capaciteit in de NZV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door Steve »

groentje schreef:En alles bijeen zal dat ongetwijfeld nog steeds minder kosten dan een nieuwe tunnel bouwen.
En lijnen 26 en 28, maar ook lijn 161, zouden al heel wat aantrekkelijker zijn met een beetje deftige dienstregeling. Met de NAVO en andere instellingen in d buurt van lijnen 26 en 161 zijn die haast even belangrijk als de NZV, het bewijs is dat veel reizigers in Centraal zich naar de metro begeven richting Europese Wijk en verder.
Het lijkt mij trouwens evident dat er niet minder treinen door de NZV zullen rijden, het moet wel de ambitie zijn om de frequentie gevoelig op te drijven. En ja, dan zal een deeltje omleiden via de ringlijnen noodzakelijk zijn, zolang iedereen op eenvoudige wijze toch nog in de centrumstations geraakt en mits de nodige tariefintegratie bestaat, lijkt mij dat ook wel aanvaardbaar.
Zo eenvoudig lijkt het me toch niet.

Neem nu de lijnen 50 en 60, die de "pech" hebben om een makkelijke aansluiting te geven op lijn 28 en dus in de plannen van technici ideale kandidaten zijn om volledig om te leiden in die richting.

Noord, waar tijdens de spits makkelijk 50% à 70% van de pendelaars afstapt, is via lijn 28 bijna onbereikbaar. Zelfs met de metro raak je nog steeds niet in de buurt. Enige mogelijke optie is uitstappen in Simonis en dan de metro nemen tot Rogier, maar die overstap is behoorlijk lastig (zeker in de terugrichting) en je bent er op een metrostuk dat tijdens de spits nu al heel erg druk is.

Dat is overigens niet eens speculatie maar dagelijkse realiteit, want vanaf lijn 60 heb je al een trein naar lijn 28. Wat gebeurt er tijdens de spits in Jette: meer dan de helft stapt er uit en wacht op de trein komende van lijn 50, die wel rechtstreeks naar Noord gaat...

Naar de omgeving van Centraal is ook verre van evident. Je kunt in West op de metro overstappen, maar buiten het tijdsverlies van makkelijk 10 minuten zit je daar op het centrale stuk van lijn 1-5 dat nu al overvol zit, ondanks een frequentie van 2'30''. Nog eens honderden à duizenden treinpendelaars kunnen daar echt niet zomaar bij.

Een betere verbinding naar lijn 161 (Schuman) zou wel een goede zaak zijn zowel vanaf lijn 50 als lijn 60, maar daar zit je onder meer met de oversteek van de sporenbundel (vierhoek van Brussel-Noord) die nog steeds enkelsporig is en dus de capaciteit enorm beperkt.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door groentje »

Eenvoudig kan ook met een eenvoudige overstap, zoals je zelf aanhaalde wordt er in Jette vlot overgestapt. En sinds kort stopt ook de IC er. Dat de metro overbelast is, dat is waar, maar toch vooral op het stuk tussen Centraal en Merode, vanaf Weststation is het toch iets kalmer, lijkt me. Je hebt dus zelfs meer kans op een zitplaats! En ook de metrolijn 2/6 is minder druk dan het centrale gedeelte. Ik deel wel je idee dat er een betere bediening naar Schuman en Etterbeek moet zijn, en ook hier: dat stukje verbindingsspoor op 2 sporen brengen zal een pak minder kosten dan een bijkomende tunnel boren onder het centrum, en vooral: het kan ook een pak sneller worden gerealiseerd.
Persoonlijk zou ik ook graag een link zien tussen lijnen 50/60 en Schaarbeek, eventueel op termijn door naar de luchthaven. Heel wat personeel op de luchthaven woont in West-Brabant, met het openbaar vervoer is dat vandaag een calvarietocht, met de auto ben je al niet veel beter af, over de Brusselse ring en het viaduct van Vilvoorde. De spoorboog naar Vilvoorde licht er trouwens, begin jaren 2000 reden veel treinen trouwens langs daar tijdens werken, met stops in Denderleeuw en Schaarbeek. Mogelijk moet de spoorconfiguratie in Schaarbeek-Vorming dan wel gewijzigd worden, ik geloof dat je nu uitkomt op behoorlijk trage sporen door de bundels. De Ringlijn van Brabantnet moet dit ook opvangen, maar ik geloof dat er genoeg potentieel is voor beide.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door Asterix »

Je kan komende van lijnen 50/60 in Schaarbeek meteen doorsteken naar L36N en zo naar L25N richting luchthaven. De wissels vereisen een verlaagde snelheid maar het is ook niet méér dan dat.

De lijn 161/1 dubbelsporig maken, wordt vaak door externen geopperd als dé oplossing maar de echte knoop zit verderop, aan de Y. Josaphat waar al het verkeer van de lijnen 161, 161/2 en 161/1 samenkomt. Nog verder is het aanschuiven aan de inrit van Brussel-Schuman waar je dan nog eens bij het minste personeelsgebrek bij stationspersoneel van de NMBS een cascade aan vertragingen krijgt (perrons liggen in een bocht en de controle de visu van de sluiting van de deuren door de TBG neemt veel tijd in beslag).
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door groentje »

Dat is nu net het belang van de Schuman-Josaphattunnel, een deel van de treinen die nu nog tussen Y.Josaphat en Schuman passeren, gaan langs daar rijden, en ontlasten zo Y.Josaphat. Een dubbelsporige L161/1 is van belang omdat je zo op zijn minst al uit de weg kan wachten, zonder ander verkeer te hinderen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door Asterix »

Welke treinen zouden "uit de weg" moeten wachten? Een dubbelsporige lijn is enkel zinvol als de ene trein moet wachten op de tegemoetkomende trein op het enkelsporig baanvak. Ik zie daar op die 50 à 100 m van L161/1 geen probleem. Wel aan weerszijden ervan, respectievelijk Y. Josaphat en Y. Zennebrug met ontblokkingen.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door groentje »

Genre trein uit B-Lux die nu moet wachten in hoofdspoor om de lijn 161/1 op te rijden omdat een tegenligger het spoor eerst vrij moet maken, en daardoor achteropliggende treinen blokkeert.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door nighttrain »

Die 2 minuten interval is enkel mogelijk met een automatische werking/kontrole van de treinen of stellen en natuurlijk ook het aanleggen van de reiswegen.
Elke menselijke tussenkomst is vertragend om dit ritme aan te houden.
Dus je moet stellen hebben die snel optrekken en niet te lang zijn , om zo binnen de 10 à 15 sec. spoorsecties vrijmaken. In het geval van vertrek uit een meersporig station ,vanaf verschillende sporen ,een signalisatiesysteem die een reisweg kan heraanleggen en inklinken (electronisch) binnen de 2minuten.
Bij TVM 430 is deze veiligheidstampon 3'.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Genre trein uit B-Lux die nu moet wachten in hoofdspoor om de lijn 161/1 op te rijden omdat een tegenligger het spoor eerst vrij moet maken, en daardoor achteropliggende treinen blokkeert.
Dat probleem doet zich niet voor. Ik denk dat er zeker andere problemen zijn die veel sneller een oplossing behoeven dan die L161/1 dubbelsporig maken. Het dubbelsporig maken van L26/4 te Etterbeek (of zelfs L26/2 tussen L161A en L26) zijn veel acuter.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door groentje »

Het komt vooral niet voor omdat er slechts een treinpaar per dag is, en een handvol lege ritten, of zo. Ik hoop dat dat aantal wel wordt opgetrokken, het is al regelmatig herhaald, maar er is weinig dat kan tippen aan de snelheid van een trein op een rit van Bockstael naar pakweg Schuman, laat staan Jette naar Luxemburg. Dat is een verbinding die wat mij betreft eigenlijk elk halfuur zou mogen rijden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1773
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door Portbou »

groentje schreef:er is weinig dat kan tippen aan de snelheid van een trein op een rit van Bockstael naar pakweg Schuman, laat staan Jette naar Luxemburg.
Volgens mij kan daar niets aan tippen... behalve een helicopter dan.
groentje schreef:Dat is een verbinding die wat mij betreft eigenlijk elk halfuur zou mogen rijden.
Alle 15 minuten.
Alleen zo krijg je mensen uit hun auto.
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door mervyn »

Asterix schreef:
groentje schreef:Genre trein uit B-Lux die nu moet wachten in hoofdspoor om de lijn 161/1 op te rijden omdat een tegenligger het spoor eerst vrij moet maken, en daardoor achteropliggende treinen blokkeert.
Dat probleem doet zich niet voor. Ik denk dat er zeker andere problemen zijn die veel sneller een oplossing behoeven dan die L161/1 dubbelsporig maken. Het dubbelsporig maken van L26/4 te Etterbeek (of zelfs L26/2 tussen L161A en L26) zijn veel acuter.
Is L26/4 het stuk tussen Etterbeek en Delta?
Hier ontstaat de laatste tijd regelmatig vertraging, vooral in de spits op de S4 richting Aalst. Hierdoor wordt de aansluiting in Bockstael/Jette op de S3 naar Dendermonde regelmatig gemist (veel vaker als voor de nieuwe dienstregeling, toen het nog Halle-Aalst was ipv Vilvoorde-Aalst).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door Asterix »

mervyn schreef:Is L26/4 het stuk tussen Etterbeek en Delta?
Hier ontstaat de laatste tijd regelmatig vertraging, vooral in de spits op de S4 richting Aalst. Hierdoor wordt de aansluiting in Bockstael/Jette op de S3 naar Dendermonde regelmatig gemist (veel vaker als voor de nieuwe dienstregeling, toen het nog Halle-Aalst was ipv Vilvoorde-Aalst).
Waar jij over spreekt, is L26/2, het spoor dat onder het ziekenhuis doorgaat. Ik heb dit inderdaad vermeld omdat de S4 in de spits (met name E2166) hier inderdaad dan zeer nipt moet kruisen met E3265 (de P-trein van Schaarbeek naar Landen). Dat kan er dan inderdaad voor zorgen dat verderop aan de Y. Zennebrug S3 voor S4 wordt getrokken met een gemiste aansluiting tot gevolg. Bijkomend probleem is dat E2166 het rooster van Brussel-Luxemburg door moet om te kunnen afzakken richting Brussel-Schuman spoor I. Bij vertraging krijg je ook daar weer conflicten.

L26/4 is dan weer het verbindingsspoor tussen L26 aan de Y. Boondaal en L161A te Etterbeek. Vooral de reeks 40xx (Charleroi - Schaarbeek) deelt vaak in de klappen om Etterbeek binnen te rijden, met gemakkelijk 3 à 4 minuten vertraging.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door Steve »

Laten we wel niet vergeten dat het eigenlijk nooit de bedoeling was dat de S4 en S9 in elkaars weg zouden zitten op dat verbindingsspoor, want de S9 hoorde door de Schuman-Josaphattunnel te rijden... en zal dat vanaf april alsnog doen. Al blijft het ietwat krap met alleen de S4 omdat beide treinen elkaar op slechts een paar minuten na kruisen. Eigenlijk vrij ongehoord dat een S-verbinding - die op zich misschien geen enorm belang heeft maar wel in de weg kan rijden van heel wat andere "grote" verbindingen - liefst twee stukken enkelspoor heeft zo kort na elkaar, want er is natuurlijk ook de eerder genoemde doorsteek van L161 naar L50.
nighttrain
Berichten: 2541
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door nighttrain »

nighttrain schreef:Die 2 minuten interval is enkel mogelijk met een automatische werking/kontrole van de treinen of stellen en natuurlijk ook het aanleggen van de reiswegen.
Elke menselijke tussenkomst is vertragend om dit ritme aan te houden.
Dus je moet stellen hebben die snel optrekken en niet te lang zijn , om zo binnen de 10 à 15 sec. spoorsecties vrijmaken. In het geval van vertrek uit een meersporig station ,vanaf verschillende sporen ,een signalisatiesysteem die een reisweg kan heraanleggen en inklinken (electronisch) binnen de 2minuten.
Bij TVM 430 is deze veiligheidstampon 3'.
Vanavond vondt eerste test plaats tussen Landen en Tienen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:Vanavond vondt eerste test plaats tussen Landen en Tienen.
De "one man car" met de one man als toeschouwer dan :)
Plaats reactie