Electrificatie Mol-Hamont

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

Goed nieuws over de elektrificatie: die lelijke containers zijn toch slechts tijdelijke tractieonderstations, een nieuw gebouw is in ontwerp en zal over enkele jaren de containers vervangen. Iets gelijkaardig zagen we eerder al in bijvoorbeeld Sint-Joris-Weert of La Paix.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Ik had al een vermoeden. Een elektrificatie en hun onderstations is toch niet iets voorlopig maar iets definitief voor heel wat jaren, zelfs decennia of langer...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

LML schreef: 10 jul 2021, 11:11 Ik had al een vermoeden. Een elektrificatie en hun onderstations is toch niet iets voorlopig maar iets definitief voor heel wat jaren, zelfs decennia of langer...?
We zijn nu volop bovenleidingen uit de jaren '50 aan het vernieuwen. Ook de nieuwe bovenleidingen worden gebouwd om zeker 60 jaar mee te gaan.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door groentje »

Al is er esthetisch niet altijd een groot verschil tussen de hedendaagse modulaire bouwsels en een voorlopige container :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door overweg13 »

Nu gaan ze in de Kempen weer zagen over de inzet van de M5-rijtuigen. Toegegeven, ikzelf ben ook geen fan van deze besparingsrijtuigen uit het tijdperk (Herman) Decroo, maar de argumentatie is nu toch echt wel potsierlijk: ze maken te veel lawaai! Ik gelof dat er weinig materiaal is dat zo weinig lawaai maakt als de M5-rijtuigen...
Met vriendelijke groet

overweg13
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

overweg13 schreef: 19 jul 2021, 13:58 Nu gaan ze in de Kempen weer zagen over de inzet van de M5-rijtuigen. Toegegeven, ikzelf ben ook geen fan van deze besparingsrijtuigen uit het tijdperk (Herman) Decroo, maar de argumentatie is nu toch echt wel potsierlijk: ze maken te veel lawaai! Ik gelof dat er weinig materiaal is dat zo weinig lawaai maakt als de M5-rijtuigen...
Ik ben zelf geboren, getogen, opgegroeid, verliefd, verloofd, getrouwd, aan gezinsuitbreiding gedaan - en ga zo maar verder - in de (stille) Kempen, dus 'ne rasechte Kempenaar' zoals ze het hier zeggen.
Maar idd, ik volg u volledig mee. Dat gemekker over de M5 is er los over. Ik weet zelfs welke straat en wijk gereclameerd heeft bij ACV spoor Kempen. En die maken daar uiteraard weer spektakel van en kloppen met hun vuistje of tafel, maar daar blijft het meestal bij. Oplossingen? Euhm...
Bij gelijk welke trein die een wissel moet nemen, gebeurt het vaak dat de flens tegen de wissel zit en dat dit het alom bekende krijsende geluid maakt, maar dat is maar een fractie van een seconde per draaistel. En jawel, de MW41 zou dat NIET hebben... :lol:
Maar ja dat is dus 'te veel lawaai'...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door L29&15 »

Ter gelegenheid van de inzet van de elektrisch gereden treinen met M5-materieel wordt vooral de capaciteitsverhoging dik in de verf gezet.
De capaciteit in 2e klas voor deze treinen is als volgt: 5x M5B à 123 pl = 615; M5Bx: 98 pl; samen: 713 pl.
In het spitsuur reden er tot 5x AR41 tussen Antwerpen en Mol à 138 pl 2e klas = 690 pl. Winst = 23 pl!! Welja 23 mensen minder die eventueel moeten rechtstaan. Deze capaciteitsuitbreiding is dus niet zo spectaculair! Na Mol uiteraard wel, maar is ze daar nodig?
Uiteraard is er een enorme capaciteitswinst bij de treinen van 09.09 12.09 13.09 20.09 en 21.09 uit Antwerpen-C. Deze werden gereden met
2x AR41 tot Mol en 1x AR41 tot Hamont, resp. 276 en 138 pl!
Over de inzet van E-materieel in het WE: enerzijds is er dan wel materieel op overschot en aanwezig: de M5, de M4 (van Mol-Bruss) en de Desiro's uit de L-dienst. Anderzijds dienen dan de reizigers uit Hasselt over te stappen in Mol.
Ter info: de treinen die nog met MW41 gereden worden splitsen en koppelen nog allen in Mol!
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door trainlovertje »

L29&15 schreef: 19 jul 2021, 17:12 Ter gelegenheid van de inzet van de elektrisch gereden treinen met M5-materieel wordt vooral de capaciteitsverhoging dik in de verf gezet.
De capaciteit in 2e klas voor deze treinen is als volgt: 5x M5B à 123 pl = 615; M5Bx: 98 pl; samen: 713 pl.
In het spitsuur reden er tot 5x AR41 tussen Antwerpen en Mol à 138 pl 2e klas = 690 pl. Winst = 23 pl!! Welja 23 mensen minder die eventueel moeten rechtstaan. Deze capaciteitsuitbreiding is dus niet zo spectaculair! Na Mol uiteraard wel, maar is ze daar nodig?
Uiteraard is er een enorme capaciteitswinst bij de treinen van 09.09 12.09 13.09 20.09 en 21.09 uit Antwerpen-C. Deze werden gereden met
2x AR41 tot Mol en 1x AR41 tot Hamont, resp. 276 en 138 pl!
Maar de huidige situatie is niet de eindsituatie; het is slechts een tussenoplossing. Wanneer de elektrische treinen zullen splitsen in Mol, kan je ook langere dubbeldekkers inzetten tussen Mol en Antwerpen. Nu móet die in z'n geheel door naar Hamont, terwijl de perronlengtes op lijn 19 beperkt zijn.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door L29&15 »

Maar de huidige situatie is niet de eindsituatie; het is slechts een tussenoplossing. Wanneer de elektrische treinen zullen splitsen in Mol, kan je ook langere dubbeldekkers inzetten tussen Mol en Antwerpen. Nu móet die in z'n geheel door naar Hamont, terwijl de perronlengtes op lijn 19 beperkt zijn.
[/quote]

Akkoord voor de definitieve situatie. Maar nu is nu en onze plaatselijke politici en regionale media kraaien victorie zonder het fijne ervan te weten over de oudste - weliswaar gemoderniseerde - dubbeldekkers zonder airco alsof het de crème de la crème is. Totdat iemand lawaai ontdekt.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

De definitieve situatie vanaf december '22? Hoe het was vóór de elektrificatie: IC Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt met (ont)koppeling in Mol. Vanaf december '22 dus met elektrische treinen. Of ze moeten weer veelvuldig van gedachten veranderen en pas in de laatste week of zelfs het weekend voor invoering beslissen hoe het echt wordt. Wedden...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

LML schreef: 21 jul 2021, 10:35 Of ze moeten weer veelvuldig van gedachten veranderen en pas in de laatste week of zelfs het weekend voor invoering beslissen hoe het echt wordt. Wedden...?
De kans is groot dat het dit zal worden. Alles hangt af van het levertempo van de M7, dat blijkt redelijk onbetrouwbaar te zijn dus is lang op voorhand plannen vrij moeilijk.

Ik begrijp wel niet goed waarom je het hebt over van gedachten veranderen. Bij mijn weten heeft de NMBS maar één officiële communicatie gedaan vóór de indienstname van de elektrificatie en dat was meteen ook hetgeen effectief gereden heeft. (Enkel de weekend-Desiros zijn er later nog bijgekomen).
maarten
Berichten: 326
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door maarten »

trainlovertje schreef: 19 jul 2021, 17:20
Maar de huidige situatie is niet de eindsituatie; het is slechts een tussenoplossing. Wanneer de elektrische treinen zullen splitsen in Mol, kan je ook langere dubbeldekkers inzetten tussen Mol en Antwerpen. Nu móet die in z'n geheel door naar Hamont, terwijl de perronlengtes op lijn 19 beperkt zijn.
Maar je kunt nu toch met twee stammen tot Mol rijden en daar eentje aftrappen?
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door groentje »

Een trek-duwstam is geen motorrijtuig, koppelen en ontkoppelen vraagt dus een beetje meer tijd, en de tussenkomst van een rangeerder.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door jan_olieslagers »

Ook snap ik niet goed hoe men A'pen-Mol zou kunnen rijden met een samenstelling electrisch (naar Neerpelt en Hamont) plus een of meerdere 41'ers naar Hasselt (want daar is nog geen wasdraad, voor een dik jaar). Is zo'n koppeling technisch en reglementair mogelijk? Het lijkt mij twijfelachtig.

Daarentegen lees ik hier dat er voorlopig nog wel diensten gaan overblijven die met enkel 41 gereden worden, en dus wel kunnen splitsen/samenvoegen in Mol. Zoals het al een hele tijd gebeurde.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Ducktape »

jan_olieslagers schreef: 21 jul 2021, 21:40 Ook snap ik niet goed hoe men A'pen-Mol zou kunnen rijden met een samenstelling electrisch (naar Neerpelt en Hamont) plus een of meerdere 41'ers naar Hasselt (want daar is nog geen wasdraad, voor een dik jaar). Is zo'n koppeling technisch en reglementair mogelijk? Het lijkt mij twijfelachtig.

Daarentegen lees ik hier dat er voorlopig nog wel diensten gaan overblijven die met enkel 41 gereden worden, en dus wel kunnen splitsen/samenvoegen in Mol. Zoals het al een hele tijd gebeurde.
Zo'n koppeling kan niet nee. Mechanisch zou het nog kunnen met behulp van een noodkoppeling om van de schroefkoppeling van de 21/24/M5 naar een GF-koppeling te gaan, maar dan heb je geen elektrische verbinding om het achterste deel te kunnen bedienen. (En zelfs moest er een elektrische verbinding mogelijk zijn mag ze niet gebruikt worden. Elektrische verbindingen mogen enkel tussen dezelfde stellen gekoppeld worden).

Ook (ont)koppelen tijdens de rit van treinen met een schroefkoppeling is te omslachtig en je hebt er idd een rangeerder voor nodig dan. Bij een stelletje (of 18/19/27/M6/M7) met GF kunnen de bestuurders dit zelf eenvoudig doen.
Plaats reactie