TB_worden schreef: ↑11 jan 2023, 17:55
Waarom zijn stations zwakke stations?
Als ik de piekuurdrukte van de E314 even bekijk lijkt het me een klassiek gevalletje oorzaak en gevolg te zijn.
Je kan geen trein nemen die niet bestaat en je kan mensen niet verwijten de auto boven de trein verkiezen als die tweede geen substantieel voordeel biedt.
late reactie van mezelf, ma soit.
Hasselt/Genk hebben nu weinig treinreizigers en zullen dat in de toekomst altijd hebben doordat je gewoon met relatief slechte spoorverbindingen zit naar Brussel omdat je met Leuven zit die vanuit daar altijd bediend zal moeten worden (en de ligging van het station is héél slecht voor Limburgse treinen). En je mag héél utopisch zijn, maar een nieuwe spoorverbinding genre de 50A met een quasi directe aansluiting op Leuven.
En de drukte van E314 valt op doordat er slechts 2 baanvakken zijn, maar de E314 is minder druk dan de E17 hoor. Dit zijn de tellingen tot aan Leuven/Gent voor vergelijkbare stukken (daggemiddelden):
E17 van Kortrijk-Oost tot Deerlijk richting Antwerpen: 43321
E17 van Deerlijk tot Waregem richting Antwerpen: 42964
E17 van Waregem tot Kruishoutem richting Antwerpen: 40850
E17 van Kruishoutem tot Deinze richting Antwerpen: 42918
E17 van Deinze tot Parking Nazareth richting Antwerpen: 44320
E17 van Parking Nazareth tot De Pinte richting Antwerpen: 44142
E17 van De Pinte tot Zwijnaarde richting Antwerpen: 54161
E314 van Lummen-Centrum tot Halen richting Leuven: 30554
E314 van Halen tot Bekkevoort richting Leuven: 28314
E314 van Bekkevoort tot Tielt-Winge richting Leuven: 28133
E314 van Tielt-Winge tot Aarschot richting Leuven: 29661
E314 van Aarschot tot Parking Rotselaar richting Leuven: 28989
E314 van Parking Rotselaar tot Holsbeek richting Leuven: 30035
E314 van Holsbeek tot Wilsele-De Vunt richting Leuven: 33699
E314 van Wilsele-De Vunt tot Herent richting Leuven: 40393
E314 van Herent tot Winksele richting Leuven: 39958
E314 van Winksele tot Gasthuisberg richting Leuven: 38104
E314 van Gasthuisberg tot Leuven richting Leuven: 38488
E314 van Leuven tot Heverlee richting Leuven: 40763
Jamaar, je moet in de spitsuren kijken? Nee, ook dan is het verschil er héél duidelijk (gemiddelde van de spitsuren in de ochtend van 7-9 uur):
Weg/knoop Segment Gemiddeld
E17 van Kortrijk-Oost tot Deerlijk richting Antwerpen 3761
E17 van Deerlijk tot Waregem richting Antwerpen 3889
E17 van Waregem tot Kruishoutem richting Antwerpen 3623
E17 van Kruishoutem tot Deinze richting Antwerpen 4059
E17 van Deinze tot Parking Nazareth richting Antwerpen 4313
E17 van Parking Nazareth tot De Pinte richting Antwerpen 4289
E17 van De Pinte tot Zwijnaarde richting Antwerpen 5342
E314 van Lummen-Centrum tot Halen richting Leuven 2383
E314 van Halen tot Bekkevoort richting Leuven 2219
E314 van Bekkevoort tot Tielt-Winge richting Leuven 2121
E314 van Tielt-Winge tot Aarschot richting Leuven 2308
E314 van Aarschot tot Parking Rotselaar richting Leuven 2413
E314 van Parking Rotselaar tot Holsbeek richting Leuven 2474
E314 van Holsbeek tot Wilsele-De Vunt richting Leuven 2968
E314 van Wilsele-De Vunt tot Herent richting Leuven 3907
E314 van Herent tot Winksele richting Leuven 3802
E314 van Winksele tot Gasthuisberg richting Leuven 3485
E314 van Gasthuisberg tot Leuven richting Leuven 3037
E314 van Leuven tot Heverlee richting Leuven 3036