capaciteit in de NZV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
pastore

Re: Brussel Centraal

Bericht door pastore »

Shrek schreef: 17 apr 2018, 09:04
traxie schreef: 17 apr 2018, 08:18 Ik ben evenwel geen voorstander van het groeperen per soort trein in één koker. Mijn ervaring als bestuurder is dat gewoon aanschuiven vaak nog sneller gaat dan moeten wisselen van koker. Vandaag zijn de ritten dan ook zo gepland dat er normaal niet gekruist moet worden tussen de kokers.
Dat is natuurlijk omdat jouw ervaring is met de huidige sporenlayout. Om deze groepering mogelijk te maken moet Infrabel eerst nog wat extra flyovers bouwen zodat het wisselen van koker heel vlot gaat en je er dus geen seconde meer mee gaat verliezen.
Dat gaat daar nogal een fly-over pretpark worden :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brussel Centraal

Bericht door Steven »

Ga eens naar Rotterdam en stel vast hoeveel bruggen er daar staan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel Centraal

Bericht door Shrek »

Niet alleen Rotterdam, maar ook Utrecht, Parijs-Lyon, Zürich, Frankfurt, ... of zowat alle grote Europese spoorwegknooppunten hebben een beter flyoversysteem dan Brussel.
Maar er is hoop: één voor één bouwt Infrabel bruggen bij en ooit zullen we een even efficiënte sporenlayout hebben als de genoemde steden.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Brussel Centraal

Bericht door dentheo »

Ik herinner mij dat men in Nederland twintig jaar geleden een project had, dat enkel focuste op fly-overs op diverse plaatsen in het netwerk, dit om de knooppunten te ontrafelen.
Is niet zo aantrekkelijk als monumenten (stations) voor politiekers maar wel handig.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel Centraal

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ik herinner mij dat men in Nederland twintig jaar geleden een project had, dat enkel focuste op fly-overs op diverse plaatsen in het netwerk, dit om de knooppunten te ontrafelen.
Is niet zo aantrekkelijk als monumenten (stations) voor politiekers maar wel handig.
En daar plukken ze nu de vruchten van in de vorm van hogere capaciteit en betere stiptheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk

Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Brussel Centraal

Bericht door Asterix »

Zeer interessante argumenten maar vaak komen ze in de verschillende onderwerpen hierover terug. Misschien een goed idee om alles te groeperen in een topic als 'Noord-zuidverbinding & Brussel-Centraal' met de inhoud van volgende draadjes:

Dertig treinen per uur

ATO in de NZV

Noord-zuid-verbinding

Meer sporen voor NZ-verbinding

Verdeling treinen Brussel-Centraal

Tunnel is enige alternatief

Hypothetisch denkstuk: NZV

Dertig piekuurtreinen op de tocht
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brussel Centraal

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 12 mei 2018, 18:59 Zeer interessante argumenten maar vaak komen ze in de verschillende onderwerpen hierover terug. Misschien een goed idee om alles te groeperen in een topic als 'Noord-zuidverbinding & Brussel-Centraal' met de inhoud van volgende draadjes:

Dertig treinen per uur

ATO in de NZV

Noord-zuid-verbinding

Meer sporen voor NZ-verbinding

Verdeling treinen Brussel-Centraal

Tunnel is enige alternatief

Hypothetisch denkstuk: NZV

Dertig piekuurtreinen op de tocht
Deze topics passen zeker niet allemaal bij elkaar. Ik heb de 3 relevante, actuele topics hier samengevoegd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dertig treinen per uur

Bericht door Asterix »

Jammer, ze gaan nochtans allemaal over capaciteit in de NZV. Steeds dezelfde argumenten komen terug (uitbreiding, omleiden van treinen, GEN, ...). Ik vind de huidige titel van het topic ook zeer onduidelijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 17 mei 2018, 01:57 Jammer, ze gaan nochtans allemaal over capaciteit in de NZV. Steeds dezelfde argumenten komen terug (uitbreiding, omleiden van treinen, GEN, ...). Ik vind de huidige titel van het topic ook zeer onduidelijk.
De titel heb ik aangepast, maar die topics waar al 4 jaar niet meer in gepost is staan op hun plek in het archief en hebben hier geen meerwaarde.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door traxie »

Met de regelmaat van de klok verschijnen er artikelen dat er een studie is geweest over de n-z verbinding. Heeft er iemand deze studies?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Asterix »

traxie schreef: 17 mei 2018, 09:47 Met de regelmaat van de klok verschijnen er artikelen dat er een studie is geweest over de n-z verbinding. Heeft er iemand deze studies?
Bedoel je Rail4Brussels?
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door Freken »

De Rail4Brussels-studie zou vandaag gepubliceerd moeten worden volgens BRUZZ, een tunnel van Brussel-Zuid naar Schuman via Centraal behoort tot de mogelijkheden maar er wordt ook gewezen op het westelijk en oostelijk ringspoor (wat hier al vaak terugkwam).
https://www.bruzz.be/mobiliteit/vub-zie ... 2018-05-28
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door JPV »

trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door trainlovertje »

Ik zet het hier maar even bij.
Een video waarin wordt uitgelegd wat bepaalt hoe groot de capaciteit van een spoorlijn is en hoe je uit de bestaande infrastructuur het maximale kan halen. Heel erg theoretisch, maar geweldig interessant. Haal je beste wiskunde (en Duits) maar boven:
https://youtu.be/vzM_tvxRMOQ

Het YouTube-kanaal van Gustav Richard volg ik al jaren. Hij licht wel vaker theoretische aspecten van de spoorwereld toe in zijn video's, meestal specifiek voor Duitsland. Ook de andere video's zijn het bekijken waard, zeker indien je interesse hebt in de Duitse spoorwegen zoals ikzelf.
Bovenstaande video is daarentegen quasi universeel van toepassing en dus ook op de spoorlijnen bij ons. Enkel de signalisatie die wordt voorgesteld in de modellen is verschillend.
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: capaciteit in de NZV

Bericht door stijn »

trainlovertje schreef: 11 mar 2021, 20:27
Het YouTube-kanaal van Gustav Richard volg ik al jaren. Hij licht wel vaker theoretische aspecten van de spoorwereld toe in zijn video's, meestal specifiek voor Duitsland. Ook de andere video's zijn het bekijken waard, zeker indien je interesse hebt in de Duitse spoorwegen zoals ikzelf.
Bovenstaande video is daarentegen quasi universeel van toepassing en dus ook op de spoorlijnen bij ons. Enkel de signalisatie die wordt voorgesteld in de modellen is verschillend.
Dat ziet er idd super interessant uit!
Plaats reactie