Electrificatie Mol-Hamont

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door jknockaert »

Als ik de foto's zie, lijkt er toch weer gekozen te zijn voor klassieke consoles. Was het niet ooit het plan dat nieuwe elektrificaties voortaan lichtere consoles met gespannen draagkabel zouden krijgen, zoals voor de eerste keer toegepast op lijn 73?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 19 mar 2021, 14:30 Als ik de foto's zie, lijkt er toch weer gekozen te zijn voor klassieke consoles. Was het niet ooit het plan dat nieuwe elektrificaties voortaan lichtere consoles met gespannen draagkabel zouden krijgen, zoals voor de eerste keer toegepast op lijn 73?
Daar is men al lang van teruggekomen voor tragere lijnen, consoles zijn immers makkelijker te onderhouden.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Ik dacht (maar kan me vergissen) dat de klassieke bovenleiding gebruikt wordt voor elektrificatie voor spoorlijnen met baanvaksnelheid tot 160 km/u. De R3-bovenledingsmasten en -beugels (zoals op Deinze-De Panne) met baanvaksnelheid vanaf 160 km/u, alhoewel daar ook de baanvaksnelheid minder dan 160 km/u is. Waarom Infrabel terug is afgestapt van dat principe, is me een raadsel. Omdat de baanvaksnelheid tussen Mol en Hamont 120 km/u is, heeft Infrabel gekozen voor klassieke bovenleiding.

(Ikzelf was ook overtuigd dat bij elektrificaties van spoorlijnen de R3-bovenleidingsmasten en -beugels zouden gebruikt worden, zo ook voor Herentals-Mol, Mol-Hasselt en Mol-Hamont, maar kijk...)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Bibke »

Op deze lijn zijn consoles voorzien die kunnen overgemaakt worden naar tweesporige consoles.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Klopt, voor wanneer Balen-Werkplaatsen - Neerpelt (ooit) dubbelspoor wordt...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door ijzeren rijn 82 »

pietje schreef: 19 mar 2021, 13:26 Voor Mol-Neerpelt vermoed ik dat men bijna klaar is om alles onder spanning te zetten en de eerste testen te doen.
Toen ik enkele dagen geleden nog eens in de Leenhofstraat passerde zag ik dat er nog hier en daar wat afwerking moet gebeuren, zoals een feederkabel die nog aan de isolatoren definitief moet opgehangen worden en hier en daar nog een hanger die goed moet gehangen worden.
Geen idee hoe het in de buurt van Hamont gesteld is en of er daar nog veel werk is
Aan de Halte Hamont zijn ze momenteel nog draad aan het trekken op beide sporen .
In station van Neerpelt hebben ze nog wel wat werk , daar nog 3 sporen draad trekken . En in bundel van Mol moet ook nog de resterende sporen worden voorzien van bovenleiding .
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Ducktape »

Binnenkort heb ik lijnstudie L19 van Mol tot Hamont, dat zal dan zijn om die spitstreinen met M5 te rijden, want de bestuurders die motorwagen kennen bij ons, kennen geen M5.
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door ostbahnhof »

Ducktape schreef: 05 mei 2021, 23:43 Binnenkort heb ik lijnstudie L19 van Mol tot Hamont, dat zal dan zijn om die spitstreinen met M5 te rijden, want de bestuurders die motorwagen kennen bij ons, kennen geen M5.
Ga je dan ook al met een M5 op pad of rij je mee in een MW?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Ducktape »

ostbahnhof schreef: 08 mei 2021, 13:26
Ducktape schreef: 05 mei 2021, 23:43 Binnenkort heb ik lijnstudie L19 van Mol tot Hamont, dat zal dan zijn om die spitstreinen met M5 te rijden, want de bestuurders die motorwagen kennen bij ons, kennen geen M5.
Ga je dan ook al met een M5 op pad of rij je mee in een MW?
Lijnstudie kan gezien de coronamaatregelen ook van thuis uit, via een filmpje dat opgenomen werd.
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door ostbahnhof »

handig 😀
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Vanaf zondag 23 mei wordt de nieuwe bovenleiding onder spanning gezet en wordt deze uitvoerig getest. Volgende week zal een werktrein 's nachts nog verschillende onderdelen afwerken.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door ronny »

Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Freken »

ronny schreef: 10 jun 2021, 14:09 De officiële opening heeft vandaag plaatsgevonden.
https://www.rtv.be/artikels/eerste-elek ... ont-a99802
https://www.tvl.be/nieuws/eerste-elektr ... ont-120254
Met een trein die daar de eerstkomende tijd NIET zal rijden. Zo hoeft de pers en de directie toch zeker niet in een M5 zonder airco en met veelvuldige graffiti instappen. :wink:
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door LML »

Kom kom, niet overdrijven over de graffiti.
De promotietrein zag er op enkele tags na boven de stuurpost er zéér graffitivrij uit. In Mol stond er vandaag een stam M5-rijtuigen die er ook zeer graffitivrij uitzag...

Off-topic: voor alle duidelijkheid, ik maak geen promo voor graffiti. Ik word woest over het feit dat er mensen zijn die zich daarmee amuseren: treinen vol kladderen. Daar is een ander topic voor op dit forum...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
wbrm
Berichten: 406
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door wbrm »

Wat doet Lydia Peeters daar? Ze heeft er toch niets mee te maken?
Plaats reactie