capaciteit in de NZV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Brussel Centraal

Bericht door kika »

Al veel antwoorden, maar daar komen dan natuurlijk weer nieuwe vragen op :wink:
Ten oosten op hetzelfde niveau zitten er inderdaad ook andere zaken, o.a. kelders en bedrijfsruimtes. Dieper is ook geen evidentie, wan in Zuid zit alles al een etage boven de grond. Zou een zeer kostelijk project zijn en treinen kunnen minder goed hellingen nemen dan andere voertuigen.
trainlovertje schreef: 13 apr 2018, 09:14 - Er is al discussie geweest om de stop in Brussel-Centraal af te schaffen bij sommige treinen om de capaciteit te verhogen, maar dat is er nooit doorgekomen.
Er zijn enkele HST's die er niet stoppen. De Benelux heeft ook een tijdje niet gestopt in Brussel Noord, in een tijd dat ik die zelf zelden nam, dus de redenen ken ik niet, maar is een gelijkaardig concept.
trainlovertje schreef: 13 apr 2018, 09:14Al zou het niet zo vreemd zijn, want in sommige Duitse steden stoppen de treinen ook niet pal in het midden van het stadscentrum en moet je daarvoor overstappen op de S-Bahn.
Waar denk je dan aan? Siegburg/Bonn is stiekem Siegburg waar een tram naar Bonn rijdt; Siegen is een wat kleinere stad waar DB een spaartruc gebruikt, de bus van Deutsche Bahn naar Rostock verbindt met de ferry en niet de stad (ook een argument), Frankfurt a/m heeft inderdaad nog Hauptwache dat meer in het centrum is, maar zo'n station uit de 19e eeuw dat op loopafstand van het historische centrum is gebouwd, waar ondertussen de stad aanzienlijk is uitgebreid, dat vind ik niet helemaal te vergelijken. Er zijn vast goede voorbeelden, maar ik kan ze nu niet zelf bedenken.
trainlovertje schreef: 13 apr 2018, 09:14 Dat systeem zou hier ook nog wel gaan werken. Je gebruikt dan 1 of 2 kokers voor de stoptreinen (die ook zouden kunnen stoppen in Congres en Kapellekerk) en 1 of 2 kokers voor doorgaande verbindingen. Wie weet komt dat er ooit wel van.
Hoeveel winst haal je, is dit geen gerommel in de marge?
trainlovertje schreef: 13 apr 2018, 09:14 - De M4 zouden uit dienst gaan bij de komst van de M7 (vind ik persoonlijk jammer, maar helaas). Ik denk dat vanaf dat moment vooral veel M6 als P-trein zal gaan dienen, want die M7 zelf gaan ze beter willen benutten, omdat de meeste P-treinen overdag toch maar stilstaan in Schaarbeek of Vorst.
En waarom niet vooral M5 als P-trein?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel Centraal

Bericht door Steven »

Wat betreft de noordelijke ontsluiting van lijn 28 richting Schaarbeek ligt er een kleine tunnel klaar om het snijdend verkeer te ontwijken doch deze heeft men nooit in dienst genomen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Brussel Centraal

Bericht door Steve »

kika schreef: 13 apr 2018, 11:55 Er zijn enkele HST's die er niet stoppen. De Benelux heeft ook een tijdje niet gestopt in Brussel Noord, in een tijd dat ik die zelf zelden nam, dus de redenen ken ik niet, maar is een gelijkaardig concept.
Om precies te zijn stopt geen enkele HST in Brussel-Centraal. De ICE stopt wel weer (als enige) in Brussel-Noord. Het niet-stoppen in Brussel-Noord (en trouwens ook Antwerpen-Berchem) van de Benelux was volgens mij om tijd te winnen (en daarmee mogelijk een trein uit te sparen?), maar was een absolute plaag voor iedereen die daar de overstap moest doen op de Benelux, namelijk bijna heel het oosten, zuid-oosten en delen van het westen van het land (alles wat via Leuven, Schuman of Jette Brussel binnenreed). Het verplichte doorrijden tot Brussel-Centraal om daarna terug te keren kwam neer op een tijdsverlies van 10 à 15 minuten, meer dan genoeg om heel wat overstappen onmogelijk te maken.

kika schreef: 13 apr 2018, 11:55 En waarom niet vooral M5 als P-trein?
Dat gebeurt nu al voor een groot deel (enkel tussen Brussel en Antwerpen vind je nog M5 op "normale" treinen) en zal ongetwijfeld nog toenemen als de M7 er is, maar met 130 rijtuigen heb je gewoon veel te weinig om een aanzienlijk deel van de P-treinen te verzekeren, ter vergelijking: er zijn in totaal zo'n 580 M4-rijtuigen. Er zullen dus ongetwijfeld heel wat M6-rijtuigen naar P-rijtuigen doorgeschoven worden, wellicht aangevuld met het nodige enkeldeks materieel (in het bijzonder MS75 en MS80, en MS08 voor lokale P-treinen).

Steven schreef: 13 apr 2018, 12:02 Wat betreft de noordelijke ontsluiting van lijn 28 richting Schaarbeek ligt er een kleine tunnel klaar om het snijdend verkeer te ontwijken doch deze heeft men nooit in dienst genomen.
Klopt, maar dan nog zit je met het gegeven dat je al het verkeer van/naar de lijnen 50 en 60 moet kruisen ter hoogte van de brug over het kanaal. Zeker in de spits lijkt me dat bijna onwerkbaar. Ook een (dure) fly-over lijkt me onmogelijk door de nabijheid van zowel L50 als L161/1, ook een (nog veel duurdere) tunnel lijkt me zeer moeilijk omdat je nog geen 400 m verder met het kanaal zit waar je onder moet duiken.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Brussel Centraal

Bericht door trainlovertje »

kika schreef: 13 apr 2018, 11:55
trainlovertje schreef: 13 apr 2018, 09:14Al zou het niet zo vreemd zijn, want in sommige Duitse steden stoppen de treinen ook niet pal in het midden van het stadscentrum en moet je daarvoor overstappen op de S-Bahn.
Waar denk je dan aan? Siegburg/Bonn is stiekem Siegburg waar een tram naar Bonn rijdt; Siegen is een wat kleinere stad waar DB een spaartruc gebruikt, de bus van Deutsche Bahn naar Rostock verbindt met de ferry en niet de stad (ook een argument), Frankfurt a/m heeft inderdaad nog Hauptwache dat meer in het centrum is, maar zo'n station uit de 19e eeuw dat op loopafstand van het historische centrum is gebouwd, waar ondertussen de stad aanzienlijk is uitgebreid, dat vind ik niet helemaal te vergelijken. Er zijn vast goede voorbeelden, maar ik kan ze nu niet zelf bedenken.
Ik bedoel daarmee inderdaad de grote steden met een eigen S-Bahntunnel (Berlijn, Hamburg, Frankfurt, Stuttgart, München en Leipzig), want ik zie daar toch wel gelijkenissen met Brussel. Het Hauptbahnhof (in Brussel dan Brussel-Noord of Brussel-Zuid als je enkel in die beide stations de IC-treinen zou laten stoppen) liggen daar ook maar een paar 100m van het 'stadscentrum', wat ik in Brussel aanzie als het gebied binnen de kleine ring. Brussel-Centraal kan je dan zien als een station zoals Friedrichstraße (B), Jungfernstieg (HH), Hauptwache (F), Stadtmitte (S), Marienplatz (M) of Markt (L), want het ligt pal in het midden van het centrum en slechts een paar honderd meter van het grote overstapstation.
kika schreef: 13 apr 2018, 11:55
trainlovertje schreef: 13 apr 2018, 09:14 Dat systeem zou hier ook nog wel gaan werken. Je gebruikt dan 1 of 2 kokers voor de stoptreinen (die ook zouden kunnen stoppen in Congres en Kapellekerk) en 1 of 2 kokers voor doorgaande verbindingen. Wie weet komt dat er ooit wel van.
Hoeveel winst haal je, is dit geen gerommel in de marge?
Geen idee eerlijk gezegd. Maar het lijkt me niet zo dom om binnenkort zoveel mogelijk IC-treinen via de westelijke koker te laten rijden zonder stop in Brussel-Centraal en de stoptreinen via oostelijke koker te laten rijden met op elk tussenliggend station een stop, omdat de westelijke koker betere aansluitingen heeft op "expresslijnen" L25N, L36N, L50A en L96N en de oostelijke koker op "stoptreinlijnen" L25, L36, L50C en L96 . Enkel lijn L50 en L124 liggen moeilijker voor dat concept en L161 ligt eerder goed voor de middenkoker, waar zowel IC's als stoptreinen zouden rijden.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Brussel Centraal

Bericht door JPV »

bedankt allemaal, geeft al een goeie uitleg.

Met die 7 gemeentes na elkaar, bedoelde ik echt de 7 gemeentes waar de trein doorrijdt. Bij Kortrijk-Brugge stopt hij bvb al niet in Lendelede (andere provincies en trajecten ken ik véél te weinig om daar iets over te kunnen zeggen). Nu, dat was eerder een triviatje dat ik bij het schrijven van m'n tekst bedacht.

De P-trein tussen Ieper en Brussel stopt overigens 9 gemeenten na elkaar niet (tussen Ieper en Waregem). Qua P-treinen zullen er echter wel zijn die in nog meer gemeenten niet stoppen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel Centraal

Bericht door Shrek »

JPV schreef: 13 apr 2018, 07:07 - totaal afschaffen van Brussel-Centraal: als ik vroeger over treinproblemen hoorde, was het altijd zo dat de Noord-Zuid-As een enorme hinder is op de organisatie van het spoornet. Is het zo eenvoudig om te stellen dat, mocht men theoretisch Brussel Centraal afschaffen als halte, het spoorverkeer in Brussel véél vlotter zou lopen? Heeft men dit ooit overwogen? (zou persoonlijk jammer zijn, maar met de fiets is het nu ook niet zo ver van de Zuid naar de marollen). Je zou dan eventueel 2 sporen kunnen overhouden als halte om een Zuid-Noord metroverbindingen over de sporen te laten lopen, met een metro om de 5 minuten, voor wie wel nog in de centraal wil uitstappen. Al de andere treinen rijden direct door van noord naar zuid.
Afschaffen van Centraal zou inderdaad heel veel oplossen. Dan komt er veel meer capaciteit vrij en rijden de treinen stipter. Alleen: de reizigers willen dat helemaal niet, Centraal is het 2e drukste station van België, je kan die 50.000 man per dag niet in de kou laten staan. We rijden de treinen nog altijd voor de reizigers en niet voor de cijfertjes, dus dat station moet blijven.

JPV schreef: 13 apr 2018, 07:07 Ik weet niet of er in het buitenland systemen bestaan waarbij op 1 spoor eigenlijk 2 treinen kunnen stoppen achter elkaar. Zou het telkens 2 treinen net na elkaar vanuit Zuid of Noord laten vertrekken en stoppen op hetzelfde spoor, net achter elkaar, een optie kunnen zijn om de capaciteit van Centraal te verhogen of zou dit enkel extra opstoppingen met zich meebrengen.
De perrons van Centraal zijn te kort om dit te kunnen doen. Een gemiddelde trein in de avondspits neemt al bijna het hele perron in.
(Daarnaast zijn er ook nog geen procedures of systemen om dit mogelijk te maken, maar het is dus het onderzoeken niet waard).
JPV schreef: 13 apr 2018, 07:07 - Wat zou de langere reistijd zijn als je een aantal treinen via Brussel-West leidt om niet via Centraal te moeten gaan? Zou dit het capaciteitsprobleem van Centraal kunnen oplossen of net niet?
Als je vanuit L161 Noord en Centraal zou omruilen voor Simonis en West is de reistijd amper langer. Maar zolang je niet met hetzelfde treinticket een metro kan nemen lijkt mij dit geen optie.
De capaciteit om vanuit L28 Brussel Zuid binnen te rijden is ook beperkt, dit kan je maar enkele treinen per uur laten doen.
JPV schreef: 13 apr 2018, 07:07 - Er bestaat een premetro brussel-zuid naar brussel-noord. Kan die premetro-tunnel niet omgebouwd worden naar een extra spoorlijn? MIVB zal dat wss niet zien zitten, maar is daar ooit al eens over nagedacht?
Daar wordt helemaal niet over nagedacht. Ook binnen Brussel is er immers vervoer nodig en daarvoor is deze metrotunnel onmisbaar.
trainlovertje schreef: 13 apr 2018, 13:33 Geen idee eerlijk gezegd. Maar het lijkt me niet zo dom om binnenkort zoveel mogelijk IC-treinen via de westelijke koker te laten rijden zonder stop in Brussel-Centraal en de stoptreinen via oostelijke koker te laten rijden met op elk tussenliggend station een stop, omdat de westelijke koker betere aansluitingen heeft op "expresslijnen" L25N, L36N, L50A en L96N en de oostelijke koker op "stoptreinlijnen" L25, L36, L50C en L96 . Enkel lijn L50 en L124 liggen moeilijker voor dat concept en L161 ligt eerder goed voor de middenkoker, waar zowel IC's als stoptreinen zouden rijden.
Het plan om IC en S-treinen te scheiden ligt weldegelijk op tafel en zal in de (verre) toekomst uitgevoerd worden. Het zal wel de middelste koker zijn die voor de S-treinen gebruikt zal worden en niet de oostelijke. Omdat de S-treinen met Desiros gereden worden kan je dan in die middelste koker net iets meer treinen stoppen.

trainlovertje schreef: 13 apr 2018, 09:14 - Als je in Brussel-Centraal 2 sporen wil gaan bijbouwen, heeft dat slechts nut als je die kan doortrekken tot in Brussel-Noord én Brussel-Zuid. Die ruimte is er eigenlijk niet. Je kan ruimte creëren, maar dat is een miljardeninvestering.
Dat is absoluut onwaar, als Brussel-Centraal gewoon al 12 perrons zou tellen kan je met de 6 sporen tussen Noord en Centraal en tussen Centraal en Zuid al bijna de helft meer treinen verwerken.
Meer perrons in Centraal zou een perfecte oplossing zijn, alleen zit de ondergrond daar zo bomvol dat je de hele wijk moet gaan herbouwen om dat mogelijk te maken.
trainlovertje schreef: 13 apr 2018, 09:14 - Als je de ene trein in Brussel-Centraal en de andere in Brussel-Kapellekerk wil laten stoppen zoals je beschrijft, dan moet elke trein stipt op tijd rijden. Anders heeft zoiets weinig zin. En dat is geen evidentie hier in België. En er zouden eerst de nodige investeringen mogen gebeuren in Kapellekerk als je het als een alternatief voor Centraal wil gaan gebruiken...
Het heeft sowieso geen enkele zin om een stop te maken in Kapellekerk ipv centraal. Wat wel bekeken wordt is het afschaffen van Kappellekerk, daarmee win je één rijpad.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Brussel Centraal

Bericht door jan_olieslagers »

Een paar kanttekeningen:

* jawel Brussel-Centraal is erg druk, drukker dan eigenlijk nodig. Ik weet bv. nogal wat mensen die bv. uit Gent aankomen en in Brussel-Centraal uitstappen om de metro te nemen naar het Europees kwartier. Die kunnen net zo goed met een S8 tot Schuman of Luxembourg. Nog beter ware het als ze helemaal niet hoefden over te stappen, natuurlijk.

* een rijpad winnen door het afschaffen van Kapellekerk? Bedoel je dan dat er (per uur?) een trein meer door de NZV zou kunnen?

* lang niet alle S-treinen worden vandaag met Desiro gereden, en ik dacht toch dat die allemaal (305?) opgeleverd zijn? S5 rijdt met duikbril, S9 tegenwoordig ook, was tot voor kort nog met break, ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel Centraal

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 13 apr 2018, 15:25 Een paar kanttekeningen:

* jawel Brussel-Centraal is erg druk, drukker dan eigenlijk nodig. Ik weet bv. nogal wat mensen die bv. uit Gent aankomen en in Brussel-Centraal uitstappen om de metro te nemen naar het Europees kwartier. Die kunnen net zo goed met een S8 tot Schuman of Luxembourg. Nog beter ware het als ze helemaal niet hoefden over te stappen, natuurlijk.

* een rijpad winnen door het afschaffen van Kapellekerk? Bedoel je dan dat er (per uur?) een trein meer door de NZV zou kunnen?

* lang niet alle S-treinen worden vandaag met Desiro gereden, en ik dacht toch dat die allemaal (305?) opgeleverd zijn? S5 rijdt met duikbril, S9 tegenwoordig ook, was tot voor kort nog met break, ...
Ja één trein per uur meer door de NZV als er geen halte was in Kappellekerk.

Jaja, ik bedoelde natuurlijk alle S-treinen door de NZV...
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brussel Centraal

Bericht door groentje »

De S8 maakt wel een behoorlijke omweg, als dat niet overstapvrij kan, vrees ik wat voor de kansen op succes om reizigers naar de S-trein ipv de metro te lokken..
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Brussel Centraal

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 13 apr 2018, 15:11
trainlovertje schreef: 13 apr 2018, 09:14 - Als je in Brussel-Centraal 2 sporen wil gaan bijbouwen, heeft dat slechts nut als je die kan doortrekken tot in Brussel-Noord én Brussel-Zuid. Die ruimte is er eigenlijk niet. Je kan ruimte creëren, maar dat is een miljardeninvestering.
Dat is absoluut onwaar, als Brussel-Centraal gewoon al 12 perrons zou tellen kan je met de 6 sporen tussen Noord en Centraal en tussen Centraal en Zuid al bijna de helft meer treinen verwerken.
Meer perrons in Centraal zou een perfecte oplossing zijn, alleen zit de ondergrond daar zo bomvol dat je de hele wijk moet gaan herbouwen om dat mogelijk te maken.
Ahaa, op die manier. Die voorstelling had ik me niet gemaakt, want dat is uiteraard zinvol. Het beste voorbeeld dat ik daarvan ken is de Berliner Stadtbahn, welke tweesporig is voor de gewone treinen, maar waar er in elk tussenstation 4 perronsporen zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Brussel Centraal

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 13 apr 2018, 15:11 Als je vanuit L161 Noord en Centraal zou omruilen voor Simonis en West is de reistijd amper langer. Maar zolang je niet met hetzelfde treinticket een metro kan nemen lijkt mij dit geen optie.
- Probleem is dat je in Simonis niet kan overstappen op treinen richting Antwerpen, Dendermonde,...
- Metroreizigers daarentegen zijn al in Schuman afgestapt dus voor hen zou het minder uitmaken.
Wat wel bekeken wordt is het afschaffen van Kappellekerk, daarmee win je één rijpad.
Ja graag !
En Brussel-Congres ook aub.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Brussel Centraal

Bericht door Portbou »

FLV-FGSP schreef: 13 apr 2018, 10:47 Thalys is in die zin een onding dat 2 rijpaden vreet.
Hoe zit dat met de ICE ? Zorgt dit ook voor extra rijpad-gebruik ?
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Brussel Centraal

Bericht door groentje »

Ik wil toch voorbehoud maken bij de roep om Kapellekerk en Congres te sluiten. An sich zijn er inderdaad nuttiger bestemmingen, en dat ze in het weekend niet bediend worden is voor mij geen probleem. Maar de reizigers die van deze stations gebruik maken, ontlasten ook Centraal, wat zeker tijdens de spits geen overbodige luxe is. Om daar nog succesvoller in te zijn, zouden er eigenlijk net meer treinen moeten stappen... Dat deze stations capaciteit vreten, is vooral door het verschillend stoppatroon waardoor treinen die er stoppen meer tijd nodig hebben, mochten álle (stop)treinen door een bepaalde koker er stoppen...
Het probleem van Brussel-Centraal is de capaciteit. De capaciteit om treinen te ontvangen, om reizigers te ontvangen, om reizigers te vervoeren met het potentiële aanbod en om verder uit te breiden. Dat laatste is technisch zeer moeilijk, en dus quasi-onbetaalbaar. De enige optie die ik daar nog zie zijn 2 extra sporen, 1 links en 1 rechts, maar het zou willen zeggen dat je de S-treinen net naar sporen 1 en 6 zou moeten krijgen, en de rest van het sporenplan dus moet omgooien.
Om meer reizigers te kunnen ontvangen is zowat alles gedaan dat mogelijk is, extra toegangen tot de perrons en tot het station, zoveel mogelijk clutter weghalen van de perrons, etc.
En qua treinen botsen we op ons maximum tijdens de spits, dus zie ik veel heil in het weghalen van reizigers die vandaag Brussel door moeten, maar er niet per se moeten zijn. Dat vraagt dus meer en snellere treinen bijvoorbeeld via Mechelen tussen Gent en Leuven, herstel van Aalst-Dendermonde-Antwerpen... Ik zie bijvoorbeeld ook wel brood in een S-trein van Aalst via lijn 50 naar de luchthaven, bijvoorbeeld, evenals een uitbreiding van het aanbod richting Brussel-Schuman. De ringspoorverbindingen zijn onderbenut, net omwille van de beperkte dienstregeling. Er is nochtans niets sneller van pakweg Laken naar Etterbeek dan die ene S-trein per uur...
Maar verder zijn grote uitbreidingswerken niet voor morgen, wegens verschrikkelijk duur. Zelfs sommige oplossingen hoger zullen flink wat geld kosten..
Er is, op z'n minst bij de leken, wel gekeken naar de Noord-Zuidpremetro als S-verbinding (ter vergelijking, denk aan Stockholm). De werken zouden echter opnieuw, je raad het al, heel duur zijn, en met de nieuwe metro die er komt ook de facto onmogelijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel Centraal

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 13 apr 2018, 17:34
Shrek schreef: 13 apr 2018, 15:11 Als je vanuit L161 Noord en Centraal zou omruilen voor Simonis en West is de reistijd amper langer. Maar zolang je niet met hetzelfde treinticket een metro kan nemen lijkt mij dit geen optie.
- Probleem is dat je in Simonis niet kan overstappen op treinen richting Antwerpen, Dendermonde,...
- Metroreizigers daarentegen zijn al in Schuman afgestapt dus voor hen zou het minder uitmaken.
Volgens mij geraak je wel vanuit Simonis in Dendermonde. Voor de andere bestemmingen is een overstap in de Luchthaven misschien een optie.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel Centraal

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 13 apr 2018, 17:37
FLV-FGSP schreef: 13 apr 2018, 10:47 Thalys is in die zin een onding dat 2 rijpaden vreet.
Hoe zit dat met de ICE ? Zorgt dit ook voor extra rijpad-gebruik ?
Ja, uiteraard. Elke trein die een stop meer of minder maakt tussen Noord en Zuid verhindert een andere trein om daar op dat moment te rijden.
Plaats reactie