Electrificatie Mol-Hamont

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

De elementen (of beugels of hoe je het noemen wil) waar de bovenleiding op gemonteerd wordt, worden vanaf 11/01 tot 06/02 gemonteerd aan de bovenleidingsmasten tussen de overweg Statiestraat en Rozenberg (in Mol). Dit zal voornamelijk 's nachts gebeuren. Zie ook: https://www.gemeentemol.be/nieuwsdetail ... 11-januari
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door pietje »

Enkel de verticale palen staan nog maar.
Ik vermoed dat ze gaan beginnen met de dwarsbalken te plaatsen.
Het lijkt mij een nogal ingewikkeld werk.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Freken »

Infrabel legt laatste hand aan elektrificatie van spoorlijn Mol - Hamont die in juni in gebruik wordt genomen

Sinds het najaar 2018 werkt Infrabel aan de elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol en Hamont (lijn 19). De werkzaamheden zitten op schema zodat de 33 km lange geëlektrificeerde spoorlijn in juni 2021 in gebruik kan worden genomen. Intussen werkt Infrabel ook verder aan de elektrificatie van de spoorlijn Hasselt - Mol (lijn 15) die volgens planning verloopt. Daardoor kunnen er dit weekend zowel tussen Mol en Hasselt als tussen Mol en Hamont geen treinen rijden. Ook tijdens het weekend van 27 en 28 maart zal het treinverkeer tussen Mol en Hasselt onderbroken zijn. NMBS zet beide weekends vervangbussen in.
https://press.infrabel.be/infrabel-legt ... dt-genomen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

Ik weet dat het geen prioriteit is, maar ik vind dat de onderstations er toch wel heel goedkoop uitzien. 10 jaar geleden werd er nog wel aandacht besteed aan de architectuur, kijk maar naar de onderstations van Mechelen of Jette.
Omdat de gelijkrichtercomponenten een stuk kleiner zijn geworden kan het standaardontwerp van toen niet meer gebruikt worden, maar zo'n bouwkundig rommeltje als hier had niet gemoeten.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door pietje »

ik had ook al gezien dat er dit weekend hard gewerkt is aan 1 van de laaste ontbrekende stukken vlakbij het station van Mol. (vlakbij de eerste foto)

Als ik dat nieuwe onderstation in Neerpelt zie, lijkt het iets "tijdelijks"
Mocht het de bedoeling zijn om het zo te laten, is dat toch maar een misbaksel.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Het onderstation in Mol is een degelijk gebouw. Neerpelt en Hamont had inderdaad beter gekund. Dat lijken meer containers op een bouwwerf...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 14 mar 2021, 16:16 Ik weet dat het geen prioriteit is, maar ik vind dat de onderstations er toch wel heel goedkoop uitzien. 10 jaar geleden werd er nog wel aandacht besteed aan de architectuur, kijk maar naar de onderstations van Mechelen of Jette.
Omdat de gelijkrichtercomponenten een stuk kleiner zijn geworden kan het standaardontwerp van toen niet meer gebruikt worden, maar zo'n bouwkundig rommeltje als hier had niet gemoeten.
In Zeebrugge staat ook al jaren zo'n onderstation container
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 mar 2021, 16:16 Ik weet dat het geen prioriteit is, maar ik vind dat de onderstations er toch wel heel goedkoop uitzien. 10 jaar geleden werd er nog wel aandacht besteed aan de architectuur, kijk maar naar de onderstations van Mechelen of Jette.
Omdat de gelijkrichtercomponenten een stuk kleiner zijn geworden kan het standaardontwerp van toen niet meer gebruikt worden, maar zo'n bouwkundig rommeltje als hier had niet gemoeten.
Misschien is het wel gewoon een niet al te dure oplossing en dus een efficiënt gebruik van de beschikbare middelen? ;)

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 14 mar 2021, 21:21 Misschien is het wel gewoon een niet al te dure oplossing en dus een efficiënt gebruik van de beschikbare middelen? ;)
Ja dat is het zeker. Maar op een éénmalige kost die je over 50 jaar kan afschrijven is het verschil tussen dit of iets deftig toch minimaal.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Glodenox »

Ik zou er geen probleem mee hebben als dit betekent dat men zeer snel (relatief gezien) het onderstation kan vervangen mocht er een incident zijn. Anderzijds ga ik er van uit dat die nu ook niet zo vaak platbranden dat er hier rekening mee moet gehouden worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

Glodenox schreef: 15 mar 2021, 12:42 Ik zou er geen probleem mee hebben als dit betekent dat men zeer snel (relatief gezien) het onderstation kan vervangen mocht er een incident zijn. Anderzijds ga ik er van uit dat die nu ook niet zo vaak platbranden dat er hier rekening mee moet gehouden worden.
Voor dat soort dingen heeft Infrabel mobiele onderstations die heel snel naast het uitgebrande kunnen opgebouwd worden, het uitgebrande station zelf moet niet snel terug in dienst.
Astro_Geo
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2021, 10:03

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Astro_Geo »

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210317_96037350

Als dat maar geen vertraging oplevert... :(
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Bibke »

Astro_Geo schreef: 18 mar 2021, 11:14 https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210317_96037350

Als dat maar geen vertraging oplevert... :(
Beringen heeft de verhoging van de brug zelf betaald.
Infrabel kan de brug ook eventueel laten afbreken.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Ik hoop van niet, maar door dat gehakketak kan de kans reëel zijn dat er vertraging opgelopen wordt. Maar euh... ligt Beringen niet tussen Mol en Hasselt (lijn 15)...? 😉
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door pietje »

Idd, Beringen is een andere lijn, maar ook daar wordt de planning krap als er nog uitstel komt

Voor Mol-Neerpelt vermoed ik dat men bijna klaar is om alles onder spanning te zetten en de eerste testen te doen.
Toen ik enkele dagen geleden nog eens in de Leenhofstraat passerde zag ik dat er nog hier en daar wat afwerking moet gebeuren, zoals een feederkabel die nog aan de isolatoren definitief moet opgehangen worden en hier en daar nog een hanger die goed moet gehangen worden.
Geen idee hoe het in de buurt van Hamont gesteld is en of er daar nog veel werk is.

Wat ik mij wel afvraag is: worden de overbodige palen en dwarsbalken ook eerdaags weggehaald nu alle bestaande bovenleidingen zijn overgezet op nieuwe palen?
Plaats reactie