Electrificatie Mol-Hamont

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door TB_worden »

De Noord-Limburgse burgemeesters vroegen - alweer - voor de elektrificatie tot Hamont. Luc Lallemand stelde hun vragen te begrijpen. Maar daar zal het voorlopig wel bij blijven, denk ik...

De MW41's zijn nog maar 15 jaar oud, jonger dan de MS96 dus, ik kan me voorstellen dat de NMBS deze stellen zo lang mogelijk in dienst wil houden en dat Infrabel daarom de elektrificatie van de huidige diesellijnen tot een minimum zal beperken in het raam van de op til zijnde besparingen.

Tenzij de NMBS er vanaf wil en een koper kan vinden die de MW41's aan voor de NMBS gunstige prijzen wil kopen, zullen ze in Noord-Limburg voorlopig op hun kin kunnen kloppen wat elektrificatie betreft...

Nu, de trein is volgens mij sowieso een verloren zaak in Limburg. Mijn provincie en de NMBS zal nooit een goed huwelijk worden :D

Lang leve Koning Auto dan maar...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef:De Noord-Limburgse burgemeesters vroegen - alweer - voor de elektrificatie tot Hamont. Luc Lallemand stelde hun vragen te begrijpen. Maar daar zal het voorlopig wel bij blijven, denk ik...

De MW41's zijn nog maar 15 jaar oud, jonger dan de MS96 dus, ik kan me voorstellen dat de NMBS deze stellen zo lang mogelijk in dienst wil houden en dat Infrabel daarom de elektrificatie van de huidige diesellijnen tot een minimum zal beperken in het raam van de op til zijnde besparingen.

Tenzij de NMBS er vanaf wil en een koper kan vinden die de MW41's aan voor de NMBS gunstige prijzen wil kopen, zullen ze in Noord-Limburg voorlopig op hun kin kunnen kloppen wat elektrificatie betreft...

Nu, de trein is volgens mij sowieso een verloren zaak in Limburg. Mijn provincie en de NMBS zal nooit een goed huwelijk worden :D

Lang leve Koning Auto dan maar...
Je kan het ook anders bezien: de kans is groot dat de MW41 de laatste dieselreizigerstreinen in België zullen zijn. Infrabel heeft dus een goeie 20 jaar nog om alles te elektrificeren, dat is niet zo heel lang meer.
Luc Lallemand zal de vraag om elektrificatie vast wel goed begrijpen, zijn diensten hebben de plannen immers klaarliggen. Het is nu aan de regering om het geld op tafel te leggen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

TB_worden schreef:Nu, de trein is volgens mij sowieso een verloren zaak in Limburg. Mijn provincie en de NMBS zal nooit een goed huwelijk worden :D
Wat ik woensdag tijdens de inhuldiging hoorde in Mol was dat deze inhuldiging er 29 jaar te laat was. De elektrificatie in Mol was oorspronkelijk voorzien voor 1986.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
rdv
Berichten: 1221
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door rdv »

Shrek schreef: Je kan het ook anders bezien: de kans is groot dat de MW41 de laatste dieselreizigerstreinen in België zullen zijn. Infrabel heeft dus een goeie 20 jaar nog om alles te elektrificeren, dat is niet zo heel lang meer.
Luc Lallemand zal de vraag om elektrificatie vast wel goed begrijpen, zijn diensten hebben de plannen immers klaarliggen. Het is nu aan de regering om het geld op tafel te leggen.
Vergeet niet dat er in OVL nog 3 diesellijnen liggen (58, 86 en 122). Voor de vuist weg ligt er daar nog meer dan 75 km te electrificeren, met mogelijke problemen bvb. in de Louise-Marie tunnel (laat het gaberit daar wasdraad toe?). Ik weet niet wat de planning daar voor is en of de plannen daar al voor opgemaakt zijn, maar er is nog heel veel te investeren alvorens het reizigersverkeer in België volledig electrisch kan.

Grote kans dat binnen 20 jaar de ontwikkeling van hybride treinen, energierecuperatie bij remmen, zonnecellen en de batterijtechnologie zo ver gevorderd is, dat er geen nood meer is aan electrificatie van de resterende lijnen.
Laatst gewijzigd door rdv op 12 dec 2015, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef:
TB_worden schreef:De Noord-Limburgse burgemeesters vroegen - alweer - voor de elektrificatie tot Hamont. Luc Lallemand stelde hun vragen te begrijpen. Maar daar zal het voorlopig wel bij blijven, denk ik...

De MW41's zijn nog maar 15 jaar oud, jonger dan de MS96 dus, ik kan me voorstellen dat de NMBS deze stellen zo lang mogelijk in dienst wil houden en dat Infrabel daarom de elektrificatie van de huidige diesellijnen tot een minimum zal beperken in het raam van de op til zijnde besparingen.

Tenzij de NMBS er vanaf wil en een koper kan vinden die de MW41's aan voor de NMBS gunstige prijzen wil kopen, zullen ze in Noord-Limburg voorlopig op hun kin kunnen kloppen wat elektrificatie betreft...

Nu, de trein is volgens mij sowieso een verloren zaak in Limburg. Mijn provincie en de NMBS zal nooit een goed huwelijk worden :D

Lang leve Koning Auto dan maar...
Je kan het ook anders bezien: de kans is groot dat de MW41 de laatste dieselreizigerstreinen in België zullen zijn. Infrabel heeft dus een goeie 20 jaar nog om alles te elektrificeren, dat is niet zo heel lang meer.
Luc Lallemand zal de vraag om elektrificatie vast wel goed begrijpen, zijn diensten hebben de plannen immers klaarliggen. Het is nu aan de regering om het geld op tafel te leggen.
Dat heb ik ook al min of meer aangehaald. Zolang de NMBS de MW41 bollen heeft, zal Infrabel zich niet haasten om aan hoog tempo draad te hangen en zo lang er (redelijk) comfortabele diesels rijden is de noodzaak ook niet zo hoog... Ik zou liever hebben dat ze zich eerder zouden concentreren op de betere exploitatie van bestaande lijnen...
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door groentje »

Je vergat nog lijn 82, rdv. En in het zuiden des lands lijn 132, waar ik toch niet gauw bovenleiding zie hangen. Ik zie Mol-Hamont(-Weert) nu ook wel redelijk snel onder draad komen, maar andere lijnen zullen wellicht niet voor onmiddellijk zijn.
rdv
Berichten: 1221
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door rdv »

groentje schreef:Je vergat nog lijn 82, rdv. En in het zuiden des lands lijn 132, waar ik toch niet gauw bovenleiding zie hangen. Ik zie Mol-Hamont(-Weert) nu ook wel redelijk snel onder draad komen, maar andere lijnen zullen wellicht niet voor onmiddellijk zijn.
klopt, alleen steek ik mijn hand niet in het vuur dat lijn 82 binnen 20 jaar nog zal bereden worden. Pro-electrificatie speelt natuurlijk mee dat dit een by-pass is voor eventueel problemen op de 89, maar in de huidige Infrabel-logica telt dat niet mee.
(Terzijde: de ritten op L82 worden die door Merelbeke gereden? Of blijft de MW41 in Aalst overnachten?)
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door groentje »

Niet over die lijn 82 rijden zou dan enkel omwille van exploitatie-autisme zijn, die dienst is amper verlieslatend ivm veel andere lijnen, of was dat toch, en aangezien de treinbezetting dezelfde is gebleven of is toegenomen, kan ik me moeilijk voorstellen dat dat helemaal veranderd is.
Ik ben het niet zeker, maar ik vermoed dat ze in Aalst blijven, ik heb er in elk geval in bundel Kerrebroek al geparkeerd gezien.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steven »

Dat zouden normaal nog altijd diensten van Aalst moeten zijn.
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ostbahnhof »

nog 1 keer slapen. effe terug in de tijd: t was een zondag in 1981, de eerste electrische ritten tussen antwerpen en aarschot waren een feit, de klassiekjes met schuiframen naar beneden deden toen de dienst. grts, o
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ronny »

rdv schreef: Grote kans dat binnen 20 jaar de ontwikkeling van hybride treinen, energierecuperatie bij remmen, zonnecellen en de batterijtechnologie zo ver gevorderd is, dat er geen nood meer is aan electrificatie van de resterende lijnen.
Als de waterstoftreinen die Alstom maakt voor Duitsland in 2020 voldoen zal het niet lang duren vooraleer er besteld worden voor hier.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LHOON »

ronny schreef: Als de waterstoftreinen die Alstom maakt voor Duitsland in 2020 voldoen zal het niet lang duren vooraleer er besteld worden voor hier.
Waterstof wordt vaak over gesproken, maar ideaal is het ook niet: de waterstof moet eerst aangemaakt worden, vervolgens op hoge druk samengeperst wat veel energie vergt.

Energieopslag in batterijen (een technologie die nog gestaag verbetert) verbruikt globaal gezien 2 tot 3 maal minder primaire energie
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door TB_worden »

LHOON schreef:
ronny schreef: Als de waterstoftreinen die Alstom maakt voor Duitsland in 2020 voldoen zal het niet lang duren vooraleer er besteld worden voor hier.
Waterstof wordt vaak over gesproken, maar ideaal is het ook niet: de waterstof moet eerst aangemaakt worden, vervolgens op hoge druk samengeperst wat veel energie vergt.

Energieopslag in batterijen (een technologie die nog gestaag verbetert) verbruikt globaal gezien 2 tot 3 maal minder primaire energie
Die energie moet toch ergens vandaan komen...? Als pure energiebron lijkt het me niet geschikt, wel om het verbruik van treinen te verminderen door te schakelen tussen externe (bovenleiding) en interne (batterijen) voeding. Of door een lijn onder elektriciteit verder te zetten op een niet-geëlektrificeerd traject...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

Er zijn allemaal inderdaad wel technologische oplossingen die ooit zullen werken. Maar een spoorlijn elektrificeren is niet zo heel duur in vergelijking met de aankoop van een kleine reeks hoogtechnologische treinen. Ook voor de flexibiliteit van de inzet van het rollend materiaal is het veel beter naar een 100% geëlektrificeerd net te gaan.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Catenist »

Voor de techneuten een vraag;

Nu de Desiro hier regelmatig voorbij komt valt het me op dat die treinen bovenop het dak verscheidene "dingen" hebben die ik bij andere treinen niet zie. Wat is of zijn eigenlijk de functies van al die opgebouwde zaken?
Plaats reactie