capaciteit in de NZV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 12 jan 2023, 23:42 Allemaal goed en wel, maar dan creëer je toch juist extra kruisingen in Brussel-Zuid van koker 3 naar L96? De IC's van en naar L161 gaan in Brussel-Zuid ofwel naar Vorst ofwel naar bundel G, dus dat geeft toch ook weer extra kruisingen? Ik vrees dat de eventuele problemen die je in het noorden oplost worden doorgeschoven naar het zuiden.

Alle S-treinen tussen Brussel en Vilvoorde over L27 betekent bovendien het einde van de stopplaats Buda én nieuwe kruisingen voor de S1 in Brussel-Noord. Sta mij dus toe enig voorbehoud te hebben.
Dit is enkel de oplossing voor de noordkant van koker 3, er zijn gelijkaardige plannen voor beide uiteinden van de 3 kokers om zo uiteindelijk alle versnijdingen op te lossen. Dat de S-treinen extra kruisingen krijgen in Brussel-Noord is niet waar, L27 en L36 hebben vandaag al een ongelijkvloerse vertakking. Dus de S1 en S2 kunnen daar naadloos samengevlochten worden worden aan een hoge frequentie.
Het huidige vervoersplan zal je hier inderdaad niet voor 100% in kunnen stoppen, sommige technische koppelingen zullen inderdaad moeten wijzigen. Maar het is dan ook geen natuurwet dat een trein Luik-Namen-Brussel ook in Brussel moet eindigen. Doortrekken naar Doornik of Binche is voor zo'n verbinding een perfecte oplossing.
Voor Buda is het inderdaad einde verhaal, maar niets belet de NMBS om Machelen weer in gebruik te nemen eens de S-treinen op L27 zitten.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door trainlovertje »

Hoe concreet is die paint tekening? Ik wil zeggen: is er effectief beslist om dit te bouwen? Zo ja, wanneer denkt men dit af te hebben? Dat maakt de noordkant van de NZV een stuk minder vertragingsgevoelig. Nu de zuidkant nog..
En de BRU - Tournai rijdt via lijn 36, dus die ga je daar niet zien :wink: Misschien wel een aantal treinen die zo naar L50C zouden rijden? Ik spreek dan over Landen - Gent-St-P (- De Panne) en BRU - Knokke
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 12 jan 2023, 23:53 Hoe concreet is die paint tekening? Ik wil zeggen: is er effectief beslist om dit te bouwen? Zo ja, wanneer denkt men dit af te hebben? Dat maakt de noordkant van de NZV een stuk minder vertragingsgevoelig. Nu de zuidkant nog..
En de BRU - Tournai rijdt via lijn 36, dus die ga je daar niet zien :wink: Misschien wel een aantal treinen die zo naar L50C zouden rijden? Ik spreek dan over Landen - Gent-St-P (- De Panne) en BRU - Knokke
Het is wel een concreet plan, maar er is niks beslist want er is geen geld voor dit soort aanpassingen.
De luchthaven-Doornik rijdt vandaag inderdaad lang L36, maar daarom hoeft dat in de toekomst niet noodzakelijk zo te zijn. Als al deze werken (dit is maar 1/6 van de plannen) uitgevoerd zijn zal het hele vervoersplan veranderen en kan een luchthaven-Doornik dus wel op L25 terechtkomen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 12 jan 2023, 23:50 Dat de S-treinen extra kruisingen krijgen in Brussel-Noord is niet waar, L27 en L36 hebben vandaag al een ongelijkvloerse vertakking. Dus de S1 en S2 kunnen daar naadloos samengevlochten worden worden aan een hoge frequentie.
De S1 rijdt nu spoor B L25 zonder enige kruising met een ander spoor rechtstreeks van Vilvoorde naar spoor 12 in Brussel-Noord. Als die op L27 zit moeten de perronsporen 10 en 11 kruisen. Als sporen 9 en 10 uitsluitend voor treinen naar het noorden worden gebruikt, is het vertrek naar L25 steeds in conflict met wat van L27 komt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door trainlovertje »

1/6 van de plannen? Wel, dan heb je me wel heel nieuwsgierig gemaakt...
Voor welke plannen ter bevordering van de doorstroming aan de NZV in Brussel is er wel budget voorzien? De fly-over thv L36N en L50? Andere?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 12 jan 2023, 23:59 De S1 rijdt nu spoor B L25 zonder enige kruising met een ander spoor rechtstreeks van Vilvoorde naar spoor 12 in Brussel-Noord. Als die op L27 zit moeten de perronsporen 10 en 11 kruisen. Als sporen 9 en 10 uitsluitend voor treinen naar het noorden worden gebruikt, is het vertrek naar L25 steeds in conflict met wat van L27 komt.
Maar neen, het plan is net dat de S1 op zijn hele traject nergens meer op L25 komt. Die rijdt vanaf Antwerpen op L27 en blijft daar ook op tot in Brussel-Noord.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 13 jan 2023, 00:02 1/6 van de plannen? Wel, dan heb je me wel heel nieuwsgierig gemaakt...
Voor welke plannen ter bevordering van de doorstroming aan de NZV in Brussel is er wel budget voorzien? De fly-over thv L36N en L50? Andere?
Er is op dit moment niks, 0€, nougatbollen, ...
We zullen zien of het nieuwe investeringsplan soelaas brengt.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 13 jan 2023, 00:03
DR-fan schreef: 12 jan 2023, 23:59 De S1 rijdt nu spoor B L25 zonder enige kruising met een ander spoor rechtstreeks van Vilvoorde naar spoor 12 in Brussel-Noord. Als die op L27 zit moeten de perronsporen 10 en 11 kruisen. Als sporen 9 en 10 uitsluitend voor treinen naar het noorden worden gebruikt, is het vertrek naar L25 steeds in conflict met wat van L27 komt.
Maar neen, het plan is net dat de S1 op zijn hele traject nergens meer op L25 komt. Die rijdt vanaf Antwerpen op L27 en blijft daar ook op tot in Brussel-Noord.
Je snapt het niet. Kijk eens op het EBP-beeld van Brussel-Noord. Als je van L27 naar perronsporen 11 of 12 wil (voor vcerkeer naar het zuiden zoals je zei) zit je in conflict met de IC's van sporen 9 en 10 richting L25.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 13 jan 2023, 00:05 Je snapt het niet. Kijk eens op het EBP-beeld van Brussel-Noord. Als je van L27 naar perronsporen 11 of 12 wil (voor vcerkeer naar het zuiden zoals je zei) zit je in conflict met de IC's van sporen 9 en 10 richting L25.
Het is een totaalplan, de S1 rijdt dan niet meer via koker 3 maar via koker 2, die zitten zuidwaarts dan op perrons 7 en 8 samen met het gros van de andere S-treinen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 13 jan 2023, 00:08
DR-fan schreef: 13 jan 2023, 00:05 Je snapt het niet. Kijk eens op het EBP-beeld van Brussel-Noord. Als je van L27 naar perronsporen 11 of 12 wil (voor vcerkeer naar het zuiden zoals je zei) zit je in conflict met de IC's van sporen 9 en 10 richting L25.
Het is een totaalplan, de S1 rijdt dan niet meer via koker 3 maar via koker 2, die zitten zuidwaarts dan op perrons 7 en 8 samen met het gros van de andere S-treinen.
OK, dat had je eerst niet gezegd. Maar het is natuurlijk hetzelfde verhaal: van spoor B L27 kruis je dan niet alleen sporen 9 en 10 maar bovendien L161/2. Kortom: kruisingen kan je nooit 100% vermijden, ook nu niet.

Bovendien kan je momenteel niet van spoor B L27 naar de sporen 7 en 8. Daar moet dus....een nieuwe wisselverbinding komen. Zooo 19e eeuws :wink:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 13 jan 2023, 00:03
DR-fan schreef: 12 jan 2023, 23:59 De S1 rijdt nu spoor B L25 zonder enige kruising met een ander spoor rechtstreeks van Vilvoorde naar spoor 12 in Brussel-Noord. Als die op L27 zit moeten de perronsporen 10 en 11 kruisen. Als sporen 9 en 10 uitsluitend voor treinen naar het noorden worden gebruikt, is het vertrek naar L25 steeds in conflict met wat van L27 komt.
Maar neen, het plan is net dat de S1 op zijn hele traject nergens meer op L25 komt. Die rijdt vanaf Antwerpen op L27 en blijft daar ook op tot in Brussel-Noord.
DR-fan heeft gelijk in die zin dat L27 die vandaag aansluit op sporen 6 en 10 zogezegd verdwenen is op je tekening. Die moeten dan al kort na Schaarbeek volledig samenvoegen met de sporen van L36 en/of L161/1, als ik het goed heb. Zo komen deze treinen steeds uit in de middelste koker.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 13 jan 2023, 00:14 OK, dat had je eerst niet gezegd. Maar het is natuurlijk hetzelfde verhaal: van spoor B L27 kruis je dan niet alleen sporen 9 en 10 maar bovendien L161/2. Kortom: kruisingen kan je nooit 100% vermijden, ook nu niet.

Bovendien kan je momenteel niet van spoor B L27 naar de sporen 7 en 8. Daar moet dus....een nieuwe wisselverbinding komen. Zooo 19e eeuws :wink:
Uiteraard moet het wisselrooster dan aangepast worden en zelfs de hoofdsporen moeten verlegd worden, maar uiteindelijk kom je wel tot een conflictvrije eindsituatie. Ik ga hier niet van alles een plannetje maken maar het kan weldegelijk.
Maar de relevante vraag is uiteraard die van trainlovertje: met welk geld kan dit ooit gebouwd worden?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door trainlovertje »

DR-fan schreef: 13 jan 2023, 00:14 OK, dat had je eerst niet gezegd. Maar het is natuurlijk hetzelfde verhaal: van spoor B L27 kruis je dan niet alleen sporen 9 en 10 maar bovendien L161/2. Kortom: kruisingen kan je nooit 100% vermijden, ook nu niet.

Bovendien kan je momenteel niet van spoor B L27 naar de sporen 7 en 8. Daar moet dus....een nieuwe wisselverbinding komen. Zooo 19e eeuws :wink:
Wel nee, van kruisen is er dan geen sprake meer, enkel samenvoegen. De sporen van L27, 36 en 161/1 liggen nu al 3 aan 3 volgens de rijrichting. Je bekomt dan perronsporen 5 en 6 voor S-treinen richting L27, 36 en 161/1 en perronsporen 7 en 8 voor S-treinen van deze lijnen richting zuiden.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door pietje »

@Srhek bedankt alvast om dit even te verduidelijken, zeer interessant.
Die aansluiting van L161 op L25 had ik ook al vermoed, want nu is die nogal ongelukkig tussen de sporen van L27 en L36 in, dus met die aanpassing los je ineens vele conflicten op tussen S-treinen en IC treinen. (gesteld dat er in Zuid iets gelijkaardigs gebeurt)
Het zou idd wel tof zijn als er een soort "masterplan" beschikbaar zou zijn voor het grote publiek.

Ik vermoed dat in Brussel Noord de scheiding van de richtingen ook voor koker 2 daarmee voorzien is?
spoor 7 en 8 komende van L36 en 27 richting zuiden naar koker 2, terwijl 5 en 6 richting noorden komende van koker 2 dient voor treinen naar L27 en L36?

Koker 1 zal altijd wel een lastige blijven met de HST's ertussen, die men niet zo gemakkelijk kan herverdelen in Brussel-Zuid
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door DR-fan »

Ja, en in Brussel-Zuid moet de S1 dan weer extra sporen kruisen om L124 te bereiken. Ja, OK: je kan daar misschien ook fly-overs bouwen maar daar is tocht veel minder plaats en dan wordt het wel héél duur.
Plaats reactie