn als uitlopers van het traject Herentals-Mol
Maar voor de doorgaande lijnen naar Neerpelt en Hasselt was er nog steeds niets voorzien.
Veel heeft misschien te maken met het feit dat in november-december het volledige wisselcomplex aan die kant van het station vervangen is.
Maar nu zie ik ineens dat er ook nieuwe steunpalen zijn geplaatst voor de bovenleiding, wat mij doet vermoeden dat de huidige bovenleiding voor de doodlopende sporen al terug afgebroken moet worden.
Het zou wat mij betreft nogal kortzichtig lijken als er bij de electrificatie van Herentals-Mol geen rekening gehouden werd met de toekomstige uitbreiding.
Heeft er iemand een idee hoe de vork in de steel zit, want mij lijkt dit een vreemde gang van zaken?
Het viel mij al een tijdje op dat de eerste kilometer vanaf het station richting Neerpelt nog altijd niet begonnen was.
Er zijn daar (naast de Leenhofstraat) nog 2 doodlopende sporen die al geëlectirficeerd zijn als uitlopers van het traject Herentals-Mol
Maar voor de doorgaande lijnen naar Neerpelt en Hasselt was er nog steeds niets voorzien.
Veel heeft misschien te maken met het feit dat in november-december het volledige wisselcomplex aan die kant van het station vervangen is.
Maar nu zie ik ineens dat er ook nieuwe steunpalen zijn geplaatst voor de bovenleiding, wat mij doet vermoeden dat de huidige bovenleiding voor de doodlopende sporen al terug afgebroken moet worden.
Het zou wat mij betreft nogal kortzichtig lijken als er bij de electrificatie van Herentals-Mol geen rekening gehouden werd met de toekomstige uitbreiding.
Heeft er iemand een idee hoe de vork in de steel zit, want mij lijkt dit een vreemde gang van zaken?
Re: Electrificatie Mol-Hamont
Aan tijdelijke bovenleidingspalen en herconfiguraties is niets vreemd, dat gebeurt heel de tijd. Het is gelukkig ook helemaal niet zoveel werk en niet zo heel duur om zo'n palen te zetten als de werktuigen toch al in de buurt zijn.
De details van deze werf ken ik niet, maar het zou goed kunnen dat de definitieve palen nog niet op hun plaats gezet konden worden vooraleer de sporen verlegd werden.
De details van deze werf ken ik niet, maar het zou goed kunnen dat de definitieve palen nog niet op hun plaats gezet konden worden vooraleer de sporen verlegd werden.