capaciteit in de NZV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door groentje »

Voor Genk ja, voor Hasselt en Diest bestaat de bocht bij Leuven nu toch al enkele jaren. Net zoals je de driehoek Aarschot hebt, die rechtstreekse treinen naar Antwerpen mogelijk maken. In theorie heb je ook zo'n boog in Hasselt voor treinen vanuit Genk, maar dat lijkt me minder zinvol, Genk is echt wel een maatje te klein voor een uurlijkse verbinding die geen reizigers mee kan nemen in Hasselt, zelfs met reizigers uit Diest en Aarschot. Misschien wel ooit een P-trein...
Maar de bottomline blijft, Limburg wordt onderbediend, en je voorstel zou dat nog bestendigen.
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door JPV »

groentje schreef: 02 feb 2023, 11:58 Voor Genk ja, voor Hasselt en Diest bestaat de bocht bij Leuven nu toch al enkele jaren. Net zoals je de driehoek Aarschot hebt, die rechtstreekse treinen naar Antwerpen mogelijk maken. In theorie heb je ook zo'n boog in Hasselt voor treinen vanuit Genk, maar dat lijkt me minder zinvol, Genk is echt wel een maatje te klein voor een uurlijkse verbinding die geen reizigers mee kan nemen in Hasselt, zelfs met reizigers uit Diest en Aarschot. Misschien wel ooit een P-trein...
Die bocht bij Leuven is goed voor 1 trein per uur, maar meer treinen via die bocht sturen betekent in de praktijk minder verbindingen voor Leuven en die zijn toch wel een héél stuk sterker qua treingebruik.
groentje schreef: Maar de bottomline blijft, Limburg wordt onderbediend, en je voorstel zou dat nog bestendigen.
Blijf ik ten stelligste betwisten, toch als je de huidige sporen die bestaan niet verleggen. Als Limburg onderbediend zou worden, moet je, zelfs met de huidige relatief slechte treinverbindingen, toch iets meer bezetting hebben. Maar er is gewoon niet genoeg volk, zowel met de auto als met de trein, om in Brussel te gaan werken. Of kan je me zeggen welke personen nu al op een andere manier naar Brussel rijden?

En het is ook niet dat er nog een ganse hoop mensen aan het "wachten" is om naar Brussel te kunnen werken als hooggeschoolde (kan je hier zien): https://arvastat.vdab.be/burgers_detailtabellen.html (werkzoekenden in bemiddeling kiezen en dan kolomvariabele provincie en rijvariabele opleidingsniveau.


Voor mij is de onderbediening niet door te weinig verbindingen, maar door te weinig infrastructuur. Een historisch gegeven, net zoals ik "sukkel" op de lijn Poperinge-Kortrijk om vanaf dan pas een deftige verbinding naar Brussel te hebben (maar ik klaag eigenlijk niet, ik vind dat normaal dat een uithoek zoals de Westhoek zo bediend wordt). Ik had ook liever een verbinding zonder Wervik en Komen :)
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door TB_worden »

groentje schreef: 02 feb 2023, 11:58 Voor Genk ja, voor Hasselt en Diest bestaat de bocht bij Leuven nu toch al enkele jaren. Net zoals je de driehoek Aarschot hebt, die rechtstreekse treinen naar Antwerpen mogelijk maken. In theorie heb je ook zo'n boog in Hasselt voor treinen vanuit Genk, maar dat lijkt me minder zinvol, Genk is echt wel een maatje te klein voor een uurlijkse verbinding die geen reizigers mee kan nemen in Hasselt, zelfs met reizigers uit Diest en Aarschot. Misschien wel ooit een P-trein...
Maar de bottomline blijft, Limburg wordt onderbediend, en je voorstel zou dat nog bestendigen.
Klopt, maar hoe komt dat? Men blijft Genk als een voorstationnetje van Hasselt behandelen, alle treinen uit Genk moéten in Hasselt en dan via de flessenhals Alken-Sint-Truiden passeren. Vertragingsgevoelig en gewoon structureel traag. Genk bedient in principe heel Noord-Oost-Limburg en het Maasland en moet het doen met 1 trage IC per uur en een handvol P- en L-tjes.

Logisch dus dat mensen kiezen voor snellere alternatieven om in Brussel, laat staan Antwerpen te geraken.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Paul »

TB_worden schreef: 02 feb 2023, 18:08 Men blijft Genk als een voorstationnetje van Hasselt behandelen, alle treinen uit Genk moéten in Hasselt en dan via de flessenhals Alken-Sint-Truiden passeren. Vertragingsgevoelig en gewoon structureel traag. Genk bedient in principe heel Noord-Oost-Limburg en het Maasland en moet het doen met 1 trage IC per uur en een handvol P- en L-tjes.

Logisch dus dat mensen kiezen voor snellere alternatieven om in Brussel, laat staan Antwerpen te geraken.
Het zou veel beter geweest zijn als men destijds de plannen had doorgezet om de lijn naar Genk te verlengen tot Maasmechelen en/of Maaseik. Dan zou je een performante ontsluiting van NO-Limburg gehad hebben. Maar nu, eerst met een trage bus naar Genk rijden en nooit zeker zijn of je de aansluiting haalt is allesbehalve aantrekkelijk.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door JPV »

TB_worden schreef: 02 feb 2023, 18:08 [
Klopt, maar hoe komt dat? Men blijft Genk als een voorstationnetje van Hasselt behandelen, alle treinen uit Genk moéten in Hasselt en dan via de flessenhals Alken-Sint-Truiden passeren. Vertragingsgevoelig en gewoon structureel traag. Genk bedient in principe heel Noord-Oost-Limburg en het Maasland en moet het doen met 1 trage IC per uur en een handvol P- en L-tjes.

Logisch dus dat mensen kiezen voor snellere alternatieven om in Brussel, laat staan Antwerpen te geraken.
Heb je enig idee hoeveel mensen nu pendelen met 'snellere alternatieven' naar Brussel vanaf Genk? Lijkt me nu ook niet zoveel mensen
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door jan_olieslagers »

Er rijden snelbussen Houthalen-Brussel, dat is toch te gek om los te lopen? Als het treinaanbod ook maar min of meer presentabel was dan had zo'n busdienst geen enkele kans op sukses. Okee, Houthalen is Genk niet, maar het is nu toch ook niet het andere eind van de provincie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door groentje »

TB_worden schreef: 02 feb 2023, 18:08
groentje schreef: 02 feb 2023, 11:58 Voor Genk ja, voor Hasselt en Diest bestaat de bocht bij Leuven nu toch al enkele jaren. Net zoals je de driehoek Aarschot hebt, die rechtstreekse treinen naar Antwerpen mogelijk maken. In theorie heb je ook zo'n boog in Hasselt voor treinen vanuit Genk, maar dat lijkt me minder zinvol, Genk is echt wel een maatje te klein voor een uurlijkse verbinding die geen reizigers mee kan nemen in Hasselt, zelfs met reizigers uit Diest en Aarschot. Misschien wel ooit een P-trein...
Maar de bottomline blijft, Limburg wordt onderbediend, en je voorstel zou dat nog bestendigen.
Klopt, maar hoe komt dat? Men blijft Genk als een voorstationnetje van Hasselt behandelen, alle treinen uit Genk moéten in Hasselt en dan via de flessenhals Alken-Sint-Truiden passeren. Vertragingsgevoelig en gewoon structureel traag. Genk bedient in principe heel Noord-Oost-Limburg en het Maasland en moet het doen met 1 trage IC per uur en een handvol P- en L-tjes.

Logisch dus dat mensen kiezen voor snellere alternatieven om in Brussel, laat staan Antwerpen te geraken.
Ik ben niet tegen een piekuurtrein langs daar, eigenlijk, maar de infra en de bewoningsdichtheid met hoe ze is, denk ik niet dat je snel meer mag verwachten. Zelfs Hasselt heeft maar één snelle verbinding met Brussel, de andere is een veel tragere via Landen die je maar al te goed kent. Ik wil reistijd zeker niet onderschatten als argument om voor de trein te kiezen, maar meer nog dan snelheid is voor mij frequentie belangrijker, voor mij wordt de flessenhals van de enkelsporige lijn 21 dan ook liever vandaag dan morgen aangepakt, met meer treinen die ook St-Truiden kunnen bedienen. Die tweede trein tussen Genk, Hasselt en Landen is voor mij prioritair.
Overigens, die reizigers van het Maasland en Noord-Limburg voor Brussel komen bijna allemaal met de auto, en dan is Hasselt, of zelfs Diest voor Noord-Limburgers, maar een beetje verderrijden.
Vergeet ook niet, zelfs Hasselt kreeg nog maar pas z'n snelle trein naar Antwerpen, nadat enkele jaren terug zelfs de P-treinen werden afgeschaft...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door groentje »

JPV schreef: 02 feb 2023, 13:22
groentje schreef: 02 feb 2023, 11:58 Voor Genk ja, voor Hasselt en Diest bestaat de bocht bij Leuven nu toch al enkele jaren. Net zoals je de driehoek Aarschot hebt, die rechtstreekse treinen naar Antwerpen mogelijk maken. In theorie heb je ook zo'n boog in Hasselt voor treinen vanuit Genk, maar dat lijkt me minder zinvol, Genk is echt wel een maatje te klein voor een uurlijkse verbinding die geen reizigers mee kan nemen in Hasselt, zelfs met reizigers uit Diest en Aarschot. Misschien wel ooit een P-trein...
Die bocht bij Leuven is goed voor 1 trein per uur, maar meer treinen via die bocht sturen betekent in de praktijk minder verbindingen voor Leuven en die zijn toch wel een héél stuk sterker qua treingebruik.
Leuven is zeker belangrijk, maar dat kan deels opgevangen worden door de stoptrein vanuit Antwerpen en Lier. En zonder Leuven te willen onderschatten, in vergelijking met Gent is het lang niet zo'n grote trekker op zichzelf. Een tweede snelle IC via de Leuvenboog zou volgens mij wel degelijk succes hebben.
groentje schreef: Maar de bottomline blijft, Limburg wordt onderbediend, en je voorstel zou dat nog bestendigen.
Blijf ik ten stelligste betwisten, toch als je de huidige sporen die bestaan niet verleggen. Als Limburg onderbediend zou worden, moet je, zelfs met de huidige relatief slechte treinverbindingen, toch iets meer bezetting hebben. Maar er is gewoon niet genoeg volk, zowel met de auto als met de trein, om in Brussel te gaan werken. Of kan je me zeggen welke personen nu al op een andere manier naar Brussel rijden?

En het is ook niet dat er nog een ganse hoop mensen aan het "wachten" is om naar Brussel te kunnen werken als hooggeschoolde (kan je hier zien): https://arvastat.vdab.be/burgers_detailtabellen.html (werkzoekenden in bemiddeling kiezen en dan kolomvariabele provincie en rijvariabele opleidingsniveau.
Voor een stuk is dat het verhaal van de kip of het ei, net omdat Limburg zo slecht ontsloten is, is het minder aantrekkelijker om zich te vestigen als je in pakweg Brussel werkt. Terwijl het aantal mensen dat zonder enig bezwaar naar de kust verhuist en in Brussel werkt of blijft werken, mee te danken is aan de erg vlotte verbinding. Hasselt is de facto hét voornaamste station voor nagenoeg heel Limburg, het verdient echt wel wat beter...
Voor mij is de onderbediening niet door te weinig verbindingen, maar door te weinig infrastructuur. Een historisch gegeven, net zoals ik "sukkel" op de lijn Poperinge-Kortrijk om vanaf dan pas een deftige verbinding naar Brussel te hebben (maar ik klaag eigenlijk niet, ik vind dat normaal dat een uithoek zoals de Westhoek zo bediend wordt). Ik had ook liever een verbinding zonder Wervik en Komen :)
Ik denk dat er daar ook wel meer treinen zouden mogen zijn, desnoods een als stoptrein tot Komen en de IC die misschien nog stopt in Menen onderweg. Hopelijk zijn er niet teveel reizigers tussen Wevelgem en Ieper 😬
Plaats reactie