In het rangeerstation in Schaarbeek is gisteren een trein ontspoord. Toen de trein na de ochtendshift naar het station werd gebracht, liep het fout. "Waarschijnlijk werd een wissel op het verkeerde moment gemanipuleerd, waardoor een deel van een wagon van de rails geraakte", zegt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel. "Aangezien het een trein betrof die niet in dienst was, waren er ook geen reizigers aan boord. Als een trein in de bundel in Schaarbeek wordt geplaatst, gebeurt dat bijna stapvoets. Hierdoor is het stel ook niet gekanteld en is er niemand gewond geraakt. Ook het treinverkeer ondervond geen enkele hinder van dit voorval."
Wissel
"De bundel bevindt zich niet op het reistraject. Het gaat hier over een plaats binnen de site waar lege treinen worden geparkeerd. Over de oorzaak van het ongeluk kan ik weinig kwijt. Mogelijk werd er vanuit het seinhuis een verkeerde wissel omgebogen, maar dat is maar één theorie. Een onderzoek moet klaarheid brengen in deze zaak."
Gisterenavond zijn de 'heropeningsploegen' reeds aan het werk gegaan. Deze teams moeten ervoor zorgden dat de trein zo snel mogelijk wordt getakeld. "Dat gebeurt meer dan waarschijnlijk met hydraulische pompen. Het is een minutieus werkje. De wagon wordt voorzichtig opgetild en terug op de rails geplaatst. De wagon wordt hier waarschijnlijk niet voor afgekoppeld. Nadien volgt er nog een controle van het netwerk. Als alles in orde lijkt of na eventuele herstellingen, wordt het spoor zo snel mogelijk vrijgegeven", verklaart Thomas Baeken.
Steve schreef:Niet per se dat er een verband is, maar die sporen lijken me ook niet bepaald in een fantastische staat te zijn...
Dat moet ook niet. Voor elk spoor zijn er vastgelegde toleranties en er gebeuren regelmatig controles of de sporen nog binnen tolerantie zijn. Maar voor zo'n wijksporen zijn de toleranties vrij groot.