Pagina 1 van 3

Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 12 apr 2017, 21:26
door Rangeerspoor
Ik had enkele vragen over de huidige werkverdeling in de blokken, zeker gezien 2020 nu wel erg dichtbij komt.

1) Wat is nog het onderscheid tussen seingevers (bestaat deze titel nog?) en operatoren?

2) De graad van OSTCH bestaat in de feiten niet meer en noemt nu Verkeersleider N1/N2/N3?

3) Deze Verkeersleiders zijn nog eens onderverdeeld in Safety Controller en Traffic Controller? Ik vermoed dat de Safety Controllers de buitendienststellingen doen (vooral 's nachts dan bij werken) en de Traffic Controllers overdag, min of meer grof gezegd?

4) Spreekt men bij de grote schermen (zoals in Brugge) in de seinhuizen feitelijk nog van TCO/OKB?

Bedankt voor jullie antwoord, ik weet dat seinhuizen hier zeer courant en diepgaand besproken worden :)

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 12 apr 2017, 22:49
door groentje
Verkeersleider N1-2-3 is de graad, zoals voorheen OSTCH. Een OSTCH is gelijk in graad aan een VL N3, een N2 was voorheen een E/OSTCH, een N1 is een A/STCH. Die verschillende graden hebben verschillende rollen, waarbij een hogere graad steeds de rollen voor lagere graden mag uitvoeren. De nieuw aangeworvenen krijgen ook een bijkomende opleiding voor de taken verbonden aan een hogere rol. Een Traffic Controller is bezig met het leiden van het verkeer, dwz alles wat een seingever/operator deed, én het regelen van het verkeer, aanpassen van de volgorde, etc. Een Safety Controller (vanaf N3) voert dan alle veiligheidstaken uit, zoals beveiligingen plaatsen en opheffen bij werken en incidenten. In principe moet die laatste minstens een N2 zijn, maar voor de voormalige OSTCH maakt men een uitzondering, omdat ze reeds die veiligheidstaken mochten uitvoeren.

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 12 apr 2017, 22:56
door Asterix
Rangeerspoor schreef:Ik had enkele vragen over de huidige werkverdeling in de blokken, zeker gezien 2020 nu wel erg dichtbij komt.
De nieuwe benamingen worden al gebruikt maar over de inhoud van deze nieuwe functies is er nog veel onduidelijkheid. Pas tegen het einde van dit jaar zou alles in zijn plooi vallen.
Rangeerspoor schreef: 1)Wat is nog het onderscheid tussen seingevers (bestaat deze titel nog?) en operatoren?
Dat onderscheid bestaat al langer. Een operator werkt op een EBP-post, een seingever met oudere technologie.
Rangeerspoor schreef:2) De graad van OSTCH bestaat in de feiten niet meer en noemt nu Verkeersleider N1/N2/N3?
N3 is de Onderstationschef van vroeger, N2 Eerste Onderstationschef en N1 Adjunct-stationschef.
Rangeerspoor schreef:3) Deze Verkeersleiders zijn nog eens onderverdeeld in Safety Controller en Traffic Controller? Ik vermoed dat de Safety Controllers de buitendienststellingen doen (vooral 's nachts dan bij werken) en de Traffic Controllers overdag, min of meer grof gezegd?
Nu heb je het over de functie op een seinhuis. De Safety Controllers zullen inderdaad het gros van het veiligheidsgerelateerde werk op zich nemen terwijl de Traffic Controllers zich zullen focussen op het laten rijden van de treinen. De details zijn bij ons nog niet bekendgemaakt.
Rangeerspoor schreef:4) Spreekt men bij de grote schermen (zoals in Brugge) in de seinhuizen feitelijk nog van TCO/OKB?
Wellicht zullen sommigen die term nog gebruiken maar die schermen gaan er overal uit. Men wil in eilanden per zone gaan werken waardoor één centraal scherm geen zin meer zou hebben.

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 13 apr 2017, 11:44
door HLE 2302
Dus het afleveren van S422 en dergelijke die voorheen gebeurde door een OSTCH Infrabel met een A2 diploma zal nu gedaan worden door iemand met een nog hogere opleiding ? Want ik las gisteren dat men voor safety controller een hoger onderwijs moet hebben genoten ?

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 13 apr 2017, 15:36
door byter
HLE 2302 schreef:Dus het afleveren van S422 en dergelijke die voorheen gebeurde door een OSTCH Infrabel met een A2 diploma zal nu gedaan worden door iemand met een nog hogere opleiding ? Want ik las gisteren dat men voor safety controller een hoger onderwijs moet hebben genoten ?
Een verkeersleider N3 kan ook intern aan examens meedoen om door te groeien naar verkeersleider N2 (en dus de functie safety controller). Iets wat al redelijk wat onderstationschefs hebben gedaan de afgelopen maanden.

Zoals groentje ook aanhaalt, iemand die de volledige scholing heeft doorlopen als onderstationschef (en nu verkeersleider N3 is) zal ook nog als safety controller ingezet kunnen worden en hiervoor hoger bediening krijgen.

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 13 apr 2017, 15:51
door groentje
Ook iemand die nu als N2 wordt aangeworven omwille van het hoger diploma, zal in 2 stappen tot Safety Controller worden opgeleid, en gaat dus in eerste instantie als Traffic Controller aan de slag.
En voor iedereen is er dus het examen voor N2...

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 13 apr 2017, 16:11
door dekooiker
Wat een zeer goede zaak is.
Ik zie nog teveel hooggediplomeerden die de bal compleet misslaan, niet weten wat er moet gebeuren of gewoonweg zich het niks aantrekken.
Geen goede doorlooptijd op N3= geen opleiding en aanstelling voor N2!

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 14 apr 2017, 11:14
door HLE 2302
Als ik het goed begrijp:

Safety controller = OSTCH Infrabel
Traffic controller = seingever

Dan gaan beide jobs een rang omhoog in de hiërarchie ? seingever van rang 7 naar 5 en OSTCH van 5 naar 4 ?

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 14 apr 2017, 13:00
door groentje
Een traffic controller is een opgewaardeerde seingever, in theorie mag een seingever niet ingrijpen in de volgorde van het treinverkeer. Voor een stuk speelt inderdaad mee dat ze het personeel van de beweging iets meer wilden betalen, maar dat dat nogal gevoelig lag bij de vakbonden ivm de OSTCH bij NMBS.

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 15 apr 2017, 00:47
door Asterix
HLE 2302 schreef:Als ik het goed begrijp:

Safety controller = OSTCH Infrabel
Traffic controller = seingever

Dan gaan beide jobs een rang omhoog in de hiërarchie ? seingever van rang 7 naar 5 en OSTCH van 5 naar 4 ?
Het gaat niet vanzelf. Een seingever/operator moet eerst een ingangsexamen afleggen, krijgt vervolgens een opleiding en dan weer een examen alvorens hij zich eventueel traffic controller mag noemen.

De OSTCH die safety controller-werk doet terwijl hij nog de graad N3 heeft, blijft in die graad maar krijgt voor de dagen dat hij safety werk doet, een hogere bediening.

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 15 apr 2017, 01:01
door HLE 2302
Het afleveren van overschrijdingsbevelen, E370's en dergelijke zal dus voortaan uitgevoerd worden door een persoon van rang 4 ... dan denk ik dat het hoogtijd aan het worden is om treinbestuurder ook een upgrade te geven ...

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 15 apr 2017, 09:22
door brouckie
HLE 2302 schreef:Het afleveren van overschrijdingsbevelen, E370's en dergelijke zal dus voortaan uitgevoerd worden door een persoon van rang 4 ... dan denk ik dat het hoogtijd aan het worden is om treinbestuurder ook een upgrade te geven ...
Allemaal eerste treinbestuurder (schaal 430) en de huidige e/treinbestuurders een extra vergoeding. Ik denk maar luidop... :wink:

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 15 apr 2017, 11:16
door HLE 2302
brouckie schreef:
HLE 2302 schreef:Het afleveren van overschrijdingsbevelen, E370's en dergelijke zal dus voortaan uitgevoerd worden door een persoon van rang 4 ... dan denk ik dat het hoogtijd aan het worden is om treinbestuurder ook een upgrade te geven ...
Allemaal eerste treinbestuurder (schaal 430) en de huidige e/treinbestuurders een extra vergoeding. Ik denk maar luidop... :wink:
Toevallig dacht ik net hetzelfde!

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 15 apr 2017, 15:13
door HLE 2302
HLE 2302 schreef:
brouckie schreef:
HLE 2302 schreef:Het afleveren van overschrijdingsbevelen, E370's en dergelijke zal dus voortaan uitgevoerd worden door een persoon van rang 4 ... dan denk ik dat het hoogtijd aan het worden is om treinbestuurder ook een upgrade te geven ...
Allemaal eerste treinbestuurder (schaal 430) en de huidige e/treinbestuurders een extra vergoeding. Ik denk maar luidop... :wink:
Toevallig dacht ik net hetzelfde! En rangeerbestuurder ook omhoogbrengen naar rang 5 ipv 7.

Re: Huidige situatie seinhuizen

Geplaatst: 15 apr 2017, 17:43
door Asterix
HLE 2302 schreef:Het afleveren van overschrijdingsbevelen, E370's en dergelijke zal dus voortaan uitgevoerd worden door een persoon van rang 4 ...
Dat gebeurt vandaag toch ook al?
Los daarvan wil ik gerust eens mijn loonfiche naast die van een TB leggen. Misschien kunnen we dan ook al eens de premies harmoniseren, voor het geven van opleiding bijvoorbeeld. Bij Infrabel krijg je daar 0 euro voor. Of die voor lijnkennis van je zone. Ook 0 euro. Of de taalvereisten om in Brussel te mogen werken, nog zo een idee.